דוח טוב לפרוטרום: הרווח הנקי גדל ב-60.7% לכ-9.4 מיליון דולר ברבעון השלישי

עליה של 37% בהכנסות לרמה של 120 מיליון דולר. שיפור בשולי הרווח התפעולי
קובי ישעיהו |

חברת פרוטרום, יצרנית תמציות הטעם וחומרי הגלם הייחודיים, הציגה היום תוצאות חזקות לרבעון השלישי של השנה. החברה ממשיכה ליישם את אסטרטגיית הצמיחה המהירה שלה, המתבטאת בצמיחה פנימית ובביצוע רכישות אסטרטגיות.

פרוטרום היא כיום החברה השביעית בגודלה בתחום חומרי הטעם וחומרי הגלם המיוחדים. בהתאם לתוכניתה, הצמיחה והמתמשכת של פרוטרום במכירות, המשלבת גידול פנימי בפעילויות הליבה, בקצב גבוה מקצב צמיחת התעשייה בה היא פועלת, ורכישות אסטרטגיות שביצעה פרוטרום ב-2007, מתורגמת לשיפור ברווחיות, ברווחים ובתזרים המזומנים.

החברה דיווחה היום על הכנסות של 120 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2008 - צמיחה של 36.9% בהשוואה לרבעון המקביל (צמיחה של 31.5% בנטרול השפעת התחזקות המטבעות האירופאים ביחס לדולר).

במקביל לגידול להכנסות רשמה פרוטרום גידול של 43.6% ברווח הגולמי הרבעוני ל-45.3 מיליון דולר, שיפור ברווחיות הגולמית ל37.7% לעומת 36% בתקופה המקבילה אשתקד, זינוק של 79.6% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-15 מיליון דולר, ושיפור ניכר ברווחיות התפעולית ל- 12.5% לעומת 9.5% ברבעון המקביל.

ה- EBITDA ברבעון השלישי של 2008 גדל ב 74.1% והסתכם ל 20 מליון דולר, תוך שיפור שיעור ה EBITDA ל- 16.6% לעומת 13.1% בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי ברבעון גדל ב-60.7% והגיע ל-9.4 מיליון דולר לעומת 5.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד ושיעור הרווחיות הנקיה גדל ל- 7.9% לעומת 6.7%.

התוצאות היו גבוהות במקצת לעומת הערכות אנליסטים המסקרים את החברה. האנליסט משה סני מבנק הפועלים צפה קפיצה של 42% ברווח הנקי ל-8.34 מיליון דולר וגידול של 33% בהכנסות לכ-116 מיליון דולר.

הנהלת החברה מסרה כי לגידול במכירות החברה תרמו בעיקר הגורמים הבאים: צמיחה פנימית במכירות תמציות הטעם המיוצרות ונמכרות על ידי חטיבת הטעמים, צמיחה פנימית במכירת חומרי הגלם הייחודיים, במיוחד הטבעיים, המיוצרים ונמכרים על ידי חטיבת חומרי הגלם, רכישת גוורצמולר, ריחן, אדומים וראד במהלך הרבעונים השלישי והאחרון של שנת 2007 ומיזוגן עם פעילותה הגלובאלית של פרוטרום.

בנוסף, ניצול הסינרגיה ואפשרויות ה Cross-Selling הן בין חטיבות פרוטרום והן בין הלקוחות והמוצרים, הן הקיימים והן אלו שנוספו בעקבות הרכישות שבוצעו בשנים האחרונות והתחזקות המטבעות המערב אירופאים והשקל (בהן נעשות מרבית מכירות פרוטרום) ביחס לדולר.

בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2008 הסתכמו הכנסות פרוטרום בכ- 374.6 מליון דולר, גידול של 44.1% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2007 (גידול של 36.4% בנטרול השפעת התחזקות המטבעות האירופאיים ביחס לדולר). הרווח הגולמי גדל בכ-48.5% והסתכם ב 139.8 מליון דולר, כאשר הרווחיות הגולמית הגיעה ל 37.3% לעומת 36.2% בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2007.

הרווח התפעולי זינק ב-77% והסתכם ב-48.2 מליון דולר והרווחיות התפעולית עלתה והגיעה ל-12.9% לעומת 10.5% בתקופה המקבילה אשתקד. ה- EBITDA בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2008 גדל בשיעור חד של 74.9% ל- 63.9 מליון דולר, לעומת 36.6 מליון דולר בתקופה המקבילה. שיעור ה-EBITDA השתפר גם הוא והגיע ל 17.1% לעומת 14.1% בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח הנקי בתקופה הסתכם ל 31.2 מליון דולר לעומת כ-19.4 מליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד והרווחיות הנקייה הגיעה ל 8.3% לעומת 7.5%.

