מוד'יס דוחה את פרסום החלטת הדירוג - אבל, מה הדירוג האמיתי של ישראל?

מוד'יס דוחה את פרסום הדירוג למדינת ישראל על רקע המלחמה; הדירוג בינתיים ללא שינוי 

סוכנות דירוג האשראי, מוד'יס דוחה את ההחלטה על דירוג האשראי של ישראל על רקע המלחמה. ההערכות המוקדמות היו שיש סיכוי סביר להורדת דירוג או להורדת תחזית הדירוג, אבל בינתיים ועד הפרסום הבא (עוד כחצי שנה) נותר הדירוג ללא שינוי - A1 עם אופק יציב. 

במהלך השבוע פרסמה מוד'יס התייחסות למלחמה והסבירה כי השפעת הסכסוך הצבאי בין ישראל לחמאס על דירוג האשראי, תלויה במספר גורמים לרבות משך הלחימה וההשפעה על האזור כולו.

ההחלטה של מוד'יס טבולה ביחסי ציבור ורצון להראות טוב בעולם - זו החלטה לא מקצועית שניתנה רק משיקולים של דעת קהל. איך תפגע מוד'יס בישראל בשעה הקשה שלה, האם היא לא מבינה את גודל השעה, האם היא משת"פים של החמאס-דעאש? מוד'יס יכלה פשוט להשעות-לבטל את הדירוג הנוכחי לתקופה מסוימת, זה היה מקצועי יותר, אבל היא החליטה להקפיא את הדירוג. לנו זה כמובן טוב, אבל האם אנחנו צריכים את "המתנה" הזו ממוד'יס? כנראה שלא. 

ההחלטה של מוד'יס מראה שאין באמת משמעות אמיתית לדירוגים של חברות הדירוג, כשבסופו של דבר השוק עצמו מבטא את הסיכונים דרך התשואות. הדירוג של ישראל ירד או שתחזית הדירוג ירדה, זה מופיע שחור על גבי לבן בעליית התשואות - מאז הלחימה, אבל גם בשנה האחרונה. זה לא משנה מה מוד'יס אומרת וכותבת. זה כן חשוב בהיבט אחד - זה מחזק את הגיוסים העתידיים, אם ישראל תגייס בשוק הבינלאומי היא כנראה תזכה לריבית סבירה בהינתן מצבה האמיתי. גם זה לא בטוח - כי בפועל הגיוסים נעשים בהינתן הריביות והתשואות של אגרות החוב בשוק. 

קשה להעריך את הדירוג האמיתי של ישראל. קשה להעריך מה היתה קובעת מוד'יס בדירוג החדש. נראה שבמצב הטוב הדירוג היה נשאר על A1 ותחזית הדירוג היתה יורדת לשלילית. 

 

סוכנות הדירוג S&P, אמורה לפרסם את החלטת הדירוג לישראל בחודש הבא, נראה שאם המלחמה תימשך גם החלטה זו תידחה. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    פרענקל 16/10/2023 08:10
    הגב לתגובה זו
    המצב בישראל כרגע יכול להיות קצר טווח או ארוך טווח, כלום לא ברור ואין טביעות אצבע של המלחמה בשום מקום, אני יכול להבין את התסכול שלה הכתב השמאלני שלא למד עדיין להפריד בין דיווח מקצועי לגחמות אישיות.
  • 6.
    המגיב 14/10/2023 21:44
    הגב לתגובה זו
    אז גם בישראל - תשואות האג"ח עלו. עם פתיחת המערכה - ולפני ירידת התשואה הבלתי ברורה יומיים לאחר מכן - התשואות לאחג צמוד 10 שנים עלו בפחות מחצי אחוז. לא היסטרי.
  • 5.
    ביבי=גולדה 14/10/2023 20:02
    הגב לתגובה זו
    מזל שביידן שהביעה תמיכה במדינת הגמדים של שוחדיהו
  • 4.
    נתניהו לכלא 14/10/2023 10:36
    הגב לתגובה זו
    נתניהו יזכר כגרוע ביותר וכמחסל ישראל.מקומו בכלא בצינוק
  • 3.
    ברי 14/10/2023 10:33
    הגב לתגובה זו
    ואז המוניטין של מוד'יס יירד לקרשים, וכולם ייצחקו עליה...
  • 2.
    דמיקולו פיזדמטה 14/10/2023 09:50
    הגב לתגובה זו
    זה שהסמוטריצים במשרד האוצר אומרים זאת, לא אומר שזה כתוב בתורה. מודיס יכולים לפרסם במהלך חצי השנה הזו. זה כמו חברה שדוחה פרסום דוח בגלל אירוע דרמטי. האם זה אומר שהיא לא תפרסם את הדוח לעולם? מודיס יכולים לפרסם עדכון מיוחד בעוד חודש נניח כשהמצב יתבהר, מה הדרמה?
  • 1.
    אחד שתוהה 14/10/2023 09:44
    הגב לתגובה זו
    במהלך המלחמה האגחים עלו והתשואות ירדו באופן תמוה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?