חברת סולבר ממשיכה להשתפר: רווח נקי של 516 אלף דולר ברבעון השלישי
יצרנית הסויה סולבר מדווחת על שיפור ניכר ברווחיות בתשעת החודשים הראשונים של 2009. הרווח הנקי של החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2009 מסתכם בכ-2.2 מיליון דולר, בהשוואה להפסד נקי של כ-3 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2008.
ברבעון השלישי רשמה סולבר רווח נקי של 516 אלף דולר, בהשוואה להפסד של 393 אלף דולר ברבעון המקביל. השיפור בשורת הרווח הנקי מקורו בגידול של 38% ברווח הגולמי של סולבר בתשעת החודשים הראשונים של 2009 לכ-14.5 מיליון דולר בהשוואה לרווח גולמי של כ-10.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
שיעור הרווח הגולמי של סולבר בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הגיע לכ-12.2% מסך ההכנסות בהשוואה לשיעור רווח גולמי של כ-7.2% בתקופה המקבילה. ברבעון השלישי של 2009 הסתכם הרווח הגולמי של החברה בכ-5.4 מיליון דולר, המהווה כ-13.6% מסך ההכנסות, גידול של 34% בהשוואה לרווח גולמי של 4 מיליון דולר ברבעון המקביל, אז הוא היווה כ-7.7% מסך ההכנסות של החברה.
השיפור ברווח הגולמי הושג הודות להקטנת עלות המכר בכ-23% בתשעת החודשים הראשונים של 2009 על רקע ירידה במחירי פולי הסויה, ירידת מחירי האנרגיה וההובלה הימית, יישום תוכנית חיסכון והתייעלות וכן שינוי בתמהיל המכירות.
הרווח הגולמי במגזר החלבונים והאיזופלבונים בתשעת חודשים הראשונים של 2009 הסתכם בכ-10.3 מיליון דולר, כ-19.5% ממכירות המגזר לעומת כ-6.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה, אז הן היוו כ-12% ממכירות המגזר. הרווחיות במגזר החלבונים והאיזופלבונים היא תוצאה של שיפור במחירי המכירה, שיפור תמהיל המוצרים והאפליקציות ושחיקה, במונחים דולריים, של ההוצאות השקליות כתוצאה מפיחות השקל.
הרווח הגולמי במגזר השמנים והכוספאות הסתכם בכ-4.2 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2009, שהם כ-6.4% ממכירות המגזר לעומת רווח גולמי של כ-4 מיליון דולר בתקופה המקבילה, אז הן היוו כ-5% ממכירות המגזר.
הרווח התפעולי של סולבר בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הסתכם בכ-5.6 מיליון דולר, בהשוואה להפסד תפעולי של כ-160 אלף דולר בתקופה המקבילה. שיעור הרווח התפעולי מסתכם בכ-4.7% מסך הכנסות החברה. הרווח התפעולי של סולבר ברבעון השלישי של 2009 מסתכם בכ-2.48 מיליון דולר - כ-6.17% מסך ההכנסות, בהשוואה לרווח תפעולי של 326 אלף דולר ברבעון המקביל.
השיפור ברווח התפעולי נובע בעיקר משיפור ברווחיות במגזר החלבונים והאיזופלבונים (ללא הוצאות הנהלה וכלליות והוצאות אחרות) שהסתכמה בתשעת החודשים הראשונים של 2009 בכ-5.9 מיליון דולר לעומת רווח של כ-1.28 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הרווח התפעולי במגזר השמנים והכוספאות (ללא הוצאות הנהלה וכלליות והוצאות אחרות) הסתכם בתשעת החודשים הראשונים של 2009 בכ-3.3 מיליון דולר, לעומת כ-3.07 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
ההכנסות של סולבר בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הסתכמו בכ-118.8 מיליון דולר, ירידה של 19% בהשוואה להכנסות של כ-146.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2008. הכנסות סולבר ברבעון השלישי של 2009 הסתכמו בכ-40.2 מיליון דולר, ירידה של 24% בהשוואה לרבעון המקביל. עם זאת, בהשוואה לרבעון הקודם רשמה החברה גידול קל נוסף בהכנסות. הירידה בהכנסות נובעת בעיקר מירידה חדה במחירי המכירה של השמנים והכוספאות, הנמכרים בעיקר בשוק המקומי, וזאת בשל הירידה במחיר פולי הסויה. עם זאת, היקפי הפעילות הכמותיים במגזר השמנים והכוספאות גדלו ב-2009. במגזר החלבונים והאיזופלבונים הצליחה סולבר לשמור על מחירי המכירה שאפיינו את 2008 ולשפר את תמהיל המוצרים.
