רשות הרגולציה מסמנת: "חיסכון למשק של 5 מיליארד שקל בשנה"
עודף הרגולציה בישראל הוא מרעות החולות של המשק. אתם רוצים לפתוח עסק? תצטרכו לקבל אישור מ-7 משרדי ממשלה. לפעמים יש בכלל הוראות סותרות בין הרגולטורים השונים, כך שלא משנה מה תעשו - תעברו על החוק. המצב כל כך אבסורד בישראל עד כדי כך שלפעמים רשות אחת מבקשת מכם אישור ממשרד ממשלתי אחר, רק מתברר שבכלל אין אישור כזה. בקיצור - יותר מדי רגולציה מקשה על העסקים בישראל. התוצאה היא שבאומת הסטארט-אפ קשה לעשות עסקים. מדובר על מכה אבל בשנים האחרונות המדינה מנסה לשנות את המצב, ואף הקימה רשות רגולציה שתפקידה להפחית את הרגולציה. מדובר בהחלט בצעד חשוב בכיוון הנכון.
"אין לרשות סמכות לבטל רגולציה קודמת אבל צריך לטפל ב-75 שנה של רגולציה. אנחנו עורכים בקרה על כל הרגולטורים ומסייעים להם לדייק את הרגולציה, בכדי שתהיה כזו שמשפרת איכות חיים", אמר היום בכנסת עו"ד יואל בריס, ראש הרשות ולשעבר היועץ המשפטי של משרד האוצר.
סמנכ"ל רשות האסדרה, עו"ד גיא מור הוסיף כי הרשות פרסמה לפני כחודש את הכיוונים המרכזיים שלה, ואמר כי היעד הוא הפחתת נטל רגולטורי עודף שיביא לחיסכון של 5 מיליארד שקל מידי שנה בעלות הרגולציה העודפת, הפחתת 5 מיליון ימי המתנה לקבלת אישורים ממשלתיים ושיפור המיקום של ישראל במדדי OECD.
בריס התייחס לכך ואמר: "חמישה מיליארד שקלים וחמישה מיליון ימים זה מאתגר, אבל אפשרי". הוא סיפר כי "למשל בבתי מלון האריחים צריכים להיות בגובה של 1.8 מטר ובצבע בהיר, בכדי שיהיה קל לראות את הלכלוך, הפכנו את זה מחובה להמלצה". כתיבה מחדש של עשרות הוראות באופן פחות בירוקרטי היא תהליך אשר אורך זמן לדבריו ואנו לא רוצים לעשות זאת על הדרך. עוד אמר, כי כיום ישנם 7 מפרטים אשר נמצאים בטיפול והם יכסו כ-30% מהעסקים, "אני מקווה שנוציא את זה עד סוף 2027".
הדברים נאמרו בועדת המשנה של ועדת הכלכלה לצמצום רגולציה, בראשות ח"כ אריאל קלנר, במסגרת דיון בפעילות רשות האסדרה. רשות האסדרה (רגולציה) הוקמה בממשלה הקודמת והיא הייתה אמורה לכלול 50 עובדים ומחלקת מחקר משמעותית, אך למרות זאת יש בה כיום מספר עובדים בודדים ומזכירות, והיא מתקשה לבצע את משימותיה. הרשות הוקמה לבסוף, בינואר 2023 על פי חוק עקרונות האסדרה, שאושר בכנסת ב-4 בנובמבר 2021. ראש הרשות הוא עו"ד יואל בריס.
החוק קבע את תפקידיה של רשות האסדרה, במסגרתם עליה לייעץ לממשלה בענייני מדיניות אסדרה, ובכלל זה בעניינים הנוגעים לעיצוב מערך האסדרה ופיתוחו, עריכת מחקרים ופיתוח שיטת העבודה של הממשלה בעניינים אלה;
בנוסף עליה לתת ייעוץ שוטף, ללוות ולקיים הכשרות, לקדם תהליכי תכנון בתחום האסדרה, לסייע בהנגשת אסדרה לציבור, לקדם תיאום ושיתוף פעולה בין מאסדרים ולסייע ביישוב מחלוקות בין מאסדרים.
לדברי בריס "ראש הממשלה הטיל על הרשות להביא עוד החודש מלאי רגולציה בנושא יוקר המחייה, וכי על נושא זה אמונים 8 עובדים שהם כל כוח האדם של הרשות לנושא. יש פה ביצה ותרנגולת שכל בוקר אני קם אליהם. אם התוצר יהיה עוד בירוקרטיה - אני לא אספור את זה כהצלחה".
