אוטובוס דן נוסעים נהיגה תחבורה ציבורית
צילום: מורן ישעיהו

היא חוזרת: רפורמת התעריפים של משרד התחבורה

הרפורמה צפויה לעלות כ-250 מיליון שקל והושמט ממנה הפטור מתשלום שתוכנן עבור אזרחים ותיקים (נשים מעל גיל 62 וגברים מעל גיל 67); עדיין לא ברור האם הרפורמה תביא במקביל גם להתייקרות תעריפים במרכזי המטרופולינים אשר אינם זכאים להנחות החדשות
דור עצמון | (1)

משרד התחבורה צפוי להכניס לתוקף את רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, "צדק תחבורתי", ב-25 במרץ ושבמסגרתה צפויות מגוון אוכלוסיות לזכות בהנחה במחיר הנסיעה ממה שהיו רגילים לשלם עד כה.

בין היתר מציעה הרפורמה הנחות של 33% לבני 18-26 שנים על מנת לעודד אותם לנסוע דרך קבע בתחבורה הציבורית, פטור לחיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי בשנה הראשונה לשחרור, 50% לילדים עד גיל 18, מתן הנחה של 50% ברכישת הסדר "חופשי חודשי" עבור נכים וזכאי הביטוח הלאומי מעבר ל-50% הניתנים היום ברכישת ערך צבור בלבד.

הפטור מתשלום שתוכנן במקור להינתן לאזרחים ותיקים (נשים מעל גיל 62 וגברים מעל גל 67) בוטלה אך כן תינתן הנחה של כ-50% ברכישת חוזה "חופשי-חודשי" ליישובים המוגדרים כיישובי הפריפריה גאוגרפית באשכול 1-5 מלבד יישובים חזקים דוגמת עומר וכפר ורדים, ויישובים גדולים כמו ירושלים ובני ברק. מי שכן צפויים להינות מההנחה הם תושבי באר שבע טבריה, קריית שמונה, אופקים, ערד וכדומה.

הרפורמה הושקה בתחילה בקיץ האחרון לאחר ששרת התחבורה מירי רגב מיהרה להאשים את הממשלה הקודמת ואמרה "מדובר בירושה שקיבלנו מהממשלה הקודמת, על התקנה של העלאת המחירים חתמו שר האוצר הקודם ליבר-מס (כך נכתב במקור) והשרה לשעבר מיכאלי". הרפורמה, שתוכננה במקור לעלות כ-600 מיליון שקלים למשלם המסים, קוצצה וצפויה לעלות כ-250 מיליון שקלים. עדיין לא ברור האם הרפורמה תביא במקביל גם להתייקרות תעריפים במרכזי המטרופולינים אשר אינם זכאים להנחות החדשות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלכס 13/03/2024 16:09
    הגב לתגובה זו
    אז אם אתם לא מוגבלים או מתחת ל18 ההתייקרות תתקיים גם על התחבורה הציבורית כמה טוב לנו, זה לא שכל דבר רק עולה ועולה
רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"


רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"