צוקרברג
צילום: טוויטר

מטא בדרך לעסקת ענק ב-AI: בוחנת השקעה של 10 מיליארד דולר ב-Scale AI

ההשקעה צפויה להעמיק את אחיזתה של מטא בשוק הבינה המלאכותית ולחזק את שיתוף הפעולה עם אחת השחקניות הבולטות בתחום תיוג הדאטה

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה מטא מארק צוקרברג

מטא Meta Platforms 0.45%   מנהלת מגעים מתקדמים להשקעה מהותית בחברת Scale AI, סטארט-אפ המתמחה בתיוג מידע לבינה מלאכותית, כך לפי דיווח של בלומברג. ההשקעה, שעדיין אינה סופית, עשויה להגיע לסכום חריג בגובה של מעל 10 מיליארד דולר, מהלך שיחזק את אחיזתה של מטא בתחום החם ביותר כיום בטכנולוגיה.


Scale AI, שהוקמה ב-2016 וממוקמת בארה"ב, מציעה תשתית קריטית לפיתוח מערכות בינה מלאכותית בעיקר דרך שירותי תיוג מידע ויצירת מאגרי דאטה איכותיים. החברה כבר זכתה לגיבוי מצד ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה, אמזון ואף מטא עצמה, שככל הנראה שוקלת כעת להעמיק את השותפות. לפי הערכות, שווי החברה עומד כיום על כ-14 מיליארד דולר, והיא מציעה פלטפורמה שמשרתת קהילות מחקר ומפתחים ביותר מ-9,000 ערים ברחבי העולם.


המהלך הנבחן מצטרף לשורת השקעות אגרסיביות שמבצעת מטא בתקופה האחרונה במטרה לבסס את מעמדה ככוח מוביל בבינה המלאכותית, לצד OpenAI, Anthropic ו-Google DeepMind. אם תושלם העסקה, תהיה זו אחת מההשקעות הגדולות ביותר שביצעה מטא בחברה חיצונית ומסר ברור לשוק: החברה לא מתכוונת לפגר במרוץ לתשתיות AI. נכון לשלב זה, neither Meta nor Scale AI הגיבו רשמית לדיווח, והפרטים הסופיים של העסקה עדיין פתוחים למשא ומתן. עם זאת, עצם קיום המגעים מצביע על העמקת התחרות וההשקעות האדירות שמושכות חברות הטכנולוגיה אל ליבת העידן החדש.


לאחרונה מטא הודיעה על שיתוף פעולה חדש עם אנדוריל (Anduril Industries), אחת מהחברות הצומחות בתחום הטכנולוגיה הביטחונית בארה"ב, לפיתוח מוצרים חדשניים עבור הצבא האמריקאי. מדובר במהלך שעשוי לסמן שינוי בגישה של ענקיות הטכנולוגיה כלפי שיתופי פעולה עם הפנטגון, כשרובן נמנעו מהסכמים כאלה עד כה.


על פי ההסכם, מטא ואנדוריל יפתחו יחד קסדה חכמה המבוססת על טכנולוגיית מציאות רבודה ומציאות מדומה, עם שילוב של יכולות בינה מלאכותית מתקדמות. במילים אחרות - קסדת לחימה עתידנית שתאפשר לחיילים לתפקד בשדה הקרב עם שכבות מידע חזותי בזמן אמת, ממש כמו במשחקי מחשב. הקסדה שתפותח נועדה לשלב בין עולם החומרה שבו מטא מתמקדת - כמו משקפי ה-Ray-Ban החכמים ומשקפי ה-VR מסוג Quest - לבין יכולות איסוף וניתוח מידע בזמן אמת של אנדוריל. 

המערכת תאפשר לחיילים לראות מידע אסטרטגי חזותי, כגון סימון מטרות, מיקומי כוחות ועוד, הכל תוך כדי תנועה בשטח. למרות שמדובר בפרויקט ניסיוני בשלב הראשון, אם שיתוף הפעולה יצליח, ייתכן שנראה את מטא הופכת לשחקנית משמעותית יותר בתחום הביטחוני. בוסוורת' אחראי כיום על חטיבת Reality Labs במטא שמובילה את פעילות המציאות הרבודה והמדומה של מטא. הוא רמז כי 2025 עשויה להיות שנה מכריעה לעתיד הטכנולוגיות הללו. "ההיסטוריה מסתכלת עלינו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.