לדברי מור, "זה לא שאנחנו נשנה את הרגולציה היא נקבעת בעשרות משרדי ממשלה ובמאות יחידות רגולטוריות ובסוף רגולציה טובה היא רגולציה של איכות". היו"ר קלנר שאל מתי נראה רישוי עסקים מזורז, ומור השיב: "אנו עושים זאת טיפין טיפין". לדבריו, "כיום ישנם 196 גורמים שמטפלים בהם אחד אחד מקיימים דיונים ומתחילים לאשר שינויים בנושא. זה לא שאנחנו נשנה את הרגולציה, היא נקבעת בעשרות משרדי ממשלה ו-250-300 יחידות רגולטוריות".
סמנכ"ל יבוא מכס ותקינה באיגוד לשכות המסחר, רז הילמן, אמר כי "אנחנו רחוקים מלהיות במצב שמה שטוב עבור אירופה טוב לישראל, עם כל הרפורמות שנעשו אנחנו עדיין לא שם". ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, הוסיף כי "כשמדברים על הפחתת רגולציה זה לא רק טיוב". לדבריו, "הרגולציה הישראלית משפיעה על יוקר הייצור, ו-2027 יעד זה רחוק מאוד למפרטים אחידים, טיוב של 5 מפרטים בשנה זה 20 שנה ל-100 מפרטים, צריך קצב אחר".
מנהל תחום מדיניות רגולציה במשרד הכלכלה, דן יונה עמדי, אמר: "התפקיד שלנו הוא לממש את מדיניות השר והמנכ"ל, ולכן ישנה חשיבות לכך שהם יבינו מה מדיניות הרגולציה של הממשלה". עוד הוסיף עמדי, כי כאשר שר רוצה לקדם רגולציה תהליך בחינת ההשפעות צריך להיערך בצורה מהירה, ובמצב שכזה לא תעזור חוות הדעת של הרשות. היו"ר קלנר התייחס לכך ואמר, כי "לפעמים זה נובע מהרצון להביא הישגים מהירים, וצריך לתת על זה את הדעת".
בפתח הדיון אמר היו"ר קלנר כי "המטרה היא להבין את אתגרי רשות האסדרה, ומתוכן לגזור משימות ויעדים שוועדת המשנה תפקח על ביצועם. זו הפעם הראשונה בה ישנו פיקוח פרלמנטרי של וועדת משנה על הטיפול ברגולציה". לטענתו, רגולציה מיותרת מובילה למצב בו הצרכן משלם יותר ועל כן בירך על קיום הדיון.
ח"כ אילוז הוסיף: "רגולציה מיותרת היא אסון לכלכלה הישראלית, אסון לבעלי עסקים והיא מובילה לעליית מחירים". ח"כ שלום דנינו שאל על מקור החוק המסמיך את הרשות, על סמכויותיה ועל פועלה.
סמנכ"לית לובי 99, רחל גור ציינה כי "תפקיד הרשות הוא לטייב רגולציה, וזו משימה מאוד מורכבת. יוקר המחייה מתבטא בפרטים הקטנים ובכדי לייצר מסלול בו אנו רואים שינוי ממשי בסל הקניות של אזרחי ישראל צריך לעמוד בהבטחות ובהתחייבויות. אם משקיעים זמן ומגיעים להסכמות אך אין מימוש, בפועל לא עשינו כלום והציבור ימשיך לשלם ביוקר". מנכ"לית עמותת רווח נקי, עו"ד נילי אבן חן אמרה כי "הרגולציה האמתית היא בחשיכה והאתגר יהיה עם מאגר האסדרה". לדבריה, צריך לנהל מעקב על הנעשה מול המשרדים.
ראש תחום אתיקה שלטונית והמאבק בשחיתות במכון הישראלי לדמוקרטיה, עדנה הראל פישר, אמרה כי "האסדרה נקבעת בכדי להביא לתועלת המרבית לחברה ולמשק תוך שקילת ההשפעות הכלכליות, חברתיות, וסביבתיות". עוד הוסיפה הראל פישר, כי העניין העיקרי בעבור הרשות הוא כיצד היא מנחה את הרגולטורים, ולשם כך צריך לתקן את המדריך ולכלול בו את התפיסה של אסדרה מיטבית.
