תדלוק בתחנת דלק
צילום: אלכסנדר כץ

בשורה לנהגים: הדלק יירד הלילה ב-1.5 שקלים

המחיר לליטר דלק יעמוד החל מהלילה על 6.58 שקלים לליטר בשירות עצמי. מדובר על מחיר נמוך יותר מההערכות, שצפו ירידה של כ-1 שקלים. במשרד האנרגיה חוגגים: "הירידה החדה ביותר בישראל בחודש אחד". הסיבה היא ירידה מחירי הנפט בעולם
נתנאל אריאל | (9)

מחירי הדלק יירדו הלילה (בין ראשון לשני) ב-1.5 שקלים. המשמעות היא שמחיר הדלק החדש יעמוד על 6.58 שקל לליטר בשירות עצמי, לעומת 8.08 שקלים היום. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), כלומר 6.79 שקלים. המחיר לליטר בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) יעמוד על 5.63 שקל לליטר.

עם זאת, צריך לזכור שעדיין מדובר במחירים יחסית גבוהים. נזכיר כי בשיא משבר הקורונה מחירי הדלק ירדו עד ל-4.79 שקלים לליטר.

חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה: "הירידה שנרשמה במחירי הבנזין החודש, הינה הירידה החדה ביותר בישראל בחודש אחד. הירידה הקודמת, בהיקף של שקל, הייתה בראשית הקורונה באפריל 2020. כמו כן, ירידה של 86 אגורות הייתה ב'משבר הסאבפריים' בשנת 2008. הסיבות המרכזיות לירידה הן קודם כל הפחתה במיסים, אשר נובעת מההחלטה על ירידה במס הבלו וירידה בהתאמה של מרכיבי המע"מ. כל אלו ירדו רק בחודש אוגוסט ויעלו חזרה בתחילת ספטמבר. הירידה במחיר הבנזין עצמו נמשכת לאורך כל החודש במחירי ובמוצרי הדלק בעולם. הירידה במחירי הבנזין הייתה המשמעותית ביותר ונובעת בין השאר מחששות בשווקים ממיתון והאטה בכלכלה העולמית, גם בגלל העלאות ריבית של הבנקים המרכזיים בעולם, בעקבות עליית מחירים וזינוק באינפלציה העולמית".

נזכיר שבהודעה החודשית על עדכון מחירי הדלק, משרד האנרגיה קורא לכם "לבחור את תחנת הדלק הזולה ביותר" והם ממשיכים לשלוח את המשפט הזה בכל חודש - אבל... ברצינות? המדינה אחראית למחירי הדלק הגבוהים, (כ-70% מס) ולחוסר התחרות בשוק, ולכן זה ממש מגוחך כשהיא קוראת לנו להשוות מחירים בתחום הזה. תגובת משרד האנרגיה: "חברות הדלק יכולות לתת הנחה של 5 אגורות" - וואו, באמת אחלה חסכון.