הרווח למניה עלה ברבעון השלישי של 2008 ב- 70% והסתכם ב-0.17 דולר, לעומת 0.10 דולר למניה ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2008 צמח הרווח למניה בשיעור של 61.8% ל- 0.55 דולר לעומת 0.34 דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

הגידול החד ברווח ייצר לפרוטרום גידול ניכר בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת. במהלך הרבעון השלישי של 2008 ייצרה פרוטרום תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך 12.6 מיליון דולר לעומת תזרים של 5.3 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2007. בתשעת החודשים הראשונים של 2008 ייצרה החברה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך 21.2 מיליון דולר לעומת 6 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

ההון העצמי של פרוטרום ליום 30 בספטמבר 2008 הסתכם ב-278.9 מיליון דולר (50.9% מסך המאזן) לעומת 242.6 מיליון דולר (62.3% מסך המאזן) ל-30 בספטמבר 2007. עיקר הגידול בהון העצמי נובע מהרווח בתקופה.

אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום, אמר כי "פרוטרום תמשיך לפעול בנחישות ליישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה שלה, המשלבת צמיחה פנימית ורכישות אסטרטגיות, ורואה בתקופה המאתגרת והמורכבת העוברת על כלכלת העולם הזדמנות להמשך התחזקותה.

עסקי הליבה של פרוטרום, המיועדים בעיקרם לייצור מוצרי מזון, המהווים צורך אנושי בסיסי, מבנה ההון האיתן שלה ויכולתה לייצר מזומנים מפעילות שוטפת, יאפשרו לה לצלוח בצורה טובה ואף לנצל הזדמנויות שנוצרות ושתיווצרנה בעקבות המשבר הכלכלי הגלובאלי".

יהודאי סיכם את הרבעון וציין כי "נמשיך לפעול בנחישות ליישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה שלנו, המשלבת צמיחה פנימית ורכישות אסטרטגיות. אנחנו מרוצים מקצבי הצמיחה הפנימית וממיזוג הרכישות שביצענו ב-2007 תוך ניצול מירבי של הסינרגיה העסקית והתפעולית של הפעילויות שנרכשו עם פעילותנו הגלובאלית.

ביצוע תהליכי המיזוג של הרכישות כמתוכנן, תרמו להמשך השיפור בשולי הרווח ואנו נמשיך לפעול בנחישות להמשך השגת צמיחה פנימית גבוהה של עסקי הליבה ולשיפור רווחיותנו. אנו רואים בתקופה המאתגרת והמורכבת העוברת על כלכלת העולם הזדמנות להמשך התחזקותנו. עסקי הליבה שלנו, המיועדים בעיקרם לייצור מוצרי מזון, המהווים צורך אנושי בסיסי, מבנה ההון האיתן שלנו ויכולתנו לייצר מזומנים מפעילות שוטפת יאפשרו לנו לצלוח בצורה טובה ואף לנצל הזדמנויות שנוצרות ושתיווצרנה בעקבות המשבר הכלכלי הגלובלי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ליאור כגן, מנכ״ל הקרנות של מיטבליאור כגן, מנכ״ל הקרנות של מיטב
ראיון

"המניות בתל אביב לא זולות, אבל זו לא בועה; השוק נתמך באופטימיות גבוהה"

ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות, אומר כי "כשהרגש מוביל את השוק, האלוקציה קובעת את התוצאה"; לדבריו, בטווח הקצר המסחר מונע מפחד לפספס את הראלי, בטווח הארוך השיקולים נטולי-רגש; מי פועל בשוק עכשיו, מי קונה ומי מוכר ואיזה סקטורים יכולים הכי ליהנות מהסביבה החדשה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מיטב

השוק רותח, המדדים שוברים שיאים, והמשקיעים מתקשים להישאר על הגדר. מדד ת"א־35 פרץ בשבועות האחרונים שוב את השיא ההיסטורי שלו, בפעם ה־40 מתחילת השנה, על רקע שילוב של אופטימיות סביב תכנית טראמפ ותחושה כללית ש"מי שלא בפנים - מפספס".

אבל מאחורי הכותרות והראלי עומדים דפוסים מורכבים יותר. בשיחה עם ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות, עולה תמונה שמבחינה היטב בין מסחר קצר־טווח, פסיכולוגי, לבין ניהול השקעות שמבוסס על החלטות לטווח ארוך. לדבריו, הסנטימנט הציבורי מתחלף במהירות, אבל אצל השחקנים הגדולים - המוסדיים והזרים - הדברים נמדדים אחרת לגמרי.