יועץ תהליכי חקיקה בארגון האינטרס שלנו, שחר גרופי אמר כי הדרך שבה ההבטחה של רשות ההסדרה תוכל להתממש היא רק אם תהיה מחויבות פוליטית ומשקל מאחורי הרשות. הוא הציע, כי כל רגולציה חדשה תגיע לרשות ויש לקבע במסגרת החוק שאם תוך שלושה חודשים הרגולציה לא מגיעה לרשות היא אינה תקפה. עוד הוסיף כי על הרשות לתגמל משרדים שערכו שינוי רגולטורי, ולפרסם דוח שנתי על אלה.
בריס התייחס לסוגיות שעלו בדיון, ואמר כי צריך למקד את הרגולציה וזאת על ידי העלאת כל המערכת הרגולטורית כלפי מעלה, בכדי שתשפר את איכות חיי האזרח. "אמון זו התשתית לכל דבר, האזרח יסמוך על הספק, הספק יסמוך על הרגולטור, הרגולטור יסמוך על הכנסת וזו תוכל להסתמך על חוות הדעת שאנחנו נכתוב", אמר.
בסיכום הדיון אמר היו"ר ח"כ אריאל קלנר, כי כולם מבינים שרגולציה היא הכרחית והיכן שהיא איננה הכרחית היא מהווה עול על הציבור. הוא ביקש יעדים מדידים לפעולת הרשות ושאל כיצד הרשות מתכוונת לטפל ברגולציה האפלה. עוד הוא הוסיף: "נמליץ לכל וועדות הכנסת כשמגיעות תקנות לשולחנן לשאול האם נעשה תהליך בחינה? כשמגיעות תקנות צריך שיהיו להן יעדים מדידים, נערוך שינוי תרבותי של שרים, מנכ"לים ונבחרי ציבור".
- 3.אזרח 19/07/2023 05:49הגב לתגובה זויש לו פודקאסט בשם "הרגולטור", הוא יודע בדיוק על מה הוא מדבר
- 2.בת אל 18/07/2023 18:43הגב לתגובה זוהורדת תשלומי הכשרות למיניהם למי שלא מעוניין, תוזיל את מחירי המזון
- 1.לילי 18/07/2023 17:40הגב לתגובה זוכאשר נאשם בשוחד ממנה מורשע בשוחד אין להם זמן לטפל ברגולטורים אז ממנים רגולטור .

כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?
המס המינימלי הגלובלי מגיע לישראל - 15% על תאגידים רב-לאומיים; משרד האוצר מאמץ את כללי Pillar 2 של ה-OECD החל מ-2026 - מה המשמעות?
העולם משנה את כללי המשחק במיסוי חברות, וישראל מצטרפת לרפורמה. משרד האוצר פרסם תזכיר חקיקה שכולל מס מינימלי מקומי בשיעור 15% על חברות גדולות רב-לאומיות, החל משנת המס 2026. זה חלק ממגמה גלובלית שמובילה ארגון ה-OECD במסגרת "Pillar 2" - רפורמה בינלאומית שנועדה למנוע מחברות ענק להעביר רווחים למדינות עם מס נמוך.
המהלך לא נוגע לעסקים קטנים או בינוניים, אלא לענקיות טכנולוגיה וייצור שפועלות בישראל כחלק מקבוצה גלובלית. התזכיר מאמץ כללים הנקראים "QDMTT" - מס משלים מקומי מוסמך. זה מס "תוספת" שישראל תגבה על רווחים שנוצרו כאן, אם שיעור המס האפקטיבי יורד מתחת ל-15%.
מי חייב? רק חברות תושבות ישראל שהן חלק מקבוצה רב-לאומית שמגלגלת מחזור עולמי של לפחות 750 מיליון דולר. זה אומר ענקיות כמו מרכזי פיתוח תוכנה, מפעלי ייצור או משרדי מטה אזוריים.
עד היום, חברות רב-לאומיות בישראל יכלו ליהנות משיעורי מס אפקטיביים של 6% או פחות, בעיקר בזכות חוק עידוד השקעות הון. עכשיו, הרצפה עולה ל-15%, מה שמגדיל את הנטל על חברות שפעלו עם הטבות נמוכות.
- אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?
