לקראת הדוחות

זום: האם הצמיחה תמשיך או שהמניה כבר מיצתה את הפוטנציאל?

המשקיעים ממתינים לראות האם ענקית שיחות הווידאו תעמוד בציפיות השוק, בעוד בכירי החברה ממשיכים למכור מניות – איתות אזהרה או מימוש רווחים טבעי?

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה זום

חברת פלטפורמת שיחות הווידאו זום Zoom Video Communications -2.16%   צפויה לפרסם היום לאחר המסחר את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של השנה, כאשר המשקיעים והאנליסטים מחכים לראות האם החברה תעמוד בציפיות השוק. בדוחות הקודמים החברה הציגה תוצאות חיוביות והצליחה להכות את תחזיות האנליסטים, כעת ניצבת השאלה האם מגמת הצמיחה נמשכת או שאולי היא מתמתנת.


ציפיות השוק לקראת הדוחות 


בדוח הקודם, זום דיווחה על הכנסות של 1.18 מיליארד דולר, גידול של 3.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, וגבוה ב-1.2% מהתחזיות. החברה הוסיפה 62 לקוחות ארגוניים חדשים שמשלמים מעל 100,000 דולר בשנה, והגיעה לנתון כולל של 3,995 לקוחות בסגמנט זה. התחזיות לרבעון הנוכחי מצביעות על גידול שנתי של כ-3.4% בהכנסות לרמה של 1.19 מיליארד דולר, הרווח המתואם למניה צפוי לעמוד על 1.35 דולר. האנליסטים לא שינו באופן משמעותי את הערכותיהם בחודש האחרון – דבר המעיד על ציפיות ליציבות יחסית בביצועי החברה. עם זאת, חשוב לציין כי בשלוש מתוך שמונה הרבעונים האחרונים, זום פספסה את תחזיות ההכנסות של וול סטריט.


השוואה לחברות מתחרות בתחום מציגה תמונה מעורבת. חברת Five9 דיווחה על גידול שנתי של 16.6% בהכנסות והכתה את תחזיות השוק ב-4%, בעוד RingCentral הציגה צמיחה של 7.6% בהתאם לציפיות האנליסטים. מניית Five9 נותרה ללא שינוי בעקבות הדוחות, אך RingCentral ירדה ב-5.8%. בתקופה האחרונה שוק המניות הפגין ביצועים חיוביים הודות להתקדמות האינפלציה לכיוון יעד ה-2% של הפד ולהפחתות ריבית. עם זאת, מניות תחום שיחות הווידאו הציגו ביצועים חלשים יחסית, וירדו בממוצע ב-3.3% בחודש האחרון. מניית זום, לעומת זאת, נותרה יציבה, וכעת מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד על 92.35 דולר – גבוה מהמחיר הנוכחי של המניה, שעומד על 82.60 דולר. המשקיעים מצפים לראות האם זום תצליח להפתיע לטובה ולהציג נתונים שיחזקו את אמונם ביכולת החברה לשמור על מעמדה בשוק תחרותי, או שמא יימשך הקיפאון היחסי בפעילותה.


למרות הזינוק המרשים של 37% במניית זום בחצי השנה האחרונה, המשקיעים עשויים לתהות האם מדובר בהזדמנות קנייה או בסיכון לתיק ההשקעות. החברה אמנם הציגה תוצאות כספיות יציבות, אך ישנם כמה סימנים שמעוררים חשש לגבי המשך הצמיחה שלה. הכנסות החברה צפויות לעלות ב-2.8% בלבד בשנה הקרובה, האטה ביחס לשנים קודמות, דבר המעיד על קשיים בגיוס לקוחות חדשים אל מול התחרות הגוברת. בנוסף, שיעור תזרים המזומנים החופשי, שעמד על 37.3% ב-12 החודשים האחרונים, צפוי לרדת ל-33%, מה שמעיד על שחיקה ברווחיות. בהתחשב בכך, נראה כי זום אמנם לא נמצאת במצב רע, אך גם לא מציעה פוטנציאל צמיחה משמעותי בשלב זה.



פעילות הפנים של בכירי החברה מאותתת על חוסר אמון מסוים בעתיד הקרוב של המניה. בחצי שנה האחרונה, נחשף כי בכירי זום מכרו מניות בהיקפים משמעותיים – מנכ"ל החברה, אריק יואן, הוביל את המכירות עם מכירת כ-965 אלף מניות בשווי של כ-77 מיליון דולר, לצד מכירות של בכירים נוספים, כולל סמנכ"לית הכספים קלי סטקלברג, נשיא חטיבת ההנדסה ולצ'מי סנקרלינגם, ומנהלים אחרים. ראוי לציין כי כל העסקאות היו מכירות בלבד - אף אחד מהבכירים לא ביצע רכישה של מניות, מה שמעלה תהיות לגבי הביטחון שלהם בעתיד החברה. מנגד, בשוק ההון המוסדי התמונה מורכבת יותר. בנקים וקרנות גידור הציגו מגמות מעורבות - Norges Bank, אחד המשקיעים הגדולים בעולם, הגדיל את אחזקותיו בזום בכמעט 500%, תוספת של 7.6 מיליון מניות בשווי של יותר מ-625 מיליון דולר.


גם קרנות גדולות כמו בלאקרוק, ג'יי פי מורגן, ו- T. Rowe Price Investment Management. הוסיפו אחזקות משמעותיות. לעומת זאת, קרנות אחרות, כמו Nikko Asset Management Americas, בחרו לצאת לחלוטין מהשקעתן במניה, ומוסדיים נוספים, כגון Qube Research & Technologies, צמצמו את החשיפה שלהם באופן משמעותי.

הנתונים הללו יוצרים תמונה מעניינת של חוסר ודאות. מצד אחד, משקיעים מוסדיים רואים במניית זום הזדמנות ומגדילים אחזקות, ככל הנראה מתוך אמונה בהמשך הצמיחה של החברה. מצד שני, הנהלת החברה עצמה מממשת מניות בהיקפים נרחבים, מה שעשוי להוות איתות לכך שהמחיר הנוכחי ממצה את עצמו, לפחות בטווח הקצר.

קיראו עוד ב"גלובל"


שווי השוק של זום עומד על 25.2 מיליארד דולר, כאשר מכפיל הרווח העתידי שלה הוא 15.4, מניית זום עלתה ב-1% מתחילת השנה, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-34%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".