קורונה חיסון מרק MERCK
צילום: צילום מסך אתר MERCK

5 שנים אחרי פרוץ הקורונה - המסר למשקיעים

5 שנים - 5 תובנות למשקיעים של עשו ואל תעשו - לא קונים בהייפ, משתדלים לא להתרגש מדי בפניקה ועוד; וגם - הסיפור המדהים של מודרנה וזום

אביחי טדסה | (2)

חמש שנים חלפו מאז פרוץ הקורונה, והמסר למשקיעים ברור: תחשבו פעמיים לפני שאתם קונים בהתלהבות או מוכרים בבהלה – כי שוק ההון, גם כשהוא נופל חזק, מוצא את הדרך לחזור לעצמו, ולפעמים מהר ממה שחושבים. המגפה שהחלה בסוף 2019, אבל הוגדרה כמגפה בתחילת 2020 הייתה כמו רעידת אדמה כלכלית. היא טלטלה את השווקים, שברה שיאים של תנודתיות, והצמיחה כוכבות חדשות כמו מודרנה וזום – אבל גם הראתה איך ההייפ יכול להתנפץ, ואיך התיקון יכול להפתיע בעוצמתו.

הכל התחיל בסוף 2019 כשהחדשות על הווירוס התחילו לזרום מסין ומשם לכל העולם. אף אחד לא ידע מה עומד לקרות, אבל בהדרגה הציבור הפנים שזה עלול להיות משהו גדול שמתפשט בעולם. ממשלות סגרו ערים שלמות, טיסות בוטלו, מפעלים נעצרו, ואנשים נשארו בבתים. שוק ההון, ששונא חוסר ודאות, הגיב במהירות ובחריפות. במרץ 2020 ראינו את אחת הנפילות הדרמטיות בהיסטוריה המודרנית: מדד ה-S&P 500 צנח ב-34% תוך כמה שבועות, מדד ת"א 125 בישראל איבד כרבע מערכו, ובורסות בכל העולם נצבעו באדום. המשקיעים נכנסו לפאניקה, והמילה "מיתון" התחילה להדהד בכל מקום. הסקטורים שנפגעו הכי קשה היו אלה שתלויים בתנועה ובמגע אנושי – תעופה, תיירות, מסעדות, נפט  (הנפט היה לתקופה מאוד קצרה במחיר שלילי!) – כולם ספגו מכה אנושה. אבל בתוך הכאוס הזה, היו גם מי שזרחו, ובראשם חברות טכנולוגיה שפתאום הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים החדשים שלנו. הסיבה היא שאם אי אפשר להיפגש פיזית צריך יותר מערכות טכנולוגיות דיגיטליות.  במקביל גם חברות שפיתחו חיסון, תרופה לקורונה נהנו מזינוקים. 


