לא לשימוש
צילום: יח"צ

פרוטרום ממשיכה ביישום אסטרטגיית הצמיחה: רוכשת חברה נוספת בברזיל תמורת כ-33 מיליון דולר

חברת הטעמים חודרת בצורה חזקה לשוק הברזילאי עם רכישה שלישית במספר והשישית באמריקה הלטינית ב-5 השנים האחרונות
נדב לוי | (2)
נושאים בכתבה פרוטרום

ענקית הטעמים הישראלית פרוטרום ממשיכה בתנופת הרכישות ומודיעה על רכישה רביעית השנה - 80% ממניות חברת 'SDFLC' הברזילאית, יצרנית מובילה של פתרונות טעם מתוקים לתחום הקינוחים בברזיל, בתמורה כוללת של כ-110 מיליון ריאל ברזילאי (כ-33 מיליון דולר). בתוך כך, הסכם הרכישה כולל אופציה לרכישת יתרת המניות של הנרכשת החל מכשנתיים וחצי ממועד השלמת העסקה, במחיר המבוסס על ביצועיה העסקיים של 'SDFLC' בתקופה זו.

הכנסות SDFLC ב-12 החודשים שהסתיימו בחודש מאי 2017 עמדו על כ-72 מיליון ריאל ברזילאי (כ-22 מיליון דולר), לאחר שרשמה ב-5 השנים האחרונות קצב צמיחה שנתי ממוצע של כ-17%. החברה מעניקה ללקוחותיה תמיכה במחקר ופיתוח מוצרים בהתבסס על סל פתרונות שלם ואיכותי לתחום הגלידות והקינוחים המבוסס על חומרי גלם טבעיים והכוללים: פתרונות טעם מגוונים, פתרונות מרקם, ציפויים וזיגוגים, וכן מגוון ייחודי של פתרונות פונקציונליים חדשניים (דלי סוכר, דלי שומן, דלי קלוריות ואנטי אלרגניים).

בדיווח החברה נמסר כי פעילותה של SDFLC סינרגטית במידה רבה לפעילות פתרונות הטעם של פרוטרום, בדגש על תחום הטעמים המתוקים ותחום פתרונות הטעם החדשניים מבוססי חומרי גלם טבעיים המיועדים לתחום הקינוחים, בו לפרוטרום תשתית גלובלית צומחת שחוזקה והועמקה בהתבסס על פעילותה הצומחת של Inventive (אותה רכשה פרוטרום בדצמבר 2015), בשוק הסיני ובמזרח אסיה ובזכות מגוון הפתרונות הטבעיים והחדשניים מבוססי הפרי של Taura (אותה רכשה פרוטרום במאי 2015). רכישת SDFLC מאפשרת לפרוטרום את המשך הרחבת פעילותה הגלובלית בתחום פתרונות הטעם המתוקים הטבעיים תוך הרחבת והעמקת פעילותה ונתח השוק שלה בברזיל ובאמריקה הלטינית, בהתבסס על מינוף הידע והטכנולוגיות הייחודיות של SDFLC ומערך השיווק והמכירות הנרחב של פרוטרום באזור, להרחבת פעילותה של SDFLC למדינות נוספות וכן תוך ניצול הזדמנויות ה- Cross-selling הרבות של מוצרי פרוטרום ללקוחות SDFLC. 

לדברי אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של קבוצת פרוטרום "רכישת SDFLC ממשיכה את יישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית של קבוצת פרוטרום, ואת מימוש חזונה "To be the preferred partner for tasty and healthy success". זוהי רכישה אסטרטגית חשובה המאפשרת לפרוטרום חיזוק משמעותי של מעמדה בשוק הברזילאי, שהינו השוק המרכזי באמריקה הלטינית. ל-SDFLC מעמד מוביל בשוק פתרונות הטעם המתוקים לתחומי הגלידות והקינוחים בברזיל, המתבססים על ידע ומסורת ארוכת שנים וטכנולוגיה חדשנית, ובכוונתנו להמשיך ולהרחיב את פעילותה באמצעות התמיכה הגלובלית של פרוטרום, ותוך ניצול הזדמנויות ה-Cross-Selling הרבות הן על ידי הצעת סל הפתרונות הרחב של פרוטרום ללקוחות SDFLC בברזיל, והן באמצעות הרחבת פעילותה של SDFLC למדינות האזור בהן יש לפרוטרום כבר תשתית שיווק ומכירות. השלמת בניית האתר החדיש והמודרני תאפשר הכפלת כושר הייצור של SDFLC תוך תמיכה בהמשך הצמיחה המהירה של הפעילות וניצול הסינרגיות התפעוליות רבות עם פעילותינו הקיימת בברזיל.

 

"נמשיך ונפעל להרחבת פעילותינו בברזיל ובאמריקה הלטינית, ובשווקים מתפתחים צומחים נוספים בהם אנחנו מתמקדים כמנועי צמיחה. רכישת SDFLC היא הרביעית שפרוטרום מבצעת השנה, ורכישה שישית לפרוטרום  באמריקה הלטינית בחמש השנים האחרונות, תקופה במהלכה בנינו במרבית המדינות במרכז ובדרום אמריקה תשתית רחבה של שיווק ומכירות, הנתמכת בפעילות המו"פ והייצור המקומית והגלובלית שלנו. אני משוכנע כי תשתית זאת תתמוך בהמשך הצמיחה המהירה של פעילותינו באמריקה הלטינית הן באמצעות צמיחה אורגנית והן באמצעות רכישות נוספות שאנחנו בוחנים. בשנים האחרונות מיישמת פרוטרום אסטרטגיה של התרחבות גאוגרפית בצפון אמריקה ובשווקים מתפתחים (אסיה, אפריקה, מרכז ומזרח אירופה ודרום אמריקה) בעלי שיעורי צמיחה גבוהים יותר. אסטרטגיה זו הביאה לכך שבזמן שמכירות פרוטרום ב-6 השנים האחרונות גדלו פי 2.6, המכירות באותה תקופה בשווקים המתפתחים גדלו פי-3.8, כך שנתח המכירות בשווקים המתפתחים היווה ב-2016 כ-41% ממכירות פרוטרום לעומת כ-27% ב-2010.

באקסלנס הוציאו התייחסות לרכישה כשכתבו כך: "עסקה זו תואמת את אסטרטגיית הרכש של פרוטרום, המתמקדת ברכישת חברות בגודל בינוני-קטן במכפילים נמוכים יחסית ושווקים אסטרטגיים/סינרגטיים. תחום הטעמים לגלידות מתאפיין בשיעורי רווחיות גבוהים ביחס לסקטור. לפיכך, אנו מעריכים כי מחיר העסקה מגלם מכפיל EBITDA נמוך מ-10x לפני סינרגיות. העסקה מחזקת את האחיזה בדרום אמריקה, שוק צומח ואסטרטגי עבור פרוטרום. קיים פוטנציאל למכירות צולבות בפלח שוק אטרקטיבי וסינרגיות תפעוליות".

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אהרון 25/06/2017 11:21
    הגב לתגובה זו
    ניהול שקול עקב אחר אגודל המנכל מוביל את החברה משיא לשיא באופן שקול ומדוד . גילוי נאות מחזיק במניות החברה כבר מעל שלוש שנים ובכול פעם שהמניה יורדת קונה עוד .
  • 1.
    פרוטי 25/06/2017 10:47
    הגב לתגובה זו
    המניה שהיא הלהיט של השנים הקרובות ותכנית חיסכון בטוח לגיל הפנסיה לדעתי צפויים בה רווחים של מאות אחוזים לתווך הארוך בהצלחה למחזיקים
יו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברהיו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברה
דוחות

פי 7.5 ב-3 שנים - נאוויטס עוברת להפקה מלאה בשננדואה: הכנסות של כ-98 מיליון דולר ו-EBITDA של כ-67.6 מיליון דולר

פי 7.5 ב-3 שנים והכתובת היתה על הקיר ( האם נאוויטס היא מציאה? );  החלטת ההשקעה הסופית (FID) לפיתוח השלב הראשון של SEA LION צפויה להתקבל עד סוף שנת 2025
מנדי הניג |

לפני שלוש שנים ניתחנו את נאוויטס וקיבלנו שיש שם סיכוי גדול. עם סיכון, תמיד יש סיכון, אבל המחיר של השותפות נראה לנו נמוך בהינתן החלום - כתבנו על זה ועל שותפויות אחרות  - האם מניות הגז והנפט אטרקטיביות? והאם נאוויטס היא מציאה? נאוויטס עלתה מאז פי 7.5 - 650%.  התוצאות ברבעונים האחרונים מספקים את הסיבה. האם אפשר היה לדעת זאת בעבר? זה היה החלום של גדעון תדמור ולהבדיל מחולמים אחרים הוא קיבל על החלום שלו מימון משורה ארוכה של בנקאים בארה"ב. אלה לא נכנסים כשהן חושבים שהסיכון גדול מדי. כלומר, זה היה חלום שראו אותו כבר מתגבש במציאות. היו גם סיכונים כמו מחירי הנפט שעלולים לרדת ובעיקר בעיות שעלולות להיות בתפעול וקידוח בשלבים המאוחרים.

משקיעים לקחו את הסיכון הזה כענק והוא היה בינוני. כשזה קורה, יש לפעמים הזדמנות. משקיעים גם נדבקו בסנטימנט השלילי של תחום הגז והתרחקו מנאוויטס. תדמור ידע לנצל את הסנטימנט בשוק הנפט בצורה מושלמת. הסנטימנט השלילי שנבע בעיקר מהקולות הרבים והחזקים שקראו להפסקת השימוש בדלקים פוסילים גרם לגופי הענק בתחום לעצור את התקדמות הקידוחים למרות שהושקעו בהם מיליארדים. זה היה עניין של תדמית והם חיפשו ועדיין מחפשים להיראות פחות פוגעים בסביבה. מעבר לכך, הם העריכו שמחירי הנפט יפלו.

אחרי שהשקיעו מעל מיליארד דולר בקידוח  מכרו אותו במחיר של דירת 5 חדרים יקרה בת"א. תדמור סגר מימון, השקיע, הנפיק והצליח לייצר ברבעון האחרון Ebitda  של 68 מיליון דולר כשנאוויטס נסחרת ב-14.4 מיליארד שקל. הצפת ערך עצומה. יש לטענת תדמור הזדמנויות נוספות והוא קודח בהם, אבל שוב נזכיר שהתחום לא חף מסיכונים. הסיכון הגדול ביותר הוא מחיר הנפט. טראמפ אמר בנאום כניסתו לבית הלבן Drill Baby Drill ושינה שוב את כללי המשחק, אבל המגמה ארוכת הטווח היא ירידה במחיר הנפט ושימוש מופחת. רק שזה לא עניין של שנתיים-שלוש, זה עניין של טווח ארוך.

בינתיים, הביקושים לנפט מתגברים. זה התחיל במלחמה בין רוסיה לאוקראינה שגרם למחירי הנפט לעלות, נמשך במתיחות אצלנו במזרח התיכון ועכשיו מפנימים שהביקוש לאנרגיה מכל הסוגים יזנק כדי לתמוך במהפכת ה-AI. אז הנפט ישאר כאן עד תקופה ארוכה. 



נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש  מסכמת רבעון שבו פעילות פרויקט שננדואה נכנסה להפקה מלאה ומקבלת ביטוי משמעותי בדוחות. השותפות, הפועלת בתחום הפקת הנפט והגז במים עמוקים בארצות הברית, עברה במהלך הרבעון מתהליך הרצה מדורג של הבארות לכיוון הפקה יציבה, והשינוי ניכר בתוצאות הכספיות. מאגר שננדואה, שנכנס לשלב ה-Ramp-Up החל מיולי, הפך למנוע העיקרי של העלייה בהכנסות ובתוצאות התפעוליות.

שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצשאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצ
ראיון

שאול נאוי: "הגידול בתיק הגיע רק מחברות שפנינו אליהן - לא ממי שמחפש אשראי בכל מחיר"

אחרי התוצאות הרבעוניות שהציגו גידול של 42% בתיק האשראי והציפו גם חששות בשוק האח"ב, שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים מתאר את מדיניות ניהול הסיכונים ומסביר את היתרון במח״מ הקצר: "אם יש מדורה קטנה, אני יוצא. אני לא מחכה שיהיה ל״ג בעומר"
מנדי הניג |

האח"ב בתקופה רגישה מאוד. אנחנו יוצאים ממלחמה ארוכה שהאטה את המגזר העסקי וגרמה ללחצים אצל לווים בעיקר במגזר הנדל״ן, הריבית עדיין גבוהה וככל שתרד היא עדיין תהיה ברמות גבוהות יחסית לשנים האחרונות מה שמוביל את השוק להסתכל בחשדנות על תיקי האשראי הגדולים של החברות, רק שצריך לזכור שיש כאן מנעד רחב מאוד, וכל תיק שונה מהותית מרעהו גם מבחינת סוגי הלווים וגם מבחינת אורכי המח״מ, וזה כנראה אחד הסעיפים החשובים ביותר, כי חברה שמתנהלת במח״מ קצר פחות מרותקת לשוק ופחות תלויה ביכולת של לקוחות להחזיק אשראי ארוך בתקופה תנודתית.

הדוח הרבעוני של יעקב פיננסים נופל בדיוק לתוך האווירה הזאת. מצד אחד, המספרים ממשיכים להראות צמיחה. אנחנו רואים זינוק בתיק האשראי של 42%, הרווח הנקי בקצב שנתי של 80 מיליון שקל, וההון העצמי גם הוא עולה. אבל השוק עצבני, בתגובה לתוצאות המניה יורדת עד 7% כשהשווי של  יעקב פיננסים -7.31%   נע על 810 מיליון שקל למרות זינוק של 64% מתחילת השנה, שזה נותן לה מכפיל של 10 שגם משקף את החששות של המשקיעים כלפי התחום כשגם המניה של האח דורי נאוי -0.72%   נעה סביב המכפיל.

על הרקע הזה שוחחנו עם יו"ר יעקב פיננסים, שאול נאוי, ועם סמנכ״ל האשראי הבכיר דור גורי, כדי להבין איך הם רואים את התקופה האחרונה, מה עומד מאחורי הצמיחה הגדולה בתיק, ואיך הם נשארים רגועים כשהשוק כל כך חושש מתברר שכשעושים "עסקים עם אנשים הגונים" אפשר לנטרל חלק גדול מהסיכון לדברי נאוי.


אנחנו רואים צמיחה ברמת השורה העליונה והתחתונה, עם קצב רבעוני של 20 מיליון שקל בשורה התחתונה, אפשר לצפות להמשך צמיחה כזאת?

"אנחנו לא משנים את הגישה ואת העבודה שלנו. הבסיס הוא הלקוחות. למי נותנים כסף. זה תמיד מתחיל מאנשים. מי עומד מאחורי החברה, מה האישיות שלו, האם הוא ישר. אם משהו בהתנהגות או בדברים שנאמרים לא מסתדר לי - אני לא עושה את העסקה. אחרי הבדיקה האישית מגיעה בדיקת החברה: מה היא עושה, מה המאזנים, עם איזה בנקים היא עובדת, מה ההיסטוריה. יש המון פרמטרים. אנחנו כמעט לא מקבלים לקוחות שמגיעים מהאקראי - אנחנו מסמנים חברות שאנחנו רוצים לעבוד איתן ופונים אליהן. זה קשה, אלה חברות טובות עם מערכת בנקאית חזקה. חברה שאין לה בנקים בכלל - אני לא רוצה שתהיה לקוחה שלי. אנחנו משלימים לבנקים, לא מובילים אותם."