הביקוש לעבודה גובר על היצע המשרות כמעט בכל התחומים בעקבות המשבר. בבנקים דווקא מגייסים
מדד ביקוש התעסוקה של ORS לחודש נובמבר 2008 מעלה גידול של כ-40% בביקוש לעבודה לעומת אוקטובר 2008. הביקוש לעובדים מצד המעסיקים גדל אמנם ב-44% בהשוואה לאוקטובר, אולם הביקוש לעבודה גובר על היצע המשרות כמעט בכל התחומים בעקבות המשבר.
המשבר הכלכלי הורגש היטב בשוק התעסוקה הישראלי בחודש נובמבר. לפי נתוני מדד ביקוש התעסוקה של ORS לחודש נובמבר עולה, כי הביקוש לעובדים מצד המעסיקים גדל אמנם ב-44% לעומת חודש אוקטובר, אולם במקביל נרשמה עלייה ניכרת גם בביקוש העבודה.
מגזר הפיננסים עדיין בלב הסערה
ממצאי המדד מעידים על המשך הפגיעה בביקוש לעובדים במגזר הפיננסים מחד, לצד איתנות בביקושים במגזרים אחרים. זאת, יש להזכיר, לאחר שבחודש אוקטובר נרשם קיטון בביקוש המעסיקים לעובדים, אשר נבע בעיקר מהעובדה כי חודש זה היה רווי בחופשות עקב תקופת החגים.
במגזר הפיננסים, הבנקאות והביטוח נרשם בחודש נובמבר גידול של 34% בביקוש לעובדים בהשוואה לחודש אוקטובר, ועלייה של 68% בהשוואה לחודש נובמבר אשתקד. הגידול נובע מעלייה בביקוש לעובדים בתחום הבנקאות, אשר חיפתה על החולשה בביקושים לעובדים בתחום הפיננסים והביטוח. הביקוש לעובדים בתחומים אלה היווה כ-15% מסך הביקוש לעובדים בנובמבר.
לדברי אורנה לנדאו, סמנכ"לית פיתוח עסקי וארגוני ב-ORS, "משבר האשראי ממשיך לפגוע בענף הפיננסים, אולם בענף הבנקאות נמשכים גיוסי העובדים, וזאת ככל הנראה מכיוון שהבנקים זקוקים תמיד לעובדים במערכי השירות והמכירות שלהם".
בתפקידי אדמיניסטרציה נרשם בנובמבר גידול של 53% לעומת חודש אוקטובר, אולם בהשוואה לנובמבר המקביל אשתקד נרשם קיטון של 10% בביקושים. הביקוש לעובדים בתחום האדמיניסטרציה היווה כ-7.8% מסך הביקוש לעובדים בנובמבר.
בתחום שירות לקוחות נרשם בחודש נובמבר גידול של 52% בביקוש לעובדים בהשוואה לחודש אוקטובר, וכן נרשמה עלייה של 244% לעומת נובמבר אשתקד. הביקוש לעובדים בתחום שירות לקוחות היווה כ-31% מסך הביקוש לעובדים בנובמבר.
בתחום המכירות נרשם בנובמבר גידול של 210% בביקוש לעובדים לעומת אוקטובר, וכן נרשמה עלייה של 81% בהשוואה לנובמבר 2007. הביקוש לעובדים בתחום המכירות היווה כ-13.3% מסך הביקוש לעובדים בנובמבר.
בתפקידי ניהול נרשם בחודש נובמבר גידול של 42% בביקוש לעובדים בהשוואה לאוקטובר, וכן נרשם גידול של 7% לעומת חודש נובמבר אשתקד. לנדאו מוסיפה, כי "בתפקידי הניהול אנו מבחינים בעלייה בביקושים למנהלים בדרג הזוטר ובדרג הביניים, בשיעור גבוה יותר מאשר הביקושים למנהלים בכירים. למרות המשבר הכלכלי, נראה כי החברות אינן חוששות מביצוע שינויים בשדרות ההנהלה שלהן".
מחברת 'אורטל משאבי אנוש' נמסר, כי חלה ירידה של 9% בביקוש הכללי לעובדים לעומת הממוצע החודשי ברבעון הקודם ( ממוצע חודשים יולי, אוגוסט, ספטמבר). היות וחודש אוקטובר האחרון היה ברובו חגים, לא ניתן להשוות אליו את הנתונים.
עוד עולה מנתוני חברת 'אורטל', כי תחום הלוגיסטיקה רשם ירידה של כ- 10% בהשוואה לממוצע החודשי ברבעון הקודם. בתחום האדמיניסטרציה חלה ירידה של 35% בהשוואה לחודש נובמבר אשתקד וירידה של 30% בהשוואה לממוצע החודשי ברבעון הקודם. בתחום התעשייה וייצור חלה ירידה של 9% בביקוש עובדים בהשוואה לחודש מקביל אשתקד וירידה של 23% מול הממוצע החודשי ברבעון הקודם.
"הביקוש לעבודה גובר על היצע המשרות"
במקביל, נרשם בחודש נובמבר גידול של כ-40% בביקוש לעבודה בהשוואה לחודש אוקטובר. בפילוח לפי מגזרים, נרשם גידול של כ-57% בביקוש לעבודה בתחום הניהול, גידול של כ-151% בתחום המכירות, גידול של כ-103% בביקוש לעבודה בתחום שירות לקוחות, גידול של כ-90% במגזר הפיננסים, הבנקאות והביטוח, וכן גידול של כ-60% בביקוש לעבודה בתחום האדמיניסטרציה. יש לציין כי גם ביקושי העובדים לתעסוקה הושפעו בחודש אוקטובר מריבוי מועדי החגים, אשר בעטיים אנשים רבים לא היו פנויים לחפש עבודה.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.