שבבים
צילום: Istock

צ'יפ של אופטימיות בוול סטריט

פגישה של אנליסטים עם חברת Applied Materials נתן תקווה לוול סטריט, או לפחות לחברה המייצרת מוצרים לתעשיית הצ'יפים המוליכים למחצה; האנליסטים מעבירים את המלצתם על מניית החברה ל"קנייה": "מובילי שוק הציוד למוליכים למחצה נמצאים בנקודה אסטרטגית".
לימור זילבר | (2)

חברת ההיי-טק APPLIED MATERIALS (סימול: AMAT), המייצרת ציוד ותוכנה הקשורות בתעשיית הצ'יפים המוליכים למחצה, ערכה לראשונה מזה ארבע שנים מפגש עם אנליסטים אשר החדיר בוול סטריט משב קל של אופטימיות על אף המחסור הקיים בצ'יפים. על אף זאת, מניית החברה סיימה את יום המסחר של היום (ה') בעלייה קטנה מאוד של 0.15%.

האנליסטים אוהבים את מניית החברה, אשר נסקה בחצי השנה האחרונה, לאחר שמשקיעי החברה התערבו כי מחסור עולמי בשבבים ייצר הזדמנות לספק הציוד לייצור מוליכים למחצה. אולם לאחר המפגש שערכה החברה ביום שלישי עם אנליסטים, לראשונה מזה ארבע שנים, המנייה ירדה במהלך יום המסחר של אתמול (ד') ב-1.6% ונסחרה ב-137 דולר, על רקע שוק מניות שטוח.

לאחר המפגש, שנערך באופן וירטואלי נוכח מגפת הקורונה, האנליסטים הודיעו כי הינם מאשרים את  דירוג הקנייה שלהם ואמרו כי החברה נראית שמרנית בהנחיות הרווח שלה, בעוד שציפיות המשקיעים היו גבוהות. החברה אמרה כי היא מצפה להגיע בשנת הכספים 2024 לרווח למנייה של כ-8.5 דולר אולם המשקיעים  קיוו שהרווח למנייה יגיע ל-9 דולר, כותב אנליסט שוקי ההון של RBC, מיטש סטיבס, בסקירתו ביום רביעי. "יש משקיעים שחוששים שההוצאות על ציוד ייצור יגיעו לשיא השנה. אנו נוקטים עמדה שורית יותר", וחושבים שהמחזור יימשך יותר מהשנה הקלנדרית 2021"

סטיבס האנליסט מחברת RBC מדרג את מניית אפלייד מטרילס בביצועי יתר, עם יעד מחיר של 140 דולר שהוא בעצמו שמרני בהשוואה לממוצע של 150 דולר בקרב אנליסטים שנבדקו על ידי FactSet. החברה אמרה לאנליסטים במפגש כי להערכתה, הביקוש לניתוח נתונים מבוסס בינה מלאכותית יעלה את שוק המוליכים למחצה לשווי של טריליון דולר בשנה, עד סוף העשור, לעומת חצי טריליון דולר השנה. בתור הספקית המובילה של ציוד לייצור שבבים, עם נתח שוק העולה על 20%, החברה תתפוס חלק גדול מהצמיחה המונעת על ידי הבינה המלאכותית בהוצאות ההון של מפעל השבבים - הצפויות לעלות מכ-70 מיליארד דולר השנה לכ-100 מיליארד דולר אמצע העשור.

היצע המוצרים הרחב של החברה מאפשר לה את העמדה הטובה ביותר לתפיסת נתחי שוק, כותב אנליסט ניו סטריט ריסרץ', פייר פרגו, בסקירתו שלאחר הפגישה. "מנקודת מבט של צמיחה", הוא כותב, "מובילי שוק הציוד למוליכים למחצה נמצאים בנקודה אסטרטגית".

"התנופה במחשוב אינטליגנציה מלאכותית תדרוש שבבי "לוגיקה" - כמו מיקרו-מעבדים - ושבבי זיכרון", כותב פטריק הו  מסטיפל: "בקרב ספקי הציוד הגדולים, לאפלייד מטיריאלס יש את האיזון הרב ביותר בין הקטגוריות, כאשר מכירותיה מפוצלות בערך 50/50". הוא מדרג את המלצת המנייה כ"קנייה" עם יעד מחיר של 160 דולר, על סמך התחזית שלו לרווח המניות של 6.57 דולר לשנת הכספים שתסתיים באוקטובר 2022.

בחודשים האחרונים העולם חווה מחסור בצ'יפים, אותם שבבים קטנים בעלי השם המוזר "סמיקונדקטור"- מוליכים למחצה. מה הסיבה לכך? הקורונה. המגפה השאירה עובדים רבים בבית והשביתה את קווי הייצור בזמן שהביקוש למחשבים, טאבלטים ומסכים וכל מה שבעצם מבוסס שבבים, זינק כי כולנו ישבנו בבית, מנותקים בכוח מהעולם. כעת, חברות הטכנולוגיה מנסות לאגור כמה שיותר שבבים, אך היצרניות מתקשות לעמוד בקצב. בחודשים האחרונים תעשיית הרכב החליטה שסוף המגפה באופק וביקשה לחזור לייצור בהיקף מלא, מה שהתבטא בהזמנות שבבים בהיקף אדיר. כל זה גרם גם לעלייה במחיר השבבים, לפי הערכות אנליסטים בכ-15% בחודשים האחרונים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טאואר 09/04/2021 09:26
    הגב לתגובה זו
    ומניית טאואר לא שברה את השיא. כנראה שאין מחסור או שהמשקיעים דפוקים או שטאואר דפוקה
  • 1.
    ליאור 09/04/2021 08:05
    הגב לתגובה זו
    כאן העתיד נמצא בכל מוצר אפשרי בעולם.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.