זכויות הבנייה במסוך למטרו - האם זה יוביל לבנייה של 300 אלף דירות?
תחנות המטרו במטרופולין גוש דן (תמ"א 70) יוצאות לדרך. התוכנית אושרה בוועדה הארצית לתכנון ובנייה. יש לזה השלכות גדולות על שוק הדירות - יש בניינים שיופקעו בגלל המטרו כשיש בסה"כ תרומה מאוד חיובית למטרו על היקף הדירות בתחומי הנסיעה. מדובר על פוטנציאל לתוספת של רבבות דירות.
זכויות הבנייה ליד המטרו: אושרה תמ"א 70 שמשנה את כללי המשחק בגוש דן
אחרי חמש שנים של ציפייה ועיכובים, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את תמ"א 70 – תוכנית המתאר הארצית לפיתוח סביב תחנות המטרו בגוש דן. התוכנית קובעת את מסגרת הפיתוח האורבני בסביבת התחנות, כולל זכויות הבנייה, עוצמות הפיתוח, ואופן השימוש בקרקע. מדובר באחד הפרויקטים התכנוניים הגדולים והשאפתניים בישראל, שמתיימר לשנות את פני מטרופולין תל אביב.
מה כוללת תמ"א 70?
התוכנית מתווה מדיניות תכנונית חדשה שתשפיע על מאות פרויקטים בגוש דן, עם דגש על התחדשות עירונית ופיתוח בר-קיימא. במינהל התכנון מעריכים כי היא תאפשר בנייה של כ-300 אלף יחידות דיור חדשות, לצד מתחמי תעסוקה, מסחר ותרבות.
התוכנית מבוססת על עקרונות תכנון מוטי תחבורה ציבורית (TOD – Transit Oriented Development), במטרה להפוך את תחנות המטרו למוקדים עירוניים מרכזיים. סביב התחנות, במרחק של עד 800 מטר, תתאפשר בנייה בצפיפות גבוהה משמעותית מהמקובל כיום, תוך צמצום תקני החניה ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית, אופניים והליכה רגלית.
- אשקלון מתרחבת צפונה: תוכנית מתחם הגולף יוצאת לדרך
- 4,000 מגרשים לשיווק בעדיפות לחיילי מילואים - רובם בפריפריה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתרונות וסוגיות כלכליות
במינהל התכנון מדגישים כי המטרו לא רק יקל על התנועה במטרופולין אלא גם יפעל כמנוע צמיחה כלכלי. מדובר בשינוי פרדיגמה, שבו תחנות המטרו הופכות למרכזים אורבניים פעילים המשלבים מגורים, תעסוקה, שירותים ציבוריים ושטחים ירוקים.
אך לא הכל ורוד: יזמים ומשרדי ממשלה חלוקים בנושא היטל ההשבחה, שהוגדר תחילה על 75% מערך ההשבחה וירד ל-60% למשך חמש שנים. ישנם קולות שטוענים שהיטל גבוה מדי עלול להפוך פרויקטים לבלתי כלכליים. מנגד, מינהל התכנון עומד על כך שהתכנון צריך להסתכל בצורה הוליסטית ולא רק דרך הפריזמה של רווחיות היזמים.
תהליך אישור ארוך ומורכב
תמ"א 70 אושרה לאחר שהושלם תכנון כל מקטעי קווי המטרו. התוכנית מתייחסת לא רק לתכנון המרחבי, אלא גם לקביעת כללים להכנת תוכניות מקומיות סביב התחנות, תוך מיקסום פוטנציאל השימוש בתחבורה הציבורית.
- רפאל משיקה את משפחת ה-L-SPIKE: דור חדש של טילים וחימושים משוטטים
- לראשונה בישראל: תערוכה ביטחונית בהשתתפות חברות ומשלחות מהעולם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
"זהו פרויקט שיביא לשינוי דרמטי במציאות האורבנית," ציינה סמנכ"לית תשתיות במינהל התכנון, יעל סלומון. לדבריה, "התוכנית תאפשר להפוך את המרחב הציבורי ליעיל ונגיש יותר, עם מוקדים אורבניים מועצמים ותשתיות מודרניות."
מה צפוי בהמשך?
למרות ההכרזה החגיגית, רשת המטרו תתחיל לפעול, על פי הערכות, רק באמצע שנות ה-30. עד אז, יושלמו עבודות הפיתוח באזורי ההשפעה, ותוכניות המפורטות יגיעו לוועדות התכנון.
בינתיים, מנהל התכנון מבטיח שהמטרו ישנה את פני גוש דן, ויהפוך אותו למטרופולין מודרני עם תחבורה ציבורית יעילה ועירוב שימושים חכם.
שאלות ותשובות
מהי המטרה המרכזית של תמ"א 70?
