הזבל של אחד הוא האוצר של האחר: החברות שנהנות מהזינוק בכמות הפסולת
העולם טובע בפסולת ותעשיות המחזור וניהול הפסולת פורחות: מילא הפגיעה הבריאותית והמוות שהביא החיידק הסיני על העולם, מילא פגיעתו הרעה באורחות החיים, בתחומי כלכלה שונים ובשיבושים הרבים שיצר. אבל כעת, כאשר סיכומים מעודכנים לגבי שנת 2021 מגיעים לציבור, מסתבר שהפסולת שהצטברה על פני, מעל ומתחת כדור הארץ בתקופת הקורונה שברה בגדול את כול שיאי העבר ובכול התחומים.
הסטטיסטיקה מטילה אימה של ממש. מילא שטובעים בפסולת אבל כשמדובר בפסולת מסוכנת/רעילה, נראה לנו שהעולם צריך לשקול אם ההתארגנות המסיבית כביכול למלחמת חורמה בסכנות משבר האקלים (כתבנו "כביכול" כי בינתיים השימוש במאובנים לאנרגיה רק תופח), אינה באה על חשבון התארגנות מסיבית שצריכה הייתה להגיע בנושא הפסולת שהרי עד שנצליח לנקות את דו תחמוצת הפחמן נמות מטביעה ומחנק בפסולת. עד כאן החדשות הטובות, הרעות הן שבשני המקרים אין התקדמות ממשית. נכון, הקורונה עזרה לשיפור האקלים אבל זה כבר מאחורינו וכרגע, בין הצאר פוטין למנהיג המערב ביידן אנחנו ב- Deep Shit.
אלא שלמזלו של כדור הארץ נתן הקב"ה לאדם את התושייה. שרדנו את המבול, את המלחמות והמגפות ואת נבואותיו של הכומר מלטוס, הפרופסור רוביני ושאר רואי השחור ונשרוד גם את משברי האקלים והפסולת. למה? כי מהפכת הטכנולוגיה נותנת הכילים להתגבר. בינתיים, למי שבכול זאת לא מסתפק בחדשות הערב ומעוניין בעוד קצת דפרסיה אז יש שפע מחקרי זוועה בנושא הפסולת כמו הנתונים על הפסולת הרעילה, שידיר שינה מעיניכם.
אבל בוול סטריט כמו בוול סטריט רואים פוטנציאל בכול משבר אז נדבר היום על נושא הטיפול בפסולת, שהפך, לא מעט בשל הקורונה ומהפכת הטכנולוגיה, למעניין בוול סטריט. "ריח הרווחים מהטיפול באשפה מפצה על ריח האשפה", אמר בזמנו וויין הייזנגה (Wayne Huizenga) המנוח, המייסד של ענקית הטיפול באשפה ושירותים סביבתיים, WASTE MANAGEMENT, בלוקבאסטר, אוטוניישן (סימול:AN), מרכז הנופש היוקרתי, Boca Raton Resort & Club בפלורידה והבעלים של 2 קבוצות פאר בהוקי קרח ובפוטבול.
הייזנגה, אחד מהיזמים-אנשי העסקים הגדולים של ארה"ב במאה שעברה, היה דור שלישי של "מפני אשפה" ולאחר שהקים את WM אמר, "אם לא נטפל כראוי באשפה היא תטפל בנו..". האיש מכר אחזקותיו בחברה ב-1984, "בגלל הזדמנות בלתי רגילה שזיהיתי". ההזדמנות הייתה הקמת ענקית הווידאו בלוקבאסטר שאותה מכר ב-9.4 מיליארד לוויאקום. אבל הייזנגה היה ונשאר "איש של סילוק אשפה" והוא גם אחראי בעקיפין להיווצרותה של חברת המחזור אקולב (סימול:ECL) שהיום מתחרה ב-WM. הייזנגה צדק בקשר לסכנות האשפה שגדלה לממדים מפחידים עם התקדמות מהפכת הטכנולוגיה. אליבא מומחי החזוי יגדל המחזור הגלובלי של הטיפול בפסולת מ-1.6 טריליון דולרים ב-2020 לקרוב ל-3.5 טריליון ב-2030.
