לא לשימוש
צילום: יח"צ

פרוטרום ממשיכה ביישום אסטרטגיית הצמיחה: רוכשת חברה נוספת בברזיל תמורת כ-33 מיליון דולר

חברת הטעמים חודרת בצורה חזקה לשוק הברזילאי עם רכישה שלישית במספר והשישית באמריקה הלטינית ב-5 השנים האחרונות
נדב לוי | (2)
נושאים בכתבה פרוטרום

ענקית הטעמים הישראלית פרוטרום ממשיכה בתנופת הרכישות ומודיעה על רכישה רביעית השנה - 80% ממניות חברת 'SDFLC' הברזילאית, יצרנית מובילה של פתרונות טעם מתוקים לתחום הקינוחים בברזיל, בתמורה כוללת של כ-110 מיליון ריאל ברזילאי (כ-33 מיליון דולר). בתוך כך, הסכם הרכישה כולל אופציה לרכישת יתרת המניות של הנרכשת החל מכשנתיים וחצי ממועד השלמת העסקה, במחיר המבוסס על ביצועיה העסקיים של 'SDFLC' בתקופה זו.

הכנסות SDFLC ב-12 החודשים שהסתיימו בחודש מאי 2017 עמדו על כ-72 מיליון ריאל ברזילאי (כ-22 מיליון דולר), לאחר שרשמה ב-5 השנים האחרונות קצב צמיחה שנתי ממוצע של כ-17%. החברה מעניקה ללקוחותיה תמיכה במחקר ופיתוח מוצרים בהתבסס על סל פתרונות שלם ואיכותי לתחום הגלידות והקינוחים המבוסס על חומרי גלם טבעיים והכוללים: פתרונות טעם מגוונים, פתרונות מרקם, ציפויים וזיגוגים, וכן מגוון ייחודי של פתרונות פונקציונליים חדשניים (דלי סוכר, דלי שומן, דלי קלוריות ואנטי אלרגניים).

בדיווח החברה נמסר כי פעילותה של SDFLC סינרגטית במידה רבה לפעילות פתרונות הטעם של פרוטרום, בדגש על תחום הטעמים המתוקים ותחום פתרונות הטעם החדשניים מבוססי חומרי גלם טבעיים המיועדים לתחום הקינוחים, בו לפרוטרום תשתית גלובלית צומחת שחוזקה והועמקה בהתבסס על פעילותה הצומחת של Inventive (אותה רכשה פרוטרום בדצמבר 2015), בשוק הסיני ובמזרח אסיה ובזכות מגוון הפתרונות הטבעיים והחדשניים מבוססי הפרי של Taura (אותה רכשה פרוטרום במאי 2015). רכישת SDFLC מאפשרת לפרוטרום את המשך הרחבת פעילותה הגלובלית בתחום פתרונות הטעם המתוקים הטבעיים תוך הרחבת והעמקת פעילותה ונתח השוק שלה בברזיל ובאמריקה הלטינית, בהתבסס על מינוף הידע והטכנולוגיות הייחודיות של SDFLC ומערך השיווק והמכירות הנרחב של פרוטרום באזור, להרחבת פעילותה של SDFLC למדינות נוספות וכן תוך ניצול הזדמנויות ה- Cross-selling הרבות של מוצרי פרוטרום ללקוחות SDFLC. 

לדברי אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של קבוצת פרוטרום "רכישת SDFLC ממשיכה את יישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית של קבוצת פרוטרום, ואת מימוש חזונה "To be the preferred partner for tasty and healthy success". זוהי רכישה אסטרטגית חשובה המאפשרת לפרוטרום חיזוק משמעותי של מעמדה בשוק הברזילאי, שהינו השוק המרכזי באמריקה הלטינית. ל-SDFLC מעמד מוביל בשוק פתרונות הטעם המתוקים לתחומי הגלידות והקינוחים בברזיל, המתבססים על ידע ומסורת ארוכת שנים וטכנולוגיה חדשנית, ובכוונתנו להמשיך ולהרחיב את פעילותה באמצעות התמיכה הגלובלית של פרוטרום, ותוך ניצול הזדמנויות ה-Cross-Selling הרבות הן על ידי הצעת סל הפתרונות הרחב של פרוטרום ללקוחות SDFLC בברזיל, והן באמצעות הרחבת פעילותה של SDFLC למדינות האזור בהן יש לפרוטרום כבר תשתית שיווק ומכירות. השלמת בניית האתר החדיש והמודרני תאפשר הכפלת כושר הייצור של SDFLC תוך תמיכה בהמשך הצמיחה המהירה של הפעילות וניצול הסינרגיות התפעוליות רבות עם פעילותינו הקיימת בברזיל.

 

"נמשיך ונפעל להרחבת פעילותינו בברזיל ובאמריקה הלטינית, ובשווקים מתפתחים צומחים נוספים בהם אנחנו מתמקדים כמנועי צמיחה. רכישת SDFLC היא הרביעית שפרוטרום מבצעת השנה, ורכישה שישית לפרוטרום  באמריקה הלטינית בחמש השנים האחרונות, תקופה במהלכה בנינו במרבית המדינות במרכז ובדרום אמריקה תשתית רחבה של שיווק ומכירות, הנתמכת בפעילות המו"פ והייצור המקומית והגלובלית שלנו. אני משוכנע כי תשתית זאת תתמוך בהמשך הצמיחה המהירה של פעילותינו באמריקה הלטינית הן באמצעות צמיחה אורגנית והן באמצעות רכישות נוספות שאנחנו בוחנים. בשנים האחרונות מיישמת פרוטרום אסטרטגיה של התרחבות גאוגרפית בצפון אמריקה ובשווקים מתפתחים (אסיה, אפריקה, מרכז ומזרח אירופה ודרום אמריקה) בעלי שיעורי צמיחה גבוהים יותר. אסטרטגיה זו הביאה לכך שבזמן שמכירות פרוטרום ב-6 השנים האחרונות גדלו פי 2.6, המכירות באותה תקופה בשווקים המתפתחים גדלו פי-3.8, כך שנתח המכירות בשווקים המתפתחים היווה ב-2016 כ-41% ממכירות פרוטרום לעומת כ-27% ב-2010.

באקסלנס הוציאו התייחסות לרכישה כשכתבו כך: "עסקה זו תואמת את אסטרטגיית הרכש של פרוטרום, המתמקדת ברכישת חברות בגודל בינוני-קטן במכפילים נמוכים יחסית ושווקים אסטרטגיים/סינרגטיים. תחום הטעמים לגלידות מתאפיין בשיעורי רווחיות גבוהים ביחס לסקטור. לפיכך, אנו מעריכים כי מחיר העסקה מגלם מכפיל EBITDA נמוך מ-10x לפני סינרגיות. העסקה מחזקת את האחיזה בדרום אמריקה, שוק צומח ואסטרטגי עבור פרוטרום. קיים פוטנציאל למכירות צולבות בפלח שוק אטרקטיבי וסינרגיות תפעוליות".

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אהרון 25/06/2017 11:21
    הגב לתגובה זו
    ניהול שקול עקב אחר אגודל המנכל מוביל את החברה משיא לשיא באופן שקול ומדוד . גילוי נאות מחזיק במניות החברה כבר מעל שלוש שנים ובכול פעם שהמניה יורדת קונה עוד .
  • 1.
    פרוטי 25/06/2017 10:47
    הגב לתגובה זו
    המניה שהיא הלהיט של השנים הקרובות ותכנית חיסכון בטוח לגיל הפנסיה לדעתי צפויים בה רווחים של מאות אחוזים לתווך הארוך בהצלחה למחזיקים
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
ראיון

יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"

"אין הבעת אמון גדולה יותר מלקבל הזמנה כזאת; הלקוח אומר, אני סומך עליכם שתדעו לספק בהיקפים כאלה". יו"ר נקסט ויז'ן חן גולן מתייחס לעסקת הענק: "היתרון של נקסט ויז'ן הוא לא רק טכנולוגי, אלא גם ביכולת לדלבר מהר ובכמויות". האם המגמה תמשיך? "אנחנו רואים את 'אפקט פוטין' שהראה שגם כדי לתחזק שלום צריך צבאות חזקים"

נקסט ויז’ן נקסט ויז'ן 17.46%   דיווחה על הזמנה גדולה במיוחד, בהיקף של כ-76.8 מיליון דולר, מלקוח קיים, לרכישת מצלמות מתוצרתה, עם אספקה מדורגת עד סוף 2026. להזמנה צורף גם מנגנון שדרוג שעשוי להגדיל את היקפה בעוד עד כ-3 מיליון דולר. העסקה הזו מצטרפת להזמנה נוספת שעליה דיווחה החברה רק בשבוע שעבר, בהיקף של כ-9.6 מיליון דולר, כך שבתוך שבוע צבר ההזמנות החדש של נקסט ויז’ן מתרחב בעשרות מיליוני דולרים. 

עד כמה זה משמעותי? בין ינואר לספטמבר השנה רשמה נקסט ויז’ן הכנסות של כ-120 מיליון דולר, כך שההזמנות שעליהן דווח בימים האחרונים משקפות לבדן שוות לכ-86% מהשורה העליונה שנרשמה בתשעת החודשים הראשונים של השנה. מה שמיוחד בהזמנה הזאת הוא לא רק הגודל שלה אלא גם מועד האספקה, כל ההזמנה תסופק בתוך 2026, וזה לוח זמנים מאוד קצר. בתעשייה הזו, אחד היתרונות הכי משמעותיים הוא היכולת להבטיח אספקה מהירה. היכולת של נקסט ויז’ן לספק במועדים קצרים נותנת לה יתרון תחרותי מובהק מול מתחרות, והלקוחות סומכים עליה בעניין הזה. זה משהו שמחזק את הפעילות שלה גם לשנים הבאות. כדי להבין איך העסקה הזאת תשפיע על חברת המצלמות המיוצבות, שהמניה שלה כבר הספיקה כמעט לשלש את ערכה רק השנה, ולזנק יותר מ-1900% מ-3 שנים, דיברנו עם יו"ר נקסט ויז'ן חן גולן.


איך אתה מתאר את העסקה, ומה מייחד אותה ביחס לעסקאות קודמות?

"מה שמייחד את העסקה הזאת זה קודם כול הגודל שלה ולוחות הזמנים. מדובר בהזמנה של 76.8 מיליון דולר, לתקופה של כשנה, כשהאספקה כולה אמורה להתבצע בשנת 2026. יש גם אופציה לבצע שינויים שיכולים להגדיל את ההיקף. מעבר למספרים, זו עסקה עם לקוח שאומר בפועל: אני עובד עם נקסט ויז’ן, יש לה מוצרים טובים, ואני סומך עליה שתדע לספק בהיקפים כאלה ובזמנים קצרים. אין הבעת אמון גדולה מזו.

כמה זמן עסקה כזו "מתבשלת", זה משהו שהיה בפייפליין הרבה חודשים?

"הביצוע הטכני של עסקה כזאת הוא לא תהליך ארוך. מה שחשוב הוא הדרך שהובילה לשם. הקשר עם הלקוח נבנה לאורך שנים. כמעט כל לקוח מתחיל ברכישה של מצלמה אחת או שתיים, מבצע אינטגרציה, בדיקות והדגמות. אם הוא גדל, בונה מוצר תחרותי ומצליח לזכות במכרזים, ההזמנות שהוא מקבל מתגלגלות אלינו. אנחנו מספקים לו את פתרון הווידאו המיוצב, וכך נוצר המעגל".

כלומר, אין כאן מכרז מול ספקים אחרים ברגע קבלת ההזמנה?

"אנחנו לא עושים מכרזים. הלקוחות שלנו הם יצרני הכלים. הם מתמודדים על מכרזים מול הגורמים שמזמינים מהם את הכלים. אחרי שהם זוכים במכרז, הם משרשרים אלינו את ההזמנה, כי המוצר שלנו כבר עומד בדרישות. זה לקוח שעובד איתנו הרבה שנים, מכיר את המוצר, ובשלב הזה רק ביצעה את ההזמנה".