אפל עם 100 מיליארד דולר בקופה - מה היא יכולה לעשות עם הכסף?

ענקית הטכנולוגיה שנסחרת ב-1.3 טריליון דולר, רכשה מניות ברבע טריליון דולר בחמש השנים האחרונות. האם קצב הרכישות יישמר, או שהחברה תחליף את הרכישות בדיבידנדים?
עמית נעם טל | (3)

לאחר עלייה של יותר מ-100% מאז השפל במהלך תחילת 2018, ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) נסחרת היום לפי שווי שוק של 1.3 טריליון דולר, ומכפיל רווח של 23, מכפיל גבוה ביחס לשנים האחרונות.

למרות העלייה החדה, נראה היום כי אין גורם ספציפי שעשוי לעצור את הראלי. העלייה החדה במחיר המניה בשנה החולפת לא מגיעה בעקבות שיפור בתוצאות הפיננסיות, שכן ההכנסות של החברה רשמו ירידה של 2% בשנת 2019, אלא בעיקר בזכות הרכישות החוזרות שמבצעת החברה. כפי שדיווחנו בחודש שעבר, אפל היא "מלכת הרכישות החוזרות", כאשר ב-5 השנים האחרונות ביצעה החברה רכישות חוזרות בהיקף של יותר מ-247.8 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). 

לביצוע הרכישות החוזרות יש 2  השפעות מרכזיות: ההשפעה הראשונה היא עלייה ברווח למניה שנוצר כתוצאה מהירידה בכמות המניות הצפות בשוק ועלייה ברווחי ההון שנוצרו בשנים האחרונות. הרווח הנקי של אפל מהפעילות השוטפת ירד ב-7% ב-12 החודשים האחרונים. 

ההשפעה השנייה הגדלת ההשפעה של הרכישות החוזרות על מניית החברה. ככל שיש פחות מניות צפות בשוק ורובן מוחזקות ע"י מוסדיים, כך יותר קשה לחברה לרכוש מניות, דבר שמעלה את מחיר המניה. 

כמות המזומנים נטו של החברה (בניכוי חוב של 100 מיליארד דולר) ירדה ברבעון האחרון ל-95 מיליארד דולר, שפל מאז 2011, אך עדיין מדובר בסכום שמצביע כי החברה יכולה להמשיך ולרכוש את מניות החברה ברבעונים הקרובים (לאפל נותרו כ -79 מיליארד דולר בתוכנית הנוכחית). בנוסף, נזכיר כי הכסף הזול בשוק מאפשר לחברה לקחת עוד הלוואות לצורך ביצוע הרכישות החוזרות (כפי שעשתה החברה באוקטובר האחרון). 

למרות שהשיטה הנ"ל מצליחה להעניק תשואת יתר באופן יוצא דופן למשקיעים בשנה האחרונה, במגזין ההשקעות בארונס טוענים כי החברה עשויה להציג בחודשים הקרובים גישה פחות אגרסיבית. לטענתם, אפל עשויה להוריד בשנה הקרובה את תוכנית הרכישות החוזרות בכ-15 מיליארד דולר לסביבות של 52 מיליארד דולר ובמקביל להכפיל את הדיבידנד המחולק למשקיעים, דבר שיעמיד אותה עם הממוצע לחברות המדד ה-S&P500. בסיטואציה כזו, החברה צפויה לרכוש עוד כ-4% ממניותיה בשנה הבאה, ולחלק דיבידנד של 2% בשנה. 

גרף מניית אפל בשנים האחרונות: מה יכול לעצור כרגע את המניה?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הרבי חי וקיים 07/01/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
    אלו הם ימות המשיח רבותיי
  • חהחהחה 08/01/2020 10:15
    הגב לתגובה זו
    עוד כת של הזויים
  • ???????? (ל"ת)
    שי אביב 08/01/2020 21:32
פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי |

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -1.1%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

אמזון נכנסת לשוק הרכב: תשתף פעולה עם הרץ למכירת כלי רכב משומשים

ענקית המסחר מרחיבה את שירות Amazon Autos ותאפשר לראשונה ללקוחות לרכוש רכבים מצי ההשכרה של הרץ; המהלך מעניק לאמזון דריסת רגל באחד השווקים הגדולים בארה"ב ומפעיל לחץ על מתחרות כמו קרוואנה ו-CarGurus

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -1.84%  משיקה שירות חדש למכירת רכבים בשיתוף עם חברת השכרת הרכב הרץHertz . 5.96%  . המהלך מהווה צעד נוסף בכניסת אמזון לשוק הרכבים, תחום שטרם כבשה. מניית הרץ עלתה ב-5%, בעוד מניות חברות רכב מקוונות ירדו.


ההסכם הופך את הרץ ללקוחה הראשונה שמוכרת ישירות דרך אמזון. עד כה עבדה הרץ עם קרוואנה מאז 2021, אך שיתוף הפעולה עם אמזון שונה לחלוטין בהיקפו. שירות Amazon Autos כבר פועל עם סוחרי רכב, וההרחבה הנוכחית מוסיפה רכבים משומשים מצי ההשכרה.


דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים

המהלך נועד להעניק לאמזון דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים – אחד השווקים הגדולים בארה״ב שבו עדיין לא ביססה שליטה. לפי הודעת החברה, המטרה היא "לחדש את חוויית קניית הרכב ולהיות נוכחים במקומות שבהם הלקוחות נמצאים". אמזון מתכוונת לפשט את תהליך הקנייה ולהנגישו לקהל רחב יותר.


עבור הרץ, השותפות צפויה לשפר את שולי הרווח, שכן חברות השכרה נדרשות כל העת לחדש את צי הרכב ולמכור כלי רכב משומשים. עד כה הן הסתמכו על סוחרים ואתרי מכירה, בעוד אמזון מציעה גישה ישירה למיליוני לקוחות.


מניות המתחרות ירדו: מניית קרוואנה ירדה ב־3.5%, CarGurus איבדה 2.1%, ו־Cars.com נחלשה ב־0.6%. האנליסט רוברט מולינס מ־Gordon Haskett ציין כי מדובר בהתפתחות שלילית עבור קרוואנה ו־CarGurus, אך העריך שההשפעה תורגש באופן הדרגתי ככל שאמזון תמשוך אליה יותר סוחרים.