מטא קרובה לשיא כל הזמנים בזכות ההימור הגדול על בינה מלאכותית
השקעות עתק, שיפור רווחיות ופריצות דרך בפרסום אוטומטי המשקיעים מריעים לצוקרברג, למרות הסיכון שבצמיחה מהירה מדי
מניית מטא Meta Platforms 0.45% בטריטורית שיא, לאחר עלייה של כ-45% מהשפל של אפריל. מאחורי העלייה ניצבות השקעות ענק בתחום הבינה המלאכותית, שבמרכזן עסקה
חדשה בגובה 14.3 מיליארד דולר עם חברת Scale AI, שחלק מהמייסדים שלה מצטרפים לצוות הבכיר של מארק צוקרברג לפיתוח אינטליגנציה כללית מלאכותית (AGI). ההשקעה מגיעה זמן קצר לאחר שמטא העלתה את תחזית ההשקעות ההונית שלה לשנת 2025 לסכום חסר תקדים של עד 72 מיליארד דולר.
בינה מלאכותית במקום מטאברס
לאורך השנים האחרונות, מטא שינתה כיוון מהתמקדות במטאברס עתידי להשקעות נרחבות ב-AI. לדעת משקיעים כמו אלן בונד מקרן ג'נסן, ההימור החדש מוכיח את עצמו: הבינה המלאכותית מאפשרת למטא למנף את כמויות
המידע שברשותה כדי לחדד את יכולות הפרסום, להעלות את המעורבות באינסטגרם ובוואטסאפ, ולבנות כלים שמייצרים קמפיינים פרסומיים באופן אוטומטי. לפי הערכות של חברת ניוסטריט, כלים כאלה עשויים להוסיף 1%-2% בשנה לקצב הצמיחה של ההכנסות מפרסום ואף עד 4% עד סוף העשור.
מטא גם נהנית מרווחיות שיא: התשואה על ההון המושקע (ROIC) ברבעון הראשון של 2025 זינקה ל-31%, יותר מכפול לעומת שנת 2023, אז ההשקעות במטאברס פגעו ברווחיות. שילוב של התייעלות תפעולית, פרסום מבוסס AI והפסקת הפנטזיה המטאברסית מחזירים את אמון
השוק במטא כמכונת רווח.
מעבר להכרזות האחרונות, מטא מחזקת את אחיזתה בתחום ה-AI גם בזירה האסטרטגית והביטחונית. החברה מנהלת מגעים מתקדמים להשקעה חריגה של כ-14 מיליארד דולר בסטארט-אפ האמריקאי Scale AI, המתמחה בתיוג וארגון דאטה עבור מערכות בינה מלאכותית. Scale AI נחשבת לשחקנית מרכזית בתשתיות הנתונים של תעשיית ה-AI, ומשרתת מפתחים וארגונים בלמעלה מ-9,000 ערים בעולם. אם תושלם, תהיה זו אחת ההשקעות הגדולות ביותר של מטא בחברה חיצונית, מהלך שמשקף נחישות להעמיק את השליטה בליבה התשתיתית של תחום ה-AI, ולהתחרות ראש בראש בענקיות כמו OpenAI ו-Google DeepMind.
- בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?
- מטא פספסה בשורת הרווח - המניה צונחת ב-8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, החברה מרחיבה את פעילותה גם אל תוך שיתופי פעולה עם הפנטגון, לאחר שהכריזה על פרויקט משותף עם חברת אנדוריל (Anduril) לפיתוח קסדת לחימה חכמה המבוססת על מציאות רבודה ויכולות בינה
מלאכותית. מדובר בצעד יוצא דופן עבור חברה כמו מטא, שנמנעה בעבר משיתופי פעולה ביטחוניים, ועשוי להוות פתח להתרחבות לתחומים טכנולוגיים חדשים ומסחריים בעתיד.
