לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט יתחיל מחר בסימן הפתיחה הרשמית של עונת הדוחות לרבעון השני של 2023. חלק מהבנקים הגדולים פרסמו את דוחותיהם הכספיים - והטובים - כבר ביום שישי ואליהם יצטרפו ביום שלישי שאר עמיתיהם כגון בנק אוף אמריקה, צ'ארלס שוואב, מורגן סטנלי ועוד.
לפי הערכות האנליסטים בוול סטריט צפויה לנו עונת דוחות טובה יחסית ללא הפתעות מיוחדות. אבל גם הפעם, וכמו תמיד, עיני המשקיעים נשואות לתחזיות החברות לרבעונים הבאים, בייחוד לאור העלאות הריבית שכבר כמעט והגיעו לשיא שלהן. מידת הביקושים במשק עשויה להיות לב העניין - כזכור, הבורסות בעולם עדיין ממתינות למיתון החריף ממנו מזהירים מרבית הכלכלנים שיגיע על רקע שיעורי ריבית גבוהים בעוד האינפלציה דווקא תרד. הסיבה לקו המדיניות הנוקשה של הפ' המאריקאי הוא הרצון לוודא את השליטה באינפלציה שמחודש לחודש מתגלה כדביקה יותר ויותר. שחרור האחיזה ההרמטית של הפד' עלול להביא לזינוק חד ופתאומי של מדד המחירים לצרכן ולכן הרצון לשמור על שיעור ריבית גבוה על מנת לוודא את ירידת המחירים.
נתוני מאקרו שצפויים להתפרסם השבוע:
שני - הייצור התעשייתי, המסחר הקמעונאי, וההשקעות (יוני) בסין.
שלישי - המסחר הסיטונאי והייצור התעשייתי (יוני).
רביעי - מספר התחלות ואישורי הבנייה (יוני), נתוני האינפלציה לחודש יוני בבריטניה.
חמישי - מספר דורשי העבודה, מכירות של בתים יד שנייה, מדד האינדיקטורים המובילים.
דוחות השבוע:
שלישי - בנק אוף אמריקה, צ'ארלס שוואב, מורגן סטנלי, לוקהיד מרטין - ואחרי המסחר: אינטראקטיב ברוקרס.
רביעי - גלדמן זאקס, ASML, ואחרי המסחר: טסלה, נטפליקס, יונייטד איירליינס, IBM.
חמישי - TSM, אמריקן איירליינס, ג'ונסון & ג'ונסון.
שישי - אמריקן אקספרס.
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "בחודש יוני האינפלציה בארה"ב הפתיעה מעט כלפי מטה עם עלייה מתונה של 0.2% (אפילו מעט פחות ללא עיגול), גם בסך כל האינפלציה וגם בליבה (הציפיות היו ל-0.3%). בהסתכלות על שלוש קבוצות המדד העיקריות, שתיים התמתנו ממש: מחירי הסחורות (goods) ליבה ירדו ב-0.1% ביוני (1.3%+ שנה אחורה, התמתנות מ-2% במאי) על רקע ירידה במחירי המכוניות המשומשות לאחר חודשיים של עליות חדות. הקבוצה השנייה חשובה במיוחד עבור הפד': מחירי השירותים למעט מחירי הדיור נותרו יציבים בחודש יוני (ועלו בקצב שנתי של 2.5% ברבעון ב'), זאת בהשפעת הירידה החדה במחירי טיסות ב-8.1% ביוני, וירידה של 2% במחירי לינות מחוץ לבית. הקבוצה השלישית: מחירי הדיור (מחירי שכירות בחוזים מתחדשים) מצביעים על התמתנות קלה בקצב העלייה עם שיעור של 0.4% החודש, לאחר 0.5% בשלושת החודשים שקדמו (התמתנות מקצב של 0.8%-0.7%). הפד' פחות מודאג מסעיף זה בשל הפיגור הרב בעדכוני מדגם השכירות.
למרות המדד הנמוך יחסית, הפד' צפוי להעלות את הריבית ב-26 ביולי, זאת על רקע שוק עבודה מאד הדוק, האצה בקצב עליית השכר והתאוששות בפעילות בענפי השירותים (לפי מדד מנהלי הרכש ISM). סביר להניח שזו תהיה העלייה האחרונה".
