שאלת ה-42 מיליארד דולר: מדוע האמריקאים לא עוזבים בנקים גדולים?

האמריקאים מפספסים ריבית בשווי של מיליארדי דולרים בכך שהם שומרים את החסכונות שלהם בבנקים הגדולים בארה"ב
דור עצמון |
נושאים בכתבה בנקים חסכון

הפדרל ריזרב העלה את הריבית לרמה הגבוהה ביותר מאז תחילת 2008, רגע לפני שהמערכת הפיננסית כמעט הכניסה את הכלכלה האמריקאית למיתון. עם זאת, הבנקים המסחריים הגדולים עדיין משלמים פרוטות לחוסכים.

בתיאוריה, החוסכים היו יכולים להרוויח 42 מיליארד דולר מריביות ברבעון השלישי אם היו מעבירים את כספם מחמשת הבנקים הגדולים בארה"ב באמצעות הפקדות לחמשת חשבונות החיסכון עם התשואה הגבוהה ביותר - שאף אחד מהם אינו מוצע על ידי הבנקים הגדולים. אך המציאות מורכבת מכיוון חמשת הבנקים הרוויחו ביחד הרבה פחות מ-42 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ואם החוסכים היו מעבירים את כספם בהמוניהם, בנקים המציעים חשבונות עם תשואה גבוהה יכולים להוריד את התעריפים שלהם.

חמשת הבנקים - בנק אוף אמריקה, סיטיגרופ, וולס פארגו, ג'יי פי מורגן ובנקורפ, שילמו ריבית ממוצעת של 0.4% על פיקדונות הלקוחות במהלך הרבעון בעוד שחמשת חשבונות החיסכון עם התשואה הגבוהה ביותר שילמו בממוצע 2.14% במהלך אותה תקופה. חמשת הבנקים מחזיקים ביחד כמחצית מכל הכסף שנשמר בבנקים המסחריים בארה"ב בחשבונות חיסכון. הפער של 42 מיליארד דולר ברבעון השלישי היה הסכום הגדול ביותר מאז החלו העלאות הריבית, אך ככל הנראה יתגמד ברבעון הרביעי מכיוון שחשבונות החיסכון המובילים בתשואות גבוהות העלו את הריבית שלהם ליותר מ-3.5%.

מאז תחילת 2019, האמריקאים הפסידו בריבית של לפחות 291 מיליארד דולר על ידי שמירת החסכונות שלהם בחמשת הבנקים הגדולים ביותר. סביר להניח שהחוסכים בארה"ב החמיצו הרבה יותר מ-600 מיליארד דולר מאז שנת 2014 מכיוון שהשיעור הממוצע ששילמו חמשת הבנקים הגדולים ביותר בשמונה השנים האחרונות עמד על 0.24%.

מדוע החוסכים לא העבירו יותר מכספם? פתיחת חשבון בנק חדש גוזלת זמן, אמר גארי צימרמן, מנכ"ל MaxMyInterest, חברה המתמחה בהעברת הפקדות של לקוחות בין חשבונות החיסכון בעלי התשואה הגבוהה ביותר. חלק מהלקוחות לא מודעים לכמה כסף הם יכולים להרוויח על ידי מעבר, הוא אמר, ולאחרים פשוט לא אכפת, "אנשים לא חושבים בביקורתיות על החלטות פיננסיות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביל אקמן
צילום: טוויטר

1.27 מיליארד דולר באמזון - אקמן משנה כיוון: יותר טכנולוגיה פחות תשתיות

אקמן מהמר על אמזון עם השקעה חדשה בהיקף של כ-1.27 מיליארד דולר כ-9.3% מהתיק; גוגל מקבלת תוספת של כ-945 מיליון דולר ועולה לכ-20%; מנגד - חברת הרכבות הקנדית נמחקת מהפורטפוליו של פרשינג סקוור כשאקמן מעדיף יותר טכנולוגיה מתשתיות מסורתיות

מנדי הניג |

ביל אקמן שוב משנה את התיק. הדו"ח הרבעוני של קרן פרשינג סקוור חושף שינויים ששמים את אקמן בצד של הטכנולוגיה והצריכה, תוך שהוא מתרחב מענפי התשתיות המסורתיים. מי שמוכר כאחד המשקיעים הבולטים בוול סטריט, ממשיך לפעול כמו שהוא אוהב: בבת אחת, ובגדול.

פרשינג סקוור הולדינגס, הקרן המרכזית של אקמן, היא קרן סגורה הנסחרת באירופה ובארה"ב. לקרן נכסים נטו בשווי כ־12.8 מיליארד דולר, בעוד ששווי השוק שלה נע סביב כ־9 מיליארד דולר, דיסקאונט משמעותי שמגלם גם את המבנה הסגור של הקרן וגם את האופי הייחודי של אקמן כמנהל השקעות. בניגוד לאחרים, אקמן לא מחזיק את המניות ויושב בשקט. כשהוא נכנס לפוזיציה הוא עושה את זה בצורה אקטיבית ומתערב בניהול. כך היה, למשל, בהשקעה בהרץ, כשחזרה לשוק אחרי פשיטת הרגל ב־2020 והוא היה מעורב בתהליך ההתייעלות וההנפקה מחדש, או ברסטורנט ברנדס, שבה סייע במיקוד העסקי והניהול אחרי רכישת בורגר קינג. עכשיו מגיע הדו"ח הרבעוני - טופס 13F - וחושף, שוב, שינוי מהותי במפת ההשקעות של אקמן.

התיק החדש של פרשינג סקוור

אמזון היא הסיפור המרכזי כאן. אקמן נכנס בפעם הראשונה לענקית הריטייל Amazon.Com INC 0.6%   ורכש מניות בשווי של כ-1.27 מיליארד דולר, כמעט עשירית מכל התיק שלו. זה לא מהלך של "ננסה ונראה", אלא הצבעה ברורה על איך אקמן רואה את הצמיחה בשנים הקרובות: ענן, מסחר אלקטרוני, ובכלל כל מה שמניע את הכלכלה הדיגיטלית של היום.

אלפבית Alphabet 3.17%   - גוגל, שכבר הייתה חלק מהתיק, מקבלת חיזוק משמעותי. פרשינג סקוור הוסיפה כ־945 מיליון דולר להחזקה, שמגיעה כעת לכמעט חמישית מהפורטפוליו. כשמשקיע כמו אקמן שם כמעט 20% מהתיק בחברה אחת, זו לא רק אמונה בפוטנציאל שלה אלא בחירה אסטרטגית: אקמן רואה בגוגל עוגן טכנולוגי ומאמין שהיא יכולה להמשיך ולייצר תשואה עודפת על השוק.

ההשקעה מגיעה דווקא בתקופה שבה גוגל עומדת במוקד מול החששות מנגיסה ברווחים על ידי ה-AI. עליית כלי הבינה המלאכותית מעלה חששות שמנוע החיפוש שלה יכול לאבד מהדומיננטיות שלו ואפילו לא להיות רלוונטי ושמודל הפרסום שעומד מאחוריו - אחד מערוצי הרווח הגדולים של גוגל - ייפגע. אקמן כנראה רואה כאן הזדמנות ולא איום: גוגל משקיעה עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח AI, מטמיעה את Gemini במנוע החיפוש ובמוצרי ענן, ואקמן מאמין שגוגל תוכל להסתגל לשינויים ולהישאר בחזית גם בעידן שאחרי מנוע החיפוש כמו שאנחנו מכירים אותו.