סמארט 5
צילום: יצרן

סמארט #5 - קרוסאובר גדול עם פתרונות יצירתיים

סמארט החלה במכירה מוקדמת של ה #5 בשוק הסיני. הצפי הוא כי ב 2025 יחל השיווק באירופה, ותשכחו כל מה שאתם יודעים על רכבי סמארט כי ה #5 מתווה דרך חדשה לשיתוף הפעולה בין ג'ילי הסינית למרצדס הגרמנית.   
יואב פולס |

סמארט ממשיכה עם גיוון וגידול בהיצע הדגמים של המותג ומתחילה במכירה מוקדמת בשוק הסיני של הסמארט #5 ה SUV הכי גדול בהיצע של היצרנית, לקראת שיווק באירופה ב 2025.

מותג סמארט הוא שיתוף פעולה בין מרצדס הגרמנית לבין ג'ילי הסינית שגם מייצרת את הדגמים במפעליה, והדגמים חולקים פלטפורמות ורכיבים עם מותגים שונים תחת ג'ילי דוגמת זיקר ו-וולוו.

הסמארט #5 היא הסמארט הגדולה ביותר שיוצרה אי פעם, ובשלב זה זונחת לחלוטין את התפיסה עימה החלה את דרכה בעולם הרכב של כלי רכב קטנים. מימדיה של הסמארט #5 נדיבים עם אוכך כולל של 4.75 מטר, רוחב של 1.92 מטר ובסיס גלגלים של 2.9 מטר. הסמארט #5 מבוססת על פלטפורמת SEA 800V של ג'ילי, כלומר תומכת בטעינה מהירה ואולטרא מהירה, יחד עם יכולות V2L המאפשרת למשוך חשמל מהרכב לטובת אביזרים שונים.

בניגוד מוחלט לסמארט #1 ולאחותה הגדולה הסמארט #3 ששתיהן עם עיצוב עגלגל בולבוסי חביב, הסמארט #5 מציגה עיצוב שונה לחלוטין, של SUV רבוע ומודגש.

הסמארט #5 תוצע עם הנעה אחורית או כפולה, כלומר מנוע יחיד או שני מנועים. ההספק של דגמי ההנעה האחורית עומד על 335 כ"ס או 358 כ"ס, יאילו דגם הדואל מוטור מקבל שני מנועים, קדמי בהספק של 221 כ"ס ואחורי בהספק של 358 כ"ס ובסה"כ 579 כ"ס. תוצע גם גירסת ביצועים של סדנת ברבוס (BRABUS) עם הספק כולל של 637 כ"ס – מנוע קדמי בהספק 221 כ"ס ומנוע אחורי בהספק 416 כ"ס.

הסמארט #5  מיוצרת עם שתני מארזי סוללות 76Kwh ו 100Kwh המאפשרים לרכב מספר טווחים בין 570 ק"מ ל 740 ק"מ. טווח זה אינו בתקן WLTP ולכן יש לצפות לטווח ריאלי הנמוך בכ 20% מהמוצהר.

ג'ילי מציידת את הסמארט #5 עם מערכות בטיחות Smart Pilot Assist 3.0 הכוללת את כל מערכות הבטיחות המתקדמות הקיימות בארסנל של היצרן, ויש לצפות לציון איבזור בטיחות שינוע בין 7 ל 8, כמו גם ציונים מקסימליים במבחן הבטיחות של ה EuroNcap לכשתיבחן.

לסמארט #5 פתרונות סידור תא הנוסעים כך שהוא יוכל לשמש כרכב פנאי אמיתי, החל מהשכבת שורת המושבים האחורי ליצירת משטח שינה אחיד. אפשרות להשכיב גם את המושבים הקדמיים לטובת קבלת משטח שינה גדול יותר, השכבת מושב הנוסע ליד הנהג, כך שהנוסע בשורה השניה יוכל לשבת מאחור עם הרגלים קדימה, ועוד פתרונות מגוונים.

לסמארט #5 יכולות גרירה של עד 1600 ק"ג, כך שיש להניח שהיא תאושר בארץ לגרירה של עד 750 ק"ג לנגרר ללא בלמים, ועד 1500 ק"ג לנגרר עם בלמים.

אין עדיין מועד ידוע לנו לשיווק הסמארט #5 בישראל, בסין החלה מכירה מוקדמת, כאשר הצפי לשיווק באירופה הוא ב 2025. גם את המחירים קשה להעריך. אם מחירה של הסמארט #1 מתחיל ב 190.0 אש"ח עד ל 240.0 אש"ח לגירסת הבראבוס, והסמארט #3 מתחילה ב 205.0 אש"ח עד 250.0 לבראבוס, יש לקוות שהסמארט #5 תתחיל באיזור ה 235.0-240.0 אש"ח ולא יותר מ 280.0 אש"ח לדגם הבראבוס.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).