הסיפור על מודרנה וזום

כאן נכנסות לתמונה מודרנה וזום – שתי חברות שהפכו לסמל של תקופת הקורונה, אבל גם מראות לנו איך השוק יכול להרים ולרסק מניות תוך זמן קצר. מודרנה, חברת ביוטק אמריקאית שבקושי שמעו עליה לפני 2020, הייתה כמו סיפור סינדרלה. היא התמחתה בטכנולוגיית mRNA, שיטה חדשנית לפיתוח חיסונים, אבל עד הקורונה היא עדיין לא הביאה מוצר ממשי לשוק. כשהמגפה התפשטה, מודרנה זיהתה את ההזדמנות והכריזה על פיתוח חיסון לקורונה במהירות מדהימה. המשקיעים התאהבו ברעיון: חברה שיכולה להציל את העולם מהווירוס? זה נשמע כמו חלום. המניה שלה, שנסחרה ב-20 דולר בתחילת 2020, התחילה לטפס בצורה מטורפת. כבר בסוף אותה שנה היא הגיעה ל-150 דולר, ובאוגוסט 2021 היא נגעה בשיא של יותר מ-400 דולר – עלייה של למעלה מ-2,000% תוך פחות משנתיים. כל העולם דיבר עליה, והיא הפכה לדוגמה לכוח של חדשנות בזמן משבר. אבל הסיפור לא נגמר שם. כשהחיסונים התחילו להתגלגל והעולם למד לחיות עם הקורונה, הביקוש לחיסונים של מודרנה התחיל לדעוך. חברות כמו פייזר, עם כוח שיווקי גדול יותר, לקחו נתח מהשוק, והשאלות על מה מודרנה תעשה אחרי הקורונה התחילו לעלות. המניה התחילה לרדת, ובשלב מסוים ב-2023 היא כבר נסחרה מתחת ל-100 דולר. במרץ 2025 היא נעה סביב 80-100 דולר – רחוק מהשיא, אבל עדיין מעל נקודת ההתחלה. מה שקרה למודרנה מראה איך השוק יכול להתאהב ברעיון, לדחוף אותו לגבהים לא מציאותיים, ואז להתפכח כשהמציאות נכנסת לתמונה. היום מודרנה נסחרת ב-34 דולר. החברה המציאה חיסון מכרה במיליארדים אבל נגמר ההייפ והיא צנחה בחזרה כל הדרך למטה - צניחה של מעל 90% מהשיא.


זום, לעומת זאת, היא סיפור אחר, אבל עם אותו לקח. לפני הקורונה, זום הייתה חברת וידאו קונפרנס קטנה יחסית, ששירתה בעיקר עסקים. כשכולם נאלצו לעבוד מהבית, היא הפכה לשם נרדף לפגישות וירטואליות. פתאום, לא רק מנהלים השתמשו בזום – מורים העבירו שיעורים, משפחות ערכו מפגשים, ואפילו חתונות התקיימו דרכה. המניה של זום, שפתחה את 2020 ב-68 דולר, זינקה ליותר מ-550 דולר באוקטובר אותה שנה – עלייה של כ-700%. המשקיעים ראו בה את המנצחת הגדולה של עולם העבודה החדש, והיא הפכה לסמל של ההסתגלות למגפה. אבל גם כאן, השיא לא החזיק מעמד. כשהעולם התחיל לחזור למשרדים ב-2021 ו-2022, השימוש בזום ירד. חברות ענק כמו מיקרוסופט, עם Teams, וגוגל, עם Meet, התחילו לנגוס בנתח השוק שלה. זום ניסתה להתאים את עצמה – היא הוסיפה תכונות חדשות, נכנסה לתחומים כמו אירועים וירטואליים ואפילו טלפוניה – אבל זה לא הספיק כדי לשמור על הקסם הראשוני. במרץ 2025, המניה שלה נסחרת סביב 70 דולר, חזרה לנקודת ההתחלה. הסיפור של זום מלמד אותנו שגם כשחברה נמצאת בדיוק בזמן ובמקום הנכון, ההצלחה הזו יכולה להיות זמנית אם היא לא מצליחה להמציא את עצמה מחדש.


נפילה מהירה - תיקון עוד יותר מהיר


אבל בזמן שמודרנה וזום התרוממו ונפלו, השוק כולו סיפר סיפור אחר. הנפילה של מרץ 2020 הייתה מפחידה, אבל היא לא נמשכה הרבה. כבר באפריל אותה שנה, השווקים התחילו להתאושש, והתיקון היה מהיר ועוצמתי. ממשלות ובנקים מרכזיים ברחבי העולם פעלו במהירות – בארה"ב, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית כמעט לאפס ושפך טריליוני דולרים לתמיכה בכלכלה. בישראל ובאירופה היו תוכניות דומות, והכסף הזה זרם לשווקים כמו חמצן לריאות. במקביל, סקטור הטכנולוגיה הפך למנוע צמיחה אדיר – אמזון הרוויחה מהקניות אונליין, אפל ומיקרוסופט נהנו מהביקוש לענן ולציוד עבודה מרחוק, והנאסד"ק זינק לשיאים חדשים. בסוף 2020, כשפייזר ומודרנה הכריזו על חיסונים יעילים, השווקים קיבלו דחיפה נוספת של אופטימיות. ה-S&P 500 חזר לרמות שלפני המשבר תוך חודשים ספורים, וב-2021 הוא כבר רשם עליות מרשימות. בישראל, מדד ת"א 125 התאושש בקצב מעט איטי יותר, אבל גם הוא חזר למסלול של צמיחה. המשבר הזה הוכיח שהשווקים המודרניים יודעים להתאושש – ומהר – כשיש תמיכה ממשלתית, חדשנות, וקצת תקווה.


