סקירת זניט מדיה: הפרסום באינטרנט ימשיך לצמוח - יגדל ב-18% ב-2009
"תחום הפרסום העולמי אינו צפוי לצמוח במהלך 2009. עד 2011, האינטרנט יתפוס 15.6% מכלל עוגת הפרסום העולמית וב-2009 יצמח בעוד 18%. מפרסמים חוזרים לטלוויזיה כמקור מרכזי לכיסוי גבוה וכבעל יכולת גבוהה לבניית מותג. נתח הטלוויזיה צפוי לצמוח לשיא של 38.5% בשנת 2010". כך עולה מסקירה מסכמת של 2008 וצפי עתידי, לתחום המדיה בעולם ע"י חברת 'זניט מדיה'.
שוק המדיה הישראלי נסקר ע"י זניט מדיה ישראל ומתוך הדוח עולה, כי על אף הירידה, תחום הפרינט עדיין שומר על מקומו כאמצעי המדיה המוביל עם נתח פרסומי של 40.4% (תחום הפרינט כולל עיתונות יומית ומגזינים).
אלון הוכדורף, מנכ"ל זניט מדיה מציין כי "שנת 2007 הייתה שנת צמיחה משמעותית של ענף הפרסום, כאשר הענף רשם צמיחה מרשימה בת 9.1%. שנת 2008 נפחתה אף היא עם משב רוח אופטימי, אך השמים החלו להתקדר לקראת סוף הקיץ עקב המשבר הכלכלי העולמי. ניתוחי זניט מדיה לשנת 2008 מורים כי בהשוואה לשנת 2007 המוצלחת, ענף הפרסום בישראל צמח בשיעור מינורי של 2.9% לרמה של 934 מ' דולר וזאת בעיקר כתוצאה מחצי שנה ראשונה מוצלחת".
עוד מוסיף הוכדורף ומציין כי "שיעור גידול זה של שנת 2008 מהווה נתון חיובי יחסית לאור המצב העגום בעולם. באופן כללי, סך עוגת הפרסום העולמית צמחה ב- 1.3%, אך שיעורי גידול שליליים נרשמו בארה"ב (3.8%-) ובמערב אירופה (0.5%-) וזאת למרות ששנת 2008 הייתה שנת בחירות בארה"ב והשנה בה נערכו אולימפיאדת בייג'ין ומשחקי יורו 2008. את הצמיחה המזערית בעוגת הפרסום העולמית ניתן לזקוף לזכות אמריקה הלטינית והשוק האסיאתי".
מבט עולמי על המחצית הראשונה בשנת 2009 צופה קשיים לענף המדיה וזו לא מבשרת טובות לפי דוח זניט מדיה. עם זאת לקראת הרבעון השלישי וכניסה לרביעי צפויה הכלכלה העולמית להתחזק ובכך לשפר אף את מצבו של הפרסום בעולם. "השוק האמריקאי עתיד ליפול ב- 6.2% והמערב אירופי ב- 1%. שיפור משמעותי יותר צפוי רק במהלך 2010 בדמות צמיחה גלובלית של 5.5% כאשר השווקים המתפתחים במזרח/מרכז אירופה ודרום אמריקה צפויים להיות הקטרים המובילים".
הטלוויזיה תהיה המרוויחה הגדולה מהמיתון
מחקרי זניט מזכירים, כי כוחה של הטלוויזיה אינו מוטל בספק. "מסורתית וכפי שהוכח במיתונים קודמים, הטלוויזיה אינה "סובלת" קשות בתקופות מיתון. ולראייה, במיתון 1991 ו- 2001, מפרסמים הסיתו תקציבים מאמצעי מדיה משלימים לטלוויזיה מתוך ההכרה ביכולתו של המדיום בבניית מותגים".
"כמו כן, חשוב לזכור כי כוחה של הטלוויזיה עולה בזמני מיתון מפני שאנשים מחפשים אסקפיזם ובידור ביתי ומכאן ששיעורי הרייטינג עולים. חלקה של הטלוויזיה מכלל העוגה מגיע בשנים הקרובות לרמות שיא (כ- 38% מהעוגה) בפרט כתוצאה מהתחזקות המדיום בשווקים מתפתחים".
מסמנים כוכב עולה ישן-חדש. שילוט החוצות יצמח
גם תחום פרסום החוצות צפוי לצמוח במהלך השנים הקרובות וזאת בעיקר כתוצאה מהשקעה של ספקי שילוט הן בשלטים מסורתיים והן בפורמטים דיגיטלים. נתח שילוט החוצות עמד ב- 2008 על 6.7% והוא צפוי לצמוח עד שנת 2011 ל- 7.1% תוך הצגת גידול ממוצע שנתי של 5.7%.