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבנק הפועלים נמסר: "האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על חוסנה של הכלכלה האמריקנית - עלייה חדה במדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה ביוני מרמה של 64.4 נקודות ל-72.6 נקודות, הרמה הגבוהה מספטמבר 2021, הרבה מעל התחזית לעלייה לרמה של 65.5 נקודות. למעשה, שיעור העלייה במדד בחודש האחרון היה הגבוה מאז 2006. השיפור באמון הצרכנים נרשם הן במדד למצב השוטף והן במדד הציפיות. המשתתפים בסקר הצביעו על המצב ההדוק בשוק העבודה והירידה בסביבת האינפלציה כגורמים העיקריים לשיפור בסנטימנט שלהם. המשתתפים בסקר צפו החודש אינפלציה גבוהה יותר לכל הטווחים. הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עלו מ-3.3% ל-3.4% והצפיות לטווח של חמש עד עשר שנים עלו מ-3.0% ל-3.1% לשנה. הנתונים משוק העבודה הצביעו גם הם על חוסנה של הכלכלה. הדרישות השבועיות החדשות לדמי אבטלה ירדו ל-237 אלף, ירידה חדה יותר מהציפיות".
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב מסר: "כוונת הפד' להעלות ריבית אחרי שאינפלציית הליבה כבר עברה את השיא עוד בספטמבר 2022 היא חריגה לעומת הניסיון ההיסטורי. ב-50 השנים האחרונות הריבית נעצרה לפני או ביחד עם השיא באינפלציית הליבה. לדעתנו, עליית הריבית שצפויה ביולי היא יותר ביטוי של מתחים פנימיים בתוך הוועדה המוניטארית, מאשר צורך אמיתי.
"השגת יעד האינפלציה תלויה יותר לא בעלייה של עוד 0.25% או אפילו 0.5% בריבית, אלא ביכולת הפד' להימנע מהורדת ריבית מוקדמת. זה עשוי לדרוש ממנו עמידה בלחצים שיפעלו עליו מבחוץ ומבפנים. השיקולים הלא ענייניים מאחורי ההחלטה האחרונה והבאה מתווספים לטעיות שנעשו בתחילת גל האינפלציה עם הגישה "הטרזיטורית". התנהלות זו מעלה חשש שהבנק המרכזי שוב לא יעמוד בלחצים ויוריד ריבית מוקדמת מהנחוץ אם וכאשר יידרש לכך. שורה תחתונה: האינפלציה בארה"ב צפויה להמשיך ולרדת בחודשים הקרובים. השגת יעד האינפלציה בשנה הבאה תלויה פחות בעוד עליית ריבית ב-0.25%, אלא בהימנעות מהורדת ריבית מוקדמת מהנדרש בשנה הבאה.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"להערכתנו, לשווקים המתעוררים יש סיכוי טוב להשיג תשואה עודפת על פני המפותחים בחודשים הקרובים: ראשית, המצב הכלכלי במדינות המתפתחות נראה יותר טוב מאשר במדינות המפותחות. מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובשירותים במדינות המתפתחות גבוהים יותר מאשר במפותחות. במיוחד בולט הפער בתחום התעשייה שבו המדד במדינות המפותחות עומד על 46.3 ומצביע על התכווצות בפעילות, לעומת 51.1 במדינות המתפתחות. האינפלציה במדינות המתפתחות דומה לזו של המפותחות, אך הריבית גבוהה משמעותית. כתוצאה מזה, בחצי השנה הקרובה צפויה להתחיל הורדת ריבית בחלק מהמדינות המתפתחות, במיוחד באמריקה הלטינית. זאת, לעומת המשך עליית ריבית שצפוי עדיין במרבית המדינות המפותחות. הדולר האמריקאי התחיל להיחלש לאחרונה. היחלשות הדולר בדרך כלל תומכת בשווקים המתפתחים ובפרט בשווקים באסיה. אנו ממליצים במיוחד על השקעה באסיה, אך ללא סין. מדד השווקים המתפתחים באסיה ללא סין השיג בשנה האחרונה תשואה דומה ל-S&P 500 והרבה יותר גבוהה מהמדד שכולל את סין. מדד זה כולל לא רק את המדינות המתפתחות. טאיוואן וקוריאה נכללות בו במשקל גבוה. שורה תחתונה: אנו ממליצים להגדיל חשיפה למניות אסיה, פרט לסין".
- 3.מאיר 17/07/2023 08:46הגב לתגובה זואני כבר אחזרתי את ההפסדים של השנתיים האחרונות ועכשיו מורווח על התיק 15%בעיקר ממניות שנסחרות בארה"ב
- 2.יוסי 16/07/2023 18:56הגב לתגובה זויעלה 14 אחוז בשנה עם ריבית נגררת
- 1.יוסי 16/07/2023 18:36הגב לתגובה זואני מחכה לטווח ארוך לעשות פי 3 4 על ההשקעה שלי תמיד יעלה
- רון 17/07/2023 01:05הגב לתגובה זולסכום המקורי. אתגר לא פשוט.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
