Grab; קרדיט: אתר החברה
Grab; קרדיט: אתר החברה

Grab מתפוצצת ברשתות - האם ההייפ מוצדק?

גולשים רבים העידו שהפיד שלהם ברשת X הוצף במהלך סוף השבוע האחרון בפוסטים על חברת המשלוחים וההסעות הסינגפורית Grab שקופצת במסחר המוקדם בוול סטריט; מה החברה עושה, האם יש סיבה להייפ, ואיך ביל אקמן קשור אליה?

רוי שיינמן |

חברת Grab Grab 0.98%   מתפוצצת ברשתות החברתיות בימים האחרונים כאשר משתמשים רבים, בעיקר ברשת X, מעידים כי הפיד שלהם מוצף בפוסטים של משתמשים שמדברים בחיוב על החברה או על המניה. Grab נוסדה ב-2012 בסינגפור והפעילות העיקרית שלה הייתה שירותי הסעות, אלא שעד מהרה היא התרחבה גם לתחום המשלוחים ואפילו תשלומים. החברה הונפקה בנאסד"ק דרך מיזוג לספאק בתחילת 2021 והיא גייסה 4.5 מיליארד דולר לפי שווי עצום של מעל ל-40 מיליארד דולר, אלא שמאז המניה ירדה ב-59% והיא נסחרת היום לפי שווי של פחות מ-20 מיליארד דולר עם 2.9 מיליארד דולר בקופה.


יש הרבה הייפ כאמור סביב החברה ברשתות החברתיות בימים האחרונים אבל ללא סיבה קונקרטית. בשנה האחרונה המניה זינקה ב-44% וברבעון האחרון (רבעון 3 של 2024) החברה חזרה לרווח אחרי 2 רבעונים רצופים של הפסד, כאשר את הדוחות שלה לרבעון הרביעי היא צפויה לפרסם מחר. לצד זאת בשבועות האחרונים גם היו דיווחים על ניסיון נוסף למיזוג בינה לבין ענקית אסייאתית אחרת, ואפילו ביל אקמן מחזיק בעקיפין בחברה. 


מהזמנת מוניות במלזיה למלכת ההסעות והמשלוחים של דרום מזרח אסיה

Grab כאמור מספקת מספר שירותים שונים, והכל דרך האפליקציה שלה. אתם יכולים להזמין דרכה הסעה כמו באובר Uber 0.22%  , להזמין משלוח כמו בוול, ואפילו לשלם בבתי עסק. החברה התחילה את פעילותה בסינגפור אבל כיום היא נותנת שירותים ליותר מ-35 מיליון משתמשים על פני 8 מדינות - סינגפור, קמבודיה, אינדונזיה, מלזיה, מיאנמר, הפיליפינים, תאילנד וויאטנאם.


בתחילת הדרך נקראה החברה MyTeksi, והתמקדה בהזמנת מוניות במלזיה דרך אפליקציה. כבר בשלבים הראשונים גייסו המייסדים השקעה ראשונית אחרי שזכו בתחרות הסטארטאפים של בית הספר לעסקים בהרווארד, מה שאיפשר להם לבנות את הפלטפורמה ולפתח את המוצר. בהמשך הדרך החברה נאלצה להתמודד עם חסמים רגולטוריים במדינות שונות, תחרות מול ענקיות כמו Uber, וקושי בבניית רשת הנהגים. 


למרות הקשיים, החברה צמחה מהר, בין היתר בזכות התנאים הטכנולוגיים שהתפתחו בדרום מזרח אסיה. בשנת 2012 שיעור החדירה של האינטרנט באזור עמד על 25%, אך החדירה הסלולרית הייתה גבוהה בהרבה, לעיתים מעל 100% במדינות מסוימות בשל שימוש נרחב בכרטיסי SIM. התנאים האלו אפשרו לאפליקציה להגיע למיליוני משתמשים במהירות, מה שהוביל לצמיחה מהירה. ככל שהמודל העסקי שלה הוכיח את עצמו, היא החלה למשוך עניין מצד קרנות הון סיכון בולטות כמו Vertex Ventures ו-GGV Capital.


ב-2016 עברה Grab שינוי משמעותי, היא שינתה את שמה והחלה להתרחב אל מעבר לשירותי המוניות, עם הוספת שירותים כמו השכרת רכב פרטי, אופנועים, ואפשרויות נסיעה שיתופיות. המהלך הזה האיץ את הצמיחה, ועד סוף אותה שנה רשמה Grab למעלה מ-21 מיליון הורדות לאפליקציה והתרחבה ל-30 ערים בשש מדינות ברחבי דרום מזרח אסיה. האזור חווה באותן שנים צמיחה כלכלית חזקה, עם עלייה בעוצמה הכלכלית של מעמד הביניים ושיעור חדירה הולך וגובר של סמארטפונים.


כדי להאיץ את הצמיחה, החברה גם נכנסה לשיתופי פעולה עם ענקיות כמו טויוטה, שהשקיעה בה מיליארד דולר. שותפויות עם מוסדות פיננסיים מקומיים, כולל OVO באינדונזיה, אפשרו ל-Grab להרחיב את שירותי התשלומים שלה ולהציע גם שירותים פיננסיים.