מחקר מעניין: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך 

כתבה מעוררת מחשבה: רמז עבה לסיום העליות בבורסה

"בטווח הקצר זה פחד לפספס, בטווח הארוך זה שיקול דעת"

“צריך להבחין בין מה שקורה ביומיום לבין מה שקורה באמת בטווח הארוך,” אומר כגן. “המסחר הקצר־טווח, כמו שאנחנו רואים בימים האחרונים, מונע מ־FOMO - פחד לפספס את הראלי. כל מי שמנהל כסף נמדד מול התעשייה ומול התחרות שלו, וכולם מפחדים להישאר בחוץ. זה מסחר רגשי, של חדשות, של מומנטום.”

עודד מקלר
צילום: מערכת ביזפורטל
ראיון

״צריך להישאר מציאותיים; השוק אצלנו מתומחר על מלא״

הוא לא בא ״לקלקל מסיבות״ אבל סבור שכשהמכפילים גבוהים משמועתית באירופה והאופטימיות הגבוהה כבר מגולמת במחירים התיקון יכול להיות מעבר לפינה; עודד מקלר מנהל מחלקת הלקוחות הפרטיים של IBI מספר על דפוס ההשקעות של משקיעי הריטייל שהשתנה ומה לדעתו האלוקציה הנכונה בזמנים של פריצת שיאים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עודד מקלר IBI

הבורסה בתל אביב שוברת שיא אחר שיא. ת״א 35 שבר שיא בפעם ה־40 מתחילת השנה. והשאלה שנשאלת בכל חדר מסחר או פגישה בין משקיעים היא האם לראלי הזה יש עוד בסיס? המערכה בעזה קרובה לסיום אבל האי־ודאות הביטחונית רחוקה מסיום רשמי כשחזיתות מתימן ובאיראן רוחשות פעילות. אבל לשוק זה פחות מפריע. השוק המקומי מתנהג כמו שהעתיד כבר כאן. כמו שכבר המזרח התיכון שינה את פניו ומוסלמים עולים לירושלים במקום למכה - לפחות מבחינת הזרמת כספים. המניות עולות, השקל מתחזק, ותיאבון הסיכון של המשקיעים הפרטיים בשיא.

21 נקודות של “תכנית טראמפ” הצליחו להוסיף מאות נקודות למדדים. התכנית של הנשיא שכוללת הפסקת אש, החזרת כל החטופים והסדרה אזורית רחבה, עוררו את אחד מגלי האופטימיות העוצמתיים שראינו מאז תחילת המלחמה.

יום המסחר הראשון של השבוע היה אחד התנודתיים שנראו בתקופה האחרונה. העליות החדות בפתיחה התמתנו לקראת הסגירה, אבל שלושת המדדים המרכזיים סיימו בעליות: מדד ת״א 125 עלה בכ־0.6%, מדד ת״א 90 הוסיף כ־1.5%, ומדד ת״א 35 טיפס בכ־0.3%. בתוך כך נשברו שוב שיאים ת״א 35 בפעם ה־40 מתחילת השנה, ת״א 90 בפעם ה־32 ות״א 125 בפעם ה־37. מחזור המסחר במניות היה גבוה מהרגיל ליום ראשון, כש-2.8 מיליארד שקל החליפו ידיים בשוק המניות, ובאיגרות החוב נרשם מחזור של כ־4.5 מיליארד שקל. גם בזירת המט"ח הורגשה תנועה משמעותית, כשהשקל המשיך להתחזק לרמה של 3.29 שקלים לדולר.

אלא שבתוך כל ההתלהבות הזאת יש לא מעט סימני שאלה. עד כמה הראלי הזה מתבסס על נתונים כלכליים אמיתיים? מה צפוי לשקל אם הייסוף ייתמשך, והאם בנק ישראל ימשיך לעמוד מנגד? ובעיקר - איך צריך לפעול בתקופה שבה הכול נראה כל כך חיובי, אפילו חיובי מדי?

כדי לנסות לענות על השאלות האלה, שוחחנו עם עודד מקלר, מנהל מחלקת הלקוחות הפרטיים בניהול תיקים של IBI. מקלר, שמלווה אלפי משקיעים פרטיים מדי יום, רואה מקרוב את השינוי בהתנהגות הקהל מאז השינוי של הטון בשווקים. “האווירה חיובית מאוד”, הוא אומר, “יש תחושת ביטחון, המשקיעים מחפשים יותר ריסק, פחות מפחדים מירידות, וזה נובע גם מהתכנית המדינית שיצרה תקווה, אבל גם מהעובדה שבשלוש השנים האחרונות מי שנשאר בשוק - נהנה מעליות כמעט רצופות”.