תל אביב
צילום: עיריית תל אביב

עיריית ת"א תעלה את תעריפי החניה למבקרים - הפתרון למצוקת החניה?

חניית "כחול לבן" עבור מי שאינו תושב תל אביב תעלה בשבוע הבא בכ-80% למחיר של 12 שקל לשעה, צעד הכרחי לטענתה של העירייה, אך יכול להיות שמעבר ליותר כסף שזו תקבל, אין באמת בשורה במהלך
מתן קובי | (2)

עיריית תל אביב החליטה כי מיום ראשון הקרוב המחיר לחנייה ב"כחול לבן" תעלה מ-6.7 שקל לשעה לכדי 12 שקל, עניין שלא ישפיע על בעלי תו חניה עירוני, אלא רק על תושבי חוץ. המהלך, בתגובה למחסור החמור בחנייה בעיר, אמור להמעיט את כמות הרכבים בעיר בזמן נתון ולהקל על תושבי תל אביב. במקביל למהלך הוחלפו בהדרגה בשבועות האחרונים כל תמרור החניה במרכז העיר (כ-2,000 תמרורים) לתמרורים ברורים, הכוללים טבלה המפרטת את הסדרי החניה החדשים.

לדברי העירייה, "העלאת תעריפי החניה היא צעד הכרחי במצב הנוכחי שבו מצוקת החנייה גוברת וההיצע גדול על הביקוש. שינוי נקודת האיזון יביא לכך שלתושבים שזקוקים לחנייה ציבורית יהיה קל יותר למצוא חניה ליד ביתם.  בנוסף, מאחר וכיום מחיר החניה ברחוב זול בהרבה מהמחיר האמיתי שלו, נוצר עודף ביקוש שמכביד על עומס החנייה והתנועה בחיפוש החנייה."

ביחד עם החלפת התמרורים, העירייה החליטה להאריך את שעות התשלום היכן שהוצבו התמרורים החדשים. חניה בימי ו', אשר עד כה הייתה עד השעה 13:00, תהיה עד השעה 17:00 וחניה באמצע השבוע תוארך משעה 19:00 לשעה 21:00 (חניה עד 17:00 תישאר בלעדית לתושבי האזור כמו היום). חשוב לזכור - תושבי תל אביב-יפו שברשותם תו חניה בתוקף, ימשיכו לחנות ע"פ ההוראות שהיו נהוגות עד כה ובחינם.

המהלך של העירייה אמנם נשמע חיובי, אך לא בטוח שהוא הפתרון היעיל ביותר. תושבים רבים בתל אביב מחזיקים רכב, הבעיה שהם לא מזיזים אותו, בעיקר כי הם עובדים בעיר או כי הם יודעים עד כמה "נדיר" למצוא חניה. לרוב כל כך קשה לוותר על החנייה שאותם התושבים יעשו הכל כדי לא להזיז את הרכב, ואז עולה השאלה - לא כדאי לתמרץ את אותם התושבים לא להחזיק רכב בכלל? לא עדיף שכולנו נשתמש בתחבורה ציבורית כמה שיותר, נחסוך לעצמנו את ההוצאה של החזקת רכב ולמי שבאמת צריך אותו נחסוך את הכאב ראש של חיפוש חניה?

כרגע התחבורה הציבורית ממקומות רבים ברחבי הארץ אל תל אביב לא נוחה או יעילה בצורה מספקת כדי שהתושבים מאותם האזורים יעדיפו להשתמש בתחבורה ציבורית במקום לבקר בעיר עם האוטו. המהלך של העירייה יפגע באותם המבקרים ואלו יצטרכו לבחור  - האם להתעסק עם תחבורה ציבורית מסורבלת או לחטוף "קנס" רק על כל נסיעה לעיר שהם מבצעים.  המבקרים הללו מכניסים כסף לעירייה, גם על ידי חיזוק העסקים בתל אביב וגם בין היתר על ידי דמי החנייה. אם אותם דמי החנייה יהיו גבוהים מדי, יכול להיות שהעירייה תצא קרחת משני הצדדים - גם העסקים שלה יראו את כמות הלקוחות יורדת, וגם ההכנסות מחניות ירדו בגלל שפחות אנשים יהיו מוכנים לשלם עליהן. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    צדק 25/05/2023 06:02
    הגב לתגובה זו
    לכך שהעיריות הן אירגוני פשע וטובת האזרח כלל לא מעניינת אותן.
  • 1.
    לא צריך רכב ומה נעשה בשבת? נלך לבית הכנסת, החזון הדתי (ל"ת)
    נועם 25/05/2023 00:01
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

