המספרים שמאחורי טקס האוסקר: מהפרטים הקטנים ומעלה
הלילה יתקיים טקס האוסקר ה-80 במספר. הנקודה הישראלית היא כמובן הסרט "בופור" שמתמודד בקטגוריית הסרט הזר. המתמודד המוביל מולו הוא הסרט האוסטרי "הזייפנים" שעלילתו ממוקמת במלחמת העולם השנייה.
בארה"ב כמו בארה"ב, הפקה אמריקאית היא לפני הכל הוצאה כספית אדירה שחלק ממנה גם חוזר פנימה ברווחים לא מבוטלים (הפרסומות לדוגמא), ואכן, מסתבר שבאוסקר לכל דבר יש מחיר, החל מכמה עולה אוסקר מזויף ועד המחיר של השטיח שמוביל את השחקנים אל האולם.
כמה כסף מתגלגל מאחורי תעשיית האוסקר
0 דולר - אפס הוא בדיוק המחיר, לא פחות ולא יותר שמשלמים מארגני הטקס לאנשים שתפקידם להתיישב בכיסאות ריקים במהלך האירוע, כך שהאולם ייראה מלא תמיד - הייתם מתחלפים איתם לא?
1 דולר - דולר אחד, מחירו של פסלון אוסקר מזויף
700 דולר - המחיר להשכרת רכב פאר ל-8 שעות בערב האוסקר - כולל, כמובן את הזינוק של 30% במחיר, במיוחד לערב.
5,000 דולר - המחיר שצריך לשלם בכדי להכניס את המותג שלך לחבילת המתנות שמקבלים המועמדים לאוסקר לבתיהם (המארגנים כבר לא מאפשרים קבלת מתנות בערב האוסקר).
7,500 דולר - המחיר שעולה תסרוקת אצל מעצב שיער, ושימו לב לשם: אדיר אברג'יל הוא המעצב המככב בנתון הזה, וכן הוא כנראה משלנו.
50,000 דולר - מחירו של השטיח המוביל את המועמדים בכניסה
500,000 - 1,000,000 דולר - שווי הפרסום, עבור מעצב אופנה צעיר שזכה (או זכתה) שאחד המועמדים ילבש משהו שעוצב על-ידו.
1-2 מיליון דולר - הסכום הצפוי בקופות, בשבוע הצמוד, לסרט שזכה באוסקר "הסרט הטוב ביותר". תלוי במועד בו הוא יצא לאקרנים טרם הטקס.
1.7 מיליון דולר - המחיר לברייק פרסומת של 30 שניות במהלך הטקס של 2008.
15-20 מיליון דולר - המחיר שאולפן הפקות מוביל יוציא על שיווק, פרסום ויחסי ציבור למועמד מטעמו. כולל עיתונות, מאגזינים ושלטי חוצות בהוליווד.
20 מיליון דולר - מחירו של ענק התכשיטים הכי יקר שענדה מועמדת כלשהי לאוסקר אי-פעם. זה היה יהלום כחול, 15 קאראט (הארי ווינסטון) שנענד על-ידי גלוריה סטויארט, המועמדת לפרס על שחקנית המשנה בסרט טיטניק (1998).
29.7 מיליון דולר - העלות של הפקת האירוע על-ידי האקדמיה, כולל כל הפעילויות הנלוות.
30 מיליון דולר - התקציב לסרט היקר ביותר המתחרה בקטגוריית "הסרט הטוב ביותר" - "כפרה".
80 מיליון דולר - ההכנסה הממוצעת שעושה המשדרת - ABC מפרסומות בערב האוסקר.
118 מיליון דולר - הסכום שהכניס ברחבי העולם, הסרט הרווחי ביותר המתמודד בקטגוריית "הטוב ביותר" - "ג'ונו".
130 מיליון דולר - ההיקף הצפוי של מחזור כספי שייכנס ללוס אנג'לס השנה, בעקבות האוסקר.
הבהלה לזהב
פרט נוסף שאסור שיישכח הוא העלות הכוללת של פסלוני הזהב המחולקים. לא שזה יעשה כאב ראש גדול למי שעומד מאחורי הפקת ענק של 30 מיליון דולר, אבל עשינו חישוב של מספר הפסלונים כפול מחיר הזהב כיום, ובל נשכח שהזהב עלה ב-40% בשנה האחרונה.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
