איום האבטלה: זינוק של 27.8% במספר המובטלים, אבל אין שינוי מגמה
האם אנחנו באמת חוזים בהתפתחותו של גל אבטלה במשק? מנתוני לשכות התעסוקה עולה כי אכן נרשמה עלייה של 27.8% במספר המצטרפים החדשים למעגל דורשי העבודה לסך של 14,420 מובטלים חדשים לעומת 11,273 בחודש ספטמבר. יחד עם זאת, בחודש יולי השנה מספר המצטרפים החדשים למעגל דורשי העבודה היה אפילו גבוה יותר ועמד על 14,710 דורשי עבודה חדשים.
מעבר לכך, נרשמת יציבות במספרם של המובטלים שנרשמו בשירות התעסוקה שהסתכם ב-198.8 אלף בהשוואה ל-199.2 אלף בחודש קודם (ירידה בשיעור של0.2%). נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש ספטמבר 2013 מלמדים על המשך מגמת הירידה המדורגת בשיעור הבלתי מועסקים מ-6.8% בתחילת שנת 2012 ל-6.1% באוקטובר 2013.
ומכאן, שעדיין לא ניתן לומר ששיעור האבטלה בישראל אכן משנה מגמה. אם אפשר לסמן נקודה מסויימת ככזו שמצביעה על גידול במספר המובטלים ניתן לסמן את חודשי פברואר ומרץ השנה בהם מספרם היה 188 ו-190 אלף בהתאמה, ומאז חלה קפיצה של כ-6% לכ-200 אלף מובטלים בממוצע לחודש.
בתוך המספרים אפשר לגלות כי אחוז המפוטרים החדשים הגבוה ביותר בחודש אוקטובר היו דווקא מפוטרים צעירים בני 25-34 (36.6%) ובסה"כ 5,278 מופטרים בשכבת גיל זו. בין המפוטרים יש כמעט שיוויון בין מספר הגברים לנשים. וקבוצת ההשכלה לה יש 10-12 שנות לימוד מהווה 61% מכלל דורשי העבודה החדשים.
- שוק העבודה מתייצב: ירידה באבטלה, עלייה במשרות הפנויות, אך לא בכל התחומים
- מצב עובדי ההייטק בישראל: יותר דורשי עבודה, פחות משרות ומה עם השכר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 1.יואב 02/12/2013 03:37הגב לתגובה זובשנה שעברה נגרעו מהמשק 2 מליארד ש"ח שהוצאו על קניות בחו"ל. 2 מליארד ש"ח פחות במשק זה משהו כמו 20,000 עובדים. זה פחות צמיחה והסיבה היא אחת בלבד. מכון התקנים. המהווה החסם הראשי לכלכלה. הית שהוא אינו מוכן להכיר בבדיקות בינלאומיות, דבר המאלץ יבואנים לבצע כפל בדיקות. כתוצאה מכך אין יבוא מקביל, אין מספיק מוצרים על המדפים. היות שהיבוא לא כדאי והאזרח מצביע דרך הכיס. הוא קונה בחו"ל ועוזר לצמיחה של כלכלות נוספות. המצב רק יילך ויגבר עד שמישהו באוצר ובתמ"ת יבין את זה ויעצור את התהליך, כי אנחנו עוד רגע נהיה במצב אל-חזור.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