ניר ברקת
צילום: סיון פרג

״מה שטוב לאירופה״ - שווה לישראל: עד 12% ירידה במחירים

ירידות מחירים של עד 24% במוצרי צריכה ועלייה של מעל 40% ביבוא - משרד הכלכלה מסכם מחצית ועל השפעת הרפורמות החדשות ביבוא
מנדי הניג |
נושאים בכתבה משרד הכלכלה יבוא

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את סיכום המחצית הראשונה של 2025, ובו נתונים המעידים על השינויים בתהליכי היבוא לישראל. שיעור יישום הרפורמות "לא עוצרים בנמל" ו"מה שטוב לאירופה - טוב לישראל" חוצה את רף ה-90%, והנתונים מצביעים על עלייה משמעותית ביבוא מוצרים ועל ירידות מחירים של עד כ-10% במוצרים מסוימים. שר הכלכלה ניר ברקת אמר כי "הרפורמות שהשקנו כבר מוכיחות את עצמן בשטח - יותר תחרות, יותר יבואנים, ומחירים שיורדים לצרכן הישראלי. אנחנו עוקבים אחרי הנתונים בזמן אמת וממשיכים לעודד את היבואנים בהסברה והדרכה, כדי שכל משפחה בישראל תרגיש את ההקלה ביוקר המחיה".

שוק היבוא הישראלי נחשב במשך שנים לריכוזי ומסורבל, עם חסמים רגולטוריים ותקינה כפולה שהכבידו על יבואנים. גם מוצרים שאושרו באירופה נדרשו לעבור הליכים חוזרים בישראל - מה שיצר עיכובים בנמלים, בדיקות כפולות ועלויות נוספות שהגולגלו לצרכן. הרפורמות שמוביל משרד הכלכלה נועדו לצמצם את שכבות הפיקוח, להפחית עלויות ולפתוח את הדלת לשחקנים חדשים. מדובר במהלך שנועד לשפר את התחרות, לקצר תהליכים ולהתאים את שוק היבוא המקומי לסטנדרטים הנהוגים במדינות מפותחות.

שינוי בדפוסי היבוא

הרפורמה "לא עוצרים בנמל", שנכנסה לתוקף במהלך 2024, שינתה את מבנה העבודה מול המכס ומוסדות התקנים. במקום בדיקות חוזרות ואישורים מראש, היבואנים נדרשים להצהיר על עמידה בתקן ולשאת באחריות לאמינות ההצהרה. על פי נתוני המשרד, כ-91% מהיבואנים כבר משתמשים במסלול החדש, המהווה כ-80% מהיקף היבוא הכספי. השימוש במסלולים הישנים ירד ביותר מ-90%. בסקר שנערך בקרב היבואנים, כ-70% מהנשאלים דיווחו על ירידה בעלויות או על הרחבת מגוון המוצרים שהם מייבאים.

במקביל, רפורמת "מה שטוב לאירופה - טוב לישראל", שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, מאפשרת לייבא מוצרים שאושרו באירופה ללא צורך בבדיקות חוזרות במכון התקנים. לפי הנתונים, כ-9% מערך היבוא הרשמי - בהיקף שנתי של כ-20 מיליארד שקל - כבר נעשה לפי התקינה האירופית. בין הקטגוריות שנכנסו תחת ההכרה החדשה: מוצרי חשמל, מחשבים וציוד תקשורת, צעצועים, מוצרי תינוקות וכלי מטבח.

ירידות רוחביות במוצרים

הנתונים שפרסם המשרד מצביעים על גידול ביבוא לצד ירידה מתונה במחירים. יבוא האופניים עלה ב-44%, מכונות הקפה ב-38%, והמקררים ב-27%. מחירי מכונות הכביסה ירדו בכ-24%, שואבי האבק בכ-12.6%, והאופניים בכ-12%. במקביל נרשמה עלייה במספר היבואנים - 65% בתחום האופניים ו-60% בתחום שואבי האבק - ובחלק מהקטגוריות נוספו שחקנים חדשים לרשימת עשרת המובילים.