ההון העצמי של סולבר נכון לסוף הרבעון השלישי של 2009 מסתכם בכ-58.9 מיליון דולר, כ-50% מסך המאזן. לסולבר מסגרות אשראי מהמערכת הבנקאית העונים על צרכי ההון החוזר.
שאול שלח, מנכ"ל סולבר, מציין כי "אנחנו מרוצים מאוד מהמשך שיפור הרווחיות בקבוצה המחזקת את כושר התחרות של החברה. השיפור ברווחיות נובע מהשיפור המתמשך בתמהיל המוצרים והאפליקציות, מהשיפור במחירי מכירה ביחס למחירי התשומות העיקריים (בעיקר פולי סויה, אנרגיה וההובלה הימית), מהפעולות הממוקדות שנקטה הנהלת הקבוצה להתייעלות ולשיפור כושר התחרות שלה שהביא לירידה ולחסכון בהוצאות".
עוד מציין שלח, "החל ב-1 בינואר 2010 יכנס לתוקף השינוי הארגוני בסולבר הכולל איחוד של אגף השיווק ואגף המכירות, לצד הכפפת המחקר והפיתוח בחברה ישירות למנכ"ל. המבנה הארגוני החדש יסייע לסולבר להתמודד טוב יותר עם השינויים בסביבה התחרותית, להמשיך ולשפר את ניהול תמהיל המכירות שלנו וכפועל יוצא מכך גם את הרווחיות ולחזק את כושר התחרות שלנו בשווקי סין, מערב אירופה וארה"ב.
"בחודשים האחרונים זכתה פעילות הקבוצה בסין, סולבר סין, להכרה חד משמעית בהישגיה יוצאי הדופן עם זכייתה כאחת מ-100 החברות המצליחות ביותר בסין. הצלחת סולבר בסין היא הוכחה נוספת להצלחת האסטרטגיה של סולבר ששמה לעצמה כיעד להפוך למובילה עולמית בתחום חלבוני הסויה וביצירת ערך ללקוחות".

כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?
המס המינימלי הגלובלי מגיע לישראל - 15% על תאגידים רב-לאומיים; משרד האוצר מאמץ את כללי Pillar 2 של ה-OECD החל מ-2026 - מה המשמעות?
העולם משנה את כללי המשחק במיסוי חברות, וישראל מצטרפת לרפורמה. משרד האוצר פרסם תזכיר חקיקה שכולל מס מינימלי מקומי בשיעור 15% על חברות גדולות רב-לאומיות, החל משנת המס 2026. זה חלק ממגמה גלובלית שמובילה ארגון ה-OECD במסגרת "Pillar 2" - רפורמה בינלאומית שנועדה למנוע מחברות ענק להעביר רווחים למדינות עם מס נמוך.
המהלך לא נוגע לעסקים קטנים או בינוניים, אלא לענקיות טכנולוגיה וייצור שפועלות בישראל כחלק מקבוצה גלובלית. התזכיר מאמץ כללים הנקראים "QDMTT" - מס משלים מקומי מוסמך. זה מס "תוספת" שישראל תגבה על רווחים שנוצרו כאן, אם שיעור המס האפקטיבי יורד מתחת ל-15%.
מי חייב? רק חברות תושבות ישראל שהן חלק מקבוצה רב-לאומית שמגלגלת מחזור עולמי של לפחות 750 מיליון דולר. זה אומר ענקיות כמו מרכזי פיתוח תוכנה, מפעלי ייצור או משרדי מטה אזוריים.
עד היום, חברות רב-לאומיות בישראל יכלו ליהנות משיעורי מס אפקטיביים של 6% או פחות, בעיקר בזכות חוק עידוד השקעות הון. עכשיו, הרצפה עולה ל-15%, מה שמגדיל את הנטל על חברות שפעלו עם הטבות נמוכות.
- אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?
- האם אנבידיה תמשיך לשבור שיאים? ומניות הליתיום מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוגמה המרכזית: מה יקרה לאנבידיה
כדי להמחיש את ההשפעה, נתמקד באנבידיה, ענקית השבבים שיש לה נוכחות משמעותית בישראל עם מרכזי פיתוח בתל אביב, חיפה ויוקנעם ואלפי עובדים. אנבידיה נערכת להשקעה שתכפיל את היקף העובדים שלה בארץ לכיוון ה-10,000 עובדים במקביל להקמת קמפוס ענק.

״צריך להישאר מציאותיים; השוק אצלנו מתומחר על מלא״
הוא לא בא ״לקלקל מסיבות״ אבל סבור שכשהמכפילים גבוהים משמועתית באירופה והאופטימיות הגבוהה כבר מגולמת במחירים התיקון יכול להיות מעבר לפינה; עודד מקלר מנהל מחלקת הלקוחות הפרטיים של IBI מספר על דפוס ההשקעות של משקיעי הריטייל שהשתנה ומה לדעתו האלוקציה הנכונה בזמנים של פריצת שיאים
הבורסה בתל אביב שוברת שיא אחר שיא. ת״א 35 שבר שיא בפעם ה־40 מתחילת השנה. והשאלה שנשאלת בכל חדר מסחר או פגישה בין משקיעים היא האם לראלי הזה יש עוד בסיס? המערכה בעזה קרובה לסיום אבל האי־ודאות הביטחונית רחוקה מסיום רשמי כשחזיתות מתימן ובאיראן רוחשות פעילות. אבל לשוק זה פחות מפריע. השוק המקומי מתנהג כמו שהעתיד כבר כאן. כמו שכבר המזרח התיכון שינה את פניו ומוסלמים עולים לירושלים במקום למכה - לפחות מבחינת הזרמת כספים. המניות עולות, השקל מתחזק, ותיאבון הסיכון של המשקיעים הפרטיים בשיא.
21 נקודות של “תכנית טראמפ” הצליחו להוסיף מאות נקודות למדדים. התכנית של הנשיא שכוללת הפסקת אש, החזרת כל החטופים והסדרה אזורית רחבה, עוררו את אחד מגלי האופטימיות העוצמתיים שראינו מאז תחילת המלחמה.
יום המסחר הראשון של השבוע היה אחד התנודתיים שנראו בתקופה האחרונה. העליות החדות בפתיחה התמתנו לקראת הסגירה, אבל שלושת המדדים המרכזיים סיימו בעליות: מדד ת״א 125 עלה בכ־0.6%, מדד ת״א 90 הוסיף כ־1.5%, ומדד ת״א 35 טיפס בכ־0.3%. בתוך כך נשברו שוב שיאים ת״א 35 בפעם ה־40 מתחילת השנה, ת״א 90 בפעם ה־32 ות״א 125 בפעם ה־37. מחזור המסחר במניות היה גבוה מהרגיל ליום ראשון, כש-2.8 מיליארד שקל החליפו ידיים בשוק המניות, ובאיגרות החוב נרשם מחזור של כ־4.5 מיליארד שקל. גם בזירת המט"ח הורגשה תנועה משמעותית, כשהשקל המשיך להתחזק לרמה של 3.29 שקלים לדולר.
אלא שבתוך כל ההתלהבות הזאת יש לא מעט סימני שאלה. עד כמה הראלי הזה מתבסס על נתונים כלכליים אמיתיים? מה צפוי לשקל אם הייסוף ייתמשך, והאם בנק ישראל ימשיך לעמוד מנגד? ובעיקר - איך צריך לפעול בתקופה שבה הכול נראה כל כך חיובי, אפילו חיובי מדי?
כדי לנסות לענות על השאלות האלה, שוחחנו עם עודד מקלר, מנהל מחלקת הלקוחות הפרטיים בניהול תיקים של IBI. מקלר, שמלווה אלפי משקיעים פרטיים מדי יום, רואה מקרוב את השינוי בהתנהגות הקהל מאז השינוי של הטון בשווקים. “האווירה חיובית מאוד”, הוא אומר, “יש תחושת ביטחון, המשקיעים מחפשים יותר ריסק, פחות מפחדים מירידות, וזה נובע גם מהתכנית המדינית שיצרה תקווה, אבל גם מהעובדה שבשלוש השנים האחרונות מי שנשאר בשוק - נהנה מעליות כמעט רצופות”.