מיקרוסופט
צילום: טוויטר

מיקרוסופט תצא כנראה המרוויחה מהערכת השווי של OpenAI, אבל צריך לזכור את הסיפור של אמזון

ענקית הטכנולוגיה השקיעה מיליארדי דולרים בסטרטאפ הבינה המלאכותית ומחזיקה ב-49% ממנו, מה שעשוי להרוויח לה מיליארדי דולרים 
אדיר בן עמי |

חברת OpenAI פתחה בשיחות עם משקיעים בנוגע למכירת מניות אפשרית לפי שווי של עד 90 מיליארד דולר, במידה והחברה תצליח, מיקרוסופט MICROSOFT שמשמשת כמשקיעה מרכזית בחברת הבינה המלכותית תצא כנראה עם רווח נכבד. עם זאת, הסיפור של אמזון AMAZON וריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE מראה לנו את הסיכונים. 

היוצרת של ChatGPT שעם השקת הבוט שלה הזניקה את הראלי במניות הטכנולוגיה בתחילת השנה, תהפוך לאחת מהחברות הפרטיות היקרות בעולם במידה וההנפקה תצא לפועל. מיקרוסופט מחזיקה ב-49% מ-OpenAI והשקיעה מיליארדים בסטארטאפ בינואר, כאשר שוויו הוערך בפחות מ-30 מיליארד דולר. החברה השקיעה כמיליארד דולר ב-OpenAI ב-2019 והוסיפה להגדיל את חלקה בסכום לא ידוע ב-2021. לפי הדיווחים ההשקעות האחרונות של מיקרוסופט עברו את ה-10 מיליארד דולר ויתפרסו על פני מספר שנים.

מיקרוסופט תצא עם רווח עצום על הנייר מהערכת שווי חדשה של OpenAI שמתקרבת ל-90 מיליארד דולר. הנתח שלה שעכשיו מוערך באיזור ה-12 מיליארד דולר, יכול להיות מוערך ב-36 מיליארד דולר. 

אלו אמורות להיות חדשות טובות עבור מנית מיקרוסופט, אבל הסיפור של אמזון שהשקיעה בחברת הרכבים החשמליים ריביאן והאחרונה הונפקה כשנתיים לאחר מכן, יכול לשמש כתמרור אזהרה. ריביאן הונפקה בנובמבר 2021 בשיא של השוק השורי האחרון. ההשקעה בריביאן הייתה בהתחלה מעולה עבור אמזון. החברה דיווחה על רווח נקי של 14.3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2021, מתוכם 11.3 מיליארד דולר היו רווח לפני מס על אחזקותיה במניות ריביאן וזה היה השיא. מניות ריביאן ירדו ב-83% מאז החברה הונפקה והתנודות במניה גרמו לבלגן מסוים ברווחיה של אמזון לאורך השנים. 

מיקרוסופט מצידה שולחת את זרועותיה לתחומים רבים, בכל הקשור לבינה מלאכותית החברה הודיעה לאחרונה גם כי תעלה את המחירים בחבילות התוכנה של אופיס שנמכרות עם שירות ה-Copilot שלה שעוזר למשתמשים לכתוב מסמכים מהר יותר ולייצר מצגות פאוורפוינט. ביוני דיווחנו כי מסתמן גם שיתוף פעולה בין מיקרוסופט  MICROSOFT   ל-AMD  ADVANCED MICRO DEVICES   והן עובדות על מעבדים מותאמים אישית, שיוכלו להתמודד עם העומסים בהרצת מודלים של בינה מלאכותית ובנוסף על קידום פיתוח שבבים ל-AI של מיקרוסופט.

בעולם הגיימינג, מיקרוסופט דיווחה על העסקה בסך 69 מיליארד דולר לרכישת אקטיביז'ן ACTIVISION BLIZZARD כבר בינואר 2022, אך מאז היא מתמודדת עם אתגרים רגולטוריים בארה"ב, אירופה ובריטניה. לאחר חסימת העסקה על ידי רשות התחרות הבריטית, מיקרוסופט ואקטיביז'ן חתמו על הסכם חדש, אותו כעת הרשות תבחן כשהתאריך האחרון לקבלת החלטה הוא ה-18 באוקטובר. במסגרת העסקה המחודשת, מיקרוסופט לא תרכוש את זכויות המשחקים בענן עבור משחקי מחשב וקונסולות קיימים של אקטיביז'ן, או עבור משחקים חדשים שהחברה תוציא ב-15 השנים הבאות. במקום זאת, הזכויות יעברו למשווקת המשחקים הצרפתית יוביסופט .