המיזוג הגדול עם אובר ב-2018

אחד המהלכים הגדולים בהתפתחות החברה הוא המיזוג שלה עם פעילות אובר בדרום מזרח אסיה ב-2018. אובר כאמור היא השחקנית הגדולה בתחום ההסעות ויש לה גם פעילות בתחום המשלוחים, וב-2018 שתי החברות החליטו לאחד כוחות - אובר העבירה את הפעילות שלה בדרום מזרוח אסיה לידיה של Grab, ובתמורה היא קבילה 27.5% ממניות החברה.


Grab מצדה נהנתה מהיעדר התחרות שאפשר לה לצמוח עוד יותר, ואובר נהנתה מהאחזקה בכוכבת העולה של דרום מזרח אסיה. אובר אומנם לא מימשה אחזקות ב-Grab והיא עדיין מחזיקה את אותו נתח, אבל העלייה במניה ייצרה לה רק ב-2024 רווח על הנייר של כ-723 מיליון דולר. 

מניית גראב מאז המיזוג לספאק


למעשה, אחזקותיה של אובר ב-Grab עשויות להוות מנוע צמיחה בעצמן מלבד פעילות הליבה שלה בתחום ההסעות והמשלוחים, ויכול להיות שגם המיליארדר ביל אקמן רואה את זה. אקמן חשף לאחרונה כי הקרן שהוא מנהל, Pershing Square, רכשה נתח משמעותי במניות אובר מאז ינואר, והגיעה לאחזקה של 30.3 מיליון מניות, בשווי של 2.3 מיליארד דולר. אקמן ציין כי מניות החברה נסחרות בהנחה גדולה ביחס לערכן, וכיוצא מזאת ייתכן שהוא גם מאמין שהאחזקות של אובר ב-Grab מוערכות בחסר.


גורם נוסף שדוחף את המניה בשבועות האחרונים הוא הדיווחים על כך ש-Grab חידשה את המגעים בנוגע לרכישת המתחרה הקטנה יותר שלה, GoTo. השיחות בין החברות החלו כבר שנה שעברה אך הסתיימו ללא הצלחה. GoTo מוערכת לפי שווי של כ-5.5 מיליארד דולר, כך שבמידה ותצא לפועל, מדובר יהיה בעסקה גדולה במיוחד, אם כי כרגע אף אחד מהצדדים לא התייחס לדיווחים באופן רשמי.


האם כדאי להשקיע במניה?

המניה קופצת במסחר המוקדם בוול סטריט אבל כאמור אין דיווח או גורם קונקרטי שמסביר את הקפיצה וההייפ. Grab ממשיכה לצמוח ומחר היא צפויה לדווח על הכנסות של 2.81 מיליארד דולר ב-2024, עלייה של 19%, זאת לצד הפסד של 3 סנט למניה, שיפור לעומת הפסד של 11 סנט למניה ב-2023. החברה צפויה לייצר החברה מזומנים בסך של כ-800 מיליון דולר כאשר נכון לסוף הרבעון השלישי היו לה בקופה מזומנים ושווי מזומנים בסך של כ-2.9 מיליארד דולר.


ב-2025 האנליסטים צופים ש-Grab תרוויח 4 סנט למניה, כך שהמניה נסחרת היום במכפיל חזוי של מעל 120, אם כי בהתחשב המזומנים שיש לה בקופה המכפיל יורד לאזור ה-100. זה עדיין מכפיל גבוה שמראה שהציפיות מ-Grab גבוהות, גם אחרי ירידה של כמעט 60% כאמור מאז ההנפקה. קשה לדעת אם Grab היא השקעה לטווח ארוך וייתכן שהמניה תמשיך לזוז על בסיס הייפ ברשתות גם בימים הקרובים. זה מסוכן, אבל כבר ראינו מניות "טרנדיות" כאלה שיכולות לעלות גם תקופה ארוכה.


כולנו זוכרים את גיימסטופ שזינקה בתקופת הקורונה בזכות משפיעני רשת וללא קשר לתוצאות הפיננסיות שלה. בתחילת החודש גם ראינו את מניית Quantum BioPharma מזנקת, החברה לא קשורה לתחום המחשוב הקוונטי שמושך הרבה תשומת לב לאחרונה, אבל היא זינקה בתחילת החודש עם מחזור שגדול פי 20 משווי השוק שלה על רקע הודעה שקשורה לסל התרופות שלה. 


יכול להיות שהזינוק היה מוצדק אבל קשה לדעת. מניות טרנדיות כאלו הן הימור. אפשר להרוויח בגדול אם נכנסים ויוצאים בזמן אבל גם אפשר בקלות להפסיד סכומים משמעותיים. קשה להגיד עם גם הקפיצה ב-Grab היום נובעת מהסיבות האלה, אבל חשוב לזכור את הדברים האלה כשמקבלים החלטה אם להשקיע או לא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.