מיקרוסופט תצא כנראה המרוויחה מהערכת השווי של OpenAI, אבל צריך לזכור את הסיפור של אמזון
חברת OpenAI פתחה בשיחות עם משקיעים בנוגע למכירת מניות אפשרית לפי שווי של עד 90 מיליארד דולר, במידה והחברה תצליח, מיקרוסופט MICROSOFT שמשמשת כמשקיעה מרכזית בחברת הבינה המלכותית תצא כנראה עם רווח נכבד. עם זאת, הסיפור של אמזון AMAZON וריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE מראה לנו את הסיכונים.
היוצרת של ChatGPT שעם השקת הבוט שלה הזניקה את הראלי במניות הטכנולוגיה בתחילת השנה, תהפוך לאחת מהחברות הפרטיות היקרות בעולם במידה וההנפקה תצא לפועל. מיקרוסופט מחזיקה ב-49% מ-OpenAI והשקיעה מיליארדים בסטארטאפ בינואר, כאשר שוויו הוערך בפחות מ-30 מיליארד דולר. החברה השקיעה כמיליארד דולר ב-OpenAI ב-2019 והוסיפה להגדיל את חלקה בסכום לא ידוע ב-2021. לפי הדיווחים ההשקעות האחרונות של מיקרוסופט עברו את ה-10 מיליארד דולר ויתפרסו על פני מספר שנים.
מיקרוסופט תצא עם רווח עצום על הנייר מהערכת שווי חדשה של OpenAI שמתקרבת ל-90 מיליארד דולר. הנתח שלה שעכשיו מוערך באיזור ה-12 מיליארד דולר, יכול להיות מוערך ב-36 מיליארד דולר.
אלו אמורות להיות חדשות טובות עבור מנית מיקרוסופט, אבל הסיפור של אמזון שהשקיעה בחברת הרכבים החשמליים ריביאן והאחרונה הונפקה כשנתיים לאחר מכן, יכול לשמש כתמרור אזהרה. ריביאן הונפקה בנובמבר 2021 בשיא של השוק השורי האחרון. ההשקעה בריביאן הייתה בהתחלה מעולה עבור אמזון. החברה דיווחה על רווח נקי של 14.3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2021, מתוכם 11.3 מיליארד דולר היו רווח לפני מס על אחזקותיה במניות ריביאן וזה היה השיא. מניות ריביאן ירדו ב-83% מאז החברה הונפקה והתנודות במניה גרמו לבלגן מסוים ברווחיה של אמזון לאורך השנים.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מיקרוסופט מצידה שולחת את זרועותיה לתחומים רבים, בכל הקשור לבינה מלאכותית החברה הודיעה לאחרונה גם כי תעלה את המחירים בחבילות התוכנה של אופיס שנמכרות עם שירות ה-Copilot שלה שעוזר למשתמשים לכתוב מסמכים מהר יותר ולייצר מצגות פאוורפוינט. ביוני דיווחנו כי מסתמן גם שיתוף פעולה בין מיקרוסופט MICROSOFT ל-AMD ADVANCED MICRO DEVICES והן עובדות על מעבדים מותאמים אישית, שיוכלו להתמודד עם העומסים בהרצת מודלים של בינה מלאכותית ובנוסף על קידום פיתוח שבבים ל-AI של מיקרוסופט.
בעולם הגיימינג, מיקרוסופט דיווחה על העסקה בסך 69 מיליארד דולר לרכישת אקטיביז'ן ACTIVISION BLIZZARD כבר בינואר 2022, אך מאז היא מתמודדת עם אתגרים רגולטוריים בארה"ב, אירופה ובריטניה. לאחר חסימת העסקה על ידי רשות התחרות הבריטית, מיקרוסופט ואקטיביז'ן חתמו על הסכם חדש, אותו כעת הרשות תבחן כשהתאריך האחרון לקבלת החלטה הוא ה-18 באוקטובר. במסגרת העסקה המחודשת, מיקרוסופט לא תרכוש את זכויות המשחקים בענן עבור משחקי מחשב וקונסולות קיימים של אקטיביז'ן, או עבור משחקים חדשים שהחברה תוציא ב-15 השנים הבאות. במקום זאת, הזכויות יעברו למשווקת המשחקים הצרפתית יוביסופט .
גם הענן ושוק המחשבים האישיים מתחזקים אצל ענקית הטכנולוגיה, "אנו מאמינים שמניות החברה יסחרו לחיוב לתוך הרבעון הראשון עם התייצבות שוק המחשבים האישיים, הכנסות גבוהות מ-Azure והאצה כוללת בהכנסות", אמרו האנליסטים. הביקוש למחשבים כזכור נפגע בעקבות מגפת הקורונה, לאחר שבשיא המגיפה אנשים רכשו יותר מחשבים כדי שיוכלו להמשיך ולעבוד בסגרים. לפי חברת המחקר IDC, בעוד הביקוש בקרב הצרכנים עדיין מאותגר בעקבות האינפלציה, המשלוחים של מחשבים אישיים צפויים לגדול ב-3.7% משנה לשנה ב-2024.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בדוחותיה האחרונים החברה רשמה רווח למניה של 2.69 דולר על הכנסות של 56.2 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו להכנסות של 55.4 מיליארד דולר עם רווח למניה של 2.54 דולר. למרות שמיקרוסופט עקפה את הציפיות, המשקיעים התאכזבו אז מהתחזיות אותן סיפקה מנהלת הכספים של החברה, איימי הוד. החברה צופה כי תסיים את הרבעון הקרוב (Q3) עם הכנסות של בין 53.8 מיליארד דולר ל-54.8 מיליארד דולר, המשקפים צמיחה של 8% (אמצע הטווח) בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ומתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 54.94 מיליארד דולר.
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, אמר בתחילת יולי כי היעד של החברה הוא להגיע למכירות של 500 מיליארד דולר עד 2030. לפי תזכיר שהוגש לבית המשפט, נאדלה אמר לחברי המנהלים ולחברי הדירקטוריון שלו שחברת התוכנה תניב צמיחה שנתית של לפחות 10%. זה יביא את החברה, לדבריו, להכנסות של 500 מיליארד דולר עד שנת 2030 - יותר מכפול מגודלה הנוכחי.
החברה נסחרת לפי שווי שוק של 2.3 טריליון דולר עם מכפיל רווח עתידי של 28.3, זאת לאחר שמנית החברה עלתה ב-30% מתחילת השנה וב-32% בשנה האחרונה כולה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
