הגיהוק של המדד ותשואות סוף השנה

אמנם מוקדם מאוד לדעת אם אנחנו נכנסים למתווה של מדדים גבוהים, אבל די היה לראות ב"גיהוק" המדדי שאירע בקיץ ולהשפעה ההרסנית שלו על רווחי חברות הבורסה ברבעון השלישי, עד כמה קפיצות אינפלציה הן עסק מסוכן וחלקלק.
חזי שטרנליכט |

המדד המפתיע שנחת על שוק ההון ביום שישי שעבר, גרם לבורסה התל אביבית לצנוח ביום א' בתחילת השבוע. הוא דמה למכת אגרוף שניתנה בבטנו של מתאגרף – כשהוא לא מצפה לה. כך נראת פעמים רבות תחילתה של התפרצות אינפלציונית. אמנם מוקדם מאוד לדעת אם אנחנו נכנסים למתווה של מדדים גבוהים, אבל די היה לראות ב"גיהוק" המדדי שאירע בקיץ ולהשפעה ההרסנית שלו על רווחי חברות הבורסה ברבעון השלישי, עד כמה קפיצות אינפלציה הן עסק מסוכן וחלקלק.

שוק ההון נבהל, אבל חזר "להרגע" בהמשך השבוע ולנוע בשרוול תנודתיות מופחת. עם כל הכבוד למדד, הוא עדיין הגיע באמצע חודש דצמבר, ופעילי שוק ההון מתרכזים כיום בדבר אחד: התשואות שיסיימו את שנת 2007. כזכור, סוף השנה הוא הזמן להתמרק בנתוני סוף השנה. זהו זמן לקוסמטיקה – אם היא אפשרית, בתחום התשואות. לכן בתקופה כזאת, יעדיפו מנהלי השקעות, מנהלי קרנות נאמנות וכו' לנסות "לנוח" עד כמה שאפשר, ויתפללו חזק שלא יבואו ירידות חזקות שיקטלו את ביצועי הקרנות. מבחינת הפעילים, אם יבואו ירידות ביום המסכם את השנה או ביום אחד שלאחריו, בתחילת השנה – עדיף המצב האחרון. העיקר שהתשואה שבה הם מסכמים את ביצועיהם בשנה שחלפה לא תפגע.

אבל כאמור, ה"שוק" לא שואל אף אחד, ובסופו של דבר מתנקזים אליו היצעים וביקושים מגורמים רבים. לא כולם מתרכזים חזק חזק בתשואות שמושגות ב-31 בדצמבר. מדד המחירים לצרכן האחרון שהצליח להפתיע, הוא אות אזהרה חמור. במקרים האלה נראה דווקא שלא הממשלה שלנו היא האחראית הישירה להתפרצות הזאת. אנחנו עוברים להתגורר בעולם שבו ממשלות יתקשו יותר ויותר לשלוט על התנהגות המחירים שלהן – בגלל מה שכופה על כולנו המדיניות המוניטרית בארה"ב. מתווה הורדות הריבית אליו חזר הנגיד האמריקני, הוא רק סיום של עידן קצר של סביבת ריבית נמוכה ש"הנזילה" את השווקים בצורה קיצונית והובילה לחגיגת צריכה חסרת פשרות.

החגיגה הזאת לוותה גם בעליות חדות בבורסות תבל, שנהנו מהגידול בביצועי החברות. אבל מצד שני, שוק הסחורות (נפט, זהב) והדולר שנחבט קשות כתוצאה מהמהלך מייצרים גורמים חיצוניים שמזעזעים את יציבות המחירים במשק הישראלי. כדי לספק את התאבון האמריקני שהונע על ידי חוב זול במשך מספר שנים, הופגזה סין בהיקפי פיתוח חסרי תקדים. סין כנגזרת של הריבית הנמוכה בארה"ב, מחוללת תנודות חדות במחירי הסחורות בעולם (פלדה, מחצבים, מחירי המזון ועוד).

מי שייאלץ לשבור את הראש לגבי המדיניות המוניטרית הוא הנגיד המקומי, פרופ' סטנלי פישר. זאת בהנחה שהממשלה לא תכנס למתווה של קיצוצים חדים בתקציב. אך ייתכן שדווקא האמריקנים ימצאו בטווח של השנה הקרובה את הפתרון עבורנו. הם ייאלצו לשנות את הממשל בבית הלבן ביום הבוחר. לנשיא הבא מצפה משימה לא פשוטה. לממן את חגיגת האוברדראפט. המשמעות תהיה העלאת מיסים בארה"ב, ולפני כן – אולי – חזרה מסוימת באיתנותו של הדולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.