תעשיית ניהול האשפה מורכבת מארבע תת-תעשיות נפרדות (שהולכות ומתמזגות). הסקטור המוביל הוא ניהול האשפה (איסוף, שינוע וטיפול) אחריו סקטור הטמנת אשפה (חברות שעיסוקן במיטמנות של פסולת מוצקה). תעשיית המחזור היא התחום שצומח במהירות כתוצאה מהתקדמות מהפכת הטכנולוגיה ולבסוף תעשיית המניעה ( waste prevention או מיזעור נזקי האשפה באמצעות חינוך), הסקטור הקטן והצעיר ביותר שגם צומח במהירות "בעזרת" מהפכת האינפורמציה.
הסיבה לכתבה זו קשורה בעקיפין לתעשיות הרכב החשמלי המשגשגת והאוטונומי וכמובן גם ל TESLA INC ולסין שבבעלותה 80% מחומרי הגלם שנחוצים לתעשיית הבטריות, שחקן זיהום חדש יחסית שמוביל בזיהום רעיל. קראנו ריאיון שנתן לאחרונה המייסד המשותף של טסלה (כן, היו 5 כאלו לצדו של מאסק), Jeffrey Brian Straubel, לאתר הבלומברג. Straubel, שפרש מטסלה ב-2019 לאחר ששימש כמנהל הטכני של החברה והיה האחראי לנושא האנרגיה (מתשתית הבטריות ועד למפעל הבטריות הענק בנבדה), הקים, עוד ב-2017 ובתמיכה ומימון ראשוני של טסלה, חברה בשם Redwood Materials לצורך "מחזור סוללות ליתיום יון ואשפה אלקטרונית אחרת (E-Waste)".
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הסיבה להקמת החברה הייתה ההצטברות ההולכת וגדלה של בטריות משומשות ואשפה אלקטרונית אחרת שהצטברה במהירות ככול שמהפכת הטכנולוגיה התקדמה, מדובר בתחום האשפה שגדל במהירות הכי גדולה (מ-2.37 מיליון טון ב-2009 ל-50 מיליון טונות ב-2020 ול-63 ב-2021 כאשר כול המומחים מאמינים שהקצב יימשך). סטרובל הסביר לבלומברג שלא הקים את החברה רק על מנת לנקות את אמריקה מפסולת מסוכנת שמצטברת במהירות אלא שיש לו מטרה גדולה בהרבה, להעביר חלקים משמעותיים של תעשיית הסוללות ורכיביה מאסיה לארה"ב. מפעל החברה הוקם סמוך למפעל הבטריות הגדול בעולם של טסלה בנבדה. המחזור לדעתו יעשה זאת ואחרי הכול דעתו קובעת מאוד בתחום ולראייה "התנפלות משקיעים לצורך מימון הפרויקט. הבאנו תמונת המפעל החדש להתרשמותכם:
מה שמנסה סטראובל לעשות, בעזרת המיחזור בעיקר, לפשט את שרשרת הייצור של הבטרייה באמצעות יצירת כול המרכיבים בארה"ב ומחומרים ממוחזרים ובכך להיפטר מהתלות בחומרי גלם סיניים. התלות בקונפוננטות מסין יוצרת מצב שמחיר הבטרייה, שההערכות היו שירד משמעותית עם הגידול במספר המכוניות החשמליות והאוטונומיות המיוצרות, לא יורד בגלל השליטה הסינית בחומרי הגלם. "הידע והטכנולוגיות בידנו ומצטברת כמות אדירה של אשפה אלקטרונית שתאפשר זאת", אמר.
עד כה גייסה החברה קרוב למיליארד דולרים כאשר המשקיעים המובילים הם טסלה, פורד, גולדמן סאקס, פידליטי, אמאזון והקרן הסקוטית היוקרתית Baillie Gifford שהזכרנן בטור זה בעבר ושהייתה מראשוני המשקיעים בטסלה. אם ישיג סטראובל את מטרתו נראה בעתיד אבל דבר אחד ברור, חשיבות הטיפול באשפה האלקטרונית הופכת במהירות לבעיה רצינית ביותר והמחזור יהווה חלק משמעותי מהפתרון.
חשוב להבין שתהליך החלפת הרכב הקונבנציונלי ברכב חשמלי ואוטונומי יגדיל משמעותית את כמויות האשפה האלקטרונית ובעיקר מתעשיית המוליכים למחצה שמגדילה במהירות את "תרומתה" ביצירת סוג האשפה הזה. החברות סאמסונג, טאיוואן סמי קונדוקטורים, אינטל, מייקרוסופט, גוגל ואפל לבדן הגיעו ב-2020, ל-2.5 מיליון טון של אשפה כזו.
