"התשואה במניה צפויה להיות מעל 100%"
בנק אוף אמריקה בהמלצת קנייה על מניית אפלובין - "הולכת בדרכי גוגל ומטא; מחיר היעד 580 דולר" המניה עולה 7.4% ל-277 דולר
האם אפלובין היא הסיפור הגדול הבא בעולם הפרסום הדיגיטלי? בבנק אוף אמריקה סבורים שכן. החברה, שמתמחה בפרסום ממוקד למפתחי אפליקציות, זוכה להשוואות לחברות ענק כמו גוגל ומטא (פייסבוק), והאנליסטים מאמינים שהיא נמצאת בנקודת פריצה משמעותית.
למה ההשוואה לגוגל ומטא?
אנליסט בבנק אוף אמריקה, עומר דסוקי, קבע כי אסטרטגיית הצמיחה של החברה מזכירה את זו של ענקיות הפרסום הדיגיטלי. לדבריו, לאחר פגישה עם מנכ"ל אפלובין, אדם פורוגי, הוא הבין עד כמה לחברה יש יתרון תחרותי ומה הפוטנציאל העצום שלה בשוק הפרסום הדיגיטלי.
לטענת דסוקי, אפלובין השקיעה מיליארדי דולרים בבניית מאגרי מידע ענקיים שמזינים מודלים של בינה מלאכותית – בדיוק כמו מה שעשו גוגל ומטא בעבר כדי לשלוט בעולם הפרסום. ההבדל? בניגוד אליהן, AppLovin לא מחזיקה בפלטפורמת פרסום ענקית משל עצמה, ולכן היא פונה לשחקנים חיצוניים ומציעה פתרונות שמייעלים את הפרסום הדיגיטלי במובייל.
האם זה מספיק כדי להפוך לשחקן מוביל?
בינתיים, המשקיעים מתלהבים. מניית החברה קפצה בכ-325% בשנה האחרונה, מה שהפך אותה לאחת המניות החמות ביותר בשוק. החברה, שהונפקה ב-2021, רשמה הכנסות של 4.71 מיליארד דולר בשנת 2024 – צמיחה של 43% משנה קודמת, ושל 69% מאז ההנפקה.
- צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד
- 3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת הפתיחה בוול סטריט; ברודקום ואנבידיה בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל לצד ההתלהבות, יש גם סימני שאלה. דו"חות של קרנות גידור כמו Fuzzy Panda Research ו-Culper Research האשימו את AppLovin בכך שהיא מחקה את אסטרטגיית הפרסום של מטא, ואף מפרה את כללי חנויות האפליקציות של גוגל ואפל. מנכ"ל החברה מיהר להגיב וטען שההאשמות הללו מופרכות לחלוטין.
מה אומרים האנליסטים?
למרות הביקורת, האנליסטים ממשיכים להיות אופטימיים. מתוך 29 אנליסטים שסקרו את החברה ב-FactSet, 21 נתנו למניה דירוג "קנייה", 6 דירגו אותה כ"החזק" ורק שניים המליצו למכור. דסוקי טוען שהירידות האחרונות במניה – ירידה של 17% מתחילת השנה – יצרו הזדמנות קנייה משמעותית, במיוחד לאור העובדה שהחברה מתומחרת עדיין בהנחה גדולה לעומת גוגל ומטא. לפי התחזיות שלו, מחיר היעד למניה עומד על 580 דולר – אפסייד של 112% מהמחיר הנוכחי.
אפלובין עברה סערה בשבועות האחרונים. לפני כשבוע היא הקצתה באופן מיידי 500 מיליון דולר לרכישה עצמית של מניותיה. הצעד האסטרטגי מגיע בעיתוי קריטי - פחות משבוע לאחר שהחברה ספגה ירידה חדה של 22% במניותיה בעקבות פרסום דוחות שליליים על ידי שני משקיעי שורט. "500 מיליון דולר יהיו זמינים באופן מיידי לרכישה עצמית של מניות Class A של החברה, ללא קשר לסכום שאחרת היה נשאר זמין במהלך הרבעון תחת המגבלה הקודמת של תזרים המזומנים החופשי", אמרו בחברה ובנוסף, החברה הודיעה כי מגבלת הרכישה העצמית תגדל מדי רבעון בהתאם לתזרים המזומנים החופשי של החברה מהרבעון הקודם.
- חברת התרופות שצנחה כמעט 50% מתחילת השנה, והקשר שלה לישראל
- המהפכה שיכולה לשנות את שוק התרופות לכולסטרול
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הרכישה העצמית היא תגובה למהלכי השורט. מניות החברה צנחו ב-22% לאחר ששני משקיעי שורט, Fuzzy Panda Research ו-Culper Research, פרסמו דוחות שליליים אודות החברה. זו הייתה הביצועים השבועיים הגרועים ביותר של המניה מאז השבוע שהסתיים ב-9 בדצמבר 2022, והשבוע השלישי הגרוע ביותר שלה אי פעם. דוחות השורט האשימו את אפלובין בשכפול אסטרטגיית יעד הפרסום של מטא, מה שחושף לכאורה את החברה לסיכונים משפטיים, וכן בהפרת תנאי השירות של חנויות האפליקציות של אלפאבית ואפל. האשמות אלו מעלות שאלות משמעותיות לגבי מודל העסקי של החברה ויכולתה להמשיך בצמיחתה המהירה.
