הדולר נחלש קלות בארץ וחזר גם להחלש מול העיקריים

היציג נחלש ב-0.16% למחיר של 4.357 שקל, האירו הוסיף 0.27% למחיר של 5.7756 שקל. בעולם: ראש הבנק המרכזי בדרום קוריאה: אין בכוונת הבנק למכור יתרות מט"ח דולריות
חזי שטרנליכט |

המסחר במטבעות נחתם בשערים יציגים ללא דראמה היום. הדולר היציג נחלש ב-0.16% למחיר של 4.357 שקל, האירו הוסיף 0.27% למחיר של 5.7756 שקל, וסל המטבעות כולו נחלש ב-0.05% למחיר של 5.0161 שקל.

בעולם מציין האנליסט אביעד קוטלר מפינוטק כי לקראת שעות אחר הצהריים חוזר הדולר למגמת ההיחלשות אל מול האירו והשטרלינג, בעוד אל מול היין הוא נותר חזק. נתוני תביעות מחוסרי האבטלה הראו על עלייה ל-312 אלף אל מול צפי ל-305 אלף, כמו כן נרשמה ירידה משמעותית במוצרים ברי קיימא במשק האמריקאי, אשר ירדו ב-0.9% בינואר אל מול צפי לעלייה של 0.1%.

נתונים אלו משפיעים בצורה מעורבת על השוק למרות שהם מהווים אינדיקציה שלילית נוספת למטבע האמריקאי. הסיבה העיקרית להמשך היחלשותו של המטבע האמריקאי עד כה נובעת מכך שפרוטוקלי ה-FED שפורסמו אתמול לא הצליחו לחזק את הדולר באופן משמעותי, ולכן חזרו הסוחרים לפוזיציות השורט נגדו.

"נראה כי הגברת קצב העלאות הריבית בארה"ב כבר הייתה מגולמת במחירי השוק, ולכן פרוטוקלי ה-FED מאתמול לא יצרו כיוון ברור במסחר", אומר היום אסטרטג בכיר בבנק אירופאי. חשוב לציין כי חלק מפרסומי ה-FED מאתמול כללו הבהרה בנושא החששות מאינפלציה בארה"ב, אשר עלולה להגביר את קצב העלאת הריבית.

נתון נוסף שאמור לתמוך בהתאוששות הדולר הוא פרסום דבריו של ראש הבנק המרכזי בדרום קוריאה, שטען הבוקר כי אין בכוונת הבנק למכור יתרות מט"ח דולריות, וכי ברצונו להתעניין במטבע הקנדי והבריטי למען השקעה עתידית נוספת. סוחרים בכירים בתחום המט"ח נשמעו היום באומרם כי תשומת הלב בשווקים הוסתה מנושאים כגון העלאות ריבית, אל עניינים של הטווח הארוך יותר, אשר כוללים את בעיית הגרעונות האמריקאיים וכן את נושא גיוון יתרות המט"ח בבנקים מרכזיים באסיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.