מנגד - חשוב לומר: חלק מהסיבה למחירי הדלק הגבוהים זה ניסיון של המדינה לווסת את העומסים בכבישים. ממוצע הנוסעים ברכב בישראל הוא 1.2 אנשים לרכב, כלומר אנחנו מאוד אוהבים לנסוע לבד ברכב ולא מוכנים לשקול חלופות. התוצאה היא כמובן פקקים גדולים. אפשר לייצר חלופות. צריך רק לרצות (הנה אחת מהן, וכנראה הטובה ביותר. זה אשכרה פתר את הפקקים במקומות הבודדים בעולם שניסו את זה). ומי שמתעקש לנסוע לבד? זה ממש בסדר שיעמוד בפקקים.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אריאל 03/08/2022 07:50
    הגב לתגובה זו
    אתם משווים את התחבורה הציבורית באירופה לישראל ?
  • 8.
    דעה 31/07/2022 18:30
    הגב לתגובה זו
    עם שקל נוסף 4.5, שקל בלו ועליו מעמ 17 אחוז זה 1.17. מעל למחצית זה גנבה של ממשלה. צריך מעמ וזהו הבלו היה חייב להעלם מהעולם ולא לדחוף לעולם משהו במקומו, שאני יודע שהאוצר מתחנן מס נסועה לפי ק"מ.
  • 7.
    גק 31/07/2022 14:46
    הגב לתגובה זו
    זאת ההנחייה של החלול להרדים את הציבור ואחר כך נכה בו הכי חזק...
  • 6.
    אנונימי 31/07/2022 13:01
    הגב לתגובה זו
    נכון ביובון?
  • 5.
    כלכלת בחירות (ל"ת)
    שי 31/07/2022 12:53
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ביבי 31/07/2022 12:44
    הגב לתגובה זו
    נראה אם מס הבלו יירד גם כשאני אהיה ר"מ...
  • 3.
    זה בגלל שביבי הלך לשטוף שמשות תידלק ושכנע אותם חחחחחחחח (ל"ת)
    א 31/07/2022 12:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איזה כייף שיש בחירות, המושחת המולדבי מפנק, מפנק, מפנק (ל"ת)
    בחירות בפתח 31/07/2022 12:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 31/07/2022 12:27
    הגב לתגובה זו
    ריח של בחירות באוויר.אחרי הבחירות 10 שקל לליטר
נפט (גרוק)נפט (גרוק)

מחירי הנפט מתחת ל-55 דולר לחבית - הרמה הנמוכה ביותר מאז 2021

הרחבת ההפקה של OPEC+, אפשרות לחזרת נפט רוסי לשוק והצטברות מלאים בסין מציבים את שוק האנרגיה בפני אחת השנים החלשות בעשור

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נפט

מחירי הנפט בארה״ב ירדו מתחת לרמה של 55 דולר לחבית, לראשונה מאז תחילת 2021. הירידה משקפת שילוב של חששות מעודף היצע עולמי והערכות גוברות לירידה בסיכון הגיאופוליטי, בעיקר על רקע האפשרות להסכם בין רוסיה לאוקראינה.

חוזי הנפט מסוג WTI נסחרו  בשפל של 54.98 דולר לחבית, רמה שלא נראתה מאז פברואר 2021. בהמשך המסחר התייצב המחיר מעט מעל 55 דולר, אך עדיין רושם ירידה יומית חדה של קרוב ל־3%. נפט מסוג ברנט ירד אל מתחת ל־59 דולר לחבית, ירידה של כ־2.8%, והגיע לרמות שנחשבות נמוכות ביחס לשנים האחרונות. שני המדדים מצביעים על מגמה של ירידה מתמשכת במחירי האנרגיה.

במבט שנתי, מדובר באחת השנים החלשות לנפט בעשור האחרון. הנפט האמריקאי איבד כ־23% מערכו מאז תחילת השנה, בעוד שמחיר הברנט ירד בכ־21%. עבור שני המדדים מדובר בביצועים השליליים ביותר מאז 2018 ו־2020, בהתאמה.

הירידה במחירי הנפט מחלחלת גם לצרכן 

בארה״ב ירדו מחירי הבנזין אל מתחת ל־3 דולרים לגלון, הרמה הנמוכה ביותר מזה ארבע שנים, לפי נתוני ארגון הנהגים AAA. מדובר בהתפתחות שמקלה על האינפלציה, אך גם משקפת חולשה בביקוש. אחת הסיבות המרכזיות ללחץ על המחירים היא מדיניות ההפקה של מדינות OPEC+. לאחר שנים של קיצוצי תפוקה, המדינות החברות החלו להגדיל את הייצור בקצב מהיר יחסית, מה שמגדיל את ההיצע בשוק העולמי בתקופה שבה הביקוש אינו מציג האצה משמעותית.

במקביל, המשקיעים מתמחרים ירידה אפשרית בסיכון הגיאופוליטי. נשיא ארה״ב דונלד טראמפ מפעיל לחץ על אוקראינה להגיע להסכם עם רוסיה, והאפשרות לסיום הלחימה משנה את הערכות הסיכון לגבי אספקת נפט מאזור מזרח אירופה.

טורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיותטורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיות

מבט לים: משרד האנרגיה בוחן איך תיראה האנרגיה של ישראל שתיוצר במים

המשרד משלים מכרז לביצוע סקר אסטרטגי שיבחן אילו טכנולוגיות אנרגיה ואקלים ניתן לפתח בים התיכון. הבדיקה תכלול אנרגיה מגלים, רוח ושמש, אגירה, מימן ירוק ולכידת פחמן. המטרה: לגבש בסיס ידע שיסייע בקבלת החלטות על פיתוח ימי, תוך איזון בין צרכים כלכליים, סביבתיים וציבוריים

עוזי גרסטמן |

משרד האנרגיה והתשתיות נמצא בימים אלה לקראת סיום הליך מכרז לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי רחב היקף, שמטרתו לבחון את הפוטנציאל של המרחב הימי של ישראל לפיתוח אנרגיה מתחדשת ופתרונות אקלים. את הסקר יבצע המרכז הלאומי לכלכלה כחולה, הפועל בחיפה תחת HiCenter Ventures, והוא צפוי להימשך כשנה וחצי, בליווי ועדת היגוי ווועדת מומחים בראשות המשרד.

על פי הודעת המשרד בנושא, הסקר נועד לבחון איזה טכנולוגיות מתקדמות יכולות להתאים ליישום בים התיכון, ומהם התנאים שיאפשרו פיתוח אחראי שלהן. בין התחומים שייבדקו נמצאת הפקת אנרגיה מגלים וזרמים ימיים, מתקני רוח ושמש בים, פתרונות לאגירת אנרגיה, ייצור מימן ירוק, גידול ביומסה ימית, שימוש בחילוף חום וכן אפשרויות ללכידת פחמן במרחב הימי. במסגרת העבודה, יתבצע מיפוי של הטכנולוגיות הרלוונטיות לישראל, ניתוח רמת הבשלות שלהן והערכת היתכנות כלכלית, סביבתית וחברתית.

מעבר לבחינת הטכנולוגיות עצמן, הסקר ינסה לענות גם על שאלות של מיקום ותכנון. הוא יכלול איתור אזורים בים שבהם ניתן יהיה להקים מתקנים ימיים בצורה מיטבית, לצד גיבוש המלצות בנוגע למדיניות פיתוח, כללי תכנון, רגולציה וניטור סביבתי. המטרה היא ליצור תמונה רחבה שתסייע לממשלה לקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש במרחב הימי, שהוא משאב מוגבל ורב-שימושי.

במשרד האנרגיה מדגישים כי הסקר הוא חלק מתהליך מקובל במדינות מפותחות, המכונה סקר אסטרטגי סביבתי, שנועד לשמש בסיס לתכנון ארוך טווח של משאבי טבע. תוצרי העבודה אמורים לספק למשרד תשתית מקצועית המבוססת על נתונים, שתאפשר לקדם פיתוח ימי באופן שמצד אחד תורם ליעדי האקלים של ישראל, ומצד שני שומר על איזון בין צורכי המשק, ההגנה על הסביבה והאינטרס הציבורי.

לדברי אולגה זלטקין, מרכזת בכירה למחקר ימים ואגמים ביחידת המדען הראשי של המשרד, המרחב הימי נהפך לרכיב חשוב במיוחד בפיתוח אנרגיה מתחדשת בישראל, בין היתר בשל מגבלות השטח ביבשה. היא הסבירה כי הים מאפשר לא רק להגדיל את היקפי הייצור, אלא גם לקדם טכנולוגיות שאין להן חלופה יבשתית, כמו אנרגיה מגלים וזרמים. הסקר, לדבריה, נועד ליצור בסיס ידע לאומי שיתמוך בתכנון זהיר, בגיוון מקורות האנרגיה ובחיזוק הביטחון האנרגטי של המדינה.