לקראת 2021: כל מה שצריך לדעת לפני ההנפקה של Roblox
שוק המשחקים הוא כבר ממזמן לא לילדים, מדובר בחברות שמייצרות מיליארדי דולרים, בקצב צמיחה מסחרר. השם החם ביותר בסקטור הוא Roblox, המאפשרת למשתמשים לתכנת משחקים בעצמם ולשחק במשחקים שנוצרו על ידי משתמשים אחרים בפלטפורמה. החברה תכננה לצאת להנפקה כבר השנה, אך דחתה את הופעת הבכורה שלה לשנת 2021.
רובולוקס מקליפורניה כבר הגישה את התשקיף לרשות לניירות ערך, והייתה צפויה לגייס בחודש נובמבר מיליארד דולר, על בסיס הערכות של 8 מיליארד דולר. הערכת השווי הפרטית האחרונה של החברה עמדה על כ-4 מיליארד דולר, אך רובולוקס מכוונת להרבה יותר.
לרובולוקס טכנולוגיה משבשת לעולם המשחקים. תכנות של משחק וידאו הוא תהליך קשה, ארוך מאד הדורש ידע רב בקידוד. יצרניות משחקים כמו יוניטי (סימול:U) שנסחרת לפי שווי של כ-45 מיליארד דולר, ו- Epic Games ייעלו את התהליך בשנים האחרונות, אך עדיין מדובר בתהליך מורכב טכנית. החברה הצליחה להנגיש את התהליך ולהפוך אותו לפשוט הרבה יותר. באמצעות Roblox Studio המשתמשים יכולים לבנות משחקים באמצעות ״בלוקים״ אינטרנטיים. המערכת פועלת בשפת התכנות הפשוטה Lua, שמיועדת גם לשימוש של ילדים.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוב המשחקים של רובולוקס נוצרים על ידי ילדים ומשוחקים על ידי ילדים אחרים. זוהי מערכת אקולוגית שמזינה את עצמה, בכך שהיא מלמדת ילדים ליצור משחקים ויותר חשוב, להפיק מהם רווחים. במהלך השנה, רובולוקס ציינה כי יש לפלטפורמה שלה ממוצע של מעל ל-150 מיליון משתמשים פעילים בחודש (MAU). על פי האנליסטים, בין חודש פברואר ליולי, ה-MAU של החברה זינק ב-35% ל-164 מיליון משתמשים.
רובולוקס לא עדכנה את נתון ה-MAU בתשקיף לקראת ההנפקה, אך היא חשפה את ממוצע המשתמשים היומי (DAU). נתון זה זינק בשנה שעברה ב-47% ל-17.6 מיליון משתמשים פעילים ביום, השנה החברה דיווחה על זינוק של 82% ל-31.1 מיליון משתמשים ביום במהלך תשעת החודשים הראשונים של שנת 2020. עד נובמבר, מספר זה טיפס ל-36.2 מיליון משתמשים.
בסוף חודש ספטמבר, בפלטפורמה של רובולוקס נוצרו 18 מיליון משחקים על ידי 7 מיליון מפתחים. בנוסף פותחו מיליוני פריטים וירטואליים שנוצרו על ידי המשתמשים. מספר השעות הכולל שמשתמשים השקיעו ברובולוקס עלה בשנת 2019 ב-45% ל-13.7 מיליארד שעות, וזינק ב-122% השנה ל-22 מיליארד במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2020.
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
המשחק הוא חינמי, ובו משתמשים יכולים להשתמש במטבע הוירטואלי Robux, בכדי לקנות פריטים בהתאמה אישית. מפתחים יכולים לייצר רווחים מהמשחקים שלהם, ורובולוקס גוזרת את הקופון. הכנסות החברה עלו ב-56% ל-488.2 מיליון דולר בשנת 2019, וצמחו ב-68% נוספים ל-588.7 מיליון דולר במהלך תשעת החודשים הראשונים של שנת 2020. אם זאת, בשורה התחתונה החברה מפספסת. ההפסד הנקי שלה גדל מ-46.3 מיליון דולר בשנת 2019 ל-203.2 מיליון דולר ב-2020.
החברה מייצרת צמיחה מרשימה בהכנסות ובקצב המשתמשים, אם זאת חלק מהצמיחה בשנת 2020 מיוחסת להשפעות הקורונה. לא ברור אם אכן החברה תצליח לשמור על המומנטום כאשר המשבר יחלוף. החברה גם תלויה במידה רבה בחנות האפליקציות של אפל (סימול:AAPL) ובחנות של גוגל (סימול:GOOG) . מתחילת השנה, 52% מהכנסות החברה הגיעו משתי החנויות הללו, אשר שתיהן מקצצות 30% מהכנסותיה בתוך האפליקציה. ״עמלה״ זו יכולה להקשות על רובולוקס לצמצם הפסדים.
