וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

שני אירועים מרכזיים, הקשורים זה בזה טלטלו את השווקים במהלך השבוע האחרון, נאום יו"ר הפד', בו נרמז על מדיניות ניצית אפשרית, והופעת האומיקרוןן, הזן החדש של נגיף הקורונה; האנליסטים מנסים להעריך איך יגיבו השווקים לאירועים וכיצד הם ישפיעו על הצמיחה 
איתן גרסטנפלד | (8)

האנליסטים מסכמים שבוע נוסף של טלטלה בשווקים, שנגמר בירידות שערים, על רקע החשש בעקבות הופעת הזן החדש של נגיף הקורונה - אומיקרון, ונאום יו"ר הפד' בסנאט האמריקאי, שטרף את הקלפים עבור משקיעים רבים. האנליסטים מנסים להצביע על הגורמים המרכזיים שמניעים את שוק המניות, ולהעריך האם הצמיחה צפויה להיפגע מהאירועים האחרונים.

>>> המומחים של ביזפורטל ילמדו אותך השקעות (ללא עלות) - להרשמה לקורס

הצמיחה לא תרד כל כך מהר

למרות האזהרות מצד יו"ר קרן המטבע העולמית והורדת תחזית הצמיחה של בנק ההשקעות גולדמן זאקס, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, לא מעריך שהפסקת הרכישות של הפד' ועליית ריבית, כפי שמגולמת, תוביל לירידה בצמיחה.

לדבריו, "הפסקות בהקלה כמותית לא פגעו בצמיחת המשק האמריקאי בעשור לפני המגפה. מאז שנת 2010 בתקופות ה-QE הצמיחה השנתית הממוצעת הייתה כ-1.9%. בתקופות בהן ה-FED לא עשה QE, הצמיחה הממוצעת הייתה 2.3%. הצבענו בתחזית לשנה הבאה שפרסמנו לפני שבוע על שורה של סיבות שהופכות את ההתרחבות הנוכחית בכלכלה לחזקה ולייחודית במאפייניה. הצמיחה לא מתבססת רק על הריבית הזולה. הפסקת רכישות ועליית ריבית בשיעור של 1.5%-2.0% לא צפויה לפגוע משמעותית בהתקדמות הכלכלה."

כמו כן, הוא מצביע על כך שרווחיות החברות במגזר העסקי האמריקאי נמצאת ברמות שיא של חמישים השנים האחרונות. "החברות אומנם ממונפות וחשופות לשינוי בריבית, אך הן מחזיקות כמות מאוד גבוהה של נכסים נזילים. היחס בין סך החוב לנכסים נזילים ירד לאחת הרמות הנמוכות היסטורית. שילוב בין רווחיות חזקה ורמה גבוהה של נכסים נזילים צפויה לשפר עמידות המגזר העסקי מפני עליית ריבית".

מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז

לבסוף, "המינוף של משקי הבית בארה"ב הוא אחד הנמוכים היסטורית (ראו תחזית 2022). המגזר הממשלתי אומנם ממונף מאוד, אך נראה שנסיגת ה-FED לא גורמת (לפחות בינתיים) לעלייה בעלויות מימון שלו".

קיראו עוד ב"גלובל"

אנחנו נכנסים לתקופה מאתגר

לאור הטלטלה שעובר על השווקים, גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות, מנסה להסביר מה מניע את השווקים. לדבריו "כשאנו מנתחים את שוק המניות ממבט של 30 אלף רגל, אנו מתבוננים על שני ווקטורים מרכזיים. הווקטור הראשון הוא נתוני הבסיס כמו רווחי החברות שמשתקפים גם דרך נתוני המאקרו, והווקטור השני הוא הנזילות שנקבעת על ידי הבנקים המרכזיים דרך המדיניות המוניטארית".

בנוגע לווקטור הראשון, אין ספק שרמת הפעילות הכלכלית עודנה חזקה אך אנו כבר כמה זמן רואים את מגמת ההאטה שנמצאת מעבר לפינה בין אם בחולשה המסתמנת בצריכה הפרטית, או התעשייה שמושפעת מהשיבוש המתמשך בשרשראות האספקה ומשבר האנרגיה בעולם - ואל תוך אלו הגיע אומיקרון שצפוי רק להחריף את מגמות אלו בחודשים הקרובים.

וזה מביא אותנו אל ווקטור הנזילות - על פי כללי הספר בעבר, בתקופה כזו הבנקים המרכזיים נוטים לתת יותר נזילות אך הפעם לבנקים המרכזיים אין את המותרות הללו שכן האינפלציה גבוהה וכפי שפאואל אמר, כבר לא ניתן לומר שהיא טרנזיטורית. לאור זאת, אנו לא באמת צריכים להיות מופתעים מחולשה בשוקי המניות, שלהערכתנו עוד צפויה ללוות אותנו בשבועות הקרובים".

