ביל אקמן
צילום: טוויטר

ביל אקמן חושף השקעה משמעותית באובר: רואה פוטנציאל נסתר במניה

קרן הגידור של אקמן רכשה מניות אובר בשווי 2.3 מיליארד דולר ומעריכה שהן נסחרות בהנחה משמעותית
אביחי טדסה |
נושאים בכתבה ביל אקמן אובר

ביל אקמן, מנהל קרן הגידור פרשינג סקוור, חשף כי קרנו רכשה נתח משמעותי במניות אובר מאז ינואר, והגיעה לאחזקה של 30.3 מיליון מניות, בשווי של 2.3 מיליארד דולר. אקמן מציין כי מניות החברה נסחרות בהנחה גדולה ביחס לערכן הפנימי, מה שמספק לדעתו הזדמנות השקעה נדירה, במיוחד עבור חברה גדולה כמו אובר.


אקמן מזהה פוטנציאל צמיחה לטווח ארוך 


בהודעה שפרסם ברשת X, אמר אקמן: "אובר היא אחת החברות המנוהלות בצורה הטובה ביותר בעולם. באופן מפתיע, ניתן עדיין לרכוש את המניה בהנחה משמעותית מערכה האמיתי – שילוב מאפיינים שהוא נדיר במיוחד, במיוחד עבור חברה בעלת שווי שוק גבוה".  לאחר הודעתו של אקמן, מניית אובר זינקה בכ-8% ביום שישי. עם זאת, מוקדם יותר השבוע ירדה המניה בכ-7.5% לאחר שהחברה פרסמה תוצאות מאכזבות לרבעון האחרון והנמיכה את תחזיות הצמיחה שלה. למרות התנודתיות, מניית אובר רשמה עלייה של 25% מתחילת 2025, לאחר שנת 2024 מאכזבת בה איבדה כ-2% מערכה.


אקמן מחזיק בגישה ארוכת טווח כלפי אובר, ואף הזכיר כי היה משקיע מוקדם בחברה דרך קרן הון סיכון. הוא גם הדגיש את תפקידו של המנכ"ל, דארה קוסרשאהי, בהפיכת החברה למכונת רווח וצמיחה: "מאז שקוסרשאהי הצטרף ב-2017, הוא ביצע עבודה יוצאת דופן בהפיכת אובר לחברה רווחית שיוצרת תזרים מזומנים משמעותי." אך מעבר להערכתו הכללית לגבי איכות הניהול והצמיחה של אובר, ייתכן שאקמן מזהה נכס נסתר בתוך החברה – בדומה להשקעתו המוקדמת בוונדי’ס וטים הורטנס.


במהלך שנות ה-2000, אקמן השקיע ברשת המזון המהיר וונדי’ס, אך גילה בתוך החברה נכס נסתר – רשת בתי הקפה הקנדית טים הורטנס, שהכניסה כמעט 500 מיליון דולר בשנה. בזמן ששוויה של וונדי’ס כולה הוערך בכ-5 מיליארד דולר, אקמן טען כי טים הורטנס לבדה שווה סכום דומה. הוא דחף להפרדת הרשת, מהלך שאכן קרה ב-2006, ושחרר ערך לבעלי המניות. ייתכן שאקמן מזהה כעת תרחיש דומה באובר – חברה עם פעילות מרכזית מוכרת, אך גם עם נכסים משמעותיים שהשוק אינו מעריך במלואם.


רוב המשקיעים רואים באובר בעיקר חברת תחבורה והסעות, אך פעילותה כוללת גם שירותי משלוחים (Uber Eats) והשקעות בעסקי טכנולוגיה אחרים. אחד הנכסים הללו הוא החזקתה באפליקציית התחבורה הדרום-אסייתית Grab, אשר פועלת בתחומי התחבורה, המשלוחים והשירותים הפיננסיים.

החזקותיה של אובר ב-Grab עשויות להוות מנוע צמיחה מלבד פעילות הליבה שלה בתחום ההסעות והמשלוחים, אובר מחזיקה אחוזים משמעותיים באפליקציית התחבורה הדרום-אסייתית Grab. בחודשים האחרונים עלו דיווחים על אפשרות למיזוג בין Grab לבין המתחרה GoTo, מהלך שעשוי להשפיע על שווי החזקותיה של אובר. במהלך השנה האחרונה, מניות Grab רשמו עלייה של 39%, בעוד שמניית אובר עלתה רק ב-8% – נתון שמעורר תהיות, במיוחד לאור העובדה שאובר מציגה תזרים מזומנים חזק וצמיחה יציבה. ייתכן שאקמן מזהה באחזקותיה של אובר ב-Grab נכס מוערך בחסר, כפי שקרה בעבר עם טים הורטנס. אם החברה תבחר למכור את החזקותיה ב-Grab ולמנף את ההון לשיפור עסקי הליבה שלה – למשל בהשקעה בטכנולוגיות נהיגה אוטונומית – הדבר עשוי להוביל לשחרור ערך משמעותי עבור בעלי המניות.


ההשקעה באובר היא חלק מפורטפוליו מצומצם יחסית של קרן פרשינג סקוור, הכולל רק 10 מניות. נכון לסוף 2024, ההחזקות הגדולות ביותר של הקרן היו בגוגל (Alphabet), ברוקפילד, הילטון צ'יפוטלה, וכעת – גם באובר. אקמן ידוע כמשקיע שמאתר הזדמנויות נסתרות בתוך חברות גדולות, ורבים מנסים להבין אם הוא רואה פוטנציאל ארוך-טווח באובר כשלעצמה, או שמא מדובר שוב בזיהוי של נכס חבוי שטרם הוערך כראוי.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סימבוטיק אתר החברהסימבוטיק אתר החברה
דוחות

מניית הרובוטיקה שמזנקת ב-40%

סימבוטיק עקפה את הציפיות עם הכנסות של 618.5 מיליון דולר ורווח מתואם של 58 סנט, הוסיפה את Medline כלקוחה חדשה וממשיכה להעמיק את השותפות עם וולמארט

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה


סימבוטיק Symbotic 12.95%  , שמפתחת מערכות רובוטיות מונעות בינה מלאכותית לאוטומציה של מחסנים ומרכזי הפצה, פרסמה דוחות חזקים לרבעון שהחזירו את המניה לקדמת הבמה. בשוק הגיבו במהירות, והמניה עלתה כמעט 40% ביום אחד, התאוששות חדה אחרי ירידה של 34% מן השיא שנרשם בתחילת נובמבר.


הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל־618.5 מיליון דולר, לעומת ציפיות אנליסטים ל־604 מיליון דולר. הרווח המתואם זינק ל־58 סנט למניה, מול צפי של 6 סנט בלבד. במונחי GAAP, סימבוטיק רשמה הפסד קל של 3 סנט למניה, טוב מהתחזית להפסד של 4 סנט. במרווח הגולמי המתואם נרשם שיפור נוסף, ל־22.1%, לעומת 21.5% ברבעון הקודם ו־17.9% ברבעון המקביל אשתקד.


גם ברמה השנתית סימבוטיק המשיכה לצמוח במהירות. החברה סיימה את שנת הכספים עם הכנסות של 2.25 מיליארד דולר, עלייה של 24% לעומת השנה הקודמת, ועם רווח מתואם של 2.02 דולר למניה - לעומת 12 סנט בלבד בשנה שעברה. לרבעון הראשון של 2026 צופה סימבוטיק הכנסות של 610 עד 630 מיליון דולר. הקונצנזוס עמד על 611.5 מיליון דולר, כך שהחברה מציגה טווח מעט גבוה יותר מהתחזיות. החברה מנחה ל־EBITDA מתואם של 49–53 מיליון דולר, מעט מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 54 מיליון דולר.


