השורטיסט שזעזע את השוק והקשר הישראלי
ניית'ן אנדרסון, המייסד של חברת השורט הינדנבורג ריסרץ', הודיע על סגירת החברה שהפכה לשם דבר בזכות חשיפת שחיתויות ותחקירים מטלטלים על תאגידים ענקיים - ארבע חשיפות גדולות ועל ההחלטה שהתקבלה בתדהמה
תחילת הדרך: נהג אמבולנס שהפך לאימת התאגידים
ניית'ן אנדרסון, בן 40, גדל בקונטיקט והחל את דרכו בתור אנליסט פיננסי פשוט. לפני שהקים את הינדנבורג ריסרץ' ב-2017, אנדרסון שימש כנהג אמבולנס בישראל, חוויה שלדבריו הקנתה לו יכולות חשיבה מהירה תחת לחץ. למרות היעדר קשרים בעולם הפיננסים או רקע אקדמי יוקרתי, הוא הצליח לבנות חברה שהפכה לאחד הכלים החזקים ביותר לחשיפת אי-סדרים בשוק ההון.
שם החברה, "הינדנבורג", נבחר מתוך השראה מאסון ספינת האוויר המפורסם מ-1937 – אסון שניתן היה למנוע. זה היה המסר המרכזי של החברה: למצוא "אסונות מעשי ידי אדם" בשוק ההון ולחשוף אותם לפני שהמשקיעים נפגעים.
הכוח של הינדנבורג: השפעה שמעבר לכל דמיון
הינדנבורג ריסרץ' התמחתה בזיהוי חולשות בתאגידים גדולים – החל באי-סדרים חשבונאיים, דרך בעיות ניהול, ועד עסקאות לא מדווחות בין בעלי עניין. כל תחקיר לווה בפוזיציית שורט (הימור על ירידת ערך) שבוצעה על המניה, כך שהחברה הרוויחה מהירידות שנגרמו בעקבות פרסום הדוחות שלה.
בין ההצלחות הגדולות: אדאני גרופ (2023): דוח שהאשים את התאגיד ההודי במניפולציות במניות ובאי-סדרים פיננסיים. התוצאה: קריסה של מעל 100 מיליארד דולר בשווי השוק של אדאני ואובדן חצי מהונו האישי של המיליארדר גאוטם אדאני. מקרה נוסף - ניקולה מוטורס (2020): חשיפת שקרים מצד המייסד, טרבור מילטון, שהובילו להרשעה פלילית ולפגיעה משמעותית בתדמית החברה.
- השורטיסט שהולך נגד המניה החמה ביותר בוול סטריט
- גל הספקולציה חוזר, האם הוא יסתיים כמו ב-2021?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמעט 100 אנשים, ביניהם מיליארדרים ואוליגרכים, הועמדו לדין – אזרחי או פלילי – בעקבות תחקירים של הינדנבורג. אנדרסון עצמו ציין שהשפעת החברה חרגה מכל מה שדמיין: "טלטלנו אימפריות שהיו זקוקות לניעור".
למה לסגור חברה מצליחה?
ההחלטה של אנדרסון לסגור את החברה עוררה סימני שאלה רבים. הוא עצמו טוען כי ההחלטה נובעת ממניעים אישיים, כמו רצון להקדיש יותר זמן למשפחתו ולחיים האישיים. אך ישנם גורמים נוספים שייתכן והשפיעו:לחץ אישי ופיננסי: אנדרסון חשף שבשנותיו הראשונות נאבק בתביעות משפטיות ובקשיים כלכליים. גם כשהחברה התייצבה, העבודה האינטנסיבית גבתה מחיר אישי כבד. מעבר לכך, שינויי מדיניות בתקופת טראמפ: הממשל החדש צפוי להיות פרו-עסקי, מה שיקשה על שורטיסטים לפעול. בנוסף, טראמפ הביע בעבר ביקורת כלפי שורטיסטים, במיוחד אחרי שמועות שנגעו למניית Truth Social.
המורשת של הינדנבורג: שינוי פני השוק
מעבר להצלחות הפיננסיות, הינדנבורג שינתה באופן מסוים את שוק המניות: חברות רבות נאלצו לשפר את תהליכי הדיווח והניהול שלהן מחשש להיחשף בתחקירים.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
מה הלאה?
בהודעתו, אנדרסון אמר שבחצי השנה הקרובה הוא מתכנן לפרסם מדריכים פתוחים שיחשפו את שיטות העבודה של הינדנבורג. חלק מעובדיו מתכננים להקים חברות חדשות, בעוד אחרים יחפשו הזדמנויות בשוק.
למרות ההצלחות, סגירת הינדנבורג מותירה חלל מסוים בשוק השורט. מומחים מזהירים שאם לא יקומו חברות שיחשפו אי-סדרים, השוק עשוי להיות פגיע יותר להונאות. כשאין מי שיחשוף את האמת, הונאות משתוללות.
