F35
צילום: לוקהיד מרטין

לוקהיד מרטין צונחת ב-6% - הנה הסיבה

צבא ארה"ב צמצם משמעותית את ההזמנות למטוס ה-F-35, שאחראי לכ-30% מהכנסות החברה, ל-24 מטוסים לעומת 48 מטוסים שהיה אמור לרכוש השנה, בדומה לשנה שעברה; לצד זאת, הצעת התקציב של טראמפ עדיין כוללת תוספת משמעותית לביטחון - האם הירידות במניה מוגזמות?

רוי שיינמן | (1)

מניית לוקהיד מרטין Lockheed Martin Corp -2.25%   צונחת היום בכ-6% במסחר בוול סטריט, לאחר שהתברר כי משרד ההגנה האמריקאי קיצץ באופן חד את הזמנת מטוסי הקרב F-35 לשנה הנוכחית. חיל האוויר האמריקאי, שהיה אמור להזמין 48 מטוסים כפי שעשה בשנה שעברה, יסתפק השנה ב-24 בלבד - ירידה חדה שמעוררת דאגה בקרב המשקיעים. הבקשה שהוגשה לקונגרס כוללת הקצאה של 3.5 מיליארד דולר לרכש המטוסים ו-531 מיליון דולר לרכישת חומרי גלם מתקדמים. גם יתר הזרועות הצבאיות מקצצות: חיל הים צפוי לרכוש 12 מטוסים בלבד, בעוד שהקונגרס אישר לו בעבר לרכוש 17, והמרינס ירכשו שני מטוסים פחות משנה קודמת.


ה-F-35: לב הפעילות של לוקהיד

הקיצוץ בהזמנות מדאיג את המשקיעים של לוקהיד, מאחר ומטוס הקרב אחראי לכ-30% מההכנסות של החברה. מטוסי ה-F-35 הפכו בשנים האחרונות לעמוד השדרה של פעילות החברה: מאות מטוסים כבר נמסרו לארצות הברית ולבעלות בריתה, התחזוקה השוטפת מייצרת תזרים קבוע לעשורים הקרובים, וההזמנות מהוות מקור עיקרי לצמיחה.


אלא שהדגם סופג גם לא מעט ביקורת, הן מצד הצבא עצמו והן מצד גורמים אחרים, כמו אילון מאסק, שכינה את המטוס "מיושן ובלתי יעיל" וטען כי הרחפנים האוטונומיים הם העתיד: מאסק על ה-F-35: "יש טיפשים שעדיין מפתחים מטוסי קרב מאוישים". במקביל, לוקהיד נאלצה להתמודד עם עיכובים בתהליך השדרוג של המטוס, מה שפגע באמון המשקיעים. בשנת 2024, החברה סיפקה 110 מטוסים, וממשיכה לנסות לעמוד ביעד של 170-190 מטוסים לשנת 2025, למרות הקיצוצים.


תוצאות חזקות לרבעון, אבל מפלס אי הודאות עדיין גבוה

הנתונים הכספיים של לוקהיד ברבעון הראשון של 2025 דווקא הפתיעו לטובה - הכנסות של 18 מיליארד דולר ורווח של 7.28 דולר למניה, לעומת תחזיות לרווח של 6.34 דולר. גם קצב אספקת המטוסים עלה על התחזיות, עם 47 מסירות כבר ברבעון הראשון. למרות זאת, לוקהיד לא עדכנה כלפי מעלה את תחזיותיה להמשך השנה.


הזהירות הזו נובעת מהשינויים בזירה הפוליטית. הנשיא דונלד טראמפ חזר לבית הלבן כשהוא מציג קו חדש, שמצד אחד כולל תוספת של 13% לתקציב הביטחון והצעת תקציב של טריליון דולר - אך מצד שני מינה את אילון מאסק לעמוד בראש מחלקת "היעילות הממשלתית" (אם כי מאסק כבר עזב את התפקיד מאז), גוף שנועד לצמצם הוצאות ולבחון מחדש חוזים יקרים, כולל חוזי ה-F-35.


למרות הקיצוץ במספר המטוסים, חלק מהאנליסטים סבורים שהנפילה במניה מוגזמת. הסיבה: הצעת התקציב של טראמפ כוללת גידול דרמטי בהוצאה הביטחונית, שעשוי לשפר את התחזית של לוקהיד בטווח הבינוני. הצעת התקציב כוללת השקעות לא רק במטוסים, אלא גם בבניית ספינות מלחמה, חיזוק ההרתעה הגרעינית והגנה מפני טילים - תחומים שמהם לוקהיד עשויה להרוויח.


לפי תחזיות שוק ההון, אם אכן יאושר התקציב המלא, חברות כמו לוקהיד, נורת'רופ גרומן ו-RTX עשויות לראות את המניות שלהן קופצות. עם זאת, קיים ספק אם הקונגרס יאשר את התקציב במלואו. לדוגמה, ג'ייסון גורסקי מבנק סיטי מעריך שלוקהיד עשויה לעלות ליעד של 600 דולר למניה - אפסייד של 33.5% מהמחיר הנוכחי.

קיראו עוד ב"גלובל"


מניית לוקהיד מרטין נסחרת לפי שווי של 105.2 מיליארד דולר אחרי ירידה של 7.5% מתחילת השנה ושל 3% בשנה האחרונה.

מניית לוקהיד מרטין בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מטוס מיושן 11/06/2025 19:16
    הגב לתגובה זו
    לא עתידני מסםיק ויכלו להיות טובים ממנו עם לוקהיד לא היו משחדים חברי קונגרס
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.