ללא "חוף מבטחים": ירידות במניות ובאג"ח ואינפלציה ששוחקת את המזומן
"לעולם אל תילחם בפד" המשפט הזה הוא אחד מאימרות הכנף המסתובבות בוול סטריט. כעת נראה שהפד נחוש להוריד את האינפלציה גם במחיר פגיעה במשקיעים, ולאלו, גם אם אינם רוצים להילחם בפד אלא לזרום איתו, לא נותר כרגע שום "חוף מבטחים" להחנות את כספם, כשגם אגרות החוב וגם המזומן צפויים, ככל הנראה, להסב הפסדים למשקיעים.
בשבוע האחרון בכירי הפד מקצינים את ההתבטאויות הניציות שלהם כנגד האינפלציה, כשג'רום פאואל, יושב ראש הפד רומז בצורה די ברורה להעלאת ריבית של חצי אחוז בפגישה הבאה של בכירי הפד בתחילת מאי, ובכירים אחרים אף רומזים לאפשרות של העלאת ריבית של 0.75% - דבר שלא נעשה מאז שנת 1994.
השוק מגיב להתבטאויות האלו כשהחוזים העתידים משקפים הערכה להעלאת ריבית של חצי אחוז בחודש מאי, 0.75% ביוני ועוד העלאה של חצי אחוז ביולי. אם השוק צודק בהערכותיו הריבית בסוף התקופה הזו תהיה 2%-2.25% בסבירות של 87%. לפני שבוע הסבירות לכך הייתה 16% בלבד. יש גם תחזיות ניציות יותר. הכלכלנים של בנק נומרה צופים שתי העלאות של 0.75% ביוני ויולי ועוד שלוש העלאות של רבע אחוז עד סוף שנה, מה שיביא את הריבית בסוף שנה לטווח של 3% - 3.25%.
בהתאם לעליית הציפיות להעלאות הריבית שוק המניות מגיב בירידות. שבוע שעבר היה השלישי ברציפות שנסגר בירידות שערים בנאסד"ק וב-S&P 500, כשהראשון מאבד 2.75% והשני 3.83%, ומדד הדאו ג'ונס כבר עם שבוע רביעי של ירידות. תשואות אגרות החוב הממשלתיות לשנתיים מגיעות ל-2.713 ואלו ל-10 שנים ל-2.905%, ומשקפות גם הם הפסדים למשקיעים.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ייתכן שהירידות האלו הן רק תחילת הדרך. הפד עד כה העלה את הריבית רק ב-0.25% והמאזן התרחב ב-10 מליארד דולר נוספים בשבוע האחרון. בחודש הבא אמור הפד להתחיל לצמצם את המאזן, שיותר מהכפיל את עצמו מאז תקופת הטרום קורונה והיום הוא עומד על 8.9 טריליון דולר.
מטרת הפד הוא להדק את התנאים הפיננסים אך לא בבת אחת, כפי שנציגת הפד בקליבלנד לורטה מאסטר אמר בראיון לרשת CNBC ביום שישי האחרון. זה משאיר את המשקיעים ללא "חוף מבטחים" כשתיקים מסורתיים כמו 60% מניות ו-40% אגרות חוב לא מהווה הגנה מפני עליית התשואות והירידות בשוקי המניות. תעודת הסל VBAIX שאמורה לעקוב אחר תיק כזה של 60/40 ירדה ב-8.8% מתחילת השנה עד יום חמישי האחרון. ביום שישי, כזכור, נרשמו ירידות חדות נוספות מה שהביא את ההפסדים קרוב לוודאי לאזור ה-10%. מצד שני גם להשאיר את הכסף במזומן לא מהווה פתרון לשמירת ערכו עם אינפלציה שמגיעה ל-8% בשיעור שנתי.
בשבוע הקרוב צפוי שקט יחסי מצד דוברי הפד, שלא צפויים להרבה בראיונות עד לפגישה הבאה ב-4 במאי. נתון מקרו אחד שצפוי להתפרסם בתקופה זו הוא עלות ההעסקה, נתון מפתח בהערכת האינפלציה של הבנק המרכזי. כלכלני דויטשה בנק מצפים לעליה של 4.6% בשיעור שנתי.
- מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה
- אנבידיה מזנקת 3.2%, TSMC מוסיפה 2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מה שבכל זאת יכול להוות טריגר לשינוי מגמה זה שינוי באחד מגורמי המקרו או עונת דוחות מוצלחת במיוחד. השבוע צפויות לדווח חלק מהחברות הגדולות בשוק האמריקאי כמו אפל אמזון וגוגל. גם שינוי במגמת הסגרים בסין או דיווחים על הקלה בשיבושים בשרשראות האספקה כמו גם נתוני אינפלציה משופרים יכולים להוות זריקת מרץ לשווקים המדשדשים. בינתיים טרם נרשמו סימנים מוקדמים לכך.
- 1.ציאנידוס 25/04/2022 23:20הגב לתגובה זווהשיירה עוברת

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
מאנדיי מנכליםמאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה
החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה
מאנדיי דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר. הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.
כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודתתקשה להתחרות.
מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.
"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".
- מאנדיי משיקה: סוכני AI חדשים ומוצר לניהול קמפיינים כחלק מ-CRM
- מאנדיי גייסה 10 מיליון דולר לבלוקס הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".
