דליה אנרגיה
צילום: אתר דליה אנרגיה

הסוף לחוסר הוודאות: החלטת רשות החשמל מקפיצה את משק ושו"ב אנרגיה

אחרי חודשים של דיונים, רשות החשמל החליטה למתן את ההגבלות שיבקשה להחיל על מחירי החשמל שגובות החברות הפרטיות, שמפעילות את תחנות הכוח שהופרטו מחברת חשמל; החברות יוכלו לגבות 40% יותר ממחיר הגז, מה שצפוי להביא לחסכון של 400 מיליון שקל

איתן גרסטנפלד |

רשות החשמל הודיעה, כי החליטה להגביל את מחירי החשמל שגובות החברות הפרטיות, שמפעילות את תחנות הכוח שהופרטו מחברת חשמל. עם זאת, ההגבלה תהיה מתונה יותר ממה שהרשות התכוונה בתחילה. בכך, שמה הרשות קץ לחוסר הוודאות המתמשך המרחף מעל החברות, ובפרט משק אנרגיה משק אנרגיה 0.21%  המחזיקה בתחנת הכוח אשכול (באמצעות דליה) ושיכון ובינוי אנרגיה  שוב אנרגיה -0.04%   המחזיקה בתחנות הכוח רמת חובב וחגית מזרח. 


בתחילת חודש ספטמבר שעבר קיימה הרשות שימוע ליצרניות החשמל הפרטיות, היות ולטענת הן התנהלו באופן לא תחרותי וגבו מחירים גבוהים בהרבה מהמחיר בשוק. על כן, ביקשו ברשות לקבוע תקרה להצעות המחיר, כך שמחירי היצרנים יהיו מחוברים יותר לעלויות האמיתיות שלהם ולא יתבססו על תחרות מוגבלת בשוק. המנגנון שהוצע על ידיהם, אפשר לחברות לגבות 15% מעל המחיר הממוצע של גז טבעי (בהתאם לגיל תחנת הכוח), וסכום של עד 40% במקרים שבהם הן תתבקשנה לייצור נוסף (הצעות זמן אמת).


לבסוף, החליטה הרשות למתן את המגבלות כך שהמגבלה על המחיר תעמוד על 40% מעל מחיר הגז עבור הצעות ייצור שמתקבלות יום לפני, ו-60% עבור הצעות שיתקבלו בזמן אמת. על פ גורמים בשוק החשמל, ההגבלה הנוכחית תאפשר לחברות לגבות סכומים דומים לאלו שגבתה בטרם השימוע וללא מגבלות המחיר. לטענת רשות החשמל, המהלך יביא לחיסכון שנתי של 400 מיליון שקל.


בנוסף, החליטה הרשות כי תחנות הכוח יוכלו להגדיל את הסכומים שהן גובות, במדיה ויסכימו שההחלטה תחול באופן רטרואקטיבי - מיום הפעלתן. סעיף זה, רלוונטי בעיקר עבור דליה שמפעילה את תחנת הכוח אשכול, שכן היא החלה להפעיל את התחנה רק באמצע השנה שעברה, בעוד יתר התחנות הופרטו במהלך השנים 2020-2022, כך שעל פי ההערכות, הן יוותרו על האופציה שמציעה הרשות, שכן זה יאלץ אותן לשלם סכומים משמעותיים חזרה.


על אף התקרה שמגבילה את המחירים שהן גובות, ההחלטה של הרשות מסירה עננה משמעותית שריחפה בחודשים האחרונים מעל החברות המעילות את תחנות הכוח. הדיווחים השונים סביב הכוונות של הרשות העיבו למשך תקופה ארוכה על מניותיהן של שו"ב ומשק אנרגיה שצנחו ב-18% בשבוע שלאחר פרסום השימוע. מאז, הן הספיקו להתאושש ונסחרות בשבועות האחרונים מעל המחיר טרום השימוע, והיום הן מוסיפות לעלות. עם זאת, החברות המשקיעים עדיין ממתינים לפרסום מסמכי ההחלטה המלאים, שיסייעו להבין כיצד המהלכים ישפיעו עליהן.


רשות החשמל משנה מדיניות – מניות רוכשי תחנות הכוח זינקו

החלטה של רשות החשמל לקבוע תקרה גבוהה יותר לתעריפים שמשולמים ליצרני חשמל פרטיים, הובילה לזינוק חד במניות החברות המחזיקות בתחנות הכוח המופרטות. שיכון ובינוי אנרגיה, משק אנרגיה, קיסטון וג'נריישן קפיטל רשמו עליות חדות בעקבות ההודעה, שהתקבלה לאחר שימוע ממושך שעורר חששות בקרב המשקיעים.זה התחיל בספטמבר אז עדכנה רשות החשמל כי בכוונתה לערוך שימוע לקביעת תקרת מחיר מקסימלית לתעריפים שמשולמים ליצרני החשמל. החברות המחזיקות בתחנות הכוח שהופרטו בעבר מחברת החשמל חששו מהשלכות כלכליות משמעותיות בעקבות ההגבלה הצפויה, שכן צמצום התעריפים עשוי היה לפגוע בהכנסותיהן וביציבותן הפיננסית.

בהמשך, בנובמבר האחרון, הודיעו החברות על הסכנות הטמונות במודל החדש, וטענו כי שינוי התעריפים יערער את מודל החזר ההשקעה ויפגע ביכולתן לעמוד בהתחייבויותיהן. בשבוע החולף הודיעה רשות החשמל על ההחלטה הסופית בנוגע לתעריפים. הרשות העלתה את תקרת התשלומים ליצרנים מעבר לרמה שצוינה בשימוע המקורי, ואף קבעה עלות התנעה גבוהה יותר להפעלת תחנות הכוח. ההחלטה הפיגה חששות בשוק, והובילה לעליות חדות במניות החברות הציבוריות המחזיקות בתחנות הכוח.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית שיכון ובינוי אנרגיה זינקה בשבוע האחרון בכ-20%, משק אנרגיה בשיעור דומה, קרנות התשתיות קיסטון וג'נריישן קפיטל רשמו עליות של 6%. השוק הריח שזה מה שיקרה כשמשק אנרגיה זינקה פי 2 מאז השפל. 

מבנה השוק ותחרותיות נמוכה

רשות החשמל נימקה את החלטתה בכך שהיא נדרשה לבחון מחדש את התחרות בשוק ייצור החשמל הפרטי. מהבדיקות שנערכו עלה כי אין תחרות ממשית בין היצרנים, וכי הצעות המחיר שניתנו בעבר היו גבוהות מהנדרש, מה שהוביל לרווחים עודפים על חשבון הציבור. לפי ההערכות, השינוי שנקבע צפוי לחסוך לצרכנים כ-400 מיליון שקל בשנה. לפי מבנה ההחלטה החדשה, יצרני החשמל יהיו זכאים לשני סוגי תעריפים: תעריף משלים (שנועד לכסות עלויות ייצור יומיות) ותעריף העמסה מחוץ לסדר (עבור אילוצים מערכתיים). תעריפים אלו ייקבעו על ידי הרשות, במקום על ידי הצעות המחיר של היצרנים כפי שהיה נהוג בעבר.

ארבע החברות הציבוריות המחזיקות בתחנות כוח פרטיות הן: משק אנרגיה (באמצעות דליה אנרגיה), שיכון ובינוי אנרגיה, קרן ג'נריישן קפיטל וקיסטון. החברות רכשו את תחנות הכוח הללו במסגרת הפרטת חברת החשמל בשנים האחרונות, בתמורה כוללת של כ-16 מיליארד שקל.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.39%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

המדדים פותחים ביציבות; נייס מוסיפה 1.2%, אורמת יורדת 1.4%

על הפרישה של עמית בירק מאקוואריוס ואיזה דגלים אדומים היו לנו עוד לפני; על החלטת הריבית מחר בארה"ב שמשפיעה גם עלינו והאם הזינוקים בביטוח יימשכו?

מערכת ביזפורטל |

  


המדדים פותחים ביציבות לאחר נעילה מעורבת אתמול ללא שינויים מהותיים. ת"א 35 ות"א 90 יציבים כעת בנטיה לעליות קלות.

במגזר הפיננסים התמונה דומה - הבנקים יורדים בכ-0.3%, בעוד ת"א ביטוח יציב בנטיה לירידות קלות. ת"א נדל"ן חיובי עם עליה של 0.1% בעוד ת"א נפט וגז יורד 0.2%.


אחד האירועים של השבוע שישפיע גם על הזווית המקומית היא החלטת הריבית בארה"ב שתיערך מחר ב-21:00 בערב. השווקים הפיננסיים רשמו הישג מרשים, אולי אפילו מפתיע בעוצמתו: תנועת V מלאה וחדה מאז הירידות של נובמבר, שמביאה את המדדים המובילים להתייצב כעת מעט מתחת לרמות שיא כל הזמנים. התאוששות זו אינה רק טכנית; היא משקפת את החוסן הפסיכולוגי של המשקיעים ואת האמונה העיקשת בנרטיב "הנחיתה הרכה". עם זאת, בימים האחרונים השוק שב לדשדש מעט, כשהוא לוקח אוויר לקראת החלטת הריבית הגורלית בהמשך השבוע. ועדת השוק הפתוח (FOMC) מתכנסת לישיבתה האחרונה והדרמטית לשנת 2025 בימי שלישי-רביעי, ותפרסם את החלטתה ביום רביעי בערב – החלטה שתקבע את הטון לשבועות האחרונים של 2025 ולפתיחת שנת 2026.

השבועות שחלפו מאז ההחלטה הקודמת היו תנודתיים מאוד מבחינת ציפיות השוק. ראינו את מדדי הסבירות להורדת ריבית עולים ויורדים בעשרות אחוזים, לעיתים בהפרש של ימים ספורים, בתגובה לכל שבב מידע או התבטאות של חבר פד'. אולם בישורת האחרונה לקראת ההחלטה, הקונצנזוס התקבע: השוק מצפה להורדת ריבית נוספת בפגישה השבוע, הורדה שככל הנראה תתרחש. אמנם הקונצנזוס מעט נמוך יותר מפעמים קודמות (קצת מתחת ל-90%), אך הוא עדיין כמעט מוחלט. חשוב להבין את הדינמיקה שבין הפד' לשוק: לעיתים נדירות ביותר הבנק המרכזי בוחר להצביע בניגוד לקונצנזוס כה מובהק ברגע האחרון, ולו רק כדי למנוע זעזוע מיותר במערכת הפיננסית. לכן, נראה שהורדת ריבית של רבע אחוז בפגישה הקרובה היא כמעט עובדה מוגמרת. השאלה האמיתית, אם כן, איננה "האם הריבית תרד", אלא מה יאמר הפד' לגבי העתיד, וכיצד הוא רואה את הסיכונים בטווח הבינוני - לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים