אושרו המלצות ועדת טרכטנברג ב"חוק לשינוי נטל המס (תיקוני חקיקה), התשע"ב-2011"
"החוק לשינוי נטל המס" מתבסס בעיקרו על הצעת החוק המקורית חשוב להדגיש כי כמה סעיפים בהצעת החוק לא אושרו, ובעיקרם לא אושר "מס יסף" - מס מיוחד בגין הכנסות הגבוהות מ-1,000,000 ש"ח. להלן עיקרי השינויים במערכת המס החל מיום 1.1.2012, כפי שאושרו בחוק החדש:
ביום 6.12.2011 פורסם ברשומות החוק לשינוי נטל המס (תיקוני חקיקה), התשע"ב-2011 (להלן: "החוק לשינוי נטל המס" או "החוק החדש")
"החוק לשינוי נטל המס" מתבסס בעיקרו על הצעת החוק המקורית [במבזקים קודמים פרסמנו דברי הסבר והשלכות להצעת החוק המקורית (להלן: "הצעת החוק") כפי שפורסמה ביום 22.11.2011: הצעת חוק לשינוי חברתי-כלכלי (מסים) (תיקוני חקיקה) התשע"ב-2011].
חשוב להדגיש כי כמה סעיפים בהצעת החוק לא אושרו, ובעיקרם לא אושר "מס יסף" - מס מיוחד בגין הכנסות הגבוהות מ-1,000,000 ש"ח.
להלן עיקרי השינויים במערכת המס החל מיום 1.1.2012, כפי שאושרו בחוק החדש:
● הענקת נקודות זיכוי לאבות בעד ילדיהם עד גיל שלוש. תינתן נקודת זיכוי אחת בשנת הלידה ובשנה שבה מלאו לילד שלוש שנים, ושתי נקודות זיכוי בשנתיים שבין לבין. נקודות הזיכוי יינתנו לאב הן בחישוב נפרד כאשר הוא נשוי, והן לאב שאינו נשוי אשר ילדיו אינם בחזקתו.
● העלאת המס על ריבית, דיווידנד, רווח הון ריאלי ומס שבח, ליחיד מ-20% ל-25%, ולבעל מניות מהותי מ-25% ל-30%. רווח ההון יחולק באופן ליניארי לתקופה שלפני 1.1.2012 ולתקופה שלאחר מכן, כך שהרווח המיוחס לתקופה שעד 1.1.2012 יחויב בשיעורי המס "הישנים", למעט רווח הון ממכירת ניירות ערך נסחרים בבורסה ויחידות של קרן נאמנות פטורה - בעניינם יחולו שיעורי המס "החדשים" על רווח ההון כולו, דהיינו גם על חלק רווח ההון שמתייחס לתקופה שלפני 1.1.2012.
בהמשך לסייג זה נקבע גם כי לא ניתן יהיה לבקש פריסה לאחור של רווח הון הנובע ממכירת ניירות ערך נסחרים בבורסה.
● עצירת מתווה הפחתת שיעורי המס על יחידים, שהיה אמור להימשך בהדרגה עד שנת 2016. בד בבד, הופחת שיעור המס על יחידים במדרגת המס השלישית (שנקבעה החל מ-8,660 ש"ח ועד 14,070 ש"ח לחודש) משיעור של 23% לשיעור של 21%, והועלה שיעור המס על יחידים במדרגת המס העליונה (שנקבעה החל מ-40,790 ש"ח לחודש, כדי שתתאים לתקרה לתשלום ביטוח לאומי כאמור להלן) לשיעור של 48%.
● הועלתה התקרה המותרת בניכוי מהכנסה מריבית המשתלמת על פיקדון או על תכנית חיסכון, ליחידים שהגיעו לגיל פרישה.
● בוטלה חובת רוכשי מקרקעין לניכוי במקור בעת הרכישה כמקדמה. הביטול יחול על מכירות שיבוצעו מיום 1.4.2013 ואילך, כאשר לשר האוצר סמכות לדחיית המועד.
● נקבע כי יחיד יהיה חייב במס בשיעור 30% בפעולה באיגוד מקרקעין, אם הוא בעל מניות מהותי באיגוד המקרקעין במועד הפעולה באותו איגוד, או במועד כלשהו ב-12 החודשים שקדמו לפעולה כאמור.
● עצירת מתווה הפחתת שיעור מס החברות, והעלאת מס החברות ל-25% משנת 2012.
● התקרה לתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות תחזור לעמוד על חמש פעמים הסכום הבסיסי (40,790 ש"ח בחודש).
