עולם של יציבות יחסית
ירידה קלה נרשמה בתשואת האג"ח הממשלתית של ממשלת ארה"ב כשברקע עלו מחירי הנפט לרמה של כ-65 $ לחבית.
מחירה של חבית נפט שייט בגובה של 67$ לחבית לאחר שהמשקיפים מטעם האיחוד האירופאי קבעו כי הבחירות בניגריה (יצואנית נפט מובילה) אינן מתנהלות כשורה. במקביל התפרסמו הערכות כי מחירי הדלק בתחנות בארה"ב עשויים להגיע לרמה של 4$ לגלון ולפגוע בהוצאות הצרכנים שם. בהמשך השבוע נרשמה ירידה במחיר חבית נפט אם כי הוא נמצא קרוב מאוד לרמה הגבוהה שלו בראשית ספטמבר אשתקד.
בארה"ב ירדו המכירות של בתים קיימים באופן מפתיע והצביעו על המשך החולשה בשוק הנדל"ן. המכירות צנחו בחודש מרץ ב-8.4% כמעט כפול מהצפי בשוק. הירידה במכירות משמרת את הלחץ לירידת מחירי הבתים ותורמת לעליה במלאי הדירות. החולשה בשוק הנדל"ן (שנדמה כי אינה מתמתנת), חשש להרעה בסביבה הגיאו-פולטית ועליה במחירי הנפט הביאו יחד לירידה במדד אמון הצרכנים באותו החודש. מנגד, נרשמה עליה מעודדת, מעל לצפי, בהזמנות של מוצרי בני קיימא לחודש מרץ והן אף עודכנו כלפי מעלה בחודש קודם. העליה בהזמנות מוצרי בני קיימא עשויה לבשר על שיפור עתידי בהשקעות העסקים ובמגזר היצרני בחודשים הבאים.
באירופה העפיל מדד אמון העסקים הגרמני (IFO) קרוב לשיא של 15 שנה ובצרפת הציגו הוצאות הצרכנים סיום חזק לרבעון הראשון כשעלו במרץ מעל לצפי והביאו לעליה של 2.1% בהשוואה לרבעון קודם. שני המדדים תומכים בהמשך העלייה בפעילות הכלכלית באירופה גם בחודשים הבאים.
דירוג האשראי של המשק היפני עלה לרמה של AA מרמה של AA- בה היה קודם על פי טבלת הדירוג של חברת S&P. לראשונה מאז שנת 1975 נרשם שיפור בדירוג החוב של המדינה והדבר נעשה על רקע השיפור שחל בכלכלה, במערכת הבנקאות וברווחי החברות ביפן. בנוסף חלה ירידה בהיקף ההלוואות במשק שתמכה אף היא בהעלאת הדירוג. יש להניח שהשיפור המתמשך בסביבה המקרו-כלכלית במשק היפני יחלחל בעתיד הקרוב אל שוק המניות היפני.
בשבוע הקרוב יתפרסמו בארה"ב אומדן ראשוני לצמיחה ברבעון הראשון של השנה, מדד מנהלי הרכש (ISM) לחודש אפריל ונתונים נוספים על ענף הנדל"ן. באירופה אומדן ראשוני לאינפלציה לחודש אפריל. ביפן צפויים להתפרסם מדד המחירים לצרכן, מדדי פעילות מענף הנדל"ן ונתונים על הוצאות הצרכנים.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
