גובש מבנה הנפקת דלק נדל"ן: תגייס כ-650 מיליון שקל

שווי החברה ע"פ הערכת החתמים נקבע על 2.3 מיליארד שקל לפני הגיוס, כשלאחר השלמת ההנפקה צפוי לעמוד על כ-2.5 מיליארד שקל. שווי זה צפוי להכניס את החברה באופן מיידי אל רשימת תל-אביב 100
דרור איטח |

חברת דלק נדל"ן צפויה להשלים בתחילת יוני הנפקת ענק בהיקף של 650 מיליון שקל. הנפקת דלק נדל"ן צפויה להיות ההנפקה הגדולה ביותר שתתקיים בבורסת תל-אביב בשנה הקרובה. שווי חברת דלק נדל"ן לצורך ההנפקה נקבע ל-520 מיליון דולר (כ-2.3 מיליארד שקל) לפני הגיוס, כשלאחר השלמת ההנפקה צפוי שווי החברה לעמוד על כ-565 מיליון דולר (כ-2.5 מיליארד שקל).

שווי זה צפוי להכניס את דלק נדל"ן באופן מיידי אל רשימת תל-אביב 100. את הנפקת דלק נדל"ן יובילו החתמים פועלים אי.בי.אי, כלל פיננסים חיתום, גמול-סהר והראל חיתום.

דלק נדל"ן צפויה להנפיק לציבור מניות ולהפוך בכך לראשונה לחברה בורסאית, ובמקביל להנפיק שתי סדרות אג"חים, האחת להמרה והשניה מסוג "סטרייט". כמו כן, תנפיק החברה למשקיעים אופציות הניתנות למימוש לאג"חים של החברה. היקף המניות שיוצע לציבור יעמוד על כ-200 מיליון שקל, ואילו היקף האג"חים שיונפקו יסתכם בכ-450 מיליון שקל.

איגרות החוב שמנפיקה דלק נדל"ן דורגו על ידי חברת מעלות בדירוג השקעה A+. מדובר בשתי סדרות אג"ח. הראשונה היא סדרה של אג"חים להמרה, שצפוים לעמוד לפדיון ב-4 תשלומים שווים בין השנים 2008 ל-2011. הסדרה השניה היא של אג"ח "סטרייט" שיעמדו לפדיון בין השנים 2007 ל-2012 בשישה תשלומים שווים. הריבית שיישאו שתי סדרות האג"ח צפויה לנוע בין 5.36% ל-6%.

דלק נדל"ן מרכזת את מרבית עסקי הנדל"ן בישראל ובחו"ל של קבוצת דלק. החברה מנוהלת על ידי איליק רוז'נסקי, המחזיק ערב ההנפקה בכ-2% ממניות דלק נדל"ן, ששוויין לאחר ההנפקה צפויה לעמוד על כ-45 מיליון שקל. כמו כן, מחזיקה קרן הפנסיה מבטחים בכ-7.5% ממניות דלק נדל"ן, אותן רכשה בשנת 2000.

דלק נדל"ן היא הבעלים של החברות הבנות, דלק בלרון בינלאומי ודנקנר השקעות. לחברה סל נכסים מניבים בבריטניה, קנדה, גרמניה ושוודיה, וכן שורה של פרוייקטים ועתודות קרקע בישראל. לחברה נכסים הרשומים בספרים בשווי העולה על 4 מיליארד שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: