
צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד
ענקית הפרסום הדיגיטלי קרסה ב-14% לאחר חשיפת חקירה על הפרת תנאי שירות של גוגל ואפל; שאלות קשות על עתיד הפרסום הממוקד
מניית AppLovin, חברת טכנולוגיית הפרסום המובילה, קרסה אתמול ב-14% לרמה של 586.8 דולר, לאחר דיווח על חקירה מצד רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC). הירידה החדה - הגדולה ביותר מאז אפריל, הפכה את AppLovin "למפסידה הגדולה" ביותר במדד S&P 500, ומחקה כ-8.65 מיליארד דולר משווי השוק של החברה.
החקירה, מתמקדת בהאשמות כי AppLovin הפרה הסכמי שירות עם שותפות פלטפורמה, בעיקר גוגל ואפל, כדי להפיץ פרסומות ממוקדות יותר לצרכנים. על פי גורמים המקורבים לנושא, הרשות בוחנת האם החברה ניצלה נתונים באופן שמפר את תנאי חנויות האפליקציות של הענקיות הטכנולוגיות, מה שמאיים על מודל העסקים שלה.
מי זו AppLovin ולמה החקירה מסוכנת?
AppLovin, שנוסדה ב-2012 בפאלו אלטו שבקליפורניה על ידי אדם פורוגי, ג'ון קריסטינק וג'יימס קרם, התחילה כפלטפורמה לעזור למפתחי אפליקציות לשווק ולמכור את תוצריהן. כיום, היא ענקית טכנולוגיה מובייל עם למעלה מ-1,500 עובדים, המספקת כלים לפרסום, ניתוח נתונים והפצה של אפליקציות.
החברה מתמחה בטכנולוגיית AXON, מערכת מבוססת בינה מלאכותית שמאפשרת פרסום ממוקד ומדויק, ומחברת בין מפרסמים למשתמשים דרך רשת של יותר מ-200 פלטפורמות. בשנים האחרונות, AppLovin הרחיבה את פעילותה לפרסום מחוץ לאפליקציות, כולל אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות, והפכה לאחת השחקניות המובילות בשוק הפרסום הדיגיטלי, ששוויו מוערך בטריליוני דולרים.
- 3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת הפתיחה בוול סטריט; ברודקום ואנבידיה בעליות קלות
- מי תיכנס למועדון היוקרתי? רובינהוד ואפלובין מועמדות להצטרף למדד S&P 500
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החקירה מתמקדת בלב מודל העסקים של החברה: היכולת לאסוף נתונים מפורטים על משתמשים ולהשתמש בהם ליצירת פרסומות ממוקדות במיוחד. אם יתברר שהחברה עברה על תנאי השירות של גוגל ואפל, זה עלול לפגוע קשות ביכולת שלה לפעול בפלטפורמות הללו - שהן המקור העיקרי להכנסותיה.
החקירה אינה מפתיעה. מוקדם יותר השנה, דווחו דוחות קצרי מכר (short selling) מחברות Fuzzy Panda Research ו-Culper Research, שטענו כי AppLovin משכפלת את אסטרטגיית הפרסום של מטא ומפרה תנאי שירות של גוגל ואפל.
דוח Fuzzy Panda, שפורסם במאי 2025, טען כי "סיפור ההייפ של הבינה המלאכותית של AppLovin בנוי על הונאת פרסום", ותיאר כיצד החברה משתמשת בשיטות עקיפות כדי להגדיל הכנסות. Culper Research, בדוח מיוני, האשימה את AppLovin בניצול הרשאות אפליקציות כדי "להזריק פרסומות דרך דלת אחורית" ללא הסכמה מפורשת.
- למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
- מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
מהשיא לתהום: שנה טובה שהפכה לסיוט
במבט על ביצועי המניה, 2025 הייתה שנה מוצלחת ל-AppLovin עד אתמול. המניה זינקה ביותר מ-110% מתחילת השנה, הודות לצמיחה בהכנסות מפרסום מבוסס AI, והגיעה לשיאים חדשים. החברה דיווחה על הכנסות של כ-4 מיליארד דולר בשנה האחרונה, עם צמיחה חזקה במגזר הפרסום הדיגיטלי.
אנליסטים ממשיכים להמליץ על "קנייה", עם יעד מחיר ממוצע של כ-580 דולר, אם כי חלקם העלו את היעד ל-860 דולר. עם זאת, הירידה הנוכחית מדגישה את הסיכונים בענף: רגולציה מחמירה על פרטיות נתונים, כמו חוקי GDPR באירופה ו-CCPA בארצות הברית, מאיימת על חברות כמו AppLovin שמסתמכות על נתונים אישיים.
החקירה של SEC עשויה להימשך חודשים, ואינה בהכרח מובילה להאשמות פליליות. עם זאת, היא מעלה שאלות מהותיות על עתיד הפרסום הממוקד: האם שחקניות כמו AppLovin יצטרכו לשנות מודלים עסקיים?
בשוק שבו פרסום דיגיטלי מהווה 60% מכלל ההוצאות על פרסום, כל שינוי רגולטורי עלול להשפיע על תעשייה שלמה. לא רק AppLovin נמצאת בסיכון - גם חברות אחרות שמתבססות על איסוף נתונים ופרסום ממוקד עלולות להיתקל בבעיות דומות.
הקושי המיוחד של AppLovin הוא שהיא תלויה במידה רבה בפלטפורמות של גוגל ואפל. אם הענקיות הללו יחליטו להדק את הפיקוח על החברות שפועלות ברשתותיהן, או אפילו לחסום את AppLovin, זה יכול לפגוע קשות בהכנסותיה.
AppLovin תצטרך להוכיח שפעילותה שקופה ולגיטימית, ושהיא עומדת בכל התקנות והכללים הרלוונטיים. החברה כבר הכריזה שהיא משתפת פעולה עם הרגולטורים, אבל השאלה היא האם זה יספיק כדי להרגיע את השוק.
בטווח הקרוב, משקיעים יעקבו מקרוב אחר התפתחויות בחקירה ואחר תגובות גוגל ואפל. אם הפלטפורמות הללו יתחילו להגביל את הגישה של AppLovin או לדרוש שינויים במודל העסקי, זה יכול להשפיע על התחזיות ועל מחיר המניה.
מנגד, AppLovin ממשיכה להמר על AI כמנוע צמיחה, וחלק מהאנליסטים מאמינים שהטכנולוגיה שלה מתקדמת מספיק כדי להתמודד עם אתגרים רגולטוריים. החברה גם מנסה לגוון את פעילותה ולהפחית את התלות בפלטפורמות ספציפיות.

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות?
וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן. הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.
זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.
בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%. חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.
באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך. אתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".

למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
הממשל ביטל את ההטבה לרוכשי רכבים חשמליים; טסלה מציגה פתרון - המניה עולה
טסלה משיקה Model Y בגרסה זולה יותר כתגובה לביטול הזיכוי הפדרלי. מדובר בגרסה עם פחות אבזור. המניה עלתה אתמול ב-5.4% בעקבות הרמיזות של אילון מאסק. היום-מחר צפויה ההכרזה.
ביטול הזיכוי הפדרלי בארצות הברית יייקר בפועל את מחיר הקנייה ללקוחות ב-7,500 דולר. מדובר בסכום משמעותי שיכול להרחיק קונים פוטנציאליים, במיוחד בסביבה של ריביות גבוהות שמעלות את עלות המימון. טסלה מנסה לפצות באמצעות מחיר נמוך יותר, אסטרטגיה שהוכחה יעילה בעבר כשהחברה הפחיתה מחירים באגרסיביות בסוף 2022 ובתחילת 2023.
גרסת בסיס מוזלת מגדילה את שוק היעד ומאפשרת לטסלה להגיע ללקוחות שחיפשו עד כה רכב חשמלי במחיר נמוך יותר. עם זאת, המהלך גם מפעיל לחץ על המרווח הגולמי של החברה, שעמד על כ-16% ברבעון השלישי. השאלה המרכזית היא האם טסלה תוכל להוריד עלויות מספיק כדי לשמור על רווחיות סבירה גם במחיר נמוך יותר.
לטסלה ניסיון בהורדת עלויות לאורך זמן, מה שנקרא "העקומה הלוגיסטית" של חיסכון בעלויות. אופטימיזציה של חבילת הסוללה יכולה לחסוך מאות דולרים ליחידה, במיוחד אם החברה תשתמש בכימיה פחות יקרה או תפחית את כמות הניקל בתאים. במקביל היא יכולה לחסוך בפיצ'רים וחומרים מורכבים כך שהחיסכון לרוכשים יכול להגיע לאלפי דולרים. זו לא שאלה של בחירה, טסלה חייבת לעשות זאת לאור התחרות הסינית.
התחרות מ-BYD מתחזקת מדי רבעון כשהחברה הסינית כבר עקפה את טסלה במכירות גלובליות של רכבים חשמליים. טסלה נחשבת איכותית יותר, אבל BYD מספקת מוצר טוב במחיר נמוך יותר. לכן, טסלה חייבת להוריד את העלויות ולהפחית את המחיר לצרכנים.