הטלוויזיה בישראל - שנת תוכניות הריאליטי וערוץ בובליל
אנשי זניט ישראל, קובעים את שנת 2008 בעיקר כ"שנת תוכניות הריאליטי". לא פחות מ- 15 תוכניות ריאליטי כיכבו השנה על מרקע הטלוויזיה ובין הבולטות שבהן ניתן למנות כמובן, את המגה תוכניות כגון האח הגדול, הישרדות, כוכב נולד ונולד לרקוד שייצרו כל אחת בחלקה נתוני רייטינג גבוהים במיוחד ולא פחות מכך, שיח ציבורי ערני נוקב.
כוכב נולד הישראלי משאיר אבק כוכבים לאמריקאי
בממוצע, 4 התוכניות הללו ייצרו רייטינג שנע בטווח של 24.6 לנולד לרקוד ועד לממוצע של 31.3 לאח הגדול. רק לצורך השוואה ולהמחשת עוצמת האהדה של ז'אנר הריאליטי בישראל, כוכב נולד האמריקאי (Fox) גרף בעונת 2007/2008 רייטינג של 16 נקודות, רוקדים עם כוכבים (ABC) גרף 12 נקודות רייטינג ואילו הישרדות שמשודרת ברשת CBS קיבלה בממוצע 9 נקודות רייטינג.
בישראל, במהלך 2008, סך ההוצאה לפרסום בטלוויזיה עמדה על 318 מ' דולר, המהווה נתח של 34% מסך העוגה תוך גידול משמעותי של 13.6% בהשוואה ל- 2007. הגידול בהוצאה לפרסום נובע בעיקרו מההשקעה הגדולה בתוכן (בעיקר בתוכנית מגה ריאליטי), השיח הציבורי הער בעקבות תוכניות מובילות כגון האח הגדול, הישרדות וכוכב נולד ואירועים טלויזיוניים מובילים כגון האולימפיאדה ומשחקי יורו 2008. בנוסף, גם הביקושים הערים לחסויות תרמו להתחזקות הפרסום במדיום.
מגוון ערוצים? 50% מהצופים בוהים רק ב-2 ערוצים
כמו בשנים קודמות, נתוני הצפייה מורים כי למרות כמות הערוצים הגדולה המוצעת על ידי הפלטפורמה הרב ערוצית, ריכוזיות הערוצים המסחריים נשארת גבוהה ביותר וקרוב ל- 50% מכלל הצופים בוחרים לראות את תוכניות ערוץ 2 וערוץ 10 בשעות הפריים טיים.
הרייטינג הממוצע של ערוץ 2 בשעות הפריים טיים נושק ל- 20%, ערוץ 10 ממשיך במסע ההתחזקות עם רייטינג ממוצע של 10.2% (גידול של 17% בהשוואה לשנת 2007) וסך זמן הצפייה בערוצים המסחריים גדל מ- 2.1 שעות ב- 2007 ל- 2.15 שעות ב- 2008.
הרבעון האחרון מהווה סיפור שונה בתכלית. סך זמן האוויר שנוצל היה נמוך ב- 9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. אמנם כמות החסויות ששודרו היה גבוה ב- 43% בהשוואה לתקופה המקבילה, אך שיעור צמיחה זה נמוך משמעותית מקצב הגידול במהלך שלושת הרבעונים הראשונים.
הכבלים והלווין לא יצילו את ענף הפרסום
הרפורמה המוצעת בשוק הטלוויזיה המציעה לפתוח את ערוצי הכבלים והלווין לפרסום אינה מבשרת טובות לטלוויזיה המסחרית, בפרט לא בתקופות משבריות בהן מפרסמים נוטים מסורתית לצמצם את הפעילות הפרסומית. על פי הערכות שונות, פתיחת שוק הטלוויזיה לפרסום בערוצי הכבלים/לווין תוביל לפגיעה מיידית של כ- 100 - 130 מיליון דולר.
המספרים של ערוצי הנישה המסחריים (ערוץ 9 ומוסיקה 24) מראים כי סך זמן האוויר ששודר במהלך 2008 היה נמוך ב- 5% לערך בכל אחד מהערוצים בהשוואה לשנת 2007. באופן כללי, נתוני הרייטינג של מוסיקה 24 היו ללא שינוי בהשוואה לשנת 2007, אך אנו צופים שנתונים אלה יתחזקו לאור רכישת הערוץ ומיתוגו המחודש על ידי קשת.
ואי אפשר בלי בובליל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