מנכ"ל החברה, ריק כהן, אמר בשיחת הוועידה כי סימבוטיק עמדה ביעדים לשנת 2025 עם צמיחה בהכנסות, הרחבת מספר המערכות הפעילות ושיפור ברווחיות. לדבריו, החברה נכנסת ל־2026 במטרה להעמיק פעילות מול לקוחות קיימים ולפתח הזדמנויות בשווקים נוספים.

הקשר עם וולמארט

וולמארט ממשיכה להיות לקוח מרכזי של סימבוטיק. בינואר רכשה סימבוטיק מוולמארט את פעילות Advanced Systems and Robotics (ASR), וחתמה עמה על "הסכם אוטומציה ראשי" לפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות אוטומטיות לאיסוף והחזרת הזמנות אונליין ברמת החנות. במסגרת הסכם 2025 מפעילה החברה מספר מערכות רובוטיות להכנת הזמנות, כמענה לגידול במסחר המקוון.


סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

סין מחרימה את התקשורת היפנית: עיתונאים יפנים הורחקו מתערוכת התעופה בז'והאי

העימות בין סין ויפן מחריף; על האסטרטגיה הסינית ועל מוקד העימות

רן קידר |

המתיחות הגיאופוליטית בין בייג'ינג לטוקיו, שמתמקדת בעיקר בסוגיית טייוואן, ממשיכה להסלים וגולשת כעת גם לזירות אזרחיות ומסחריות. בתקרית האחרונה, שהתרחשה במהלך נובמבר 2025, סין מנעה מעיתונאים יפנים וממוזמנים יפנים אחרים להשתתף בתערוכת התעופה הבינלאומית Airshow China בז'והאי - אחד האירועים החשובים ביותר בתחום התעופה האזרחית והביטחונית במזרח אסיה. התערוכה, שמשכה כ-60 אלף מבקרים, שימשה להצגת טכנולוגיות מתקדמות כמו מטוס הקרב J-20, מל"טי Wing Loong ומערכות הגנה אווירית. אלא שהשנה, לראשונה, הדלת נסגרה בפני נציגי יפן - צעד שנראה כחלק ממסע לחצים רחב ומתואם של בייג'ינג.

הרקע הישיר להסלמה הוא הצהרתה של ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, בתחילת נובמבר 2025, כי טוקיו תשקול שימוש בכוח צבאי להגנה על אינטרסיה אם סין תפלוש לטייוואן. בייג'ינג הגיבה במהירות ובנחישות: אזהרות מסע לאזרחים סינים, הקפאת יבוא פירות ים יפניים, עיכובים בהקרנות סרטים יפניים, והחלטה דרמטית להפחית משמעותית את מספר הטיסות בין שתי המדינות עד מרץ 2026 - צעד שפוגע קשות בחברות התעופה היפניות ובתיירות הדו-צדדית (להרחבה: סין מגבירה לחץ כלכלי על יפן: הפחתת טיסות כתגובה למתיחות סביב טייוואן).

במקביל, משרד החוץ הסיני פרסם אזהרה חריפה לאזרחיו להימנע כליל מנסיעות ליפן, בטענה ל"סיכונים ביטחוניים" (להרחבה: סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן). תחת הכותרת הזו, גם תערוכת ז'והאי - שנחשבה עד כה לפלטפורמה בינלאומית פתוחה יחסית - הפכה לזירה של נקמה סמלית.

סוכנות קיודו היפנית דיווחה כי עיתונאי שאושר מראש קיבל הודעה פתאומית על ביטול האישור שלו. מארגני האירוע, בשיתוף חברת מסה פרנקפורט וממשלת מחוז גואנגדונג, אישרו ש"מספר אישורים בוטלו" אך סירבו לנקוב בשמות או להסביר. בפועל, כל בקשה שהכילה אזרחות יפנית או כתובת דוא"ל יפנית נחסמה אוטומטית - מהלך שפגע לא רק בעיתונאים אלא גם בנציגי חברות כמו מיצובישי הקי תעופה וקוואסאקי, שקיוו לבחון שיתופי פעולה אפשריים.

המהלך משקף שתי אסטרטגיות סיניות מקבילות: