קנאביס
צילום: אתר FREEPIC
דוחות

מתוך דוח עמיר שיווק: הכנסות BOL צנחו ל-5 מיליון דולר, הפסידה 5.4 מיליון דולר

בחברה אומרים: "הירידה במכירות נובעת מעודף היצע בשוק הנובע הן מסחורה מייצור מקומי והן מייבוא. ל-BOL אין פלטפורמה שיווקית משלה (בתי מרקחת) כמו למתחריה"
דור עצמון |

חברת עמיר שיווק עמיר שיווק -0.96% עוסקת בתחומים שונים בסקטור החקלאות. החברה גם מחזיקה ב-26.6% (בדילול מלא) ממניות חברת הקאנביס BOL ומשכך מפרסמת את נתוניה בדוחותיה הכספייים.

מדוחות עמיר שיווק ניתן ללמוד כי הכנסות חברת BOL ברבעון הראשון של 2023 הסתכמו ב-5.05 מיליון דולר לעומת הכנסות של 13.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 62.7%. בחברה אומרים כי "הירידה במכירות נובעת מעודף היצע בשוק הנובע הן מסחורה מייצור מקומי והן מייבוא. השוק רווי במותגי יבוא והפך לשוק המתאפיין בשינוי טעמים והיעדר נאמנות למותג מסויים. כמו כן, ל-BOL אין פלטפורמה שיווקית משלה (בתי מרקחת), כאשר למתחריה העיקריים קיימת החזקה בבתי מרקחת, הנותנים עדיפות לתוצרת שמיוצרת או מיובאת על ידם".

ההפסד הגולמי של BOL ברבעון הסתכם ל-630 אלף דולר, לעומת רווח גולמי של 5.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד הנקי של BOL הסתכם ל-5.4 מיליון דולר, לעומת רווח של 935 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד.

עוד אומרים בעמיר שיווק כי "BOL ממשיכה בצמצומים, התייעלות ומכירת נכסים מחד, ובהרחבת מגוון מוצרי הפרמיום המשווקים על ידה מאידך, מתוך שאיפה להגיע לתזרים מזומנים חיובי בהקדם האפשרי. במסגרת זו, לאחר שבתחילת השנה יצאה BOL מפעילות הפארמה ופעילות הגידול לחלוטין, ננקטו במהלך החודשים האחרונים פעולות התייעלות נוספות, וביניהן סיום עסקת מכירת נכסי BOL בפורטוגל והפסקת השקעות במו"פ. בהקשר להחלטת דירקטוריון BOL לצאת מפעילות הייצור ברבדים, ההחלטה עדיין שרירה והמפעל מוצע למכירה, אך בד בבד נבחנת מחדש האפשרות להמשיך להפעיל את המפעל במתכונת מצומצמת תוך קליטת לקוחות חדשים לפעילות הייצור לצד ג', ככל שאפשרות זו תוכח כיעילה כלכלית. במקביל, לאור ההצלחה של השקת מותג הקראפט הקנדי קווסט בשוק הישראלי, החברה פועלת לחתימת הסכמים נוספים עם ספקי חומרי גלם באיכות גבוהה".

מניית עמיר שיווק צנחה ב-39% בשנה האחרונה למחיר של 23 שקל ושווי שוק של 287.5 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אפליקציות מסחר (גרוק)אפליקציות מסחר (גרוק)
מחקר

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם

חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות

עוזי גרסטמן |

השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים. 

המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.     

למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.

המחקר המרכזי: השקעות חכמות?

המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).

המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

בנקים
צילום: אילוסטרציה
ניתוח Bizportal

כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?

אחרי הפסקת האש, עסקת החטופים ומדד המחירים המפתיע, הריבית בדרך למטה וזה רק שאלה של עד כמה עמוק היא תרד; ברקע הבנקים מאבדים גובה, ועולה השאלה: עד כמה הבנקים יושפעו מהורדת הריבית?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים ריבית

למרות שבבנק ישראל אמרו אתמול שלא יורידו את הריבית “לפני הזמן”, כולם מבינים שהזמן הזה מתקרב. העסקה לשחרור החטופים, הפסקת האש וההתייצבות הביטחונית, יחד עם מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול והפתיע כלפי מטה (מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?), מחזקים את ההערכות שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה, ושתהליך ההפחתה יימשך גם אל תוך השנה הבאה. אחרי כמעט שנתיים של סביבת ריבית גבוהה, עולה השאלה איך הורדת הריבית תשפיע על הבנקים, שנהנו עד כה מתקופה שהייתה כמעט חלומית מבחינתם עם רווחים חסרי תקדים.

בסוף היום, מודל הרווח של הבנקים מהריבית דיי פשוט: הם מרוויחים על ההפרש שבין מה שהם גובים על ההלוואות למה שהם משלמים על הפיקדונות. כשהריבית במשק גבוהה, ההכנסות על הלוואות ומשכנתאות מזנקות, אבל כשהריבית תרד, הם ירוויחו פחות על אותן הלוואות. במקביל גם ההוצאות שלהם על פיקדונות יקטנו, כי הם ישלמו לציבור פחות ריבית על החסכונות. אלא שזה לא מתאזן אחד לאחד, ההכנסות יורדות מהר יותר והן גדולות יותר, וההוצאות יורדות לאט יותר והן קטנות יותר, כך שבמאזן הכולל הבנקים צפויים להרוויח פחות.

צריך לזכור שהבנקים מרוויחים כסף ממספר מקורות: עמלות מניהול חשבון, פעולות בשוק ההון, המרות מט"ח, כרטיסי אשראי, וכן גם השקעות כמו גם מקורות נוספים, אבל הרווח העיקרי של הפעילות נמצא בהכנסות נטו מריבית, המרווח שבין הריבית שהם גובים על הלוואות לריבית שהם משלמים על פיקדונות שמהווה מעל 70% מהיקף ההכנסות של הבנקים. 

בשנים האחרונות המרווח הזה זינק לשיאים שלא נראו כאן שנים. הריבית הגבוהה הגדילה את ההכנסות מריבית בקצב מהיר יותר מהוצאות הריבית על הפיקדונות, בעיקר משום שחלק גדול מהציבור מחזיק כספים בעו"ש והריביות על הפיקדונות לא צמחו כמו הריביות על ההלוואות. זו הייתה תקופה שבה כל העלאת ריבית ירדה לשורה התחתונה של הבנקים, והובילה לרווחים היסטוריים.

אבל גם הפרק הזה מתקרב לסיום. כשהריבית יורדת, ההכנסות מריבית, קרי מהלוואות, משכנתאות ואשראי עסקי, מצטמצמות. במקביל, גם הוצאות הריבית של הבנקים על הפיקדונות יורדות, אבל לא באותו קצב. התוצאה היא שחיקה מסוימת במרווח הריבית, ובמילים פשוטות, ירידה ברווחיות.