ילדים
צילום: PIXABAY

לקראת 2021: כל מה שצריך לדעת לפני ההנפקה של Roblox

רובולוקס היא השם החם בתחום המשחקים עם הכנסות של כחצי מיליארד דולר בשנה: לחברה ממוצע של כ-35 מיליון משתמשים פעילים ביום צמיחה של 80% בשנה
אור צרפתי | (2)

שוק המשחקים הוא כבר ממזמן לא לילדים, מדובר בחברות שמייצרות מיליארדי דולרים, בקצב צמיחה מסחרר. השם החם ביותר בסקטור הוא Roblox, המאפשרת למשתמשים לתכנת משחקים בעצמם ולשחק במשחקים שנוצרו על ידי משתמשים אחרים בפלטפורמה. החברה תכננה לצאת להנפקה כבר השנה, אך דחתה את הופעת הבכורה שלה לשנת 2021. 

 

 רובולוקס מקליפורניה כבר הגישה את התשקיף לרשות לניירות ערך, והייתה צפויה לגייס בחודש נובמבר מיליארד דולר, על בסיס הערכות של 8 מיליארד דולר. הערכת השווי הפרטית האחרונה של החברה עמדה על כ-4 מיליארד דולר, אך רובולוקס מכוונת להרבה יותר.  

 

הצטרפו לעדכונים שוטפים על האירועים המשמעותיים היום בבורסה - בערוץ הטלגרם של ביזפורטל

לרובולוקס טכנולוגיה משבשת לעולם המשחקים. תכנות של משחק וידאו הוא תהליך קשה, ארוך מאד הדורש ידע רב בקידוד. יצרניות משחקים כמו יוניטי (סימול:U) שנסחרת לפי שווי של כ-45 מיליארד דולר, ו- Epic Games ייעלו את התהליך בשנים האחרונות, אך עדיין מדובר בתהליך מורכב טכנית. החברה הצליחה להנגיש את התהליך ולהפוך אותו לפשוט הרבה יותר. באמצעות Roblox Studio המשתמשים יכולים לבנות משחקים באמצעות ״בלוקים״ אינטרנטיים. המערכת פועלת בשפת התכנות הפשוטה Lua, שמיועדת גם לשימוש של ילדים. 

 

רוב המשחקים של רובולוקס נוצרים על ידי ילדים ומשוחקים על ידי ילדים אחרים. זוהי מערכת אקולוגית שמזינה את עצמה, בכך שהיא מלמדת ילדים ליצור משחקים ויותר חשוב, להפיק מהם רווחים. במהלך השנה, רובולוקס ציינה כי יש לפלטפורמה שלה ממוצע של מעל ל-150 מיליון משתמשים פעילים בחודש (MAU). על פי האנליסטים, בין חודש פברואר ליולי, ה-MAU של החברה זינק ב-35% ל-164 מיליון משתמשים. 

 

רובולוקס לא עדכנה את נתון ה-MAU בתשקיף לקראת ההנפקה, אך היא חשפה את ממוצע המשתמשים היומי (DAU). נתון זה זינק בשנה שעברה ב-47% ל-17.6 מיליון משתמשים פעילים ביום, השנה החברה דיווחה על זינוק של 82% ל-31.1 מיליון משתמשים ביום במהלך תשעת החודשים הראשונים של שנת 2020. עד נובמבר, מספר זה טיפס ל-36.2 מיליון משתמשים. 

 

בסוף חודש ספטמבר, בפלטפורמה של רובולוקס נוצרו 18 מיליון משחקים על ידי 7 מיליון מפתחים. בנוסף פותחו מיליוני פריטים וירטואליים שנוצרו על ידי המשתמשים. מספר השעות הכולל שמשתמשים השקיעו ברובולוקס עלה בשנת 2019 ב-45% ל-13.7 מיליארד שעות, וזינק ב-122% השנה ל-22 מיליארד במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2020. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המשחק הוא חינמי, ובו משתמשים יכולים להשתמש במטבע הוירטואלי Robux, בכדי לקנות פריטים בהתאמה אישית. מפתחים יכולים לייצר רווחים מהמשחקים שלהם, ורובולוקס גוזרת את הקופון. הכנסות החברה עלו ב-56% ל-488.2 מיליון דולר בשנת 2019, וצמחו ב-68% נוספים ל-588.7 מיליון דולר במהלך תשעת החודשים הראשונים של שנת 2020. אם זאת, בשורה התחתונה החברה מפספסת. ההפסד הנקי שלה גדל מ-46.3 מיליון דולר בשנת 2019 ל-203.2 מיליון דולר ב-2020. 

 

החברה מייצרת צמיחה מרשימה בהכנסות ובקצב המשתמשים, אם זאת חלק מהצמיחה בשנת 2020 מיוחסת להשפעות הקורונה. לא ברור אם אכן החברה תצליח לשמור על המומנטום כאשר המשבר יחלוף. החברה גם תלויה במידה רבה בחנות האפליקציות של אפל (סימול:AAPL) ובחנות של גוגל (סימול:GOOG) . מתחילת השנה, 52% מהכנסות החברה הגיעו משתי החנויות הללו, אשר שתיהן מקצצות 30% מהכנסותיה בתוך האפליקציה. ״עמלה״ זו יכולה להקשות על רובולוקס לצמצם הפסדים. 

