ביל אקמן חושף השקעה משמעותית באובר: רואה פוטנציאל נסתר במניה
ביל אקמן, מנהל קרן הגידור פרשינג סקוור, חשף כי קרנו רכשה נתח משמעותי במניות אובר מאז ינואר, והגיעה לאחזקה של 30.3 מיליון מניות, בשווי של 2.3 מיליארד דולר. אקמן מציין כי מניות החברה נסחרות בהנחה גדולה ביחס לערכן הפנימי, מה שמספק לדעתו הזדמנות השקעה נדירה,
במיוחד עבור חברה גדולה כמו אובר.
אקמן מזהה פוטנציאל צמיחה לטווח ארוך
בהודעה שפרסם ברשת X, אמר אקמן: "אובר היא אחת החברות המנוהלות בצורה הטובה ביותר בעולם. באופן מפתיע, ניתן עדיין לרכוש את המניה בהנחה משמעותית
מערכה האמיתי – שילוב מאפיינים שהוא נדיר במיוחד, במיוחד עבור חברה בעלת שווי שוק גבוה". לאחר הודעתו של אקמן, מניית אובר זינקה בכ-8% ביום שישי. עם זאת, מוקדם יותר השבוע ירדה המניה בכ-7.5% לאחר שהחברה פרסמה תוצאות מאכזבות לרבעון האחרון והנמיכה את תחזיות הצמיחה
שלה. למרות התנודתיות, מניית אובר רשמה עלייה של 25% מתחילת 2025, לאחר שנת 2024 מאכזבת בה איבדה כ-2% מערכה.
אקמן מחזיק בגישה ארוכת טווח כלפי אובר, ואף הזכיר כי היה משקיע מוקדם בחברה דרך קרן הון סיכון. הוא גם הדגיש את תפקידו של המנכ"ל,
דארה קוסרשאהי, בהפיכת החברה למכונת רווח וצמיחה: "מאז שקוסרשאהי הצטרף ב-2017, הוא ביצע עבודה יוצאת דופן בהפיכת אובר לחברה רווחית שיוצרת תזרים מזומנים משמעותי." אך מעבר להערכתו הכללית לגבי איכות הניהול והצמיחה של אובר, ייתכן שאקמן מזהה נכס נסתר בתוך החברה –
בדומה להשקעתו המוקדמת בוונדי’ס וטים הורטנס.
במהלך שנות ה-2000, אקמן השקיע ברשת המזון המהיר וונדי’ס, אך גילה בתוך החברה נכס נסתר – רשת בתי הקפה הקנדית טים הורטנס, שהכניסה כמעט 500 מיליון דולר בשנה. בזמן ששוויה של וונדי’ס כולה הוערך
בכ-5 מיליארד דולר, אקמן טען כי טים הורטנס לבדה שווה סכום דומה. הוא דחף להפרדת הרשת, מהלך שאכן קרה ב-2006, ושחרר ערך לבעלי המניות. ייתכן שאקמן מזהה כעת תרחיש דומה באובר – חברה עם פעילות מרכזית מוכרת, אך גם עם נכסים משמעותיים שהשוק אינו מעריך במלואם.
- מה קורה בפאני ופרדי? מאות מיליארדי דולר שמתנהגים כמו מניית מם
- ה-IPO של ביל אקמן - ינפיק את חברת ההשקעות שלו בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוב המשקיעים רואים באובר בעיקר חברת תחבורה והסעות, אך פעילותה כוללת גם שירותי משלוחים (Uber Eats) והשקעות בעסקי טכנולוגיה אחרים. אחד הנכסים הללו הוא החזקתה באפליקציית התחבורה הדרום-אסייתית Grab, אשר פועלת בתחומי התחבורה, המשלוחים והשירותים הפיננסיים.
החזקותיה של אובר ב-Grab עשויות להוות מנוע צמיחה מלבד פעילות הליבה שלה בתחום ההסעות והמשלוחים, אובר מחזיקה אחוזים משמעותיים באפליקציית התחבורה הדרום-אסייתית Grab. בחודשים האחרונים עלו דיווחים על אפשרות למיזוג בין Grab לבין המתחרה GoTo, מהלך
שעשוי להשפיע על שווי החזקותיה של אובר. במהלך השנה האחרונה, מניות Grab רשמו עלייה של 39%, בעוד שמניית אובר עלתה רק ב-8% – נתון שמעורר תהיות, במיוחד לאור העובדה שאובר מציגה תזרים מזומנים חזק וצמיחה יציבה. ייתכן שאקמן מזהה באחזקותיה של אובר ב-Grab נכס מוערך בחסר,
כפי שקרה בעבר עם טים הורטנס. אם החברה תבחר למכור את החזקותיה ב-Grab ולמנף את ההון לשיפור עסקי הליבה שלה – למשל בהשקעה בטכנולוגיות נהיגה אוטונומית – הדבר עשוי להוביל לשחרור ערך משמעותי עבור בעלי המניות.
ההשקעה באובר היא חלק מפורטפוליו
מצומצם יחסית של קרן פרשינג סקוור, הכולל רק 10 מניות. נכון לסוף 2024, ההחזקות הגדולות ביותר של הקרן היו בגוגל (Alphabet), ברוקפילד, הילטון צ'יפוטלה, וכעת – גם באובר. אקמן ידוע כמשקיע שמאתר הזדמנויות נסתרות בתוך חברות גדולות, ורבים מנסים להבין אם הוא רואה פוטנציאל
ארוך-טווח באובר כשלעצמה, או שמא מדובר שוב בזיהוי של נכס חבוי שטרם הוערך כראוי.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
