לבייב הודיע שהוא עוזב: מה יהיה על הבורסה?

חזי שטרנליכט רואה בעין בוחנת את הודעתו של בעל השליטה באפריקה ישראל
חזי שטרנליכט |

הידיעות שהתפרסמו היום על עזיבתו האפשרית של לב לבייב את ישראל, עוררו בי את השאלה למידת הנזק שעשויה להיגרם למדד ת"א 25, ממהלך שכזה. מעבר להשלכה המוראלית שנתפסת עקב עזיבה שכזאת, נראה שהאירוע הוא משהו טכני בלבד. שינוי כתובת מגורים. הרי איש לא עומד ובודק את הימים בדרכונים של יצחק תשובה, נוחי דנקנר ושאר חברי מועדון המיליארדרים.

ועדיין האפשרות לעזיבה רשמית, היא אירוע שיוצר דאגה. רובנו זוכרים את הסאגה סביב אפשרות עזיבתה של שרי אריסון. היא עברה תקופה הרבה פחות קלה לפני העזיבה שלה, שכללה התקפות בתקשורת, ולפני כן עמדה בליבה של סערה עקב ההחלטה לפטר מאות מעובדי בנק הפועלים בשלהיי המיתון הכבד ששרר בארץ בתחילת שנות ה-2000.

האם הבורסה צריכה להיות מושפעת מעזיבתו של איש העסקים העשיר ביותר את הארץ? לכאורה, הדבר לא אמור להשפיע במידה מהותית על דרך פעילות הבורסה. הרי אפריקה ישראל מתנהלת כתמול שלשום. גם אם היא חלק נכבד ממדד ת"א 25, היא עדיין מהווה קצת מעל 5.2% ממנו. אך ברור שההשלכה המוראלית על השוק היא גם גורם שצריך להתחשב בו. התחושה ש"מיליארדים" יוצאים החוצה – גם אם היא שטחית ולא מתבססת על כלום – עשויה אכן להניע בטווח הקרוב מיליארדים החוצה.

לזה נוסף עניין התזמון. הרי מדובר בדיווחים שהגיעו בדיוק בבוקר הפקיעה של אופציות המעו"ף לחודש דצמבר. ואם בכל פקיעה רגילה קשה לנחש לאן השוק יילך, גם הפעם זאת נראית משימה לא פשוטה. מה שברור הוא שפאניקה היא תמיד עניין שלא מעודד עליות בבורסה. כך שמי שקיווה לראלי – אפילו קצרצר – בימים המסכמים את השנה, הרי שהוא פוגש שוב אירוע בלתי צפוי בעליל שהורס את לו את החגיגה.

שני הגורמים הללו, העובדה שמדובר באירוע שהוא בבחינת סיפור עתונאי מצוין, אבל לא הרבה מעבר לו מבחינה טכנית, והעניין שהוא תפס את השוק בנקודת זמן רגישה עוד יותר מכרגיל, מובילים למסקנה שההשפעות של העזיבה הן קצרות טווח. עוצמת הדהירה של השווקים התל אביביים תושפע מגורמים מאקרו כלכליים כבדי משקל. אם נגמר להם הכח להמשך המירוץ – הרי שזה מסיבות כלכליות. נזכיר שעזיבתו של שר האוצר נתניהו את התפקיד, שבאה גם כן במפתיע, לא השפיע על הבורסה במעל לאחוזים בודדים, בשקלול שני ימי המסחר. ההודעה באה ביום א' ב-15:50, הבורסה נפלה מיד בכמה אחוזים, ולמחרת זינקה ותיקנה. אחר כך השוורים המשיכו לרוץ.

אך אם אנו שואלים את עצמנו - האם נהיינו מקום רע למיליארדרים? או שמא רמת החיים בלונדון פשוט נעימה יותר? זו עדיין לא שאלה קרתנית או קנטרנית לדעתי. משום שגם אם וורן באפט היה עובר לגור בסינגפור, הדבר היה תופס כותרות גדולות בארה"ב ומשפיע על הבורסות שם. לכן זה נראה שהאחריות של המיליארדרים לרווחת הציבור בו הם חיים נמדדת גם בדרך ההתנהלות של המעשים הרגילים שלהם. עליהם להפנים את החשיבות הגדולה שבה הם נוהגים ברווחת הציבור, רק מעצם אמירות או החלטות אישיות לחלוטין שלהם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.