דליה אנרגיה
צילום: אתר דליה אנרגיה

הסוף לחוסר הוודאות: החלטת רשות החשמל מקפיצה את משק ושו"ב אנרגיה

אחרי חודשים של דיונים, רשות החשמל החליטה למתן את ההגבלות שיבקשה להחיל על מחירי החשמל שגובות החברות הפרטיות, שמפעילות את תחנות הכוח שהופרטו מחברת חשמל; החברות יוכלו לגבות 40% יותר ממחיר הגז, מה שצפוי להביא לחסכון של 400 מיליון שקל

איתן גרסטנפלד |

רשות החשמל הודיעה, כי החליטה להגביל את מחירי החשמל שגובות החברות הפרטיות, שמפעילות את תחנות הכוח שהופרטו מחברת חשמל. עם זאת, ההגבלה תהיה מתונה יותר ממה שהרשות התכוונה בתחילה. בכך, שמה הרשות קץ לחוסר הוודאות המתמשך המרחף מעל החברות, ובפרט משק אנרגיה משק אנרגיה 3%  המחזיקה בתחנת הכוח אשכול (באמצעות דליה) ושיכון ובינוי אנרגיה  שוב אנרגיה -0.51%   המחזיקה בתחנות הכוח רמת חובב וחגית מזרח. 


בתחילת חודש ספטמבר שעבר קיימה הרשות שימוע ליצרניות החשמל הפרטיות, היות ולטענת הן התנהלו באופן לא תחרותי וגבו מחירים גבוהים בהרבה מהמחיר בשוק. על כן, ביקשו ברשות לקבוע תקרה להצעות המחיר, כך שמחירי היצרנים יהיו מחוברים יותר לעלויות האמיתיות שלהם ולא יתבססו על תחרות מוגבלת בשוק. המנגנון שהוצע על ידיהם, אפשר לחברות לגבות 15% מעל המחיר הממוצע של גז טבעי (בהתאם לגיל תחנת הכוח), וסכום של עד 40% במקרים שבהם הן תתבקשנה לייצור נוסף (הצעות זמן אמת).


לבסוף, החליטה הרשות למתן את המגבלות כך שהמגבלה על המחיר תעמוד על 40% מעל מחיר הגז עבור הצעות ייצור שמתקבלות יום לפני, ו-60% עבור הצעות שיתקבלו בזמן אמת. על פ גורמים בשוק החשמל, ההגבלה הנוכחית תאפשר לחברות לגבות סכומים דומים לאלו שגבתה בטרם השימוע וללא מגבלות המחיר. לטענת רשות החשמל, המהלך יביא לחיסכון שנתי של 400 מיליון שקל.


בנוסף, החליטה הרשות כי תחנות הכוח יוכלו להגדיל את הסכומים שהן גובות, במדיה ויסכימו שההחלטה תחול באופן רטרואקטיבי - מיום הפעלתן. סעיף זה, רלוונטי בעיקר עבור דליה שמפעילה את תחנת הכוח אשכול, שכן היא החלה להפעיל את התחנה רק באמצע השנה שעברה, בעוד יתר התחנות הופרטו במהלך השנים 2020-2022, כך שעל פי ההערכות, הן יוותרו על האופציה שמציעה הרשות, שכן זה יאלץ אותן לשלם סכומים משמעותיים חזרה.


על אף התקרה שמגבילה את המחירים שהן גובות, ההחלטה של הרשות מסירה עננה משמעותית שריחפה בחודשים האחרונים מעל החברות המעילות את תחנות הכוח. הדיווחים השונים סביב הכוונות של הרשות העיבו למשך תקופה ארוכה על מניותיהן של שו"ב ומשק אנרגיה שצנחו ב-18% בשבוע שלאחר פרסום השימוע. מאז, הן הספיקו להתאושש ונסחרות בשבועות האחרונים מעל המחיר טרום השימוע, והיום הן מוסיפות לעלות. עם זאת, החברות המשקיעים עדיין ממתינים לפרסום מסמכי ההחלטה המלאים, שיסייעו להבין כיצד המהלכים ישפיעו עליהן.


רשות החשמל משנה מדיניות – מניות רוכשי תחנות הכוח זינקו

החלטה של רשות החשמל לקבוע תקרה גבוהה יותר לתעריפים שמשולמים ליצרני חשמל פרטיים, הובילה לזינוק חד במניות החברות המחזיקות בתחנות הכוח המופרטות. שיכון ובינוי אנרגיה, משק אנרגיה, קיסטון וג'נריישן קפיטל רשמו עליות חדות בעקבות ההודעה, שהתקבלה לאחר שימוע ממושך שעורר חששות בקרב המשקיעים.זה התחיל בספטמבר אז עדכנה רשות החשמל כי בכוונתה לערוך שימוע לקביעת תקרת מחיר מקסימלית לתעריפים שמשולמים ליצרני החשמל. החברות המחזיקות בתחנות הכוח שהופרטו בעבר מחברת החשמל חששו מהשלכות כלכליות משמעותיות בעקבות ההגבלה הצפויה, שכן צמצום התעריפים עשוי היה לפגוע בהכנסותיהן וביציבותן הפיננסית.

בהמשך, בנובמבר האחרון, הודיעו החברות על הסכנות הטמונות במודל החדש, וטענו כי שינוי התעריפים יערער את מודל החזר ההשקעה ויפגע ביכולתן לעמוד בהתחייבויותיהן. בשבוע החולף הודיעה רשות החשמל על ההחלטה הסופית בנוגע לתעריפים. הרשות העלתה את תקרת התשלומים ליצרנים מעבר לרמה שצוינה בשימוע המקורי, ואף קבעה עלות התנעה גבוהה יותר להפעלת תחנות הכוח. ההחלטה הפיגה חששות בשוק, והובילה לעליות חדות במניות החברות הציבוריות המחזיקות בתחנות הכוח.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית שיכון ובינוי אנרגיה זינקה בשבוע האחרון בכ-20%, משק אנרגיה בשיעור דומה, קרנות התשתיות קיסטון וג'נריישן קפיטל רשמו עליות של 6%. השוק הריח שזה מה שיקרה כשמשק אנרגיה זינקה פי 2 מאז השפל. 

מבנה השוק ותחרותיות נמוכה

רשות החשמל נימקה את החלטתה בכך שהיא נדרשה לבחון מחדש את התחרות בשוק ייצור החשמל הפרטי. מהבדיקות שנערכו עלה כי אין תחרות ממשית בין היצרנים, וכי הצעות המחיר שניתנו בעבר היו גבוהות מהנדרש, מה שהוביל לרווחים עודפים על חשבון הציבור. לפי ההערכות, השינוי שנקבע צפוי לחסוך לצרכנים כ-400 מיליון שקל בשנה. לפי מבנה ההחלטה החדשה, יצרני החשמל יהיו זכאים לשני סוגי תעריפים: תעריף משלים (שנועד לכסות עלויות ייצור יומיות) ותעריף העמסה מחוץ לסדר (עבור אילוצים מערכתיים). תעריפים אלו ייקבעו על ידי הרשות, במקום על ידי הצעות המחיר של היצרנים כפי שהיה נהוג בעבר.

ארבע החברות הציבוריות המחזיקות בתחנות כוח פרטיות הן: משק אנרגיה (באמצעות דליה אנרגיה), שיכון ובינוי אנרגיה, קרן ג'נריישן קפיטל וקיסטון. החברות רכשו את תחנות הכוח הללו במסגרת הפרטת חברת החשמל בשנים האחרונות, בתמורה כוללת של כ-16 מיליארד שקל.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה). 

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -0.08%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.