מסר למשקיעים

אז מה אפשר לקחת מהסיפור הזה, חמש שנים אחרי? קודם כל, שהייפ הוא דבר מסוכן. מודרנה וזום היו הכוכבות של הרגע, אבל מי שקנה אותם בשיא כי "כולם קונים" שילם מחיר כשהמציאות התייצבה. שנית, פאניקה היא אויב של משקיעים. מי שמכר הכל במרץ 2020 מתוך פחד, גילה אחר כך שהוא נאלץ לחזור לשוק במחירים גבוהים יותר כשהתיקון הגיע. הנפילה הייתה חדה ומפחידה, אבל התיקון היה מהיר ואלים, והשווקים חזרו לעליות מרשימות תוך זמן קצר. מי ששמר על קור רוח והחזיק תיק מגוון, לא רק שרד את המשבר – הוא גם נהנה מהצמיחה שבאה אחריו. בסופו של דבר, התקופה הזו מלמדת אותנו ששוק ההון הוא לא מקום לריצות קצרות של התלהבות או פחד – הוא דורש סבלנות, מחשבה, וראייה לטווח ארוך. כי בסוף, גם כשהעולם רועד, השוק תמיד מוצא את הדרך לחזור לעצמו. וננסה לנסח זאת ב-5 נקודות:

  • לא קונים בהייפ: כשכולם מדברים על מניה כמו מודרנה או זום, המחירים כבר גבוהים מדי. מי שקנה בשיא, כי "כולם קונים", הפסיד כשההייפ התפוגג. עדיף לחפש הזדמנויות לפני שהן הופכות ללהיט.
  • לא מתרגשים מפאניקה: כשהשווקים צנחו במרץ 2020, הרבה משקיעים מכרו הכל בבהלה. הבעיה? הם חזרו לקנות אחר כך במחירים גבוהים יותר, כי התיקון הגיע מהר. מי ששמר על קור רוח וחיכה, נהנה מהעליות שבאו אחרי.
  • נפילה חדה, תיקון מהיר: המשבר הזה הראה ששווקי ההון מודרניים מסוגלים להתאושש במהירות, במיוחד כשיש תמיכה ממשלתית וחדשנות טכנולוגית. הנפילה הייתה מפחידה, אבל היא לא סימנה את הסוף – היא הייתה הזדמנות.
  • סבלנות משתלמת: מי שהחזיק תיק מגוון ולא נרדם בלחץ, ראה איך השווקים חזרו לעליות מרשימות תוך זמן קצר. שוק ההון הוא מרתון, לא ספרינט
  • אפשר לנצל את ההייפ - אפשר לרכב על הגל, רק דעו שהוא מסוכן ומתישהו מתהפך עליכם. 
קיראו עוד ב"גלובל"


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גזאל 16/03/2025 09:48
    הגב לתגובה זו
    החרדים עדיין מצליחים להשתמט משירות צבאי
  • 1.
    אנונימי 16/03/2025 08:46
    הגב לתגובה זו
    כל פעם שיש תיקון תיקון בשוק מתחילות כתבות ההפחדה עם תמונות רקע מבהילות. זוכר איך כשהנפט עבר באותו לזמן למחיר שלילי..כלומר אנשים שילמו כדי להפטר מנפט בגלל עלות האיכסון..אלו כותרות בומסטיות היו כאן עם תמונת סערת הוריקן אפורה. תוך כמה חודשים הנפט קפץ למאה דולר.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.