קנאביס
צילום: אתר FREEPIC
דוחות

מתוך דוח עמיר שיווק: הכנסות BOL צנחו ל-5 מיליון דולר, הפסידה 5.4 מיליון דולר

בחברה אומרים: "הירידה במכירות נובעת מעודף היצע בשוק הנובע הן מסחורה מייצור מקומי והן מייבוא. ל-BOL אין פלטפורמה שיווקית משלה (בתי מרקחת) כמו למתחריה"
דור עצמון |

חברת עמיר שיווק עמיר שיווק 0.12% עוסקת בתחומים שונים בסקטור החקלאות. החברה גם מחזיקה ב-26.6% (בדילול מלא) ממניות חברת הקאנביס BOL ומשכך מפרסמת את נתוניה בדוחותיה הכספייים.

מדוחות עמיר שיווק ניתן ללמוד כי הכנסות חברת BOL ברבעון הראשון של 2023 הסתכמו ב-5.05 מיליון דולר לעומת הכנסות של 13.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 62.7%. בחברה אומרים כי "הירידה במכירות נובעת מעודף היצע בשוק הנובע הן מסחורה מייצור מקומי והן מייבוא. השוק רווי במותגי יבוא והפך לשוק המתאפיין בשינוי טעמים והיעדר נאמנות למותג מסויים. כמו כן, ל-BOL אין פלטפורמה שיווקית משלה (בתי מרקחת), כאשר למתחריה העיקריים קיימת החזקה בבתי מרקחת, הנותנים עדיפות לתוצרת שמיוצרת או מיובאת על ידם".

ההפסד הגולמי של BOL ברבעון הסתכם ל-630 אלף דולר, לעומת רווח גולמי של 5.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד הנקי של BOL הסתכם ל-5.4 מיליון דולר, לעומת רווח של 935 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד.

עוד אומרים בעמיר שיווק כי "BOL ממשיכה בצמצומים, התייעלות ומכירת נכסים מחד, ובהרחבת מגוון מוצרי הפרמיום המשווקים על ידה מאידך, מתוך שאיפה להגיע לתזרים מזומנים חיובי בהקדם האפשרי. במסגרת זו, לאחר שבתחילת השנה יצאה BOL מפעילות הפארמה ופעילות הגידול לחלוטין, ננקטו במהלך החודשים האחרונים פעולות התייעלות נוספות, וביניהן סיום עסקת מכירת נכסי BOL בפורטוגל והפסקת השקעות במו"פ. בהקשר להחלטת דירקטוריון BOL לצאת מפעילות הייצור ברבדים, ההחלטה עדיין שרירה והמפעל מוצע למכירה, אך בד בבד נבחנת מחדש האפשרות להמשיך להפעיל את המפעל במתכונת מצומצמת תוך קליטת לקוחות חדשים לפעילות הייצור לצד ג', ככל שאפשרות זו תוכח כיעילה כלכלית. במקביל, לאור ההצלחה של השקת מותג הקראפט הקנדי קווסט בשוק הישראלי, החברה פועלת לחתימת הסכמים נוספים עם ספקי חומרי גלם באיכות גבוהה".

מניית עמיר שיווק צנחה ב-39% בשנה האחרונה למחיר של 23 שקל ושווי שוק של 287.5 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.