התוכנית שואפת למקסם את הפוטנציאל האורבני סביב תחנות המטרו ולהפוך אותן למרכזים עירוניים פעילים, תוך עידוד השימוש בתחבורה ציבורית וצמצום התלות ברכב פרטי.כיצד תשפיע התוכנית על מחירי הדיור בגוש דן?
מצד אחד, צפוי גידול משמעותי בהיצע יחידות הדיור, שיכול להקל מעט על המחירים. מצד שני, אזורי ההשפעה סביב התחנות עלולים להפוך למבוקשים מאוד, מה שעשוי להעלות את מחירי הקרקעות.מהם האתגרים המרכזיים ביישום תמ"א 70?
יישום התוכנית תלוי בשיתוף פעולה בין רשויות מקומיות, יזמים ומשרדי ממשלה. נושאים כמו היטל ההשבחה ותכנון תשתיות עשויים לעורר מחלוקות שידרשו פתרונות יצירתיים
משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.
L-SPIKE 4X- קרדיט דוברות רפאלרפאל משיקה את משפחת ה-L-SPIKE: דור חדש של טילים וחימושים משוטטים
חברת רפאל מציגה שני דגמים חדשים במשפחת ה-SPIKE - הטיל המשוטט L-SPIKE 4X והחימוש הטקטי L-SPIKE 1X - שניהם מבוססים על טכנולוגיות אלקטרו-אופטיות מתקדמות ויכולת פעולה בסביבה מאתגרת
רפאל מרחיבה לראשונה את משפחת ה-SPIKE ומשיקה את הקטגוריה החדשה L-SPIKE, המבוססת על ניסיון של עשרות שנים בפיתוח מערכות אלקטרו-אופטיות וטילים מדויקים. במסגרת ההשקה מוצג ה-L-SPIKE 4X, טיל משוטט אלקטרו-אופטי שתוכנן מראש כסילוני מהיר, עם שילוב של מהירות גבוהה ויכולת שהייה ארוכה מעל אזור המטרות.
הטיל מגיע לטווח של עד 40 ק"מ בתוך כחמש דקות בלבד, מה שמאפשר התמודדות יעילה מול מטרות קצרות-מועד או מטרות בתנועה. לאחר ההגעה לאזור הפעילות הוא מסוגל לשוטט כ-25 דקות ולבצע תקיפה מזוויות שונות, לדייק את נקודת הפגיעה או להחליט על ביטול המשימה בזמן אמת.
בניגוד לכטמ"מים תוקפים הנפוצים כיום, שבדרך כלל מאופיינים במעוף איטי, רש"ק קטן וחתימה גבוהה, ה-4X משלב יכולת שיטוט מהירה, חתימה נמוכה וראשי קרב משמעותיים. הוא אף פותח עם יכולת קומונאלית למשגר ה-SPIKE NLOS (תמוז 5), כך שניתן לשלבו בפלטפורמות רכובות, מוסקות או ימיות שכבר נמצאות בשימוש. הטיל כולל מערכת ניווט חסינת שיבושים שאינה תלויה ב-GPS, וזאת באמצעות התאמת תמונה, וכן תקשורת מוגנת בסביבה של לוחמה אלקטרונית. בנוסף שולבו יכולות זיהוי אוטומטי מתקדמות (ATR) ורכישת תמונה (TIA), המאפשרות ביות אוטונומי על מטרות מוגדרות מראש וניהול של עד ארבעה טילים על ידי מפעיל יחיד.
הטיל יוצע בשני סוגי ראשי קרב: Tandem HEAT (נ"ט כפול), המיועד לפגיעה בטנקים ורכב קרבי ממוגן, וראש קרב רב-תכליתי למגוון משימות יבשה, ים ואוויר. שילוב זה יוצר פתרון התקפי מודולרי שמתאים למבצעי תקיפה מגוונים.
- רפאל תשכור משרדים בפארק המדע בחיפה בכ-45 מיליון שקל
- נאטו מול איום הכטבמים והטכנולוגיה הישראלית שעשויה לשנות את התמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החימוש הטקטי המשודרג - L-SPIKE 1X
לצד ה-4X מציגה רפאל גם את ה-L-SPIKE 1X, גרסה משודרגת של ה-SPIKE Firefly (המעוז), שנועדה לפעול בסביבות קשות ומורכבות. החימוש תוכנן להתמודד עם שיבושי GPS, הפרעות תקשורת ומזג אוויר קיצוני, והוא מציע טווח פעולה של עד 5 ק"מ. משקלו הכולל של החימוש עומד על 2.2 ק"ג, והוא מסוגל לשהות באוויר 15 דקות במצב חמוש או עד 30 דקות במצב תצפית.
