לוח טיסות, נתב"ג בן גוריון שדה תעופה
צילום: Istock

ציידי השורטיסטים משקיעים באמריקן איירליינס - המניה טסה 60%

אמריקן איירליינס פרסמה את הדוח שלה והציגה הפסד שנתי של כמעט 9 מיליארד דולר, מה שמיקם אותה במקום נוח לנפילות, עד שהגיעו המשקיעים החדשים. לאחר ההודעה של פלטפורמות מסחר שיגבילו השקעה במניות שנחשדות בספקולציות משותפות - העליות במניה התמתנו
אלמוג עזר | (5)
נושאים בכתבה אמריקן אירליינס

ענקית התעופה אמריקן איירליינס מצטרפת לבנק המטרות של ציידי השורט. כך עולה מתנועת המניה שלה היום שטסה כמעט 60%. לאחר שפרסמה את  הדוח הכספים לרבעון הרביעי של 2020.

כפי שכתבנו מוקדם יותר, בימים אלו מתקיים מעין מאבק בין משקיעים צעירים שהתאגדו לבין קרנות גידור ותיקות. אותם משקיעים מחפשים אחרי חברות עם כתבי שורט רבים ומבקשים לייצר "שורט סקוויז" מלאכותי שיגרום לזינוק במניה. משקיעים אלו לוכדים את רוב תשומת הלב מסביב לעולם בימי המסחר האחרונים. 

נראה כי אמריקן איירליינס (סימול: AAL) עשויה להיתפס לטירוף מסחר ביום המסחר הנוכחי. אם נשפוט את התנועות של מניות דומות שנמצאו באותו מצב וזכו לטיפול בציידי השורטים. השמות הידועים עד כה הם בלאק ברי, AMC CORP ו-GameStop.

מוקדם יותר דיווח חברת התעופה פרסמה את הדוח והציגה הפסד של 3.86 דולר למניה, אמנם מדובר בפחות מצפי השוק ל-4.11 דולר, אך עדיין בדוחות נוראיים. גם ההכנסות היו מעבר לתחזיות. אמריקן סיכם הפסד שנתי של 8.9 מיליארד דולר ל-2020, לאחר שהמפלה חיסלה את הביקוש והיכולת לנסיעות.

חברות התעופה ידועות כחברות שאינן חביבות על המשקיעים לנוכח מינוף גבוה ורווחיות נמוכה. אך ככל הנראה זה לא הזמן לבצע שורט כנגד חברות אלו. הערכות הן שמשקיעי השורט הפסידו 71 מיליארד דולר בשנה האחרונה בשל שורטים שלא התממשו. האם לא ייותרו שחקני שורט בשוק?

הערב הודיעה פלטפורמות המשקיעים דוגמת רובין הוד שדרכן מבצעים את חיסול משקיעי השורט כי היא תקטין את פעילות ההשקעה במניות שחשודות בפעילות ספקולטיבית נגד משקיעי שורט. אם נרצה, מדובר באירוניה מאחר שאם בשנים עברו משקיעי השורט היו נחשדים כאויביי השווקים שבעת משבר נאסר עליהם לפעול, עתה השוק מבקש להגן עליהם מפני כיליון. 

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חיים 23/02/2021 11:55
    הגב לתגובה זו
    תמיד אחרי שמניה טסה לשמיים אתם חכמים לפרסם כתבות עליה וזה שוב ושב מראה שאתם משחקים בקקה
  • 4.
    חנני 29/01/2021 23:08
    הגב לתגובה זו
    העולם נטרף והטירוף מתדלק את הקרונה....ולהיפך המגיפות הם צוו של הבריאה לעכב תהליכים דלקתיים בחברה בדיוק כמו התהליכים הטיבעיים שקורים בעולם, מיקריות ?ממש לא יש צוו בריאה קוד גנטי לא צריך להיות דתי בשביל זה...
  • 3.
    יורם 29/01/2021 09:07
    הגב לתגובה זו
    צרים דבר ומתנהלים כמו קזינו. שילכו לעבוד ויניחו לחברות לייצב את עצמן.
  • 2.
    דרור 28/01/2021 22:18
    הגב לתגובה זו
    כשילדים משחקים באש הם מרטיבים בלילה ומתעוררים רטובים
  • 1.
    אוראל 28/01/2021 18:05
    הגב לתגובה זו
    בפועל, היא תחזור ל14-15$ במקרה הטוב שלה.
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.