- האם אנבידיה תמשיך לשבור שיאים? ומניות הליתיום מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוגמה המרכזית: מה יקרה לאנבידיה
כדי להמחיש את ההשפעה, נתמקד באנבידיה, ענקית השבבים שיש לה נוכחות משמעותית בישראל עם מרכזי פיתוח בתל אביב, חיפה ויוקנעם ואלפי עובדים. אנבידיה נערכת להשקעה שתכפיל את היקף העובדים שלה בארץ לכיוון ה-10,000 עובדים במקביל להקמת קמפוס ענק.

״צריך להישאר מציאותיים; השוק אצלנו מתומחר על מלא״
הוא לא בא ״לקלקל מסיבות״ אבל סבור שכשהמכפילים גבוהים משמועתית באירופה והאופטימיות הגבוהה כבר מגולמת במחירים התיקון יכול להיות מעבר לפינה; עודד מקלר מנהל מחלקת הלקוחות הפרטיים של IBI מספר על דפוס ההשקעות של משקיעי הריטייל שהשתנה ומה לדעתו האלוקציה הנכונה בזמנים של פריצת שיאים
הבורסה בתל אביב שוברת שיא אחר שיא. ת״א 35 שבר שיא בפעם ה־40 מתחילת השנה. והשאלה שנשאלת בכל חדר מסחר או פגישה בין משקיעים היא האם לראלי הזה יש עוד בסיס? המערכה בעזה קרובה לסיום אבל האי־ודאות הביטחונית רחוקה מסיום רשמי כשחזיתות מתימן ובאיראן רוחשות פעילות. אבל לשוק זה פחות מפריע. השוק המקומי מתנהג כמו שהעתיד כבר כאן. כמו שכבר המזרח התיכון שינה את פניו ומוסלמים עולים לירושלים במקום למכה - לפחות מבחינת הזרמת כספים. המניות עולות, השקל מתחזק, ותיאבון הסיכון של המשקיעים הפרטיים בשיא.
21 נקודות של “תכנית טראמפ” הצליחו להוסיף מאות נקודות למדדים. התכנית של הנשיא שכוללת הפסקת אש, החזרת כל החטופים והסדרה אזורית רחבה, עוררו את אחד מגלי האופטימיות העוצמתיים שראינו מאז תחילת המלחמה.
יום המסחר הראשון של השבוע היה אחד התנודתיים שנראו בתקופה האחרונה. העליות החדות בפתיחה התמתנו לקראת הסגירה, אבל שלושת המדדים המרכזיים סיימו בעליות: מדד ת״א 125 עלה בכ־0.6%, מדד ת״א 90 הוסיף כ־1.5%, ומדד ת״א 35 טיפס בכ־0.3%. בתוך כך נשברו שוב שיאים ת״א 35 בפעם ה־40 מתחילת השנה, ת״א 90 בפעם ה־32 ות״א 125 בפעם ה־37. מחזור המסחר במניות היה גבוה מהרגיל ליום ראשון, כש-2.8 מיליארד שקל החליפו ידיים בשוק המניות, ובאיגרות החוב נרשם מחזור של כ־4.5 מיליארד שקל. גם בזירת המט"ח הורגשה תנועה משמעותית, כשהשקל המשיך להתחזק לרמה של 3.29 שקלים לדולר.
אלא שבתוך כל ההתלהבות הזאת יש לא מעט סימני שאלה. עד כמה הראלי הזה מתבסס על נתונים כלכליים אמיתיים? מה צפוי לשקל אם הייסוף ייתמשך, והאם בנק ישראל ימשיך לעמוד מנגד? ובעיקר - איך צריך לפעול בתקופה שבה הכול נראה כל כך חיובי, אפילו חיובי מדי?
כדי לנסות לענות על השאלות האלה, שוחחנו עם עודד מקלר, מנהל מחלקת הלקוחות הפרטיים בניהול תיקים של IBI. מקלר, שמלווה אלפי משקיעים פרטיים מדי יום, רואה מקרוב את השינוי בהתנהגות הקהל מאז השינוי של הטון בשווקים. “האווירה חיובית מאוד”, הוא אומר, “יש תחושת ביטחון, המשקיעים מחפשים יותר ריסק, פחות מפחדים מירידות, וזה נובע גם מהתכנית המדינית שיצרה תקווה, אבל גם מהעובדה שבשלוש השנים האחרונות מי שנשאר בשוק - נהנה מעליות כמעט רצופות”.