המעבר למכונית החשמלית ולאוטונומית הולך וגדל במהירות (31 מדינות כבר קבעו תאריכים להורדת הרכב הקונבנציונלי מהכביש עד 2030 כאשר נורבגיה קבעה את 2025 כתאריך יעד וגם חברות רכב קונבנציונלי רבות מתחייבות לכך. GM למשל הודיעה שהחל מ-2030 לא תייצר יותר רכב כזה). סטראובל מתמקד אמנם במיחזור לצורך ייצור בטריות אבל חברות האשפה, מ-WM, וויאוליה, EcoLab ומטה וכך גם חברות רכב רבות משקיעות סכומי עתק בנושא. כמובן שגם הגופים הסביבתיים מפעילים לחץ שהולך ומתגבר לטיפול באשפה ולמחזור וזה מכיוון שהאשפה האלקטרונית, למרות שהיא מהווה רק 2% מסך האשפה בארה"ב כרגע, תורמת 70% מסך האשפה הרעילה והחשש מהגידול שצפוי בסוג זה של אשפה מגדיל הלחץ על הממשלים לתמוך בתעשייה החדשה הזו. מאוד מומלץ לקרוא את הריאיון שנתן סטראובל לבלומברג.
ההשקעה בתעשיות הטיפול ומחזור האשפה: נושא הטיפול באשפה המצטברת קיבל דחיפה גדולה מהסכם האקלים האחרון וכמובן הפנה זרקור לנושא מוול סטריט ושאר הבורסות הגדולות. הזכרנו את האשפה האלקטרונית שקצב ההצטברות שלה הגבוה ביותר וכך גם רעילות הפריטים אבל זו עדיין בעיה קטנה בהשוואה לפסולת פלסטית, פסולת אנרגיה או פסולת מוצקים (מתכות, חלקי רכבים). הדרכים המקובלות להיפטר מאשפה הן מטמנות שזו השיטה הפופולרית ביותר כיום. לצד המטמנות ישנן המבערות (incineration) והמיחזור, שעם ההתקדמות הטכנולוגית נעשה יותר פופולרי אבל דורש השקעות גדולות וידע. הפיכת זבל מהצומח והחי לקומפוסט (דְּשוֹנֶת) ולבסוף טיפול באמצעות כימיקלים. ההטמנה והשריפה, שתי הדרכים המובילות בטיפול באשפה, יוצרות בעיות. הראשונה בעיית דליפה (במיוחד במטמנות של חומרים רדיו אקטיביים) והשנייה בפליטת גזים. ככול שבעיות האשפה הולכות ומחריפות כך גם גדלה ההשקעה בפתרונות וכיוון שמדובר בתחום עם פוטנציאל רווח גדול יותר ויותר חברות נכנסות תוך ניצול ההתקדמות הטכנולוגית.
אז במה משקיעים? כאן נתקלים ב"בעיה הרגילה" של המאה ה-21, כיצד לבחור בחברה/חברות מנצחת? חברות האשפה המובילות כמו WM, ויאוליה (סימול:VIE.PA), Republic Services (סימול:RSG),Aurubis AG (סימול:NDA.DE) או הענקית השבדית Boliden (סימול: BOLIF) שהיא אחת המובילות בתחום ה-E-waste התחילו כולן בהתמקדות ב"ניהול אשפה", אז זה אמר "איסוף, שינוע והטמנה או שריפת האשפה". אלא שכיום כול הגדולות פלשו לכול התחומים ויש עוד "בעיה" במניות חברות האשפה, כמעט כולן עדיין בשיא כול הזמנים או קרוב מאוד לרמת השיא, כי המשקיעים מודעים לעובדה שמדובר בתחום שגם ייהנה מהמשך הצמיחה וגם מעידוד ממשלות וגופים בינלאומיים.
יש עוד 2 בעיות בהן יתקל המשקיע. הראשונה שחלק גדול מהחברות המובילות אינן אמריקאיות ואינן נכללות בסלים "אמריקאים". השנייה, שחברות כאלו נכללות היסטורית בסלים וקרנות של "תעשיות שונות", "חומרים בסיסיים" או לפי ההתמקדות כמו חברת אקולב שמוגדרת כחברת כימיקלים "מיוחדים". אנחנו עוקבים אחרי WM, VIE.PA ו- Boliden (סימול: BOLIF), האחרונה בגלל ה-E-waste שנראה כתחום היותר מעניין.
- 13.מה דעתך שלמה? 14/04/2022 00:59הגב לתגובה זוהאם התיאוריה על המניות המשבשות השתבשה?