 

למעלה מ-2/3 מה-DAU של רובולוקס נמצאים מחוץ לאמריקה וקנדה, כלומר החברה מייצרת צמיחה מהירה יותר בשווקים הבינלאומיים. אחת מאותם שווקים מרכזיים היא סין כמובן, שם Tencent מפקחת על ההשקעה. שוק המשחקים בסין הוא צפוף, אך תמיכה מ- Tencent, משווקת המשחקים הגדולה במדינה, יכולה לעזור לחברה להשיג דריסת רגל בשוק. 

 

הצמיחה של רובולוקס חזקה, המודל העסקי שלה משבש והיא צפויה למזג את היצירתיות של Minecraft אל תוך הפלטפורמה. אבל לצד הדברים הטובים, חשוב לשים לב לקראת ההנפקה שזה לא בהכרח עסק רווחי, המודל העסקי שלה לא נבדק, והיא נשענת במידה רבה על שוק הפכפך של משתמשים צעירים. 

 

עם זאת, רובולוקס יכולה לייצב את עסקיה לאחר ההנפקה, להתרחב אל מעבר לים ולמשוך מפתחים וגיימרים נוספים למערכת האקולוגית שלה. בסוף זה עניין של מחיר, והכל יקבע לפי השווי שבו תהיה החברה מונפקת. 

בגזרה הישראלית

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נתי 25/12/2020 10:05
    הגב לתגובה זו
    מנופח לגמרי, זו לא פלטפורמה אלא משחק שנראה כמו חנות אפליקציות. תורידו תבינו. תקנו u
  • 1.
    אין על מניות גיימינג בזמן סגר ,ובכלל. (ל"ת)
    חיים 24/12/2020 09:14
    הגב לתגובה זו
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)

אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה

ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

היום, כאשר אינטל מצויה בשפל תדמיתי ופיננסי, נודע כי חברת אנבידיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל ותשתף עמה פעולה בפיתוח שבבים חדשים לשוק השרתים, מרכזי הנתונים והמחשבים האישיים. העסקה כוללת רכישת מניות של אינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, הנחה של 6.5% ממחיר הסגירה הקודם (הנחה של כ-30% ביחס למחיר החדש - אינטל מזנקת מעל 30%). זה הופך את אנבידיה לאחת מבעלי המניות הגדולים ביותר של אינטל, עם נתח של כ-4% מהחברה. להרחבה: אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

עבור אנבידיה, מדובר במהלך שמעניק דריסת רגל משמעותית ביכולות הייצור של אינטל, לרבות בחטיבת ה-Foundry שסובלת מקשיים כרוניים. עבור אינטל, זו הזדמנות לקאמבק שכה נדרש. השותפות תאפשר פיתוח שבבים משולבים המשלבים את יכולות ה-AI של אנבידיה עם ארכיטקטורת ה-x86 המסורתית של אינטל. העסקה הזו מגיעה אחרי שלפני כחודש הממשל האמריקאי השקיע כ-9 מיליארד דולר בחברה. 

מאחורי העסקה הזו מסתתר סיפור עמוק על אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, שעברה כברת דרך משמעותית מאז נוסדה. סיפור זה כולל ניצחונות טכנולוגיים היסטוריים, החמצות אסטרטגיות כואבות והתמודדות עם תחרות גלובלית עזה, בעיקר מצד יצרניות כמו TSMC, סמסונג ו-AMD. העסקה עם אנבידיה, עשויה להיות נקודת מפנה לאינטל. היא קיבלה הבעת אמון מהמובילה העולמית. עכשיו, נשאר "רק" להצדיק זאת. 

1968: ההתחלה - מהפכה בזיכרון ובמיקרו-מעבדים

אינטל נוסדה ב-18 ביולי 1968 בקליפורניה על ידי רוברט נויס וגורדון מור, שני מדענים פורצי דרך שעזבו את חברת Fairchild Semiconductor, לצד המשקיע ארתור רוק. השם "Intel" הוא קיצור של "Integrated Electronics", ומשקף את החזון שלהם לייצר שבבים משולבים שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה ונגישה יותר. בתחילת הדרך, התמקדה החברה בפיתוח זיכרונות מסוג SRAM ו-DRAM, שהיו חידוש טכנולוגי משמעותי בתעשייה. עיקר ההכנסות הגיעו ממכירת זיכרונות אלה, ששימשו במחשבים מוקדמים ובציוד תעשייתי.

כבר בראשית שנות ה-70 החלה פריצת הדרך המשמעותית הראשונה: המעבד הראשון בעולם, ה-Intel 4004, הושק בשנת 1971. המעבד, אשר פותח לבקשת יצרנית מחשבונים יפנית בשם Busicom, הכיל 2,300 טרנזיסטורים והיה בעל 4 ביט בלבד. הוא סימן את המעבר ההיסטורי מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. הוא אפשר למחשבים לבצע חישובים מורכבים יותר במקום קטן וזול, והפך את אינטל לחלוצה בתחום המיקרו-מעבדים.