רדיט הנפקה
צילום: New York Stock Exchange - YouTube
דוחות

דוחות מפתיעים ותנועות חריגות לאחר המסחר: רדיט, ליפט, ריוויאן ואפסטרט

מבול הדוחות ממשיך, והמשקיעים מגיבים עם הרבה אמוציות לתוצאות מפתיעות ולתחזיות להמשך; רדיט וליפט מטפסות, ריוויאן ואפסטרט צונחות
גיא טל |

עונת הדוחות מניבה כדבר שבשגרה תנועות חריגות במניות המפרסמות את תוצאות הרבעון, וגם הרבעון הזה לא יוצא דופן מהבחינה הזו. גם אמש לאחר המסחר התפרסמו כמה דוחות מעניינים של חברות מהשורה השניה והשלישית בבורסה בניו יורק, שגררו תגובות של המשקיעים במסחר המאוחר. הנה כמה מהן.

רדיט - רבעון ראשון מצוין כחברה ציבורית

לעיתים קרובות חברות שרק הונפקו לראשונה מאכזבות את המשקיעים בדוחות הראשונים כחברה ציבורית עם תוצאות גרועות מהצפוי, כיון שהמנפיקים הצליחו "להחביא" מהמשקיעים את חסרונות החברה או שניפחו באופן מלאכותי את המספרים של החברה לפני ההנפקה.

זה לא המקרה של הרשת החברתית רדיט  REDDIT שהונפקה לאחרונה ופרסמה אמש את דוחותיה הראשונים אי פעם כחברה ציבורית, והפתיעה את השוק עם הכנסות גבוהות מהצפוי והפסד נקי קטן מהצפוי, כמו גם מעבר לרווחיות על בסיס EBITDA ותזרים מזומנים חיובי. 

החברה דווחה על הפסד של 575 מיליון דולר, או 8.19 דולר למניה, בהשוואה להפסד של 60.9 מיליון דולר או 1.05 דולר למניה ברבעון המקביל (בו לא הייתה ציבורית). האנליסטים ציפו להפסד גבוה יותר של 8.75 דולר למניה. ההכנסות הגיעו ל-243 מיליון דולר לעומת 163.7 מיליון דולר ברבעון המקביל, ומעל הערכות האנליסטים להכנסות של 214 מיליון דולר.  מספר המבקרים הייחודיים היומי טיפס ל-82.7 מיליון לעומת 60.3 מיליון לפני שנה

עם הפסד נקי גבוה בכפי 2 מההכנסות המשקיעים פצחו בחגיגות והקפיצו את המניה במסחר המאוחר בכמעט 15%. הסיבה לשמחה היא כמובן המשך הצמיחה המטאורית, 48% בהכנסות ו-37% במשתמשים הייחודיים. בנוסף, ראוי לציין שרוב ההפסד מיוחס לעלויות ההנפקה, ואינו הפסד שנובע מהפעילות השוטפת, שדווקא הפכה לרווחית ברבעון הנוכחי. 

סמנכ"ל הכספים של החברה, דרו וולרו הצביע גם על הרווחיות הגולמית הפנומנלית שמגיעה ל-88.6%, עליה של 5% מהרבעון המקביל. האביטדה עמד של החברה הגיע ל-10 מיליון דולר ברבעון לעומת הפסד של 50.2 מיליון דולר ברבעון המקביל, ותזרים המזומנים החופשי עומד על 29.2 מיליון דולר. כלומר, למרות ההפסד בשורה התחתונה, החברה בעצם כבר רווחית ומייצרת מזומן. 

"זה היה רבעון מאד סולידי עבורנו", אמר וולרו, "הפכנו לרווחיים ואנחנו ממשיכים במודל העסקי שמתבסס על מבנה הון רזה". 

ביחס לרבעון הבא החברה מצפה להכנסות בין 240 ל-255 מיליון דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 227.5 מיליון דולר בבלד. האביטדה צפויה להיות בין 0 ל-15 מיליון דולר. 

ריוויאן - ההפסדים מעמיקים והמניה ממשיכה בצניחה חופשית

יצרנית הרכבים החשמליים ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE גם הייתה בין המדווחות אמש, עם תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של שנת 2024. החברה הפסידה 1.45 מיליארד דולר, 1.48 דולר למניה, לעומת הפסד של 1.35 מיליארד דולר או 1.45 דולר למניה לפני שנה. ההפסד המתואם הגיע ל-1.24 דולר למניה, גרוע מציפיות האנליסטים להפסד של 1.15 דולר למניה. 