ארבע פרשות שהינדנבורג חשפה
פרשת אדאני גרופ (2023): קריסה של אימפריה הודית
אחד המקרים המפורסמים ביותר של הינדנבורג הוא החשיפה של קבוצת אדאני, אחת מקבוצות העסקים הגדולות בהודו. בינואר 2023, פרסמה הינדנבורג דוח שבו האשימה את אדאני גרופ במניפולציות מניות ובשחיתות פיננסית. הדוח חשף:
- שימוש בחברות קש זרות להעלמת כספים ולניפוח ערך מניות הקבוצה.
- ניהול לא שקוף של הקבוצה ושל עסקאות בעלי עניין.
התוצאות:
- מניות אדאני גרופ צנחו בלמעלה מ-50%, מה שגרם לאובדן של מעל 100 מיליארד דולר בשווי השוק.
- גאוטם אדאני, יו"ר הקבוצה, איבד חצי מהונו האישי.
- הרשויות בהודו ובמדינות נוספות החלו בחקירות נרחבות בעקבות הממצאים של הינדנבורג.
ניתוח האירוע: הינדנבורג הצליחה לחשוף חולשות שנראו לעין רק לאחר ניתוח מעמיק של הדיווחים הכספיים ומבנה הבעלות. המקרה הזה הדגים את השפעתה העצומה של החברה ואת יכולתה לשנות את השיח הציבורי והמשקיעים.
ניקולה מוטורס (2020): תחקיר שהפיל מנכ"ל
ניקולה מוטורס, סטארט-אפ בתחום הרכבים החשמליים, הוצגה כאחת מהחברות המבטיחות ביותר בתחום. עם זאת, דוח של הינדנבורג חשף שהחברה הציגה מצגי שווא משמעותיים:
- פרסמה סרטון של משאית "חשמלית" שכביכול פועלת – אך בפועל, היא פשוט התגלגלה בירידה.
- מידע כוזב על טכנולוגיה פורצת דרך שלא הייתה קיימת בפועל.
התוצאות:
- מנכ"ל החברה, טרבור מילטון, התפטר לאחר הפרסום.
- מילטון הורשע ב-2022 בשלוש עבירות הונאה ונידון לארבע שנות מאסר.
- ערך המניה צנח בעשרות אחוזים, ומשקיעים רבים ספגו הפסדים כבדים.
ניתוח האירוע: המקרה של ניקולה מוטורס הציג כיצד תחקיר מקצועי יכול לחשוף הונאות מתוחכמות ביותר. הינדנבורג השתמשה במידע שחשפה מהנדסים לשעבר ומהלקוחות של ניקולה כדי לבנות דוח אמין ומבוסס.
סופר מיקרו: אי-סדרים חשבונאיים במרכז העניינים
חברת סופר מיקרו, העוסקת בפתרונות שרתים וטכנולוגיה מתקדמת, עמדה תחת אור הזרקורים בעקבות דוח של הינדנבורג. החברה הואשמה באי-סדרים חשבונאיים חמורים:
- ניפוח רווחים מדווחים במשך שנים.
- דיווחים כוזבים על עסקאות עם לקוחות וחברות קש.
התוצאות:
- מניות החברה ירדו בכ-30%.
- הרשויות בארה"ב פתחו בחקירה מעמיקה בעקבות הממצאים בדוח.
- המוניטין של סופר מיקרו ספג מכה קשה, והחברה נאלצה לבצע שינויים מבניים.
ניתוח האירוע: המקרה של סופר מיקרו מדגים את היכולת של הינדנבורג לחשוף פרטים סמויים בעזרת ניתוח מעמיק של הדיווחים הפיננסיים והעדויות בשטח.
אורמת (2019): המכה הישראלית
אורמת טכנולוגיות, חברה ישראלית בתחום האנרגיה המתחדשת, הייתה אחת מהמטרות של הינדנבורג. הדוח האשים את אורמת בניהול לא תקין ובעסקאות בעלי עניין בעייתיות, שהשפיעו על השקיפות הפיננסית שלה.
התוצאות:
- מניית אורמת ירדה בכ-15% מיד לאחר פרסום הדוח.
- החברה נאלצה להתמודד עם שאלות קשות מצד משקיעים ורשויות.
- אורמת החלה בתהליך שיפור שקיפות הדיווחים שלה, בעקבות הלחץ הציבורי.
ניתוח האירוע: המקרה של אורמת מדגים את הכוח של הינדנבורג להשפיע גם על חברות שפועלות בשווקים קטנים יותר, כמו ישראל, ולגרום לשינויים משמעותיים בתהליכי העבודה שלהן.
- 2.עמי 26/01/2025 03:11הגב לתגובה זוטוב שנסגרה גרמה לי הפסדים כבדים
- 1.yuvi 25/01/2025 21:05הגב לתגובה זובאם הוא מגלה שחיתויות בחברות מגיע לו כל הכבוד על כך....
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
