NIO ET7
צילום: אתר החברה

סיטי בהמלצה על NIO - אפסייד של 88%; המניה קופצת

מניית חברת הרכב החשמלי הסיני אחרי שבסיטי הציבו לה מחיר יעד כמעט כפול מהמחיר בשוק, וציינו כי המסירות ברבעון השני צפויות לקפוץ ב-50% לעומת הרבעון הראשון

רוי שיינמן |

מניית חברת הרכב החשמלי NIO NIO -1.03%   קופצת אחרי שבסיטי ציינו כי הם רואים פוטנציאל משמעותי, וכי הם צופים שהחודשים הקרובים יהיו נקודת מפנה עבור החברה. האנליסט ג'ף צ'אנג מסיטי כי הוא מציב "תחזית חיובית" למשך 30 יום על מניית NIO. מדובר במהלך שבו הבנק מזהיר כי צפויה תנועה חדה במניה, בדרך כלל כתוצאה מאירועים חשובים בטווח הקצר.


המסירות ברבעון השני צפויות לזנק

צ'אנג מציין כי צפוי גידול של למעלה מ-50% במסירות הרכבים ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון - בזכות דגמים חדשים שהחברה עומדת להשיק. אם ברבעון הראשון סיפקה NIO כ-42 אלף רכבים לפי תחזיתו של צ'אנג ברבעון השני החברה צפויה למסור לפחות 63 אלף רכבים, נתון שיהיה שיא היסטורי עבורה.


לדברי צ'אנג, לאחר תערוכת הרכב שנערכה לאחרונה בשנגחאי, יש ציפייה ש-NIO תחשוף דגמים חדשים מוקדם מהצפוי. הוא מעריך כי עד סוף השנה תשיק החברה לא פחות מעשרה דגמים חדשים, הרבה מעבר להערכות המוקדמות בשוק.


בנוסף לדגמים החדשים, החברה צפויה להשיק במאי שדרוגים למערכות הסיוע לנהג, מהלך שעשוי לחזק את NIO בזירת התחרותית של רכבים חכמים. במקביל, החברה פועלת להורדת עלויות הייצור, תהליך קריטי על רקע הקרבות המתעצמים על נתחי שוק בתחום הרכב החשמלי בסין.


צ'אנג מדרג את מניית NIO כהמלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 8.1 דולר, אפסייד של 88%. בסך הכול, 43% מהאנליסטים שמסקרים את החברה מעניקים לה המלצת "קנייה" - שיעור נמוך בהשוואה לממוצע של כ-55% עבור מניות במדד S&P500. למרות ההמלצות החיוביות, תחושת האנליסטים כלפי מניית NIO נחלשה בחודשים האחרונים. בחודש אוקטובר האחרון, כמעט 70% מהאנליסטים המליצו על המניה בקנייה - שיעור גבוה משמעותית מהמצב הנוכחי.


הסיבה העיקרית לכך היא התחרות העזה בתחום הרכב החשמלי בסין. יצרניות רבות מציפות את השוק בדגמים חדשים, מה שמוביל למאבק אגרסיבי על נתחי שוק, ויוצר לחצים על שולי הרווח של כל השחקנים בתחום, כולל NIO.


המסירות ברבעון הראשון

בהתאם להערכותיו של צ'אנג, ברבעון הראשון של 2025 כאמור מסרה NIO כ-42,000 רכבים, ירידה לעומת תקופות שיא קודמות, אך עדיין מספר מרשים על רקע התחרות ההולכת ומחריפה. החברה גם ציינה בדוחותיה כי היא פועלת להאיץ את קצב ההשקות ולהרחיב את מערך השירותים והטכנולוגיות המוצעות ללקוחות.

