כן פייט ביופרמה מתקדמת עם התרופה לסרטן הכבד: המניה עולה 4%

החברה קיבלה אישור לבקשת ה-IND שהגישה לפני כחודש לביצוע ניסוי שלב I - שיחל בארה"ב במהלך הרבעון הראשון של 2008
ישראל הס |

חברת כן פייט ביופרמה מתקדמת צעד נוסף עם תרופת ה-CF102 שהיא מפתחת לטיפול בסרטן הכבד. כן פייט מדווחת היום (ב) כי היא קיבלה אישור מרשות המזון והתרופות האמריקנית (ה-FDA) לביצוע ניסוי שלב I בתרופה השנייה בצנרת הפיתוח שלה, ה-CF102. המנייה נסחרת בעליה של 4% עם מחזור סביר.

תרופת ה- CF102 פותחה על בסיס הפלטפורמה הטכנולוגית של כן פייט והינה תרופה מונחית מטרה הנקשרת בזיקה גבוהה לקולטן לאדנוזין מסוג A3. קולטן זה מבוטא בכמות גבוהה בתאים סרטניים בלבד, ולא בתאי הגוף הבריאים. תרופת ה-CF102 נקשרת למטרה על פני התאים הסרטניים ומובילה לאפופטוזיס - מוות תאי מתוכנן של תאים אלו.

החברה מתכננת בשלב זה לפתח את תרופת ה- CF102 לטיפול בסרטן הכבד ובמחלות כבד נוספות. גודל השוק של התרופות לטיפול בסרטן הכבד מוערך בכ-500 מיליון דולר. סרטן זה מופיע בשכיחות גבוהה בקרב נשאים של וירוס ההפטיטיס (צהבת) וכן בקרב אלכוהוליסטים. שכיחותו של הנגיף גבוהה מאוד באזור מזרח אסיה, שם מהווה מחלת סרטן הכבד את הגורם מספר אחד לתמותה מסרטן. יצויין עוד, כי על פי המידע שברשות החברה, מאובחנים מדי שנה כ-630,000 מקרים חדשים של סרטן הכבד בעולם.

תרופת ה- CF102 הראתה יעילות כנגד סרטן הכבד בניסויי מעבדה וניסויים פרה-קליניים. במהלך הפיתוח הפרה-קליני התרופה נמצאה כבעלת פרופיל בטיחותי מירבי, תוצאות שמאפשרות את קידומה לניסויים בבני אדם. ניסוי שלב I יתבצע במתנדבים בריאים ויבוצע בארה"ב באמצעות חברה המתמחה בביצוע מחקרים אלו. תוצאות הניסוי ילמדו האם התרופה בטיחותית בבני אדם, ויאפשרו לכן-פייט להתקדם לשלב II ולטפל בחולי סרטן הכבד. הניסוי יחל, להערכת החברה, בתחילת הרבעון הראשון של 2008 ותוצאותיו יפורסמו לקראת סוף רבעון זה.

פרופ' פנינה פישמן, מנכ"לית כן-פייט, אמרה היום: "התחלת ניסוי זה מהווה התקדמות משמעותית לחברה, שכן הוא מבטא את הרחבת צנרת הפיתוח בתרופה המיועדת לתחום נוסף של מחלות סרטניות. זהו תחום בו כמעט ואין תרופות מתחרות, וכן קיים צורך משמעותי למחלה זו מאחר ואחוז החולים שמגיבים לטיפול כימותרפי שנועד להבראתה הינו נמוך מאוד. התרופה פועלת במנגנון ייחודי המאפשר את תקיפת התאים הסרטניים בכבד באופן ספציפי וממוקד."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.