- שלמה גרינברג 15/04/2022 10:09הגב לתגובה זומה שקרה הוא שהגברת צודקת לגבי העתיד אבל בהתלהבותה (האופיינית למשקיעים אמריקאים) הזניחה את הערכים העובדתיים לטובת ערכי החלום כפי שהדוגמא של קומפיוג'ן מוכיחה
- 12.יוסף 12/04/2022 19:39הגב לתגובה זוגם אני מצטרף לבקשת ההתייחסות למצב השווקים והחששות ממיתון, נוכח: א. התפרצות הנגיף בארץ מוצאו, ב. מלחמת פוטין-זלנסקי, ג. בעיות בשרשראות, ד.אינפלציה גואה, ה. אמירות ניציות גם מהחלקים היוניים של הפד. ו. בחירות לקונגרס שמתקרבות, תודה מראש
- 11.עידן 10/04/2022 17:59הגב לתגובה זומה דעתך על הנאמר כאןhttps://www.bizportal.co.il/globalmarkets/news/article/803658 תודה
- דעתי לגבי המוליכים למחצה ברורה (ל"ת)שלמה גרינברג 11/04/2022 12:24הגב לתגובה זו
- 10.אבי טננבוים 10/04/2022 14:33הגב לתגובה זומה דעתך עליהן? דויטשה ואחרים מפריזים או מבוססים? תודה מראש כמו"כ האם אתה מודאג מהירידות האחרונות בשבבים? זו ירידה זמנית לצורך עליה? או שמא יש כאן אינדקציה על ריסון עתידי בביקושים צרכניים? נשמח לתגובתך המחכימה כתמיד, תודה
- שלמה גרינברג 11/04/2022 12:27הגב לתגובה זולא נראה לי, לבטח לא בביקושים למוצרים שמונעים ע"י מעבדים וכו. אגב, אין שום הוכחה סטטיסבטית לירידה בביקושים, עכשווית או עתידית
- אבי טננבוים 11/04/2022 16:15של מיתון בכלכלות, והאינדקציות שנובעות מהיפוך עקומת התשואות. וכן מהאינפלציה שגואה וגואה
- 9.אבי טננבוים 09/04/2022 21:53הגב לתגובה זומה דעתך על נבועות המיתון של דויטשה ואחרים לקראת 2023 בעקבות היפוך עקומת התשואות? ב. האם הירידות מלחיצות? האם עודף היצע ממשמש ובא, או שמא יותר גרוע - ריסונים בביקושים הצרכנים, או שמא זו סתם נפילה לצורך עליה שמהווה הזדמנות. תודה מראש
- 8.Ecl עוסקת בסניטציה של בתי חולים והוקמה ב 1923 האם אין טעות (ל"ת)יואב 09/04/2022 13:19הגב לתגובה זו
- שלמה גרינברג 11/04/2022 12:33הגב לתגובה זואקולב אכן פועלת בתחום המבון הרפואה ומדעי החיים ומתמחת בסניטציה ומניעת זיהומים
- 7.חיים 09/04/2022 07:27הגב לתגובה זושלמה, כתבה מרתקת. אשמח שתחווה דעה על ורידיס. האם אחזקה ישירה בחברה עדיפה על פני חשיפה באמצעות דלק רכב? תודה.
- שלמה גרינברג 10/04/2022 10:13הגב לתגובה זומכיר את החברה כחלק מעיסוקיי במים אבל רק בצד עיסקים אלו
- 6.תודה רבה שלמה. מעניין !! (ל"ת)עמית 08/04/2022 20:13הגב לתגובה זו
- 5.גילי 08/04/2022 20:12הגב לתגובה זומבאס.
- 4.מאמר חשוב ביותר 08/04/2022 16:24הגב לתגובה זוסביניה האוסטרלית עוסקת גם בכריה של זהב ופלדיום, וגם מקימה בצרפת מפעל ענק למיחזור בטריות
- אמת, זו התכנית (ל"ת)שלמה גרינברג 09/04/2022 10:10הגב לתגובה זו
- 3.מאמר מרתק (ל"ת)אדם 08/04/2022 16:14הגב לתגובה זו
- 2.דגן 08/04/2022 14:46הגב לתגובה זו.
- 1.תמחזר פסולת ויצא נפט בשווי מצחיק 08/04/2022 12:58הגב לתגובה זותמחזר פסולת ויצא נפט בשווי מצחיק
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