קיראו עוד ב"גלובל"


אם תעמוד בתחזיות למסירה של מעל 63,000 רכבים ברבעון השני, NIO תוכל להציג את הרבעון החזק ביותר בתולדותיה, מהלך שיחזק את מעמדה בשוק המקומי ויאפשר לה להיאבק על צמיחה משמעותית גם מעבר לגבולות סין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -20.89%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


נטפליקס וספוטיפיינטפליקס וספוטיפיי

נטפליקס וספוטיפיי מאחדות כוחות ומשיקות פודקאסטים בווידאו

במסגרת שיתוף הפעולה, נטפליקס תשלב תוכניות פודקאסט וידאו פופולריות בתחומי הספורט, הבידור והפשעים האמיתיים, צעד שנועד לגוון את התכנים, לחזק את התחרות מול יוטיוב ולשמור על קצב הצמיחה של המנויים

אדיר בן עמי |

נטפליקס Netflix, Inc -1.98%  חתמה על הסכם עם ספוטיפיי Spotify -0.94%   שמביא אותה לראשונה לעולם הפודקאסטים, כחלק מהמאמץ להוסיף עוד נשק בתחרות על זמן הצפייה של הצרכנים. ההסכם יביא 16 תוכניות פודקאסט וידאו לפלטפורמה בתחילת 2026, כולל תוכניות פופולריות בתחומי הספורט, הבידור ופשעים אמיתיים. המהלך הזה הוא חלק מהאסטרטגיה הרחבה יותר של נטפליקס לגוון את התכנים ולמנוע נטישה של מנויים.


ההסכם כולל תוכניות מבוקשות כמו "הפודקאסט של ביל סימונס", "תיאוריות קונספירציה" ו"רוצחים סדרתיים". התוכניות מיוצרות על ידי ספוטיפיי סטודיוס ו"הרינגר", הרשת שהקים ביל סימונס ושספוטיפיי רכשה ב-2020. מה שמעניין הוא שההסכם מונע מהתוכניות להופיע במלואן ביוטיוב, המתחרה הגדולה ביותר של נטפליקס בתחום הווידאו המקוון.


המהלך מגיע בזמן שבו נטפליקס מתמודדת עם לחצים גוברים מהמתחרים ועם החשש שקצב גידול המנויים וההכנסות יואט לאחר שנים של עלייה חדה. המניה עלתה השנה ב-33%, אבל היא ירדה ב-10% מהשיא הרשום בסוף יוני. המשקיעים מחפשים יוזמות שיעזרו לחברה לזכות בלקוחות חדשים ולשמור על הקיימים.


צמיחה מטורפת

תחום הפודקאסטים בווידאו חווה צמיחה מטורפת, ו-72% מהמאזינים מעדיפים תוכניות שכוללות ווידאו. הטרנד הזה יוצר הזדמנויות חדשות לחברות תוכן, אבל גם מסבך את דרכי המדידה המסורתיות. בעוד שבעבר פודקאסטים נמדדו לפי מספר ההורדות, היום הם מופצים בפורמטים שונים ברשתות חברתיות, מה שמקשה על מדידה מדויקת של הפופולריות.


נטפליקס לא תפרסם פרסומות במהלך התוכניות, גם לא למנויים בתוכנית הזולה יותר שכוללת פרסומות. אבל הפרסומות שספוטיפיי מוכרת ומשלבת בתוך התוכניות עצמן יישארו. החברות לא חשפו פרטים כספיים על ההסכם, אבל אנליסט מבנצ'מארק רואה בזה זכייה הדדית שעוזרת לשתי החברות להתמודד עם האתגרים שלהן. ספוטיפיי מרוויחה מההסכם כי הפודקאסטים שלה בווידאו נכנסים לתחרות הולכת וגוברת עם יוטיוב על זמן הצפייה, והחשיפה בנטפליקס מגדילה מספר היוצרים שלה. במקביל, נטפליקס זוכה בז'אנר תוכן חדש שעשוי לעזור לה לשמור על המנויים הקיימים ואולי למשוך מנויים חדשים מקהלי יעד שטרם גילו את הפלטפורמה.