ג'י פי מורגן: הענקיות בדרך למחיקות עתק של 77 מיליארד דולר

האנליסטים בג'י פי מורגן רואים שחורות למכשירי ה-CDO, גורסים כי החתמים הגדולים בתחום: סיטיגרופ ומריל לינץ' בדרך לספוג מהלומה נוספת מהסטראקצ'רים שנועדו דווקא להפחית את הסיכון מנכסים מסוכנים כדוגמת משכנתאות הסאב-פריים
שהם לוי |

מריל לינץ' סיטיגרופ, ובנקים אחרים, אשר שימשו כחתמים של כתבי החוב המגובים במשכנתאות הסאב-פריים מסוג CDO, עלולים לרשום הפסדי עתק נוספים הנאמדים בכ-77 מיליארד דולר מסך אחזקותיהם. הסכום מוערך בכמחצית מהיקף המחיקות שהוכרו עד כה, כך דיווח היום בנק ההשקעות ג'י פי מורגן.

ההפסדים עד כה שנבעו כתוצאה מההשקעה במכשירי הסטראקצ'ר של ה-CDO נאמדים בסכום דמיוני של 260 מיליארד דולר, על פי האנליסט Christopher Flanagan, מג'י פי מורגן. מכשירי ה-CDO בנויים בצורה של פיזור סיכונים בין נכסים מסוכנים. מנפיק המכשיר רוכש אגרות חוב מגובות במשכנתאות סאב-פריים וגם כתבי CDO אחרים ובונה באמצעותם נייר ערך חדש עם סיכון מבוזר יותר. הנוסחא הזאת יכלה לעבוד מצוין אילולא משבר המשכנתאות שפוקד את ארה"ב, זה הפך את כל שוק הסאב-פריים למלכודת פתאים.

הירידה החדה בערכי מכשירי ה-CDO השונים וניירות ערך אחרים הנוגעים לאחזקות במשכנתאות הסאב-פריים הביאו את המשקיעים לבצע מכירות חיסול למניות סקטור הפיננסים ואגרות החוב שהן מנפיקות. חוסר הודאות לגבי היקף המחיקות העתידי הביא לשנאת סיכון שבאה לידי ביטוי ברכישת אגרות חוב ממשלתיות.

אם לשפוט על פי המצב הנוכחי ומידת חומרתו, החשש הגדול הוא שהמחיקות של הרבעון השלישי הן רק קצה הקרחון בדרך לעוד סאגת סאב-פריים נוספת. המחיקות אותן רשמו הבנקים ברבעון הנוכחי הסתכמו ב-47.2 מיליארד דולר, הפסדים אשר כוללים גם מכשירי השקעה נוספים מלבד מה-CDO, כך מסרו היום בג'י פי מורגן. אולם, היו כאלה שגידרו באופן מעורר הערצה את החשיפה שלהם להפסד, כחלק מהראייה כי זמני הפחד והאמוק העוברים על שוק החוב אינם מזכירים במאומה את התקופות הטובות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


טסט

עדי ברזילי |
מדד ת"א 35 טבע 3.26% לאומי פועלים -0.36%