ההכנסות טיפסו ל-1.2 מיליארד דולר לעומת 661 מיליון דולר לפני שנה, וזאת בזכות מסירות של 13,588 רכבים ברבעון. האנליסטים ציפו להכנסות מעט נמוכות יותר של 1.17 מיליארד דולר. הסיבה לפספוס בשורה התחתונה מיוחס בעיקר להכנות לסגירה הזמנית של המפעלים באפריל לצורך שיפור הליכי הייצור. 

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה מדווחת על הפסד גולמי של 39 אלף דולר על כל רכב שנמכר, לעומת 43 אלף דולר ברבעון הרביעי של 2023, ולעומת 67 אלף דולר ברבעון המקביל. 

סמנכ"לית הכספים של החברה, קלייר מקדונאף אמרה כי "אנחנו מתקרבים למצב שבו אנחנו מרוויחים על כל רכב שנמכר" ושהיא מצפה ל"שיפור משמעותי" ברווחיות  הגולמית במחצית השניה של השנה. 

החברה לא שינתה את התחזיות למכירת 57 אלף מכוניות חשמליות בשנת 2024 ולהפסד EBITDA של 2.7 מיליארד דולר. 

בינתיים המשקיעים לא לגמרי מתרשמים מהאופטימיות של סמנכ"לית הכספים ושלחו את המניה לירידה של 5% במסחר המאוחר, בהמשך לירידה של 56% מתחילת השנה וקרוב ל-90% מאז ההנפקה. 

ליפט - תזרים מזומנים חיובי מעודד את המשקיעים

חברת ליפט  LYFT INC CL A המפעילה אפליקציה לשירותי מוניות (המתחרה באובר) פרסמה רבעון נוסף עם תזרים מזומנים חיובי, שנובע בעיקר מעליה בכמות הנסיעות והמשתמשים הפעילים בשירות. 

מנכ"ל החברה, דויד רישר, מרוצה מהתוצאות: "אם אתה מסתכל על כל אחד מהנתונים, מנקודת המבט של הלקוחות - הנהגים והנוסעים - הדברים הולכים בכיוון הנכון. זה מיתרגם לצמיחה רווחית ולתזרים מזומנים חזק". 

החברה אומנם דווחה על הפסד נקי של 31.5 מיליון דולר ברבעון הראשון או 8 סנט למניה, אבל מדובר בירידה חדה מהפסד של 187.6 מיליון דולר או 50 סנט למניה ברבעון המקביל. הרווח על בסיס EBITDA היה 15 סנט למניה וההכנסות זינקו ב-28% ל-1.3 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו להכנסות של 1.16 מיליארד דולר בלבד. מספר הנסיעות ברבעון טיפס ב-23% והגיע ל-188 מיליון. 

החברה מנסה לייצר אפיק הכנסה נוסף בעזרת פרסומות. מדובר עדיין בסגמנט זעיר של החברה, אבל ההכנסות ממנו זינקו ב-250%. 

החברה מסרה שהיא מצפה לסיים את השנה בתזרים מזומנים חיובי, ושלפחות 70% מה-EBITDA יהפוך לתזרים חופשי במשך הזמן. 

במסחר לפני הנעילה איבדה מניית החברה כ-5%, אך במסחר המאוחר, לאחר פרסום הדוחות, טיפסה מניית החברה במעל 6%. מתחילת השנה זינקה המניה במעל 90%.

 

אפסטארט - התעלתה על התחזיות אך מאבדת 11%

חברת  UPSTART HOLDINGS INC המעניקה אשראי צרכני בהתבסס על בינה מלאכותית דווחה על הפסד נקי של 64.6 מיליון דולר או 74 סנט למניה, בהשוואה להפסד של 129.3 מיליון דולר או 1.58 דולר למניה ברבעון הקודם. ההפסד ה-EBITDA היה 31 סנט למניה, בעוד האנליסטים ציפו להפסד של 37 סנט למניה. ההכנסות טיפסו ל-128 מיליון דולר לעומת 103 מיליון דולר ברבעון הקודם, ומעל הצפי ל-125 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.