גונסון אנד גונסון JNJ
צילום: Stephanie Diani, Wikipedia
דוחות

ג'ונסון אנד ג'ונסון עוקפת בשורה התחתונה; צופה קפיצה ברווח ב-2023

התחזית של החברה נותנת תקווה באופן בלתי צפוי לעונת הדוחות, לפחות לתעשיית הפארמה, ועשויה להפיג את החשש כי הלחצים האינפלציוניים מדביקים את הקצב של תעשיית התרופות. האם החברות האחרות יידבקו גם הן?
דור עצמון |

תאגיד ג'ונסון אנד ג'ונסון JOHNSON & JOHNSON העוסק בתחומי התרופות, מכשור רפואי, מוצרי קוסמטיקה והגיינה ועוד, פרסם את התחזיות הפיננסיות לשנת הכספים 2023 שגבוהות מהציפיות בוול סטריט, למרות אזהרות של מנכ"ל החברה מוקדם יותר החודש כי התמונה הכלכלית הרחבה יותר נותרה לא ודאית.

החברה אמרה שהיא צופה רווח מתואם של 10.55 דולר למניה ב-2023, הרבה מעל הערכת הקונצנזוס של FactSet של 10.33 דולר למנייה. "למרות שהיו לנו לחצים אינפלציוניים שיימשכו גם ב-2023, היינו די חרוצים וממושמעים ביחס לתעדוף השקעות מובילות וניהול חלק מהעלויות", אמר סמנכ"ל הכספים של ג'ונסון אנד ג'ונסון, ג'וזף וולק. התחזית נותנת גוון חיובי באופן בלתי צפוי לעונת רווחי הפארמה הגדולים ועשויה להפיג את החשש כי הלחצים האינפלציוניים מדביקים את הקצב של תעשיית התרופות.

החברה דיווחה על מכירות ברבעון הרביעי של 23.7 מיליארד דולר, מעט מתחת לאומדן הקונצנזוס של FactSet של 23.9 מיליארד דולר. הרווח המתואם למניה היה 2.35 דולר, מעל אומדן הקונצנזוס של FactSet של 2.23 דולר. נראה כי מנכ"ל ג'ונסון אנד ג'ונסון, ז׳ואקין דואטו, רמז בכנס משקיעים מוקדם יותר החודש שהתחזיות של החברה לשנת 2023 יושפעו מאוד מהאינפלציה, בין היתר, ואמר שהוא "יצטרך להיות זהיר לגבי 2023". האזהרה של דואטו הביאה כמה אנליסטים להפחית את הערכותיהם לשנת הכספים של החברה ב-2023. בשבוע שעבר, אנליסט SVB Securities דיוויד ריסינגר, בעל דירוג ביצועים גבוהים יותר לג'ונסון אנד ג'ונסון, הוריד את ההערכה שלו לרווח למניה של החברה לשנת 2023 ל-9.88 דולר, מ-10.57 דולר.

היום מתברר שהניחוש המקורי של ריסינגר היה קרוב יותר לנקודת המבט של החברה. "אף תעשייה לא חסינה לחלק מהלחצים האינפלציוניים שראינו", אמר סמנכ"ל הכספים וולק. "אנחנו לא מניחים שום השפעה דפלציונית או הקלה כלשהי, אבל אנחנו לא חושבים שזה יסלים מכאן. אז נראה השפעה מצטברת. אבל זה מובא בתחזית".

הרווחים של ג'ונסון אנד ג'ונסון משמשים לעתים קרובות כמראה עבור שאר מגזר הביופארמה הגדול, שחברות בהן יכריזו על התוצאות הכספיות שלהן ועל תחזית 2023 בשבועות הקרובים. הוורוד היחסי של תחזית ג'ונסון אנד ג'ונסון לשנת 2023 עשוי להפיח קצת רוח חיים בתזה שהפארמה הגדולה מייצגת מקלט הגנתי בסביבת השוק הנוכחית. בעוד שקבוצת תעשיית הפרמצבטיקה ב-S&P 500 השיגה ביצועים גבוהים משמעותית מהמדד כולו ב-2022, היא מעדה בשבועות הראשונים של השנה הזו, וירדה ביותר מ-3%, בעוד ש-S&P 500 עלה ביותר מ-5%.

האנליסטית של "קנטור", פיצג'רלד לואיז צ'ן, כתבה כי "תוצאות 2022 והתחזית של החברה לשנת 2023 משקפות את החוזק והיציבות של שלושת המגזרים העסקיים של JNJ, למרות אתגרים מאקרו-כלכליים". ג'ונסון אנד ג'ונסון לא חשפו מידע חדש על ההפרדה המתוכננת של חטיבת בריאות הצרכנים שלה, שתוכננה להסתיים השנה. התחזיות לשנת 2023 משקפות את כל העסק, כולל חטיבת בריאות הצרכן. "אנחנו עדיין מתכננים הפרדה ב-2023", אמר וולק.

ג'ונסון אנד ג'ונסון דיווחו על מכירות תרופות של 13.2 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2022, עלייה של 6.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. החברה אמרה שהעלייה נבעה מהטיפול במיאלומה נפוצה באמצעות Darzalex שלה, הטיפול במחלות הדלקתיות באמצעות Stelara שלה ואחרים. מכירות עסקי המכשור הרפואי שלה עלו ב-6.1%, בעוד המכירות בעסקי בריאות הצרכנים שלה עלו ב-3.9%. "אני מסתכל על כמה מהמניות שהציגו ביצועים טובים לאורך שנים, עשרות שנים", אמר וולק. "אלה שמייצרים תזרים מזומנים חזק ומחלקות דיבידנדים".

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social