השיפור במשק העבודה האמריקאי נמשך

לצד האירועים המרכזיים שטלטלו את השווקים התפרסמו בשבוע החולף כמה נתוני מאקרו חשובים. בסקירתם השבועית, הכלכלן הראשי של בנק לאומי ד"ר גיל בפמן, ואסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, דודי רזניק, מצביעים על כך שדו"ח התעסוקה לחודש נובמבר בארה"ב אמנם הצביע על תוספת משרות נמוכה יחסית אך השיפור בשוק העבודה בארה"ב נמשך.

התעסוקה עלתה ב-210,000 בנובמבר, פחות מן הקונצנזוס שצפה עלייה של כ-550,000. עם זאת, היו עדכונים כלפי מעלה בנתוני התעסוקה של חודשים קודמים: הנתון לספטמבר עודכן מעלה ב-67,000, ל-379,000, והנתון לאוקטובר עודכן מעלה ב-15,000, ל-546,000, ובסך הכול כ-82,000 יותר ממה שדווח בעבר, כך שבמצטבר הפער מול הצפי המוקדם פחות גדול.

שיעור האבטלה ירד ב-0.4 נקודת אחוז בנובמבר ל-4.2%, ירידה שהינה גדולה יותר מאשר ציפיות הקונצנזוס. עליות בתעסוקה התרחשו בשירותים מקצועיים ועסקיים, תחבורה ואחסנה, בנייה וייצור. התעסוקה במסחר הקמעונאי ירדה ותעסוקה בתחום הפנאי והאירוח השתנה רק מעט בנובמבר. מה שיכול ללמד להערכתם "על בלימה של החזרה לפעילות 'נורמלית' בתחומים הרגישים למגפה, כמו תיירות, בילוי ורכישות קמעונאיות". בחודש נובמבר, השכר המשיך ועלה ובמהלך 12 החודשים האחרונים נרשמה עלייה בשיעור של 4.8%, זאת בדומה לשיעור העלייה בחודש אוקטובר.

מקור: סקירת לאומי שוקי הון

מספר המובטלים בארה"ב ירד ב-542 אלף ל-6.9 מיליון, כך שהשיפור בשוק העבודה נמשך בהדרגה. נתון חיובי נוגע לכך ששיעור ההשתתפות בכוח העבודה עלה ל-61.8% בנובמבר, אך זהו שיעור הנמוך עדיין ב-1.5 נקודות אחוז מאשר בפברואר 2020. נרשמה ירידה משמעותית מאז תחילת המגיפה בשיעורי ההשתתפות של עובדים בגילאי 45 ומעלה, שככל הנראה בחרו לפרשו מוקדם מן הצפוי, לפחות באופן זמני - "מצב היוצר מחסור ניכר בעובדים במשק האמריקאי".

הנתונים טובים האמון נמוך

במשך לכך, כלכלני בנק הפועלים מפנים זרקור לכך שהאינדיקטורים הכלכליים מצביעים על צמיחה גבוהה ברבעון הרביעי בארה"ב, אך אמון הצרכנים בירידה. מדדי מנהלי הרכש של ה-ISM הוסיפו לעלות. המדד לענפי התעשייה עלה לרמה של 61.1 נקודות והמדד למגזר השירותים ל- 69.1 נקודות. חרף השיבושים בשרשרת האספקה, ענפי השירותים בארה"ב ממשיכים להתאפיין בהתרחבות משמעותית בפעילות. המחסור ברכיבים בענף כלי-הרכב עדיין ניכר. ההזמנות ממפעלים עלו באוקטובר ב-1.0% וללא כלי רכב נרשמה עלייה של 1.6%.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    חנוך 05/12/2021 23:22
    הגב לתגובה זו
    בצמיחה מדברים פה?
  • 6.
    אורן 05/12/2021 22:29
    הגב לתגובה זו
    יעני, חורי תחת מטונפים..
  • 5.
    שבוע תיקונים ועליות בנאסדק (ל"ת)
    טל 05/12/2021 21:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    המון בולשיט בלי מסקנה אחת (ל"ת)
    אנונימי 05/12/2021 20:39
    הגב לתגובה זו
  • אורן 05/12/2021 22:30
    הגב לתגובה זו
    ערימת מטומטמים משמקשקשים בשביל 4 שקל..
  • 3.
    עוזי שחף 05/12/2021 20:38
    הגב לתגובה זו
    השווקים ירדו המון,ולא מעט מניות נחתכו כבר ביותר מ 30-40% . זה תמיד זמן טוב לכניסה,עם ראיה לטווח ארוך,כי מי שמסתכל לטווח הקצר,סופו בדרכ להפסיד,גם במסחר היומי,וגם במסחר הסווינג, ובעיקר בהשקעה לטווח ארוך.
  • 2.
    אופטימי לגבי הדולר 05/12/2021 20:08
    הגב לתגובה זו
    קורונה פד ריבית אינפלציה אוקראינה כל אלה מספקים סיבות למכירה של מניות והורדת השוק כנראה תיקון קל אבל יכול להפוך בקלות למיני מפולת .
  • 1.
    שמע ישראל (ל"ת)
    ם 05/12/2021 18:37
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.