האם וורן באפט חזר להאמין בשוק?
ברקשייר האת'וויי של וורן באפט הפחיתה את קצב הרכישות שלה בשנה אחרונה והר המזומנים שלה הגיע ל-325 מיליארד דולר, שיא של 35 שנה; באפט חשב שהשוק יקר אז הוא ישב וחיכה, אבל לאחרונה הוא דווקא רוכש
וורן באפט הוא אחד מהמשקיעים הגדולים בהיסטוריה והוא ידוע גם כשונא סיכון - כשהוא חושב שהשווקים יקרים מדי הוא יושב בצד ומחכה, ודווקא בשוק דובי, "כשהדם זורם ברחובות" הוא קונה. בשנה האחרונה חברת האחזקות שלו, ברקשייר האת'ווי, ישבה על הר מזומנים שהגיע נכון לסוף הרבעון השלישי ל-325 מיליארד דולר, הסכום הגבוה ביותר שהיה לחברה בקופה מאז 1990. זה סימן לכך שבאפט חושב שהשוק יקר, כמו הרבה אנליסטים ומשקיעים שגם כן חושבים כך.
יש סימנים שתומכים בטענה הזו, המכפיל של ה-S&P 500 על פי מודל שילר למשל, שמסתכל על רווחי החברות לתקופה של 10 שנים אחורה, עומד היום על 40 לעומת ממוצע היסטורי של 17. באפט אפילו דאג לממש חלקים מהאחזקה הכי גדולה שלו בתיק, אפל Apple 1.25% , שבתור המניה הגדולה ביותר בעולם מבחינת שווי שוק מייצגת במובן מסוים את התמחור היקר יחסית שלו.
אבל בעוד המזומנים של ברקשייר ממשיכים להצטבר, דווקא נראה לאחרונה שבאפט חוזר לקנות - ברקשייר מעמיקה לאחרונה את האחזקות שלה בחברות כמו אוקסיטדנטל Occidental Petroleum Corp. -0.72% וסיריוס XM Sirius XM Radio 0.38% , והיא אפילו פתחה לאחרונה פוזיציה במניה חדשה. מי המניה החדשה של באפט והאם הוא עדיין חושב שהשוק יקר?
- וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המניה החדשה-ישנה של באפט
על פי דיווחים שפורסמו לאחרונה, ברקשייר המשיכה את רכישותיה של מניות וריסיין VeriSign Inc. , חברה העוסקת ברישום של כתובות אתרי אינטרנט בה התחילה להשקיע ב-2014. בשבועות האחרונים רכשה ברקשייר מניות בשווי כולל של כ-4 מיליון דולר, כאשר הרכישה התבצעה במחיר ממוצע של 205 דולר למניה.
מדובר אומנם בכמות צנועה של כ-20,000 מניות, אך המשמעות של הרכישות הללו עשויה להיות רחבה יותר. נכון לעכשיו, ברקשייר מחזיקה ב-13.3 מיליון מניות וריסיין, שהן כ-14% מסך מניות החברה, בשווי שוק של כ-2.7 מיליארד דולר. מאז אמצע דצמבר, ברקשייר הוסיפה
כ-500,000 מניות וריסיין לתיק שלה, לאחר שבשנים האחרונות כמעט ולא נגעה במניה זו מאז 2014.
המהלך אומנם צנוע, אך הוא מעלה שאלות משמעותיות על אסטרטגיית ההשקעות של באפט וצוותו. ייתכן שרכישות אלו לא נעשו על ידי באפט עצמו, אלא על ידי שני
מנהלי ההשקעות הבכירים בחברה, טד ושלר וטוד קומבס, שמנהלים כ-10% מתוך תיק ההשקעות הכולל של ברקשייר, העומד על כ-300 מיליארד דולר. השניים ידועים בכך שהם מנהלים עמדות קטנות יותר, בדרך כלל בשווי של פחות מ-3 מיליארד דולר. ראוי לציין כי ברקשייר ביצעה את הרכישות במשך
12 ימי מסחר רצופים, כאשר חלק מהרכישות היו קטנות במיוחד, כמו רכישת 1,600 מניות בלבד באחד הימים. הדפוס הזה עשוי להעיד על זהירות מסוימת, אך גם על גישה עקבית ומתמשכת להשקעה בחברה שהם מאמינים בה.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
המהלך הזה מגיע כאמור על המשך רכישת מניות של חברת הנפט אוקסידנטל וחברת הרדיו סיריוס XM על ידי ברקשייר, כאשר היא רכשה לאחרונה 8.9 מיליון מניות נוספות של אוקסידנטל פטרוליום תמורת כ-405 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 46 דולר למניה וכחמישה מיליון מניות של סיריוס XM, תמורת יותר מ-100 מיליון דולר, במחיר ממוצע של כ-21 דולר למניה.
האם באפט מאמין שהשוק שוב אטרקטיבי?
הרכישות מגיעות בתקופה שבה המזומנים של ברקשייר כאמור הגיעו לשיא של 35 שנה, מה שהעיד בעבר על כך שבאפט ראה בשוק המניות כיקר מדי. ההחלטה לחזור ולקנות עשויה לשקף שינוי בגישה זו, ואולי רמז לכך שבאפט וצוותו מעריכים כעת את השוק אחרת מאשר אנליסטים רבים הממשיכים לטעון שהמחירים גבוהים.
המקרה של וריסיין עשוי להיות אינדיקציה לכך שברקשייר מוצאת הזדמנויות דווקא במניות הנחשבות ליציבות ובעלות שולי רווח ברורים. חברות כמו
וריסיין, עם מודל עסקי מבוסס ולקוחות קבועים, מתאימות היטב לפילוסופיית ההשקעות של באפט, ששמה דגש על השקעה בחברות שיכולות לייצר ערך לטווח ארוך.
השאלה הגדולה היא האם החזרה של ברקשייר לשוק היא מסר רחב יותר לגבי האטרקטיביות של השוק כיום,
או שמדובר בהחלטה נקודתית לגבי מניה ספציפית. המקרה של וריסיין הוא אולי רק תחילת הדרך, אם אכן באפט וצוותו מזהים הזדמנויות נוספות, ייתכן שהתקופה הקרובה תסמן חידוש של אסטרטגיית הרכישות, לאחר תקופה ארוכה שבה החברה נקטה גישה זהירה ונמנעה מהרחבת תיק ההשקעות שלה.
- 2.בועת הצבעונים 05/01/2025 14:49הגב לתגובה זומתי תהיה הקריסה המסיבית כנראה השנה.באפט מתרחק ובצדק מוחלט. הוא גם לא מסוגל לחסל בבת אחת את החזקותיו.הוא עושה את זה בקצב איטי כדי לא להקריס את השוק בדרכו החוצה.
- 1.אזרח 05/01/2025 13:17הגב לתגובה זושרושמים שווי מזומן זה חייב להיות באופן יחסי למאזן.היתרה אולי הכי גדולה אי פעם אסולוטית אבל כך גם המאזן........ אי אפשר להשוות יתרה של מזומן של היום ביחס לשווי השקעות שעשו לפני 35 שנה....
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
