באפט
צילום: טוויטר

בפעם הראשונה אחרי שישה עשורים: בנו של וורן באפט לא פוסל חלוקת דיבידנד

בעוד הווארד באפט לא שולל חלוקת דיבידנד ראשונה מזה 57 שנים, החברה מתמודדת עם אתגר חסר תקדים של קופת מזומנים תפוחה בהיקף 325 מיליארד דולר והיעדר הזדמנויות השקעה, כשהיורש המיועד גרג אבל יוביל את ההחלטה על עתיד החברה

אדיר בן עמי | (5)

מה שנחשב לקו אדום מוחלט בברקשייר הת'וויי במשך יותר מחצי מאה, עשוי להפוך לאפשרות ממשית בעתיד. הווארד באפט, בנו של המשקיע האגדי וורן באפט, לא שולל את האפשרות שהקונגלומרט יחלק דיבידנד לאחר עידן אביו – מהלך שהאחרון הגדיר בעבר כ"טעות נוראית".


זה כבר 57 שנים, כמעט שישה עשורים, שברקשייר הת'וויי לא חילקה דיבידנד, מאז אותו תשלום אחרון ב-1967, שנתיים לאחר שבאפט השתלט על יצרנית הבגדים הכושלת והפך אותה לאימפריית השקעות. מאז, המשקיע בן ה-94 ובעלי המניות שלו דבקו באמונה שישנן דרכים טובות יותר להשקיע את ההון.


במקום דיבידנדים, באפט העדיף תמיד רכישה עצמית של מניות. "דיבידנדים נושאים הבטחה משתמעת של תשלום נצחי ללא הפחתה", הסביר ב-2018 בראיון. לדבריו, רכישת מניות עצמית מיטיבה לעיתים קרובות יותר עם בעלי המניות.


הווארד באפט לא פוסל

בראיון מפתיע לוול סטריט ג'ורנל, הווארד באפט, שעתיד להתמנות ליו"ר לא-ניהולי של ברקשייר, זרע ספק בהמשך המדיניות. כששאלו אותו על עתיד מדיניות הדיבידנד, הוא צחק והשיב: "זו שאלת מלכודת... אין לי דרך לענות עליה כי אני פשוט לא יודע".


ייתכן שהספקות הללו קשורים לקופת המזומנים העצומה של החברה, שהגיעה לשיא חסר תקדים של 325 מיליארד דולר – כ-30% מסך נכסי הקונגלומרט. זהו השיעור הגבוה ביותר מאז 1990, והוא מעורר שאלות לגבי יכולת החברה להשקיע את הכסף באופן אפקטיבי.


הקונגלומרט מאומהה לא ביצע רכישות משמעותיות בשנים האחרונות. העסקה האחרונה הייתה רכישת חברת הביטוח Alleghany תמורת 11.6 מיליארד דולר ב-2022, ולפני כן – רכישת Precision Castparts ב-2016 תמורת 37 מיליארד דולר. בינתיים, באפט מסתפק בהשקעה באגרות חוב ממשלתיות, תוך שהוא מביע תסכול מהמחירים המנופחים בשוק המניות. "אם באמת נחשוב שלעולם לא נוכל להשתמש בכסף ביעילות בעסק, נצטרך להוציא אותו בדרך כלשהי", אמר באסיפה השנתית האחרונה.



גרג אבל יקבל את ההחלטה הסופית

המשקיע האגדי כבר הודה שעדכן את תפיסתו לגבי תוכנית הירושה, בעיקר לאור הגידול העצום בנכסי החברה. הוא הבהיר שיורשו המיועד, גרג אבל, יקבל את ההחלטה הסופית בנוגע להשקעות ברקשייר.

קיראו עוד ב"גלובל"


"חשבתי אחרת בעבר על איך זה יתנהל", הודה באפט, "אבל אני מאמין שהאחריות הזו צריכה להיות של המנכ"ל". הוא הסביר שהסכומים גדלו כל כך, עד שאי אפשר לפזר את ניהול ההשקעות בין מאות מנהלים.


המציאות החדשה של ברקשייר – עם הר מזומנים חסר תקדים מחד, והיעדר הזדמנויות השקעה אטרקטיביות מאידך – מעמידה את היורשים בפני דילמה מעניינת: האם לדבוק בדרכו של באפט, או להתאים את החברה למציאות המשתנה? השאלה הזו מקבלת משנה תוקף לנוכח הירידה בקצב הרכישות של החברה. בעוד שבעבר באפט היה ידוע כ"צייד הדילים" שלא מחמיץ הזדמנויות, כיום החברה מתקשה למצוא יעדי השקעה ראויים בסביבת המחירים הנוכחית.


העובדה שהווארד באפט לא שלל את אפשרות חלוקת הדיבידנד מסמנת אולי שינוי עמוק יותר בתרבות החברה. זו עשויה להיות הכרה בכך שהעקרונות שהנחו את ברקשייר במשך עשורים צריכים להתאים עצמם לעידן חדש.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יעקב ברנשטיין 20/01/2025 12:20
    הגב לתגובה זו
    טעות גדולה תלמד מאבא שלך
  • 4.
    שאולוב 20/01/2025 10:24
    הגב לתגובה זו
    ונותנים תשואה של כ 4 אחוז.לא נורא כל עוד זה זמני עד אשר יהיו הזדמנויות השקעה.
  • 3.
    לרון 19/01/2025 21:53
    הגב לתגובה זו
    שהחלטותיו של וורן אחריו תהיינה מאוד מוריותלא זכור לי מקרה של מישהו שמתמנה לראש לא ניהולימוזר מאוד עד לא מובןיחד עם זאת מקורי ומאוד חכם! כנראה!
  • 2.
    לרון 19/01/2025 21:50
    הגב לתגובה זו
    מחשיד מאוד כי הרי הנהלה זה העיקר! במילים אחרות שם אותו על הכסף אך לא בתפקיד ביצועי של החלטה המשכית מה לעשות באותו כסף
  • 1.
    לרון 19/01/2025 21:42
    הגב לתגובה זו
    תיק של מס חברות לא קטן סהכ שבכל חברה מושקעים סכומים אדירים יביאו להימלטות מחברות פחות מרוויחות כמו KHC וזה יכול להתפתח לכדור שלג פסיכולוגי שאין באפט המקורי שיוכל לשים את האצבע בסכראני בכל אופן לא שם עד שיתברר שהצוות החדש פשוט עולה על יוצרולאהמלצה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.