בתגובה להאשמות, המנכ"ל אדם פורוגי פרסם פוסט בבלוג שבו הכחיש את הטענות שהועלו בדוחות. פורוגי התייחס ישירות לסוגיות המרכזיות והדגיש את המחויבות של אפלובין לפעול בהתאם לכל הרגולציות והתקנות הרלוונטיות בתעשייה. מספר אנליסטים מוול סטריט פרסמו דוחות מחקר המציינים כי הירידה החדה בעקבות הדוחות השליליים מהווה הזדמנות קנייה טובה.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -1.26% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
תרופות (גרוק)חברת התרופות שצנחה כמעט 50% מתחילת השנה, והקשר שלה לישראל
אחרי פרסום הדוחות לרבעון השלישי, מניית פריגו צנחה בכ-25% ביום אחד, הנפילה החדה ביותר זה שנים שהפילה אותה לרמות מחיר שלא נראו שנים רבות; החברה הורידה תחזיות, הודיעה על בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב, ומתקשה לשכנע את השוק שהתמקדות מחודשת בתחום התרופות
ללא מרשם תספיק כדי לעצור את ההידרדרות
פריגו (Perrigo Co. -1.32% ) ממשיכה לאכזב את המשקיעים. אחרי פרסום הדוחות לרבעון השלישי, רשמה המניה קריסה נוספת של כ-25%, הנפילה היומית הגדולה ביותר של החברה זה שנים. בכך השלימה ירידה מצטברת של כמעט 50% מתחילת השנה, לשווי שוק של כ-2 מיליארד דולר בלבד וחזרה לרמות שלא נראו מזה כמעט 20 שנה.
הדוחות האחרונים אכזבו את המשקיעים כמעט בכל קנה מידה: ההכנסות ירדו ביחס לציפיות, תחזית השנה כולה קוצצה, והחברה הודיעה על בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב, מהלך שנתפס בשוק כהודאה בכך שהשוק הזה הפך לנטל. לצד זאת, המנכ"ל פטריק לוקווד-טיילור הודה כי "הסביבה העסקית השתנתה במהירות", והבהיר כי פריגו מתמקדת בחזרה לליבת פעילותה, מוצרים ללא מרשם (OTC), אך גם שם נרשמה חולשה מסוימת בצריכה. עבור המשקיעים, זהו שיא של תקופה מאכזבת, שבה הציפייה להתאוששות בחברה ותיקה עם מותגים מוכרים, לא מצליחה להתממש.
מה היה בדוחות האחרונים ולמה המשקיעים התאכזבו
הכנסות הרבעון הסתכמו בכ-1.04 מיליארד דולר (ירידה של 4.1% משנה קודמת) והרווח המתואם למניה עמד על 0.80 דולר לעומת 0.81 דולר אשתקד. החברה הנמיכה את התחזיות לשנת 2025: כעת היא צופה כי ההכנסות האורגניות שלה ירדו ב-2% עד 2.5% לעומת השנה הקודמת, בעוד שבעדכון הקודם דיברה על צמיחה מתונה. גם הרווח המתואם למניה (Adjusted EPS) עודכן מטה, לטווח של 2.70-2.80 דולר, במקום 2.90-3.10 דולר בתחזית הקודמת. כלומר, פריגו מודה שהרווחיות שלה צפויה להיות נמוכה יותר מהצפוי, על רקע ביקושים חלשים וירידה בתרומת תחום תחליפי החלב. במקביל הוכרזה בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב לתינוקות והמשך בחינה לעסקי ה-Oral Care.
דבר המנכ״ל, פטריק לוקווד-טיילור:
“הסביבה החיצונית השתנתה במהירות, וההתאמה של עסקי תחליפי החלב לפורטפוליו ה-OTC שלנו הפכה לפחות אסטרטגית” לדבריו, פריגו מעדכנת את תחזית 2025 כלפי מטה כדי לשקף את התנודתיות בשוק תחליפי החלב ואת החולשה בצריכת מוצרי ה-OTC, “החברה מתמודדת עם האתגרים במשמעת תפעולית,
תוך ניצול גידול בנתחי השוק ויוזמות לשיפור הרווחיות”.
הוא הוסיף כי פריגו “ממשיכה להתאים את מבנה הפעילות שלה ולהתבסס סביב תחומים רווחיים ויציבים יותר”, וציין את בחינת מכירת חטיבת הדרמקוסמטיקה, את הסקירה האסטרטגית של תחום
הטיפוח האוראלי, ואת הבחינה החדשה לעסקי תחליפי החלב, אותם הגדיר כצעד פרואקטיבי ליצירת פרופיל צמיחה ממוקד ועקבי יותר.”
מגמה מתמשכת של חולשה
ברבעון השני הציגה פריגו תוצאות מאוזנות. הרווח המתואם למניה עלה ל-0.57 דולר לעומת 0.46 דולר ברבעון המקביל, אך ההכנסות כמעט שלא צמחו, והחברה דיווחה על “Variability”, תנודתיות בייצור תחליפי החלב, שהובילה לגריטות ייצור ולשחיקה בשולי הרווח. גם אז ציינה ההנהלה כי הצמיחה האורגנית עומדת סביב האפס, וכי צריכת מוצרי OTC מסוימים, בעיקר בקטגוריות עונתיות, נותרה חלשה. במקביל, החברה הדגישה שהעלייה בנתחי השוק של מותגי הבית שלה בארה"ב לא הצליחה לקזז את הירידה בנפחי המכירה בחלק מהקטגוריות.