גם הענן ושוק המחשבים האישיים מתחזקים אצל ענקית הטכנולוגיה, "אנו מאמינים שמניות החברה יסחרו לחיוב לתוך הרבעון הראשון עם התייצבות שוק המחשבים האישיים, הכנסות גבוהות מ-Azure והאצה כוללת בהכנסות", אמרו האנליסטים. הביקוש למחשבים כזכור נפגע בעקבות מגפת הקורונה, לאחר שבשיא המגיפה אנשים רכשו יותר מחשבים כדי שיוכלו להמשיך ולעבוד בסגרים. לפי חברת המחקר IDC, בעוד הביקוש בקרב הצרכנים עדיין מאותגר בעקבות האינפלציה, המשלוחים של מחשבים אישיים צפויים לגדול ב-3.7% משנה לשנה ב-2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

בדוחותיה האחרונים החברה רשמה רווח למניה של 2.69 דולר על הכנסות של 56.2 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו להכנסות של 55.4 מיליארד דולר עם רווח למניה של 2.54 דולר. למרות שמיקרוסופט עקפה את הציפיות, המשקיעים התאכזבו אז מהתחזיות אותן סיפקה מנהלת הכספים של החברה, איימי הוד. החברה צופה כי תסיים את הרבעון הקרוב (Q3) עם הכנסות של בין 53.8 מיליארד דולר ל-54.8 מיליארד דולר, המשקפים צמיחה של 8% (אמצע הטווח) בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ומתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 54.94 מיליארד דולר.

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, אמר בתחילת יולי כי היעד של החברה הוא להגיע למכירות של 500 מיליארד דולר עד 2030. לפי תזכיר שהוגש לבית המשפט, נאדלה אמר לחברי המנהלים ולחברי הדירקטוריון שלו שחברת התוכנה תניב צמיחה שנתית של לפחות 10%. זה יביא את החברה, לדבריו, להכנסות של 500 מיליארד דולר עד שנת 2030 - יותר מכפול מגודלה הנוכחי. 

החברה נסחרת לפי שווי שוק של 2.3 טריליון דולר עם מכפיל רווח עתידי של 28.3, זאת לאחר שמנית החברה עלתה ב-30% מתחילת השנה וב-32% בשנה האחרונה כולה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


כרטיס לוטו אמריקאי, פאוורבול. קרדיט: רשתות חברתיותכרטיס לוטו אמריקאי, פאוורבול. קרדיט: רשתות חברתיות

1.8 מיליארד דולר: כשהלוטו וחג המולד נפגשים

הגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד הסתיימה בסיפור אמריקאי לחג: כרטיס יחיד שנרכש במדינת ארקנסו גרף פרס של כ־1.8 מיליארד דולר, אחד מסכומי הזכייה הגבוהים ביותר שנרשמו אי־פעם בלוטו האמריקאי

רן קידר |
נושאים בכתבה לוטו

הגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד הסתיימה בזכייה חריגה במיוחד: כרטיס יחיד שנרכש במדינת ארקנסו גרף פרס של כ־1.8 מיליארד דולר, אחד מסכומי הזכייה הגבוהים ביותר שנרשמו אי־פעם בלוטו האמריקאי. מדובר בזכייה השנייה בגודלה בתולדות הלוטו בארה"ב, והפעם השנייה בלבד שכרטיס שנמכר במדינת ארקנסו זוכה בג'קפוט הפאוורבול. המספרים שעלו בהגרלה היו 4, 25, 31, 52 ו־59, ולצדם מספר הפאוורבול 19. הסיכוי לפגוע בכל ששת המספרים עמד על אחד ל־292.2 מיליון.

בתזמון מושלם, כאילו היה אגדה של חג המולד, הפרס תפח לאחר רצף ארוך של הגרלות ללא זוכה, מה שהוביל לעלייה חדה ברכישת כרטיסים בימים שקדמו לחג. הזוכה המאושר שילם שני דולרים בלבד עבור הכרטיס, ויעמוד בפני דילמה, האם לבחור בין קבלת הפרס בפריסה של 29 תשלומים שנתיים, או לקבל תשלום חד-פעמי של כ-835 מיליון דולר לפני מסים. ניכויי המס הפדרליים והמדינתיים צפויים להפחית סכום משמעותי מהזכייה בפועל.

שוק הלוטו האמריקאי ממשיך לשבור שיאים

זכיות בהיקפים של יותר ממיליארד דולר הפכו בשנים האחרונות לתופעה שכיחה יותר בלוטו האמריקאי, בין היתר בשל שינויי מבנה המשחק והעלאת הסיכויים לג'קפוטים מצטברים. השיא ההיסטורי נרשם בשנת 2022, אז זכה כרטיס בקליפורניה בפרס של יותר מ־2 מיליארד דולר.

מעבר להשפעה הדרמטית על חייו של הזוכה עצמו, זכיות בסדרי גודל כאלה יוצרות אפקט כלכלי רחב היקף. הצטברות ג'קפוטים גבוהים לאורך זמן מובילה לגלי רכישה מוגברים של כרטיסי הגרלה, במיוחד בימים הסמוכים למועד ההגרלה, ומזניקה את היקפי ההכנסות של מפעילי הלוטו ברחבי ארה"ב. ההכנסות הללו מוזרמות לקרנות הלוטו המדינתיות, המשמשות מקור מימון משמעותי למערכות חינוך, לפיתוח תשתיות ולפרויקטים ציבוריים שונים, ולעיתים אף לתקצוב מלגות ותוכניות רווחה. 

במובן הזה, סכומי עתק חריגים אינם רק אירוע צרכני או תרבותי, אלא גם מנגנון שמגדיל זמנית את הכנסות המדינות ומשפיע בפועל על התקציבים הציבוריים שלהן.