● נקבע מתווה להגדלה נוספת בשיעור המס על רווח הון ושבח ממכירת נכסים היסטוריים (נכסים שנרכשו לפני יום 1.4.1961).
● לעניין מס הכנסה שלילי - הוחלט לתת מענק מוגדל פי 1.5 לאם עובדת או לאב חד הורי.
● ניתנת אפשרות לבצע מכירה רעיונית של ניירות ערך ויחידות בקרן נאמנות פטורה במהלך חודש דצמבר 2011, ובלבד שנמכרו כל ניירות הערך מאותו סוג או כל היחידות בקרן הנאמנות שהיו לנישום תוך תשלום המס בשיעור הקיים טרם התיקון, וכן קביעת יום רכישה חדש ועלות מקורית חדשה לצורכי מס לפי יום המכירה הרעיונית.
● נקבע כי לעניין תוכניות חיסכון ופיקדונות שאושרו ונפתחו לפני יום פרסומו של החוק, יחולו שיעורי המס החדשים רק על ריבית שהופקה או שנצמחה לאחר המועד שבו אפשר היה למשוך סכומים מהתוכנית או מהפיקדון, מבלי שהמשיכה תהיה כרוכה בהרעת תנאי החיסכון כפי שהוגדרו בתנאי התוכנית או הפיקדון.
לעניין כל ריבית אחרת, תחולק הריבית באופן ליניארי כך שעל חלק הריבית שנצבר ליניארית עד יום 1.1.2012 ישולם שיעור המס "הישן", ועל חלק הריבית שנצבר ליניארית לאחר יום 1.1.2012 יחול שיעור המס "החדש".
● לעניין דיווידנד לא נכללה הוראה דומה, ולכן נראה כי כל דיווידנד שיחולק לאחר 1.1.2012 יחויב כולו בשיעור המס "החדש".
הכותב - עורך הירחון "ידע למידע" ומרכז תחום המסים בחברת "חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ"

.jpg)
הונאה שיטתית נגד ביטוח לאומי בהיקף מיליונים - כך עבדה השיטה
מצד אחד - ביטוח לאומי קפדן מאוד מול הציבור עד כדי שלפעמים מטרטר ומקשה ולא מקבל תביעות מוצדקות; מצד שני - יש אנשים שמצליחים לגנוב מיליונים רבים מביטוח לאומי
פרקליטות מחוז מרכז הגישה כתב אישום רחב היקף נגד שלושה נאשמים שנחשדים בביצוע הונאה מתוחכמת ומתמשכת כלפי המוסד לביטוח לאומי. על פי כתב האישום, בין השנים 2020 ל-2023 הצליחו הנאשמים להוציא במרמה כ-2.6 מיליון שקל באמצעות הגשת תביעות נכות מזויפות, רובן בתחום האוטיזם.
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
הנאשמות המרכזיות, אודליה צריקר (46) מיוקנעם עילית ולנה שומינוב (40) מחולון, פעלו באמצעות שתי חברות שבבעלותן. השתיים פנו להורים לילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, הציגו עצמן כמסייעות מקצועיות לקבלת קצבאות, וביקשו מהם ייפוי כוח ומסמכים רפואיים. בהמשך, כך נטען, זייפו מסמכים רפואיים ואישורים מקצועיים, במטרה להציג מצגי שווא שלפיהם הילדים סובלים ממגבלות תפקודיות והתפתחותיות קשות בהרבה מהמציאות.
החקירה העלתה כי במקרים מסוימים השתמשו הנאשמות במסמכים אמיתיים שנערכו על ידי מומחים רפואיים ושינו בהם פרטים, ובמקרים אחרים יצרו מסמכים מזויפים לחלוטין תוך שימוש בחתימות של רופאים מבלי שידעו על כך. את המסמכים המזויפים הגישו לביטוח לאומי כדי לקבל אישורי זכאות לקצבאות נכות.
- שיקר לביטוח לאומי והעלים מסים במיליונים - סוף גנב לתליה
- מה הזכויות שלכם בביטוח לאומי - מחשבון ושאלות ותשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במרכז כתב האישום עומד גם קונסטנטין זרך (40), בן זוגה של שומינוב, שהתחזה לרופא בשם "קוסטה מור". לפי הנטען, זרך נפגש עם ילדים והוריהם, הציג עצמו כמומחה לניתוח התנהגות ואבחון, סיפק הנחיות והנפיק מסמכים ששימשו את הנאשמות בהגשת התביעות. בנוסף, הוא עצמו הגיש תביעה כוזבת לקבלת קצבת נכות, במסגרתה קיבל כ-134 אלף שקל.