עם כל ההתלהבות, חלק מהמשקיעים כבר שואלים אם העליות האחרונות אינן מוגזמות. המניה
נסחרת לפי מכפיל רווח עתידי של 25 גבוה מהממוצע שלה בעשור האחרון, שעומד על 22, אך עדיין זול יחסית לענקיות טכנולוגיה אחרות. נכון לעכשיו, כמעט 90% מהאנליסטים בוול סטריט עדיין ממליצים על קנייה, אך מחיר היעד הממוצע קרוב למחיר השוק רמז לכך שהציפיות לעליות נוספות
כבר מתחילות להיבנות בזהירות.
ככל שהשוק כולו מגביר את חשיפתו ל-AI ומניות כמו מטא, אנבידיה ואמזון נהנות מהסנטימנט, השאלה המרכזית היא כמה זמן אפשר להמשיך כך. האם ההשקעות העמוקות ימשיכו לתרגם לצמיחה אמיתית? או שמדובר בגל הייפ נוסף שייפוג?
לפחות בשלב זה, המשקיעים עדיין מאמינים בצוקרברג.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הדוחות האחרונים
מטא הפתיעה לטובה בדוח האחרונים ודיווחה על רווח של 6.43 דולר למניה, גבוה משמעותית מהתחזית של 5.23 דולר ומהרווח של 4.71 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות הגיעו ל-42.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% משנה שעברה ומעל התחזיות שעמדו על 41.3 מיליארד דולר.
תחום הפרסום של מטא המשיך להראות חוזק, כאשר מחירי הפרסום זינקו ב-10% - גידול חד משמעותית מהתחזיות שעמדו על 4%-5%. למרות שלא היו שינויים דרמטיים במספר המשתמשים או בצפיות בפרסומות, העלייה החדה במחירי הפרסום מעידה על ביקוש רציני ומתמשך לפרסום בפלטפורמות של החברה.
מטא משקיעה סכומים עצומים בפיתוח יכולות בינה מלאכותית, כשברבעון הראשון השקיעה 14 מיליארד דולר על תשתיות. החברה העלתה את תחזית ההשקעות לכל 2025 ל-64-72 מיליארד דולר - סכום שמהווה התחייבות משמעותית לטכנולוגיה החדשה. צוקרברג זיהה חמישה תחומים מרכזיים להשקעה: פרסום משודרג, חוויית משתמש משופרת, מסרים לעסקים, Meta AI ומכשירים חכמים.
למרות הגידול בהשקעות, מטא קיצצה ב-11% את רכישות המניות של עצמה לעומת שנה שעברה, כנראה כדי להקצות יותר משאבים לפיתוח תשתיות. החברה הצליחה גם
לחסוך בהוצאות התפעול למרות הגדלה של 4% בכוח האדם מתחילת השנה, מה שמעיד על יעילות תפעולית משופרת.
מטא צופה הכנסות של 44 מיליארד דולר לרבעון השני, מעל התחזיות. עם זאת, החברה מתמודדת עם אתגרים רגולטוריים באירופה, כולל קנס של 200 מיליון אירו על הפרות חוקי השוק הדיגיטלי, ועם אתגרים פוטנציאליים מהשינויים במדיניות המכס האמריקאית שעלולים לפגוע בהכנסות מחברות סיניות כמו Temu ו-Shein שמהוות 11% מההכנסות.
- 2.איזה שיא היא כבר הייתה ב740$ היום היא מגרדת את 700 מלמעלה (ל"ת)אנונימי 16/06/2025 22:53הגב לתגובה זו
- MK 17/06/2025 10:55הגב לתגובה זותבדוק שוב לא היתה אף פעם ב740
- 1.אנונימי 16/06/2025 22:32הגב לתגובה זופייסבוק זה דבר שלא מעניין גם אינסטגרם לא מעניין אני אולי 5 דקות בשבוע שםמה אני מפספס
- המניה הכי טובה שיש (ל"ת)אנונימי 17/06/2025 02:18הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
