קובי בלום על הירידות בוול סטריט: "עדיין רק תיקון"
מדדי וול סטריט סגרו אתמול בירידות שערים חדות ושלחו גם את מדדי אסיה ואירופה לעמוק אל תוך הטריטוריה האדומה. בשבועות האחרונים ראינו את מדד ארה"ב מתקנים מטה ונסחרים תחת השעה חזקה של שווקי המזרח. קובי בלום, מנכ"ל פרגון השקעות, זרוע ההשקעות מוטות חו"ל בחברת כלל פיננסים, אומר היום ל-Bizportal, כי השוק האמריקני אומנם הושפע לאחרונה משווקי אסיה אך המדדים בארה"ב, אחרי הכל, מושפעים כמעט ואך ורק מהנעשה בארה"ב.
שוק המשכנתאות בארה"ב עומד בימים האחרונים בראש דאגותיהם של הכלכלנים האמריקני כאשר הבעיה הנוכחית היא במה שנקרא "לווי SUBPRIME" - הלווים שנחשבים לבעייתיים. בלום מסביר, כי תחום המשכנתאות בארה"ב מתחלק ל-3 קטגוריות על פי יכולת ההחזרה של הלווה (כמובן בהתאם למצבו הכלכלי והכנסתו החודשית): הקטגוריה הגדולה היא לווי ה-PRIME, אלה הלווים ה"טובים", אלה שהסיכון שלוקח על עצמו הבנק הוא נמוך. עם לווי ה-PRIME אין כל בעיה בארה"ב ונתח השוק של ה-PRIME הוא 80%.
הקטגוריה השניה היא מה שנקרא "התחום האפור" והשלישית היא ה-SUBPRIME. לצורך הדוגמה, בארה"ב יש שני בנקי השקעות גדולים מאוד ועוד כמה אלפים קטנים יותר. Countrywide (סימול: CFC) הוא אחד משני הבנקים הגדולים ורק 7% מהלקוחות הם SUBPRIME. לפיכך, אומר בלום, כי צריך להבין שתחום ה-SUBPRIME בעייתי ככל שיהיה, הוא עדיין בשוליים. הבעיה עם השוליים היא שהם מאימים לנגוס במיין סטרים ולדבריו של בלום, זה החשש האמיתי.
תחום המשכנתאות פרח ב-10 השנים האחרונות בארה"ב, חברות רבות נוספו לענף והדבר הביא לגידול משמעותי בתחרות. עקב התחרות, אומר בלום, חברות המשכנתאות העלו את אחוזי המימון בצורה פראית והקטינו את הביטחונות והעלו משמעותית את רמת הסיכון וזאת בשעה שקיים משבר קשה בשוק הדירות האמריקני וממש לא ברור איפה נמצאת התחתית. את התוצאות של ההתנהלות הזאת אנחנו מתחילים לראות עכשיו. לצורך ההשוואה, הבנקים בארץ מתנהגים בצורה הרבה יותר מונעת סיכון והמעניקים מימון של 60% על פי רוב וגם זה אחרי שהשמאי קיץ 30% מערך הנכס. בארה"ב החברות הגיעו אפילו למקרים של מימון מלא והדבר הזניק את הסיכון, אומר בלום.
אם לווי ה-SUBPRIME לא מצליחים לעמוד בתשלומי המשכנתא זה אומר משהו על מצבו של הצרכן האמריקני וראוי להזכיר, כי הצרכן האמריקני הוא זה שמניע את כלכלת ארה"ב (אחראי לסביבות 70% מהתמ"ג) והחשיבות שלו היא אדירה. נוסיף על זה שבחודשיים הראשונים של 2007 לא נרשמה עליה בנתון הצריכה הפרטית בארה"ב ונבין שיש סיבה לדאגה, אומר בלום.
עם זאת, מציין בלום את עונת הדו"חות החיובית שעברה על וול סטריט וסבור כי למרות כל נבואות הזעם, לפי מצב העניינים היום (והמצב נזיל), נראה כי השוק מבצע תיקון נוסף לאחר התיקון של השבועות האחרונים וכי הדבר הגיוני וסביר וכי מגמת העליה צפויה שלא להתהפך.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