למעלה מ-2/3 מה-DAU של רובולוקס נמצאים מחוץ לאמריקה וקנדה, כלומר החברה מייצרת צמיחה מהירה יותר בשווקים הבינלאומיים. אחת מאותם שווקים מרכזיים היא סין כמובן, שם Tencent מפקחת על ההשקעה. שוק המשחקים בסין הוא צפוף, אך תמיכה מ- Tencent, משווקת המשחקים הגדולה במדינה, יכולה לעזור לחברה להשיג דריסת רגל בשוק.
הצמיחה של רובולוקס חזקה, המודל העסקי שלה משבש והיא צפויה למזג את היצירתיות של Minecraft אל תוך הפלטפורמה. אבל לצד הדברים הטובים, חשוב לשים לב לקראת ההנפקה שזה לא בהכרח עסק רווחי, המודל העסקי שלה לא נבדק, והיא נשענת במידה רבה על שוק הפכפך של משתמשים צעירים.
עם זאת, רובולוקס יכולה לייצב את עסקיה לאחר ההנפקה, להתרחב אל מעבר לים ולמשוך מפתחים וגיימרים נוספים למערכת האקולוגית שלה. בסוף זה עניין של מחיר, והכל יקבע לפי השווי שבו תהיה החברה מונפקת.
בגזרה הישראלית
- 2.נתי 25/12/2020 10:05הגב לתגובה זומנופח לגמרי, זו לא פלטפורמה אלא משחק שנראה כמו חנות אפליקציות. תורידו תבינו. תקנו u
- 1.אין על מניות גיימינג בזמן סגר ,ובכלל. (ל"ת)חיים 24/12/2020 09:14הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
שבביםבנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
בסקירה עדכנית של בנק אוף אמריקה לשנת 2026, מצביע האנליסט ויווק אריה על כך שתעשיית השבבים נמצאת רק באמצע תהליך שינוי ארוך טווח. לדבריו, מדובר בגל טרנספורמציה שצפוי להימשך כעשור, כאשר הבינה המלאכותית מהווה את מנוע הביקוש המרכזי.
לפי התחזית, מכירות השבבים הגלובליות צפויות לצמוח בכ־30% בשנה הקרובה, ולראשונה לחצות רף של טריליון דולר בהכנסות שנתיות. אם התחזית תתממש, מדובר בנקודת ציון משמעותית עבור תעשייה שבעבר נחשבה מחזורית ותלויה בעיקר בצרכנות ובמחשוב אישי. אריה מדרג את חברות השבבים לפי שיעורי הרווח הגולמי, ומעדיף את אלה שמציגות מרווחים גבוהים ויציבים לאורך זמן. לטענתו, המרווחים משקפים לא רק יעילות תפעולית אלא גם כוח שוק.
ברשימת המועדפות שלו לשנת 2026 נכללות שש חברות גדולות: אנבידיה, ברודקום, לאם ריסרץ’, KLA, אנלוג דיבייסז וקיידנס. המכנה המשותף לכולן הוא שליטה חזקה בנישות שבהן הן פועלות, עם נתחי שוק שמגיעים לעיתים ל־70% ואף יותר.
שוק מרכזי הנתונים צפוי להגיע ליותר מטריליון דולר
התחזית של בנק אוף אמריקה נשענת על גידול חד בהשקעות במרכזי נתונים. לפי ההערכות, שוק מערכות מרכזי הנתונים לבינה מלאכותית עשוי להגיע ליותר מ־1.2 טריליון דולר עד 2030, בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ־38%. עיקר הפוטנציאל טמון במאיצי AI, רכיבי החומרה שמבצעים את החישובים הכבדים, המוערכים כשוק של כ־900 מיליארד דולר.
- הביקוש לזיכרון דחף את לאם ריסרץ’ לשיא כל הזמנים
- שווי של כ-8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים סריבראס מצטרפת למתחרות אנבידיה בשוק ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, העלויות הגבוהות של תשתיות AI יוצרות גם זהירות. הקמה של מרכז נתונים בהספק של ג’יגה־ואט אחד עשויה לעלות יותר מ־60 מיליארד דולר, כאשר כחצי מהסכום מופנה ישירות לחומרה. השאלה המרכזית היא האם ההשקעה תצדיק את עצמה כלכלית. אריה סבור שלחברות הטכנולוגיה הגדולות אין באמת ברירה. לדבריו, ההשקעות הן גם התקפיות וגם הגנתיות: מצד אחד ניסיון לנצל הזדמנויות חדשות, ומצד שני מהלך שנועד להגן על פלטפורמות קיימות מפני תחרות עתידית.
.jpg)